Gå til innhold

Tjukka skal bli en jogger!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 21.09):

Ønsker ikke negative meninger, men heiarop og gode råd 🥳

Anonymkode: eeaff...a19

Her har du en som heier på deg. Ingenting er bedre enn å ta vare  på god helse. 

Mitt råd,

lag deg en treningsplan og husk at det handler om disiplin, ikke motivasjon. De fleste faller fra fordi de "mistet" motivasjonen, det er da man skal ha disiplin  til å fortsette på planen sin. Råd nr. 2 vil være å finne deg en treningsmakker. Press hverandre til å ikke skuffe den andre med å vike fra planen. 

Lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 2/2/2023 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Nå vil jeg gjerne ha tips og triks fra dere joggere. Hvordan holde på motivasjonen hvis den skulle dale? Noen styrkeøvelser jeg bør gå for for å hjelpe til på veien? Gode sko? Eventuelt andre ting som kan være fornuftig å ta med seg videre?

Ja, jeg vet risikoen for skader og slitasje, med slike støt på knærne og ankler osv med vekta mi. 🙂

Jeg var rett under 100 kg tung da jeg begynte med jogging. (Min normalvekt er 75-80 kg). Med min erfaring vil jeg si det lureste du kan gjøre er å legge ut med intervalltrening for å bygge opp kondisjon og gå ned i vekt. Især hvis du er "værfast" på treningssenter inntil våren. Løp med størst mulig stigning. (Fordi det er samme belastning pr. steg uansett om du løper med 0% eller 20% stigning, men treningsverdien er mye bedre). Møllen har sikkert forskjellige intervall-programmer du kan prøve, hvis du ikke vil lage ditt eget program. 

Anonymkode: a489f...3a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var rett under 100 kg tung da jeg begynte med jogging. (Min normalvekt er 75-80 kg). Med min erfaring vil jeg si det lureste du kan gjøre er å legge ut med intervalltrening for å bygge opp kondisjon og gå ned i vekt. Især hvis du er "værfast" på treningssenter inntil våren. Løp med størst mulig stigning. (Fordi det er samme belastning pr. steg uansett om du løper med 0% eller 20% stigning, men treningsverdien er mye bedre). Møllen har sikkert forskjellige intervall-programmer du kan prøve, hvis du ikke vil lage ditt eget program. 

Vil det ikke potensielt være mindre belastning per steg på høyere stigning siden møllen drar foten og tyngdepunktet ned, og du må flytte foten og tyngdepunktet opp igjen, så det er mindre avstand ned til mølla og dermed mindre belastning? 🤔 Takk, der gikk den lørdagskvelden ☠️😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sandum.PT said:

Vil det ikke potensielt være mindre belastning per steg på høyere stigning siden møllen drar foten og tyngdepunktet ned, og du må flytte foten og tyngdepunktet opp igjen, så det er mindre avstand ned til mølla og dermed mindre belastning? 🤔 Takk, der gikk den lørdagskvelden ☠️😅

Lol, Sandum. Du er en sann treningsnerd. 😆 👍

Men jo, jeg tror det på flere måter er en bittelite smule mindre belastende pr. steg å løpe i motbakke, både på mølle og in real life. Jf. at det kan være ubehagelig å gå/løpe nedover, fordi man må "bremse" med knærne. Og sekundært fordi skrittlengden og løpefarten minsker. Men jeg tror uansett det er snakk om neglisjerbare forskjeller, sammenlignet med at man kan redusere - eksempel, runde tall - en 3km rolig joggetur til 3x100m sprintintervaller og få samme treningsutbytte av det. 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du er motivert for å trene. For min del har pulsklokke og belte med "langkjøring" i sone 2 vært den beste starten. Til å begynne med, betydde det blanding av jogging og gåing i 30 minutter. Gjorde det to ganger i uken og supplerte med styrke og sykling som jeg også tok intervaller på. Mye motivasjon i å laste ned appen Strava for min del, fungerer som en ypperlig treningslogg for løp og sykkel. 

Anonymkode: 73bf4...458

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jo, jeg tror det på flere måter er en bittelite smule mindre belastende pr. steg å løpe i motbakke, både på mølle og in real life. Jf. at det kan være ubehagelig å gå/løpe nedover, fordi man må "bremse" med knærne. Og sekundært fordi skrittlengden og løpefarten minsker. Men jeg tror uansett det er snakk om neglisjerbare forskjeller, sammenlignet med at man kan redusere - eksempel, runde tall - en 3km rolig joggetur til 3x100m sprintintervaller og få samme treningsutbytte av det. 😀

Treningsentusiast. :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, økende stigning gir lavere belastning, gitt at man senker hastigheten for å jobbe på samme intensitet som ved ingen stigning: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33181396/

😃

God natt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 21.09):

Jeg har alltid vært overvektig. De siste årene har jeg hatt en voldsom trang til å jogge, til å bli et sånt menneske som løper året rundt, og som bruker ufornuftig mye penger på joggesko og teknisk tøy. 

Men, å begynne å jogge når vekta viser 120+ sier seg jo selv at er håpløst. Jeg har prøvd, men naturlig nok uten hell.

Men, nå er jeg på god vei nedover i vekt etter en gastric bypass, og jeg kjenner kroppen er lettere! Og du VERDEN hvor mye enklere det er å flytte på en kropp som veier 100 kilo i stedet! Jeg har startet med appen "Start running" som jeg synes er veldig fin. Godt i gang, og motivasjonen er på topp! 

Nå vil jeg gjerne ha tips og triks fra dere joggere. Hvordan holde på motivasjonen hvis den skulle dale? Noen styrkeøvelser jeg bør gå for for å hjelpe til på veien? Gode sko? Eventuelt andre ting som kan være fornuftig å ta med seg videre?

Ja, jeg vet risikoen for skader og slitasje, med slike støt på knærne og ankler osv med vekta mi. 🙂

Ønsker ikke negative meninger, men heiarop og gode råd 🥳

Hvis du har mulighet for det, så tren variert.  Du kan prøve å variere mellom sykkel, jogging ute eller på tredemølle. Prøv deg også på en romaskin eller Eclipse maskin. Alle disse bygger utholdenhet. Når du begynner å jogge, prøv å jogge i f.eks 20 minutter i en tempo du føler det komfortabel med. Etterhvert som formen blir bedre så kan du jogge lengre og med større intensitet. Men det tar tid å bygge kondisjon, flere måneder. Kosthold er like viktig. Å jogge i motbakke er tyngre enn å jogge på flaten, og så spørs det om man har den tilstrekkelige motivasjonen til å gjøre det. 

Endret av Diry72
Ekstra info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...