Gå til innhold

Tjukka skal bli en jogger!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært overvektig. De siste årene har jeg hatt en voldsom trang til å jogge, til å bli et sånt menneske som løper året rundt, og som bruker ufornuftig mye penger på joggesko og teknisk tøy. 

Men, å begynne å jogge når vekta viser 120+ sier seg jo selv at er håpløst. Jeg har prøvd, men naturlig nok uten hell.

Men, nå er jeg på god vei nedover i vekt etter en gastric bypass, og jeg kjenner kroppen er lettere! Og du VERDEN hvor mye enklere det er å flytte på en kropp som veier 100 kilo i stedet! Jeg har startet med appen "Start running" som jeg synes er veldig fin. Godt i gang, og motivasjonen er på topp! 

Nå vil jeg gjerne ha tips og triks fra dere joggere. Hvordan holde på motivasjonen hvis den skulle dale? Noen styrkeøvelser jeg bør gå for for å hjelpe til på veien? Gode sko? Eventuelt andre ting som kan være fornuftig å ta med seg videre?

Ja, jeg vet risikoen for skader og slitasje, med slike støt på knærne og ankler osv med vekta mi. 🙂

Ønsker ikke negative meninger, men heiarop og gode råd 🥳

Anonymkode: eeaff...a19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor snakker du deg ned selv ved å kalle deg «tjukka»? 

Anonymkode: 4dad3...4aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg! Når motivasjonen daler så tenk at du må gjøre det likevel. Og du trenger ikke å jogge, å gå fort i bakker er kjempegod trening. 

Anonymkode: 75482...a5d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og motivasjonen VIL dale! Ingen som trener regelmessig er konstant motivert. Jeg sier som Nike; «just do it»

Anonymkode: 75482...a5d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor snakker du deg ned selv ved å kalle deg «tjukka»? 

Anonymkode: 4dad3...4aa

Selv om det jo er et negativt ladet ord, føler jeg ikke at jeg snakker meg selv ned med det. Føler det har en bedre schwong over seg enn "Hun med alvorlig fedme" 😉 

Anonymkode: eeaff...a19

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så kult!! 

Få analysert steget ditt hos en sportsbutikk så du kjøper riktige sko mtp pronering. 

Ikke skip styrketrening. 

"Slow and steady wins the race". Hold tilbake - kjenn mer på lyst og hvordan kroppen responderer enn antall km på tid. Ellers kan man risikere å kjøre på for hardt, siden fremgang ikke er lineær. Vil du heller gå enn å løpe på en tur, gjør du det med GOD samvittighet!

Og sist men ikke minst: varm opp! Finn noen øvelser på youtube som tar 5min. 

Kos deg!!

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste råd er å trene med en intensitet som inspirerer og motiverer deg, og som gjør at terskelen for trening blir lav. 

Herav ikke kjør for hardt ut. Se på det som en varig reise du skal ut å nyte. Husk at lav til moderat trening er bedre enn ingen trening. Og særlig i starten med tanke på belastningsskader, for det er døden for motivasjonen. 

Kos deg. Nyt øyeblikket. Nyt luften. Nyt synet. Ha det fint. Det er det aller viktigste med treningen. For det skaper mer lyst, gode rutiner og motivasjon, som igjen på sikt fostrer enda mer aktivitet og intensitet. 

Heier på deg! Lykke til :D 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 minutter siden):

Mitt beste råd er å trene med en intensitet som inspirerer og motiverer deg, og som gjør at terskelen for trening blir lav. 

Herav ikke kjør for hardt ut. Se på det som en varig reise du skal ut å nyte. Husk at lav til moderat trening er bedre enn ingen trening. Og særlig i starten med tanke på belastningsskader, for det er døden for motivasjonen. 

Kos deg. Nyt øyeblikket. Nyt luften. Nyt synet. Ha det fint. Det er det aller viktigste med treningen. For det skaper mer lyst, gode rutiner og motivasjon, som igjen på sikt fostrer enda mer aktivitet og intensitet. 

Heier på deg! Lykke til :D 

Støtter denne. 💛

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia deg! 
For meg funka vektvest på 10 kilo like godt som jogging og var mye bedre for en tung kropp. 💪🏻💪🏻

Anonymkode: 0e2f6...51b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord!

Jeg gikk litt hardt ut i starten, og ville jogge så lenge som mulig, og syntes det var SÅ gøy å gå fra fem minutter til 12 i løpet av noen uker! Helt til jeg den neste gangen ikke fikk til noe som helst, og bare gikk i kjelleren med en gang.

Så nå holder jeg meg til dette programmet, og kjenner mestring hver gang, selv med ørliten progresjon fra økt til økt.

Er kun på tredemølle foreløpig, og håper på å kunne ha kommet langt nok i programmet til å ta en liten joggetur i vårværet etterhvert!

På oppvarming kjører jeg vanligvis 15-20 minutter med "Random Hill", som programmet så fint heter. Får opp pulsen og varmen i kroppen godt i forkant. ☺️

Anonymkode: eeaff...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å løpe mest mulig ute uansett årstid. Selv om du blir vant til løping på mølle nå, må du starte gradvis igjen når du begynner å løpe ute fordi det er en annen type belastning. Det er så fantastisk å komme inn igjen med røde kinn etter en løpetur i frisk vinterluft.

Ellers er «skynd deg langsomt» som flere sier viktig. Følg programmet selv om du føler du klarer mer. Tren heller andre ting som styrke, rask gange, sykkel osv hvis du vil ha mer aktivitet.

Selv om motivasjonen ikke alltid er på topp, så kan treningen bli en rutine og vane. Du må bare pushe gjennom perioder der du ikke er like motivert. Det går opp og ned. 😅

Anonymkode: 5bab2...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, heier på deg! :) eneste tipset jeg har er å ikke ha for strenge regler mot deg selv. Istedet for å «straffe» seg selv når du ikke når målene så burde du feire deg selv for hver gang du orker! :) ikke gi opp selv om du sluttet i et par dager! Syntes du har kjempe fin attitude så dette tror jeg kommer til å gå kjempe bra for deg!

Anonymkode: 2a187...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren intervaller. 100 kg er fremdeles mye å jogge med og er lett å få skader og strekker i legger og lår.

Rask gange/ powerwalk og legg inn spurter, f.eks 100 for hver kilometer. Bygg på gradvis. I starten vil du ha høyere utbytte av treningen ved å gå mye og heller dra på med en intervallspurt for å få opp pulsen og minske belastningen. Så får du heller finne ut etterhvert om det er gøyest å jogge lange turer eller løpe korte turer.

Lykke til 😊

Endret av Blizz1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blizz1 skrev (16 timer siden):

Tren intervaller. 100 kg er fremdeles mye å jogge med og er lett å få skader og strekker i legger og lår.

Rask gange/ powerwalk og legg inn spurter, f.eks 100 for hver kilometer. Bygg på gradvis. I starten vil du ha høyere utbytte av treningen ved å gå mye og heller dra på med en intervallspurt for å få opp pulsen og minske belastningen. Så får du heller finne ut etterhvert om det er gøyest å jogge lange turer eller løpe korte turer.

Lykke til 😊

100 meter per kilometer skulle det stå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har alltid vært overvektig. De siste årene har jeg hatt en voldsom trang til å jogge, til å bli et sånt menneske som løper året rundt, og som bruker ufornuftig mye penger på joggesko og teknisk tøy. 

Men, å begynne å jogge når vekta viser 120+ sier seg jo selv at er håpløst. Jeg har prøvd, men naturlig nok uten hell.

Men, nå er jeg på god vei nedover i vekt etter en gastric bypass, og jeg kjenner kroppen er lettere! Og du VERDEN hvor mye enklere det er å flytte på en kropp som veier 100 kilo i stedet! Jeg har startet med appen "Start running" som jeg synes er veldig fin. Godt i gang, og motivasjonen er på topp! 

Nå vil jeg gjerne ha tips og triks fra dere joggere. Hvordan holde på motivasjonen hvis den skulle dale? Noen styrkeøvelser jeg bør gå for for å hjelpe til på veien? Gode sko? Eventuelt andre ting som kan være fornuftig å ta med seg videre?

Ja, jeg vet risikoen for skader og slitasje, med slike støt på knærne og ankler osv med vekta mi. 🙂

Ønsker ikke negative meninger, men heiarop og gode råd 🥳

Anonymkode: eeaff...a19

Jeg er tung, men ingen jogger. Så mine tips er å gå, sykle med piggdekk, gå på ski eller skøyter, svømme, styrketrening.

Det er fint å variere, og lettere å holde treninga i gang dersom  det er moro, eller sosialt fint.

Tips nr 2. Før treningsdagbok, og lag gjerne et excelark der du registrerer antall treningstimer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på deg, men syns likevel du bør fokusere på gåturer i terreng/fjellturer, i hvert fall når du er så tung, i hvert fall i starten. Ikke bare på grunn av slitasjen på leddene, men også fordi du sannsynligvis der du er nå ikke vil klare å jogge så langt.

Si at du klarer å jogge 2 km der du er nå. Du vil sannsynligvis klare å gå 12 km, og du forbrenner da mye mer, og om du legger inn motbakker så vil du også komme godt opp i puls og bli svett og god. Støttemusklene rundt ledd vil styrkes, og gjøre deg bedre rustet til å takle den store belastningen som løpesteg gir. Man snakker om 3-4 ganger kroppsvekten per løpesteg, og 300-400 kg er mye for knærne dine. Får du en skade så kan alt bli ødelagt i lang tid. 

Anonymkode: 3cc45...aa3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heier på deg, men syns likevel du bør fokusere på gåturer i terreng/fjellturer, i hvert fall når du er så tung, i hvert fall i starten. Ikke bare på grunn av slitasjen på leddene, men også fordi du sannsynligvis der du er nå ikke vil klare å jogge så langt.

Si at du klarer å jogge 2 km der du er nå. Du vil sannsynligvis klare å gå 12 km, og du forbrenner da mye mer, og om du legger inn motbakker så vil du også komme godt opp i puls og bli svett og god. Støttemusklene rundt ledd vil styrkes, og gjøre deg bedre rustet til å takle den store belastningen som løpesteg gir. Man snakker om 3-4 ganger kroppsvekten per løpesteg, og 300-400 kg er mye for knærne dine. Får du en skade så kan alt bli ødelagt i lang tid. 

Anonymkode: 3cc45...aa3

Dette er gode tips, og man snakker inntil 12 - 13 ganger kroppsvekten per løpesteg!

Å gå i oppoverbakke er knallgod trening det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia heia.

Jeg gikk ned 40 kg (uten operasjon) ved jogging (100-60) Gått litt opp igjen så trår til litt igjen nå 😂 motivasjonen er ikke like stor nå da så litt tyngre å holde det gående (har trent hele tiden altså, men ikke like mye løping som i 2021. Starta å trene 15.januar 2021, klarte å løpe 100 meter ca sammenhengende å da var jeg helt kake. 
 

En kompis har gått ned 75 kg nå etter operasjon å mye trening. Har virkelig gått fra tjukk til trent å sprek.

Anonymkode: 3f14f...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er gode sko og klokke. Har selv en polar klokke. 

Anonymkode: 19ce9...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 21.09):

Jeg har alltid vært overvektig. De siste årene har jeg hatt en voldsom trang til å jogge, til å bli et sånt menneske som løper året rundt, og som bruker ufornuftig mye penger på joggesko og teknisk tøy. 

Men, å begynne å jogge når vekta viser 120+ sier seg jo selv at er håpløst. Jeg har prøvd, men naturlig nok uten hell.

Men, nå er jeg på god vei nedover i vekt etter en gastric bypass, og jeg kjenner kroppen er lettere! Og du VERDEN hvor mye enklere det er å flytte på en kropp som veier 100 kilo i stedet! Jeg har startet med appen "Start running" som jeg synes er veldig fin. Godt i gang, og motivasjonen er på topp! 

Nå vil jeg gjerne ha tips og triks fra dere joggere. Hvordan holde på motivasjonen hvis den skulle dale? Noen styrkeøvelser jeg bør gå for for å hjelpe til på veien? Gode sko? Eventuelt andre ting som kan være fornuftig å ta med seg videre?

Ja, jeg vet risikoen for skader og slitasje, med slike støt på knærne og ankler osv med vekta mi. 🙂

Ønsker ikke negative meninger, men heiarop og gode råd 🥳

Anonymkode: eeaff...a19

Du må nok starte med lange turer for å få opp pulsen etc. Skal jo ikke lange turen til, for å få inn mange skritt og forbrenne kalorier. Kjøp en klokke som teller skritt, puls og kalorier - jeg syntes det er veldig motiverende for å få inn mer bevegelse. 

Anonymkode: 1ab50...882

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...