Gå til innhold

Får Jehovas Vitner lov til å ta høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Pipaluk skrev (18 timer siden):

Det var jo bra hun fikk ha venner utenom menigheten. Fikk hun være med på bursdagsselskaper?  Var det regler i forhold til hva hun fikk delta på?

Ja faktisk. Eneste bursdag hun var i var min over mange år. Skal sies at foreldrene var skilt, med far som ikke var vitne, og boende annet sted i landet deler av barneskolen, og moren nok etterhvert var «PIMO», fysisk inne, mentalt ute, og ble utstøtt på slutten av barneskolen. I starten av barneskolen var de likevel veldig vitner, men hun fikk komme til meg likevel. Hun var aldri i noen andre bursdager før familien ble utstøtt, og de andre vitnene i klassen tror jeg heller ikke var det. De andre var gutter, og det er jo vanlig å enten ha klassefest eller kun gutter/jenter på barneskolen, så ikke sikker der. Jeg gikk i samme klasse ut ungdomsskolen, og en av guttene som var vitne sa plutselig en dag på ungdomsskolen at han hadde bursdag og ble da sunget for. 

Hun deltok ikke på andre aktiviteter enn det som foregikk i Rikets sal om jeg husker riktig. Var en av guttene som ønsket å spille instrument, men tror ikke de deltok på noe de heller. Den gutten med den fantastiske moren hadde par år med sommerfest hjemme hos dem hvor hele klassen var invitert. Vet en del i ulike kristne menigheter, ikke bare vitner, ikke lar barn delta i ting som går på bekostning av møter (gudstjenester). Si fotball kan de delta på, men ikke kamp på søndagen, og da faller en jo litt ut av miljøet. 

Jeg er en av dem som står stødig i min tro, og har alltid hatt venner i ulike miljøer. Aldri et problem. Min mor var til tider stresset av at jeg både kunne finne på å ta en tur innen Rikets sal, LDS, og mer karismatiske menigheter i oppveksten. Har nå gode venninner som er muslimer. Jeg synes religion er interessant, og har lest mye om det. Når det kommer til mer spesielle retninger så har jeg tenkt siden tenårene at det er viktig at folk blir møtt på en god måte, og at medlemer av disse menighetene eller annet vet og erfarer at det er annet der ute, så de ikke står på tom bakke uten noen om de velger å bryte. 

Jehovas vitner inviterte meg med på noe som skulle være om kvinner, kvinners viktige posisjon og annet for en del år siden. Jeg møtte opp i Rikets sal, og de hadde helt klart trengt noen som hadde studert litt mer om emnet. Husker ikke så mye detaljer, men jeg følte jeg hadde gått fem på, og det de hadde invitert meg på var noe helt annet enn det som faktisk kom opp. Lurt å ha en god dose kritisk tenkning i møte med dem, men trist at færre av medlemmene har den samme muligheten uten å bli sett ned på, eller få høre at de kunne brukt tiden på bedre ting for Jehova. 

(Ja jeg er superinteressert i dette her, så beklager lange svar) 

Anonymkode: bab79...019

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (9 timer siden):

Var han jehovas vitne hele veien? Han ble ikke vitne etter utdanningen?

Hørte om et vitne som også jobber/jobbet som psykiater.

Må si det må være spesielt å gå til han, enten man vet han er vitne eller ikke. Han ville jo innsett veldig fort at jeg ville havne i helvete fordi jeg ikke trodde på Jehova. Hvilken interesse hadde han hatt av å hjelpe meg da🤔

Jehovas vitner tror ikke på helvete. De tror derimot du vil bli brutalt slaktet av Jehova Gud ved harmageddon

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (1 time siden):

Jehovas vitner tror ikke på helvete. De tror derimot du vil bli brutalt slaktet av Jehova Gud ved harmageddon

Huff. Høres ikke ut som noe bedre alternativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (17 minutter siden):

Huff. Høres ikke ut som noe bedre alternativ.

Nei det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne med en voksen sønn er eks Jehovas. Hun sier at det er en god grunn til at de brøt. 

Sønnen sparte til halvlangt hår til nakken. Han er stolt over hårmanken sin. Det var visst helt feil og underbygger at han egentlig ønsker å tilbe satan.

Han ønsket etterhvert å ta noen fag på universitetet. Det ble han nærmest nektet av menigheten. Det ikke et ønske fra Gud, men djevelen. Akademiske fag og utdanning blir sett på som en trussel og at det er djevelen som har sådd et frø i en med ønske om høyere utdanning. I realiteten er de livredde for at folk skal bli opplyste og få kunnskap nok til å stå opp for seg selv og se verden fra et annet perspektiv.

De oppfordret sterkt sine medlemmer til å ta handverksyrker som f.eks snekker, rørlegger, blikkenslager og gartner. For det første fordi de har en idé om at praktisk og teknisk rettede yrker med mesterbrev og fagbrev ikke gir samme innsikt i humanistiske fag og samfunnet rundt, som universitetet og høgskoler gjør. Dessuten gir yrkesrettete håndverksfag gratis arbeidskraft til menigheten. O følge venninnen min er det utrolig mange med håndtverksyrker i Jehovas og de jobber mye såkalt dugnad, også kalt utnytting av gratis arbeidskraft.

Sjelden du ser leger og sykepleiere som Jehovas. De ønsker ikke å komme i en etisk problemstilling der de er nødt til gi noen blodoverføring. 

Nå har jeg bare min venninne og sønnen hennes versjon av saken, men jeg har ingen grunn til å tro at hun bløffer. Ut fra det jeg har hørt om sekten, har jeg all grunn til å tro på henne 

Endret av Laraa
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til flere som jobber som sykepleiere, leger, psykiatere, kirurger, eiendomsmeglere,. Så ja de kan ta høyere utdannelse ja

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Togpendler skrev (På 12.2.2023 den 0.22):

Jeg kjenner til flere som jobber som sykepleiere, leger, psykiatere, kirurger, eiendomsmeglere,. Så ja de kan ta høyere utdannelse ja

Sykepleiere ja. Mange av de. Men selv de får kjeft når de sikter «høyt».

Eiendomsmeglere er ikke anbefalt. 

Kirurger og psykiatere er så få at du kan telle de på en hånd. 

En periode var det så strengt i USA at valgte barne ditt høyere utdanning så mister faren tittelen som eldste.

Propagandaen mot utdanning er uendret.

Anonymkode: 164e8...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togpendler skrev (På 12.2.2023 den 0.22):

Jehovas Vitner forbyr jo blodoverføring. Hvordan kan man jobbe som kirurg og ikke godta blodoverføring??? 🤔

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Jehovas Vitner forbyr jo blodoverføring. Hvordan kan man jobbe som kirurg og ikke godta blodoverføring??? 🤔

Fordi det ikke alltid er det som skal til å det finnes jo mange typer operasjoner

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Fordi noens religiøse overbevisning selvsagt ikke skal påvirke jobben,  med mindre det er unntak spesifikt i loven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togpendler skrev (10 minutter siden):

Fordi det ikke alltid er det som skal til å det finnes jo mange typer operasjoner

Vel .. du kan ikke være kirurg og ikke akseptere blodoverføring ..  

Anonymkode: 08fab...279

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togpendler skrev (20 minutter siden):

Mener du virkelig at et sykehus kan godta at en kirurg kan nekte blodoverføring og beholde jobben? Har du faktiske eksempler på dette?

Topsi skrev (17 minutter siden):

Fordi noens religiøse overbevisning selvsagt ikke skal påvirke jobben,  med mindre det er unntak spesifikt i loven

Hvis jeg forstår deg rett, så sier du at en person kan være Jehovas Vitne og jobbe som kirurg hvor hen er med på å foreta blodoverføringer, fordi jobben trumfer troen. Er du sikker på at Jehovas Vitne som organisasjon godtar dette? Jeg trodde de var svært strenge på sine regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

Mener du virkelig at et sykehus kan godta at en kirurg kan nekte blodoverføring og beholde jobben? Har du faktiske eksempler på dette?

Hvis jeg forstår deg rett, så sier du at en person kan være Jehovas Vitne og jobbe som kirurg hvor hen er med på å foreta blodoverføringer, fordi jobben trumfer troen. Er du sikker på at Jehovas Vitne som organisasjon godtar dette? Jeg trodde de var svært strenge på sine regler.

Hva jv godtar vet jeg ikke. Men selvsagt må kirurgen det hvis hen vil være kirurg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (3 minutter siden):

Hva jv godtar vet jeg ikke. Men selvsagt må kirurgen det hvis hen vil være kirurg.

Da er vi enige, men hvis Jehovas Vitner da kaster deg ut (noe de gjør etter min forståelse) , så betyr jo dette at Jehovas Vitner ikke kan være kirurger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel .. du kan ikke være kirurg og ikke akseptere blodoverføring ..  

Anonymkode: 08fab...279

Så lenge de bare nekter blod til seg selv og sine, så har vel ikke dette noen betydning for jobben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Da er vi enige, men hvis Jehovas Vitner da kaster deg ut (noe de gjør etter min forståelse) , så betyr jo dette at Jehovas Vitner ikke kan være kirurger. 

Ja, en kan vel knapt være lege om en ikke er villig til å yte lovpålagt helsehjelp. Nå har jeg googlet dette,  og jeg finner ingenting om leger som på noe vis motsetter seg å gi blodoverføring. Det finnes reservasjonsrett i loven ift abort, og også omskjæring av gutter. Bortsett fra det som spesifikt er nevnt er helsepersonell pålagt å gi den behandlingen som kreves. Det var en sak om en sykepleierstudent som nektet å servere svin, da ble det snakket om skikkethetsvurdering. Det er ikke adgang til å sette egen religion over pasientene.  Da må en velge et annet yrke. Jeg tror også at JV aksepterer at medlemmer gir blod til andre  uten å reagere. Helsepersonell kan jo ikke være helsepersonell om de nekter å redde liv og utføre påkrevd helsehjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å avslutte diskusjonen her. Jeg er ex-vitne og sykepleier. Både lege-og sykepleieryrket er uaktuelle for døpte JV, hovedsakelig pga spørsmålet om blodoverføring men også pga andre forhold. 
Fex kan du ikke jobbe som sykepleier på et eldrehjem og nekte å stelle i stand til jul for pasientene. 

Anonymkode: 79864...ced

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning og jobb er et tveegget sverd for sekter som JV og andre, på en side så betyr utdanning og jobb mer penger i kollekten men på den andre siden så er kunnskap synd og kan føre til frafall.

Anonymkode: e6a14...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å avslutte diskusjonen her. Jeg er ex-vitne og sykepleier. Både lege-og sykepleieryrket er uaktuelle for døpte JV, hovedsakelig pga spørsmålet om blodoverføring men også pga andre forhold. 
Fex kan du ikke jobbe som sykepleier på et eldrehjem og nekte å stelle i stand til jul for pasientene. 

Anonymkode: 79864...ced

Hvis det er sånn, så må det være veldig mange yrker og jobber som er uaktuelle. En helsefagarbeider eller  en assistent kan også bli bedt om å hjelpe til med å stelle i stand til jul,påske og 17 mai.  En tekniker kan bli tilkalt til et julebord, for å ordne en prosjektor som ikke fungerer.   Sjefen fyller rundt år og arbeiderne skal spleise på en bursdagsgave.  Her kan jo selvfølgelig et vitne velge å ikke delta, men de gjør seg ikke akkurat populære  på arbeidsplassen. 

Er det en forskjell mellom døpte og ikke-døpte vitner? Er vitner som er helsepersonell kommet inn i menigheten på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 2.2.2023 den 18.34):

Hva slags mastergrad? jeg regner med at det ikke er filosofi eller noe veldig akademisk som kan få dem til å tvile på Jehova. 

Antyder du at man ikke kan være en troende om man har lest filosofi? Har du gjort det selv? Altså.., det finnes mange kristne filosofer. Og mange studenter oppdager når de leser filosofi at det å tro på en gud er ganske plausibelt. Selv er jeg ikke Jehovas Vitner, men jeg er kristen. Jeg har studert filosofi på universitetet et år og fant ikke noe som skulle kunne undergrave det å ha en religiøs tro.

Grunnen til at jeg svarer på denne er at det ser ut som om noen tror at når man får seg litt utdanning så ser man at religion er tull. Dette er så feil som det kan få blitt. 

Anonymkode: 6b8a4...b26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...