Gå til innhold

Får Jehovas Vitner lov til å ta høyere utdanning?


Anbefalte innlegg

jeg ser på en Caleb og Sophia video ( en propaganda-filmer rettet mot barn). Der oppfordres barn til å stryke på prøver. De skal ikke ha suksess akademisk, det kan føre dem på ville veier. De skal tjene penger til livets opphold, men bare så det er nok til å dekke utgiftene i hverdagen. 

Hvor strengt praktiseres det i Norge? Kan de bli hva som helst uten å bli kastet ut fra menigheten?  En venninne fortalte at hun hadde en lærerkollega som jobbet som lektor på en videregående skole. Han jobbet også som eldste i Jehovas Vitner. Er det andre regler for dem?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De anser visst utdanning som unyttig, siden de alle bare venter på Harmageddon..

Anonymkode: 3b832...243

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok store forskjeller. Kjenner en som er oppvokst i Jehovas, men foreldrene hans synes det var veldig viktig med utdannelse, så han og hans 2 søsken har alle tatt mastergrad. Faren har og en mastergrad. Men de er nok litt mer liberale, for han jeg kjenner er ikke med i Jehovas vitner, men har fortsatt godt forhold til familien sin.

Anonymkode: b3dde...a62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men få velger å studere. De fraråder det sterkt etter som det tar bort tid fra å bidra til kongregasjonen og andre religiøse oppgaver, som å gå fra dør til dør og preike.

Anonymkode: 4d40f...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er nok store forskjeller. Kjenner en som er oppvokst i Jehovas, men foreldrene hans synes det var veldig viktig med utdannelse, så han og hans 2 søsken har alle tatt mastergrad. Faren har og en mastergrad. Men de er nok litt mer liberale, for han jeg kjenner er ikke med i Jehovas vitner, men har fortsatt godt forhold til familien sin.

Anonymkode: b3dde...a62

Hva slags mastergrad? jeg regner med at det ikke er filosofi eller noe veldig akademisk som kan få dem til å tvile på Jehova. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt ironisk er at når de store betelhjemmene, som er høyeste mål for et Jehovas vitner,hadde er stort kutt i arbeidstab så var det de med fine utdanninger som fikk bli mens de som hadde fulgt veiledningen om å ikle ta utdanning ble kastet ut. Etter mange år i tjeneste. På bar bakke.

Dobbeltmoral.

Anonymkode: 164e8...168

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyere utdanning, får plutselig en annen mening :fnise:

Anonymkode: dd8a1...e31

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 18.27):

Ja, men få velger å studere. De fraråder det sterkt etter som det tar bort tid fra å bidra til kongregasjonen og andre religiøse oppgaver, som å gå fra dør til dør og preike.

Anonymkode: 4d40f...0fa

Har de sluttet med å gå fra dør til dør nå?  Før la de håndskrevne brev i postkassa mi. Nå har jeg sett dem i Torggata utenfor Cubus en stund. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Har de sluttet med å gå fra dør til dør nå?  Før la de håndskrevne brev i postkassa mi. Nå har jeg sett dem i Torggata utenfor Cubus en stund. 

Ja, la oss håpe de har sluttet å preke på dørene til folk. Ryk og reis hele sekta

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner på min alder har valgt å gå yrkesfaglig. Hadde flere i klassen oppigjennom. Vet far til ene hadde høyere utdannelse og var født inn i Jehovas vitner. Aner ikke om far hadde noen år hvor han var ute og så inn igjen. 
 

Jeg har også jobbet med flere hjelpepleiere (nå helsefagarbeidere) som er Jehovas vitner. 
 

Oppigjennom har Jehovas vitner vært veldig på at det er de siste tider. Lange perioder der de frarådet medlemmer å få barn nettopp pga dette. Etter hva jeg har hørt er dette blitt litt mer avslappet de siste årene.
Ene i klassen min viste interesse for å spille et instrument (ikke korps), og det var ikke aktuelt fordi det ville ta for mye tid fra annet mer nyttig. Jehovas vitner har ihvertfall tidligere spilt av musikk til sangene de synger og ikke brukt «live musikk» til. Så at de er skeptiske til utdannelse som kan bidra til at en begynner å stusse, analysere og vurdere, samt det tar tid fra ting som pionering (aktiv tjeneste/misjonering), er ikke så veldig overraskende. Jeg har hørt noen podcaster fra amerikanske Ex JW, der det bla ble sagt at mange var vindusvaskere, og renholdere siden det ikke krevde så mye utdannelse. Her i Norge har jo mange renholderne fagbrev da.

Jeg har ingen nære venner eller kollegaer nå som er vitner, men hatt det før. Min bestevenninne over flere år på barneskole var vitne, og ene klassekontakt i alle år var en mor til annen hvor de også var vitner. Hun moren var helt fantastisk, og var med på turer og annet. Jeg har godt forhold til flere naboer som er vitner da. Stort sett fine folk, men få med høyere utdannelse blant de jeg kjenner. 
 

 

Anonymkode: bab79...019

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Baxter
Eva-Lena skrev (13 minutter siden):

Ja, la oss håpe de har sluttet å preke på dørene til folk. Ryk og reis hele sekta

De ringer, men jeg gjør alltid samtalen kort ved å si jeg leser tarotkort (selv om det er lenge siden sist)😅

På hyggelig måte selvfølgelig, ønsker god dag videre og hade bra👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De jeg kjenner på min alder har valgt å gå yrkesfaglig. Hadde flere i klassen oppigjennom. Vet far til ene hadde høyere utdannelse og var født inn i Jehovas vitner. Aner ikke om far hadde noen år hvor han var ute og så inn igjen. 
 

Jeg har også jobbet med flere hjelpepleiere (nå helsefagarbeidere) som er Jehovas vitner. 
 

Oppigjennom har Jehovas vitner vært veldig på at det er de siste tider. Lange perioder der de frarådet medlemmer å få barn nettopp pga dette. Etter hva jeg har hørt er dette blitt litt mer avslappet de siste årene.
Ene i klassen min viste interesse for å spille et instrument (ikke korps), og det var ikke aktuelt fordi det ville ta for mye tid fra annet mer nyttig. Jehovas vitner har ihvertfall tidligere spilt av musikk til sangene de synger og ikke brukt «live musikk» til. Så at de er skeptiske til utdannelse som kan bidra til at en begynner å stusse, analysere og vurdere, samt det tar tid fra ting som pionering (aktiv tjeneste/misjonering), er ikke så veldig overraskende. Jeg har hørt noen podcaster fra amerikanske Ex JW, der det bla ble sagt at mange var vindusvaskere, og renholdere siden det ikke krevde så mye utdannelse. Her i Norge har jo mange renholderne fagbrev da.

Jeg har ingen nære venner eller kollegaer nå som er vitner, men hatt det før. Min bestevenninne over flere år på barneskole var vitne, og ene klassekontakt i alle år var en mor til annen hvor de også var vitner. Hun moren var helt fantastisk, og var med på turer og annet. Jeg har godt forhold til flere naboer som er vitner da. Stort sett fine folk, men få med høyere utdannelse blant de jeg kjenner. 
 

 

Anonymkode: bab79...019

Det var jo bra hun fikk ha venner utenom menigheten. Fikk hun være med på bursdagsselskaper?  Var det regler i forhold til hva hun fikk delta på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en i Jehovas vitner. De blir oppfordret til å ikke ta lange utdannelser, fordi det kan ta fokuset bort fra Gud 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å ta høyere utdanning, men det frarådes som regel, både fordi det kan ta fokus bort fra religionen, og fordi det er ansett unødvendig; alt vil være perfekt i den nye verdenen, etter Harmageddon. 

 

 

 

 

Anonymkode: f3467...be1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 timer siden):

Jeg har jobbet sammen med en JV som er lege 

Var han jehovas vitne hele veien? Han ble ikke vitne etter utdanningen?

Hørte om et vitne som også jobber/jobbet som psykiater.

Må si det må være spesielt å gå til han, enten man vet han er vitne eller ikke. Han ville jo innsett veldig fort at jeg ville havne i helvete fordi jeg ikke trodde på Jehova. Hvilken interesse hadde han hatt av å hjelpe meg da🤔

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (8 timer siden):

Jeg har jobbet sammen med en JV som er lege 

Det er så få, at jeg kan fortelle deg hvem du har jobbet med. Det sier litt.

Anonymkode: 164e8...168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er så få, at jeg kan fortelle deg hvem du har jobbet med. Det sier litt.

Anonymkode: 164e8...168

Hvordan kan du vite hvem det er🤔 du vet ikke hvor mange vitner som er leger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan du vite hvem det er🤔 du vet ikke hvor mange vitner som er leger. 

Det er veldig veldig få..

Anonymkode: 164e8...168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig veldig få..

Anonymkode: 164e8...168

 

Så du har oversikt over vitnene? Det kan være et  innvandret vitne også 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...