Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


SPOCA

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (29 minutter siden):

Jeg har faktisk smakt en veldig god del. Smak som i faktisk å smake, ikke drikke opp. Alt smakte jævlig. Ren alkohol, cocktails, you name it. Men hvis du tror du vet bedre enn meg hvor mye jeg har smakt, så får du fortsette å tro på det. 

Jeg tror at de som liker alkohol ikke vil forstå hva du/vi mener. Jeg kjenner alkoholen gjennom uansett drink, også i en strawberry daiquiri. Det smaker helt grusomt, denne helt bestemte alkoholsmaken, og den smaker "likt" uavhengig av om det er en drink, øl, vin eller hva det nå måtte være. Jeg led meg gjennom i ungdommen, men gav opp. Orker bare ikke. Så det ble aldri fylla for min del. ;) 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstår uansett ikke hvorfor ingen skal kunne nyte ett glass vi til maten osv bare fordi dere «ikke ønsker det»…. Det er voksne folk dere har invitert, og de som har barn med må da vel klare å lage egne begrensninger?!? Dette er hysterisk i mine øyne. Har vært i 2 bryllup der brudeparet ikke drakk, men gjestene fikk plent i alkohol, og det var barn tilstede - ingen som ble skadet dog! 

Anonymkode: b1e09...8f5

Vel, det er vårt bryllup, vi som betaler, så tenker at da kan vi gjøre som vi vil. De som ikke tåler at vi har det slik i vårt eget bryllup, kan la være å komme. Så enkelt, så greit. :)

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men man kjenner jo sine gjester, og TS skriver jo at de fleste av gjestene uansett er avholds. Folk er forskjellige. Uansett om det er upopulært hos deg er det jo ingen grunn til å spørre. Man må selv gjøre som man vil, så får heller du og de som er enige med deg la være å komme. 

Høres ut som du føler deg krenket av TS sin tråd rett og slett med alle disse svarene dine, og oppsetsigheten på at man MÅ ha alkohol, og personangrep og latterliggjøring av folk som er forskjellig fra deg. Merkelig. 

Anonymkode: ee78b...ff8

Det er nettopp det. Jeg dømmer ingen, jeg har jo tidligere faktisk vært gift og holdt bryllup, så jeg vet hva jeg går til. Da var det fri bar som inkluderte alkohol. De som tror at jeg mener alkohol er djevelens verk får gjerne tro det, for jeg har faktisk ikke noe i mot alkohol i begrensede mengder. MEN, når vi først kan arrangere og gjøre akkurat som vi selv vil, så er det så nydelig å slippe å tenke på alkohol. Det gleder jeg meg så vanvittig til. 

Alltid, absolutt alltid, har jeg som ikke drikker måtte tilpasse meg de som drikker, og det skal bli helt nydelig at det går andre veien. Og jeg sier ikke det fordi jeg misliker at folk drikker, men folk endrer seg litt ved å drikke litt, og jeg synes det er litt kjipt, for å være ærlig. Jeg merker veldig godt når folk drikker. Jeg føler et visst ubehag ved det, selv om jeg ikke misliker at folk drikker. Men det er noe med at jeg er så vanvittig lei av å hele tiden måtte menge meg med folk som drikker, uavhengig av mengde, det være seg på julebord, fredagspilsen osv. Og etter selv å ha vært sammen med min eks som var alkoholiker, må jeg innrømme at jeg har alkohol langt opp et visst sted. Jeg vil bare kunne kose meg en hel helg uten alkohol. Det skal bli fantastisk nydelig. 

Og vil man ikke være med verken på overnatting, vielse, fest eller hva det nå måtte være, så er det helt greit. De fleste av gjestene fortrekker faktisk å ikke drikke, så jeg tror egentlig dette skal gå helt fint. Og vil man ikke det, er det helt greit. Jeg skal ikke tvinge noen til å feire med oss. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kjenner nok smaken av alkohol bedre enn folk flest. Alkoholsmaken er ikke spesielt tydelig for meg i det meste innen alkoholiserte drikker. En gang i blant kan jeg smake en vin eller lignende som jeg syntes smaker veldig alkohol, men det er sjeldent.

Smaksløker til mennesker varierer fra person til person. Ikke alle er i stand til å smake bitterheten til rosenkål, for eks

Jeg liker både kaffe, rosenkål, vin og øl

Anonymkode: 6a4b0...6ab

Dette stemmer godt for meg. Jeg synes både rosenkål, kaffe, vin og øl er ekstremt bittert, det klarer jeg ikke å drikke/spise. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (9 minutter siden):

Jeg tror at de som liker alkohol ikke vil forstå hva du/vi mener. Jeg kjenner alkoholen gjennom uansett drink, også i en strawberry daiquiri. Det smaker helt grusomt, denne helt bestemte alkoholsmaken, og den smaker "likt" uavhengig av om det er en drink, øl, vin eller hva det nå måtte være. Jeg led meg gjennom i ungdommen, men gav opp. Orker bare ikke. Så det ble aldri fylla for min del. ;) 

Vel, det er vårt bryllup, vi som betaler, så tenker at da kan vi gjøre som vi vil. De som ikke tåler at vi har det slik i vårt eget bryllup, kan la være å komme. Så enkelt, så greit. :)

Det er nettopp det. Jeg dømmer ingen, jeg har jo tidligere faktisk vært gift og holdt bryllup, så jeg vet hva jeg går til. Da var det fri bar som inkluderte alkohol. De som tror at jeg mener alkohol er djevelens verk får gjerne tro det, for jeg har faktisk ikke noe i mot alkohol i begrensede mengder. MEN, når vi først kan arrangere og gjøre akkurat som vi selv vil, så er det så nydelig å slippe å tenke på alkohol. Det gleder jeg meg så vanvittig til. 

Alltid, absolutt alltid, har jeg som ikke drikker måtte tilpasse meg de som drikker, og det skal bli helt nydelig at det går andre veien. Og jeg sier ikke det fordi jeg misliker at folk drikker, men folk endrer seg litt ved å drikke litt, og jeg synes det er litt kjipt, for å være ærlig. Jeg merker veldig godt når folk drikker. Jeg føler et visst ubehag ved det, selv om jeg ikke misliker at folk drikker. Men det er noe med at jeg er så vanvittig lei av å hele tiden måtte menge meg med folk som drikker, uavhengig av mengde, det være seg på julebord, fredagspilsen osv. Og etter selv å ha vært sammen med min eks som var alkoholiker, må jeg innrømme at jeg har alkohol langt opp et visst sted. Jeg vil bare kunne kose meg en hel helg uten alkohol. Det skal bli fantastisk nydelig. 

Og vil man ikke være med verken på overnatting, vielse, fest eller hva det nå måtte være, så er det helt greit. De fleste av gjestene fortrekker faktisk å ikke drikke, så jeg tror egentlig dette skal gå helt fint. Og vil man ikke det, er det helt greit. Jeg skal ikke tvinge noen til å feire med oss. :) 

Høres ut som du vet hva du vil. Og som jeg sa, forstår jeg ikke helt hva som gjør at du spør en gang. Drit i hva andre måtte mene. De om ikke kommer får dere møte en annen gang. De som kommer får det definitivt flott sammen med dere. 

Og sett i lyst av hva du erfarte med eksen så er det soleklart at du skal aldri tvile engang på at dette skal bli alkoholfritt. Klart man får det opp i halsen etter å ha levd med en alkoholiker. Det høres fantastisk ut at du får lov til å glede deg til egen bryllup, alle skulle turt å skape den festen de aller helst selv vil delta i! Flere bruder jeg kjenner har gjort alt for mye for at alle andre skal være fornøyd og ikke tenkt på seg selv. Det er ikke sunt. 

Anonymkode: ee78b...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (6 timer siden):

Noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet :murvegg:

Det er MYE større variasjon på matsmak enn alkoholsmak. Sånn til info. At man har smakt 30 forskjellige typer alkohol kan ikke likestilles med å ha smakt 30 forskjellige matvarer. Det finnes uendelig med kombinasjon og smak av matvarer, men mye mer begrenset alkoholsmak.

Alkohol smaker ekkelt. Ja, jeg har smakt det meste det er å få tak i for vanlige mennesker og landet på at alkohol smaker drit. Øl er verst. Noen få rødvintyper er noe mindre ekle, men det gjør dem ikke kvalifisert til ''mmm, smaker godt, det skal jeg ha''.

Grunnen til at nordmenn (og andre) drikker alkohol er ikke fordi dere liker smaken, men for å bli fulle. For å bli modige å prate med sidemannen og ikke minst - for å drite dere ut fordi det er deres forståelse av å ha det gøy og dere bare drikker og drikker uten å kjenne på egne grenser. Det gjelder både menn og kvinner og det gjelder generelt befolkningen.

For oss som kan ha det gøy uten alkohol og kan slå en prat med sidemannen i edru tilstand er det et trist syn.

Ja, nå er jeg krass, men å si at man liker smaken av alkohol er latterlig. Og meget spesielt. Nei, appelsinjus med litt alkohol i som fortsatt smaker appelsinjus er ikke alkohol som smaker godt. 

 

P.S. Helsegevinsten av å ikke drikke alkohol skal jeg ikke starte på en gang.

Du må ikke skille så mye på nordmenn og andre nasjonaliteter, for ofte er ikke forskjellen så stor 🙂 og ja, ja selvfølgelig blir vi litt modigere med litt alkohol fordi en effekt er å slappe litt mer av. Du prøver å få det til å være en skam og noe flaut, men det er det jo ikke. Kanskje har du dårlige erfaringer med alkohol eller nordmenn, kanskje kombinert. Men det du i så fall har erfart er jo bare en side av en sak. Ikke døm eller bedøm alt ut fra det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs ikke mer beskjed enn i invitasjonen. 

Sammen med hundre mennesker over en hel helg og ingen drikke. Oh, ville ikke likt det. Men hvis jeg var nær brudeparet ville jeg kommet og prøvd å tenke positivt. Hvis ikke så nære kan man jo takke nei. 

Anonymkode: 25227...261

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjedelig i alkoholfrie bryllup. Jeg drikker ikke mye, men det er greit med to-tre glass til maten for å holde ut talene👍

Anonymkode: b3e23...59a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vært veldig takknemlig for opplysningen om alkoholfritt bryllup i invitasjonen. Det gjør det lettere hvis man ikke ønsker å overnatte på stedet, slik at man kan kjøre til et annet overnattingssted på kvelden. 

Bare ikke bli skuffet om opplegget ikke helt treffer alle. Jeg har vært i et bryllup hvor familien kjørte på med ymse festleker og hadde det veldig gøy, mens vi som var venner ikke synes det var så stas. Avhengig av vennegjeng så er det ikke slik at alle er like komfortable og sørlig ikke når man kjenner få. Og, server noe annet enn kun brus og epledrikk, gjerne også alkoholfritt øl og mer eksklusive varianter av fruktdrikke.  Jeg ville også påregnet at folk dro nokså tidlig etter kaffe/kaker. Litt som konfirmasjon, selv om det også er hyggelig. 

Anonymkode: 88055...184

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres ekteskap, deres feiring, server fun light om dere vil. 

Anonymkode: 1a88d...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (På 1.2.2023 den 21.04):

Dette stemmer godt for meg. Jeg synes både rosenkål, kaffe, vin og øl er ekstremt bittert, det klarer jeg ikke å drikke/spise. ;)

Hmm, jeg drikker verken kaffe eller rødvin, men elsker rosenkål ;) Så det er nok ikke konsekvent, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med alkoholfritt men belag deg på at folk legget seg tidlig, noen kjører kanskje hjem og blir ikke hele helgen men kun bryllup og middag.

Anonymkode: 84250...f22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær de personene der… vi drikker ikke selv, men kunne aldri falt oss inn å kjørt et alkoholfritt bryllup pga. det. Jeg skjønner godt at folk vil nyte et glass vin eller to til maten! Det er ganske partypooper å kreve at alle skal drikke alkoholfritt. Det er også forskjell på å barbere seg og å kappe av seg hodet.. det må ikke være fyllefest og balubas, det kan være noen enheter til maten. Da er folk i hvert fall litt fornøyd. Eventuelt be de ta med det de ønsker å drikke selv? Så har de mulighet til å velge 

Anonymkode: 2f0a6...0a7

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man kan ha et bryllup uten alkohol. Likevel vil jeg slå et slag for alkoholen etter at jeg var i et alkoholfritt bryllup for et par år siden. En hyggelig affære, men prematur slutt på kvelden da alle var slitne og lei kl 23. Festen manglet det sosiale glidemiddelet, få personer minglet utenfor sin "faste" gjeng. De som danset manglet alkoholen for å orke å holde det gående, og de som ikke danset sto langs veggen og turte ikke fordi de manglet mot. Når det ikke er alkohol så blir man drikkende brus i mange timer. Ikke særlig behagelig med luft i magen. Det ble en "luftig" fest...

Anonymkode: 68fdc...8b7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjest i to alkoholfrie bryllup. Det ene var kjempekoselig, og god stemning. Det andre var veldig rart. De hadde masse teite "leker", og jeg følte at jeg var i et barneselskap. Der var det vanskelig å komme i prat med folk.

Anonymkode: 91708...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over halvparten av bryllupene vi har vært i de siste årene har vært alkoholfrie, så dette er noe som trender 😄

Tenker om noen år vil det være alkoholfritt som er vanlig.

Anonymkode: ef2ae...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 9.52):

Ikke vær de personene der… vi drikker ikke selv, men kunne aldri falt oss inn å kjørt et alkoholfritt bryllup pga. det. Jeg skjønner godt at folk vil nyte et glass vin eller to til maten! Det er ganske partypooper å kreve at alle skal drikke alkoholfritt. Det er også forskjell på å barbere seg og å kappe av seg hodet.. det må ikke være fyllefest og balubas, det kan være noen enheter til maten. Da er folk i hvert fall litt fornøyd. Eventuelt be de ta med det de ønsker å drikke selv? Så har de mulighet til å velge 

Anonymkode: 2f0a6...0a7

Det er ikke mulig å ta med alkohol selv, det har med skjenkebevillingen å gjøre, slik jeg har forstått det.

Hva andre måtte tenke får så være, uavhengig av hvorvidt vi har alkohol i bryllupet eller ikke. Og for å si det slik; ganske mange ville reagert om det ble servert alkohol i bryllupet, hvis jeg kan si det slik. Det er ikke min side, men hans side som reagerer sterkest på det. Og jeg må vel innrømme at det er litt deilig å ha den unnskyldningen. ;)

Men, etter nå ha luftet dette med mange gjester på min side, er samtlige særdeles positive. Jeg er faktisk positivt overrasket. Men, mange på min side drikker heller ikke, så det er nok ikke så rart.

Tror det skal gå helt fint å ha alkoholfritt bryllup. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har vært gjest i to alkoholfrie bryllup. Det ene var kjempekoselig, og god stemning. Det andre var veldig rart. De hadde masse teite "leker", og jeg følte at jeg var i et barneselskap. Der var det vanskelig å komme i prat med folk.

Anonymkode: 91708...b4d

Vi skal heldigvis ikke ha teite leker. Jeg kan virkelig ikke fordra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOCA skrev (På 31.1.2023 den 23.41):

Verken min samboer eller jeg drikker alkohol, og en god del av gjestene drikker heller ikke alkohol. Samtidig vet jeg at en del gjester drikker alkohol og kanskje forventer dette.

Vi tenker å skrive i invitasjonene at bryllupet er alkoholfritt. Det vil bli servert mye annet godt å drikke som er alkoholfritt 

Og for de som lurer; vi har ingenting i mot at andre drikker, vi er ikke avholdsfolk, vi bare ser ikke nødvendigheten av å drikke alkohol, og liker heller ikke smaken. Det viktigste grunnen til å holde det alkoholfritt, er en kombinasjon av at det ikke føles riktig for oss å servere alkohol - og det er mange barn invitert. Vi synes ikke alkohol og barn hører sammen, og ønsker at barna skal få være med på festen.

Festen varer over en helg på en stor gård vi har leid, hvor vi spanderer alt fra overnatting, frokost, lunsj, middag og drikke, i tillegg fest og alt som hører med. Det blir en ganske opplevelsesrik festhelg med frivillige aktiviteter for barn og voksne (grilling, gapahuk, kino, badetur med båt m.m) i tillegg til selve bryllupet og bryllupsfesten. Mange av de inviterte vet å kose seg uten alkohol.

Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? :)

 

Kjør på tenker jeg! Hadde storkost meg i et slikt bryllup. Informer om alkoholfritt bryllup i invitasjonene. Og at medbrakt heller ikke kan taes med. 

Velger gjestene å avslå invitasjonen grunnet alkoholfri bryllup, så ser du hvem du burde kutte ut i livet, selv familie. Da er alkoholen viktigere for dem enn å tilbringe tid sammen og kose seg og feire. Man kan fint feire uten å drikke. 

Deres bryllup, deres regler.

Kos dere!! 

Anonymkode: 39705...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Over halvparten av bryllupene vi har vært i de siste årene har vært alkoholfrie, så dette er noe som trender 😄

Tenker om noen år vil det være alkoholfritt som er vanlig.

Anonymkode: ef2ae...085

Hvorfor er det slik, tro? Er det fordi brudeparet skal spare penger? 

Jeg tenker at dere har lagt opp til et fint og raust opplegg rundt dette bryllupet. Jeg har vært kaffegjest i et bryllup. Der var det kun kake og kaffe å få, ikke konjakk eller noe, fordi det var "viktig" for brudeparet at det var alkoholfritt. Noe som er BS, de tar seg gjerne en fest de, og det er å jekke opp en øl/skåle med vin hver fredag på snap. Men gjester i eget bryllup skulle ikke få noe av dette. Fikk gleden av å kjøpe egen brus vi gjestene og, dog gave til rundt tusingen skulle brudeparet ha. Vi fikk jo alle "lov" til å "feire kjærligheten", må vite. 

Så det er viktig å være litt raus med gjestene sine, og det er du, ts. Hadde dog valgt å ha vin eller øl til maten, og kaffe avec. Blir ikke full av det, men det blir litt lettere å snakke med vilkårlige randoms man skal tilbringe mange timer med. Selv om du personlig ikke liker det. 

Anonymkode: 6e8e2...124

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (På 7.2.2023 den 10.57):

Det er ikke mulig å ta med alkohol selv, det har med skjenkebevillingen å gjøre, slik jeg har forstått det.

Hva andre måtte tenke får så være, uavhengig av hvorvidt vi har alkohol i bryllupet eller ikke. Og for å si det slik; ganske mange ville reagert om det ble servert alkohol i bryllupet, hvis jeg kan si det slik. Det er ikke min side, men hans side som reagerer sterkest på det. Og jeg må vel innrømme at det er litt deilig å ha den unnskyldningen. ;)

Men, etter nå ha luftet dette med mange gjester på min side, er samtlige særdeles positive. Jeg er faktisk positivt overrasket. Men, mange på min side drikker heller ikke, så det er nok ikke så rart.

Tror det skal gå helt fint å ha alkoholfritt bryllup. :)

Vet arrangørene at det skal være alkoholfritt? For da kan det bli vanskelig for dem å tjene penger på denne «festen».

Anonymkode: 9bc6b...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet arrangørene at det skal være alkoholfritt? For da kan det bli vanskelig for dem å tjene penger på denne «festen».

Anonymkode: 9bc6b...682

Ja, det vet de. Og det blir neppe et problem, all den tid de står for alt fra middag til overnatting. Alkoholen er neppe det de tjener mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...