Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


SPOCA

Anbefalte innlegg

Verken min samboer eller jeg drikker alkohol, og en god del av gjestene drikker heller ikke alkohol. Samtidig vet jeg at en del gjester drikker alkohol og kanskje forventer dette.

Vi tenker å skrive i invitasjonene at bryllupet er alkoholfritt. Det vil bli servert mye annet godt å drikke som er alkoholfritt 

Og for de som lurer; vi har ingenting i mot at andre drikker, vi er ikke avholdsfolk, vi bare ser ikke nødvendigheten av å drikke alkohol, og liker heller ikke smaken. Det viktigste grunnen til å holde det alkoholfritt, er en kombinasjon av at det ikke føles riktig for oss å servere alkohol - og det er mange barn invitert. Vi synes ikke alkohol og barn hører sammen, og ønsker at barna skal få være med på festen.

Festen varer over en helg på en stor gård vi har leid, hvor vi spanderer alt fra overnatting, frokost, lunsj, middag og drikke, i tillegg fest og alt som hører med. Det blir en ganske opplevelsesrik festhelg med frivillige aktiviteter for barn og voksne (grilling, gapahuk, kino, badetur med båt m.m) i tillegg til selve bryllupet og bryllupsfesten. Mange av de inviterte vet å kose seg uten alkohol.

Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? :)

 

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde virkelig opplyses skikkelig. Folk tar det som en selvfølge at det er alkohol! Hørtes ut som en kult bryllup men tror du må forberede deg på mange ikke kommer av den grunn. Har selv sagt nei til bryllup får det var alkoholfritt å det hørtes kjedelig ut. 

Anonymkode: 8fb2b...f17

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alkoholfritt bryllup. Vi skrev det i invitasjonen, og fikk ingen negative tilbakemeldinger. Eneste var at de som var vant til alkohol i sosiale sammenhenger var overrasket over hvor god stemning det var og hvor løs i snippen gjestene var til tross for at alle var edru 😀

Hvordan folk reagerer avhenger jo av hvem du har på gjestelista.

Anonymkode: 96ed6...e0b

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du spurt om dette flere ganger oppover årene? 

Anonymkode: 2d382...18e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om de er invitert til en leirhelg for barn 🙃. Men for all del, dere har det bryllupet dere vil. Skal dere skrive program for helgen? Hvis jeg var invitert til dette bryllupet ville jeg hatt det. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du at dere ikke er avholdsfolk når det er faktisk det dere er? :klo: 

Dere må opplyse om dette i invitasjonen, ja. 

Hva gjør man på denne festen da? Min erfaring er at avholdsfolk har en forkjærlighet for selskapsleker, noe jeg avskyr. Skal barna være våkne hele tiden og være skyhøye på sukker og skråle rundt i tillegg? Og personlig hadde jeg ikke sett frem til en hel helg med massiv "påtvungne" sosial e aktiviteter sammen med en masse fremmede som har med seg de fremmede barna sine (=mas) og det helt uten alkohol. Å grille i gapahuk, gå på kino og bade klarer jeg helt fint selv, takk. God mat hører sammen med god vin i mine øyne, og en fest innebærer alkohol. Så jeg hadde ikke hatt noe lyst til å ofre en hel helg for ditt opplegg. 

Siden du spør. 

Anonymkode: a4fa6...044

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De dere inviterer vet jo stort sett at dere ikke drikker alkohol så at dere bare skriver at bryllupet er alkoholfritt skulle være mer enn nok, og skal ikke være nødvendig å utdype noe mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv det i invitasjonen😊 Mange forventer i det minste vin til god mat og kaffe avec i bryllup, så det er greit at gjestene er forberedt på at det ikke blir sånn.

Anonymkode: 97200...fc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med flere alkoholfrie arrangementer! Dere kan enten bare skrive en kort setning helt til slutt "alkoholfritt", eller utdype mer om dere vil "Vi har valgt en alkoholfri feiring for å inkludere alle store og små. Det vil bli servert god mat og varianter av drikke."

Anonymkode: 8b356...62a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke du spurt om dette flere ganger oppover årene? 

Anonymkode: 2d382...18e

Nei, dette har jeg aldri spurt om.

servitrise&suppe skrev (2 minutter siden):

Det ser ut som om de er invitert til en leirhelg for barn 🙃. Men for all del, dere har det bryllupet dere vil. Skal dere skrive program for helgen? Hvis jeg var invitert til dette bryllupet ville jeg hatt det. 

Det er et tilbud til de som ønsker det, helt frivillig. Det er invitert ganske mange barn, så en del er lagt til rette for dem. 

De som kun ønsker å delta på fest og vielse, står selvfølgelig fritt til det.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det burde virkelig opplyses skikkelig. Folk tar det som en selvfølge at det er alkohol! Hørtes ut som en kult bryllup men tror du må forberede deg på mange ikke kommer av den grunn. Har selv sagt nei til bryllup får det var alkoholfritt å det hørtes kjedelig ut. 

Anonymkode: 8fb2b...f17

Det vil stå i invitasjonene. Er det andre steder dette bør opplyses om?

Vi får se, jeg vil tippe at rundt 60% av gjestene drikker lite alkohol eller ikke i det hele tatt. ;)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholen hadde ikke vært noe problem for meg. Men jeg hadde nok ikke dratt siden jeg er singel og uten barn og dette bryllupet er veldig

Familie orientert. 

Og jeg tror ikke jeg hadde hatt det så hyggelig den helgen. 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostekaker skrev (1 minutt siden):

Alkoholen hadde ikke vært noe problem for meg. Men jeg hadde nok ikke dratt siden jeg er singel og uten barn og dette bryllupet er veldig

Familie orientert. 

Og jeg tror ikke jeg hadde hatt det så hyggelig den helgen. 

Men flott at noen også inkluderer barna i bryllupet, med tanke på alle som ekskluderer barn. Det gjør det enklere for foreldre med begrenset tilgang på barnevakt å delta😊 

Anonymkode: 97200...fc7

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fantastisk flott bryllup! 😊 

Anonymkode: 12671...d5f

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skriver du at dere ikke er avholdsfolk når det er faktisk det dere er? :klo: 

Dere må opplyse om dette i invitasjonen, ja. 

Hva gjør man på denne festen da? Min erfaring er at avholdsfolk har en forkjærlighet for selskapsleker, noe jeg avskyr. Skal barna være våkne hele tiden og være skyhøye på sukker og skråle rundt i tillegg? Og personlig hadde jeg ikke sett frem til en hel helg med massiv "påtvungne" sosial e aktiviteter sammen med en masse fremmede som har med seg de fremmede barna sine (=mas) og det helt uten alkohol. Å grille i gapahuk, gå på kino og bade klarer jeg helt fint selv, takk. God mat hører sammen med god vin i mine øyne, og en fest innebærer alkohol. Så jeg hadde ikke hatt noe lyst til å ofre en hel helg for ditt opplegg. 

Siden du spør. 

Anonymkode: a4fa6...044

Det er vel fordi vi rett og slett ikke ser på oss som avholdsfolk. Vi begge har smakt alkohol og er ikke motstandere av det, men er ikke begeistret for smaken.

Vi skriver dette i invitasjonene.

Det blir absolutt ingen selskapsleker, det er noe jeg hater. Vi har fest som alle andre; jeg elsker å danse, og det blir nok god stemning skal du se. Jeg er vokst opp med at barna er med på festen, og siden overnatting er på samme sted er det bare for foreldrene å legge barna når det passer seg.

Og aktivitetene er frivillige. De som kun ønsker vielse og fest får selvfølgelig lov til å være med på det.

Det er jo for å kunne gi folk et tilbud, spesielt de med barn. Enkelte må reise langt, og da er det greit at det skjer noe for de som har lyst og ønsker det.

Ingenting er tvang i vårt bryllup. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostekaker skrev (12 minutter siden):

Alkoholen hadde ikke vært noe problem for meg. Men jeg hadde nok ikke dratt siden jeg er singel og uten barn og dette bryllupet er veldig

Familie orientert. 

Og jeg tror ikke jeg hadde hatt det så hyggelig den helgen. 

Det er over 100 gjester invitert, med ca 20 barn. De single som er invitert har heldigvis ikke gitt inntrykk av det virker å være et problem for dem.

Bryllupet er todelt; fredag med middag og aktiviteter for gjestene (de som ønsker det), på lørdag er det vielse og fest. Man trenger ikke å overnatte eller være med på fredagen.

Vi ønsker generelt et bryllup som passer for mange. Jeg har en stesønn med spesielle behov, så bryllupet er selvfølgelig også tilrettelagt slik at han kan få en fin opplevelse. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fantastisk bryllup!!

Dere går for å fremme kjærligheten, barn og familie!❤️ Det er noe alvorlig galt med moralen til folk, hvis de føler negativ om det...

Tenk på alle dere inviterer som ikke drikker, og sikkert synes det er helt fantastisk at dere legger det opp på denne måten! 

Anonymkode: e31d5...15f

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde også alkoholfritt bryllup, og jeg tror ikke vi skrev det i invitasjonen en gang. Men de aller fleste er vant til fest uten alkohol. Det blir fremdeles teit dansing, masse latter og god stemning. Selv om flere her inne ville blitt fornærmet, virker det som du kjenner dine gjester godt nok til at det holder å skrive en kort kommentar i innbydelsen. Dette høres fantastisk ut!

Anonymkode: 85826...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det burde virkelig opplyses skikkelig. Folk tar det som en selvfølge at det er alkohol! Hørtes ut som en kult bryllup men tror du må forberede deg på mange ikke kommer av den grunn. Har selv sagt nei til bryllup får det var alkoholfritt å det hørtes kjedelig ut. 

Anonymkode: 8fb2b...f17

Virkelig?

Man dropper bryllup fordi man ikke får servert alkohol der?

Hva slags alkoholikere er dere nordmenn?

 

TS, helt fantastisk. 

Du kan skrive i invitasjonen at dere holder et alkoholfritt bryllup av hensyn til at det blir mange barn tilstede, så det blir ikke servert alkohol.

Helt fantastisk at du vil tilrettelegge også for stesønnen med spesielle behov. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (17 minutter siden):

Nei, dette har jeg aldri spurt om.

Det er et tilbud til de som ønsker det, helt frivillig. Det er invitert ganske mange barn, så en del er lagt til rette for dem. 

De som kun ønsker å delta på fest og vielse, står selvfølgelig fritt til det.

Det vil stå i invitasjonene. Er det andre steder dette bør opplyses om?

Vi får se, jeg vil tippe at rundt 60% av gjestene drikker lite alkohol eller ikke i det hele tatt. ;)

Hva skal dem gjøre på gården hvis de ikke vil være med på aktivitetene da? Er det noe annet å finne på der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt savnet vin til maten. Men jeg hadde vært høflig nok til å ikke si det høyt, og hadde naturligvis skrytt av et nydelig måltid og kjempegøy fest uansett.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...