SPOCA Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #61 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lurer veldig på hvor dere kommer fra, alle dere som tror at å servere vin til maten gir rølpefest og fyll?? Bor dere i hjemmebrent-land? Anonymkode: 9bc6b...682 Jeg kommer fra Oslo. Og tror selvfølgelig ikke at det blir rølpefesømt og fyll av å servere vin til maten. Jeg er selv vokst opp med foreldre som drikker med måtehold.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #62 Skrevet 1. februar 2023 Jeg skjønner at dere synes dette blir bra, og det blir sikkert også gøy for barna. For min egen del hadde jeg helst sluppet en slik helg med masse opplegg der jeg ikke kunne gjøre det jeg liker aller best å gjøre i helgen, nemlig ta ting som det kommer og drikke litt vin på kvelden. For øvrig synes jeg heller ikke noe om bryllupshelger, synes et selskap (en kveld) holder lenge. Anonymkode: b2a13...4b9 8
SPOCA Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #63 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner at dere synes dette blir bra, og det blir sikkert også gøy for barna. For min egen del hadde jeg helst sluppet en slik helg med masse opplegg der jeg ikke kunne gjøre det jeg liker aller best å gjøre i helgen, nemlig ta ting som det kommer og drikke litt vin på kvelden. For øvrig synes jeg heller ikke noe om bryllupshelger, synes et selskap (en kveld) holder lenge. Anonymkode: b2a13...4b9 Det er, som nevnt opptil flere ganger, valgfritt å delta i helgen eller lørdagen. Da er det jo bare å takke nei til fredsgen og ja til lørdagen når det er vielse og fest? Det er ingen som skriver at helgen er obligatorisk eller at man må være med fredag. Det er et tilbud, intet annet. 1
Drizzt Skrevet 1. februar 2023 #64 Skrevet 1. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Liker ikke smaken? Det blir ca som å si at man ikke liker noe mat. La meg gjette, du har smakt på øl og vin og har nå konkludert med at du ikke liker smaken av noe alkoholholdig drikke? Jeg skal love deg at jeg hadde klart å lage en drink du liker smaken på. At du ikke vil drikke alkohol eller at du ikke vil ha alkohol i bryllupet ditt er ditt valg og et helt rimelig valg. Men å si at du ikke liker smaken? 🤦♀️ Anonymkode: 63b26...a7c Noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet Det er MYE større variasjon på matsmak enn alkoholsmak. Sånn til info. At man har smakt 30 forskjellige typer alkohol kan ikke likestilles med å ha smakt 30 forskjellige matvarer. Det finnes uendelig med kombinasjon og smak av matvarer, men mye mer begrenset alkoholsmak. Alkohol smaker ekkelt. Ja, jeg har smakt det meste det er å få tak i for vanlige mennesker og landet på at alkohol smaker drit. Øl er verst. Noen få rødvintyper er noe mindre ekle, men det gjør dem ikke kvalifisert til ''mmm, smaker godt, det skal jeg ha''. Grunnen til at nordmenn (og andre) drikker alkohol er ikke fordi dere liker smaken, men for å bli fulle. For å bli modige å prate med sidemannen og ikke minst - for å drite dere ut fordi det er deres forståelse av å ha det gøy og dere bare drikker og drikker uten å kjenne på egne grenser. Det gjelder både menn og kvinner og det gjelder generelt befolkningen. For oss som kan ha det gøy uten alkohol og kan slå en prat med sidemannen i edru tilstand er det et trist syn. Ja, nå er jeg krass, men å si at man liker smaken av alkohol er latterlig. Og meget spesielt. Nei, appelsinjus med litt alkohol i som fortsatt smaker appelsinjus er ikke alkohol som smaker godt. P.S. Helsegevinsten av å ikke drikke alkohol skal jeg ikke starte på en gang. Endret 1. februar 2023 av Drizzt 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #65 Skrevet 1. februar 2023 Jeg hadde helt klart kommet, men antakelig bare til vielse og fest på lørdagen. Fint å opplyse om hele opplegget på forhånd synes jeg, og å gjøre det helt klart i invitasjonen at det ikke er noen forventning om at alle skal delta på hele opplegget. Alle som kjenner dere og stesønnens behov forstår sikkert bakgrunnen for at dere velger som dere gjør. Generelt mener jeg at alle skal få arrangere det bryllupet de ønsker. Du virker lite bitter på de som evt. takker nei, og da er det jo virkelig ingenting å utsette på det. Grunnen til at jeg ikke ville vært der hele helgen er at jeg er barnløs selv, og bruker mye tid på forventede familiegreier hvor alt er tilpasset andres småbarn fra morgen til (litt for) sent på kveld. Over tid tar det mer energi enn det gir dessverre, så da begrenser jeg det litt når jeg kan. Om jeg får alkohol eller ikke er ikke så viktig for meg, kjører gjerne hjem fra julebord hvis det er langt unna liksom, men jeg setter pris på vin til maten i selskap for å løsne snippen litt dersom det er mange jeg ikke kjenner uten at jeg ser noe galt i det. Har faktisk bare vært i ett alkoholfritt bryllup. Det var invitert et hav av gjester som ikke kjente hverandre i det hele tatt, kjip mat, ingen taler og litt kjipe omgivelser. Skjønner at folk gjerne vil gifte seg, men akkurat her lurte jeg litt på om motivasjonen var lavkost + dyre gaver på ønskelisten. Nevner det fordi jeg tenker tilbake på det som en setting hvor et par glass vin nok hadde gjort stemningen mindre trykkende for alle involverte. For min del ville det hjulpet med et eller annet sosialt arrangement for å dra opp stemningen litt, en Kahoot om brudeparet eller et eller annet, men det er det selvsagt delte meninger om det også. Høres ut som dere planlegger å sette pris på gjestene deres, det er fint. Uansett kan du nok ikke gjøre alle til lags, og det er bare sånn det er uansett hva som skal arrangeres. Anonymkode: 7e62b...749 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #66 Skrevet 1. februar 2023 Drizzt skrev (4 timer siden): Noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet Det er MYE større variasjon på matsmak enn alkoholsmak. Sånn til info. At man har smakt 30 forskjellige typer alkohol kan ikke likestilles med å ha smakt 30 forskjellige matvarer. Det finnes uendelig med kombinasjon og smak av matvarer, men mye mer begrenset alkoholsmak. Alkohol smaker ekkelt. Ja, jeg har smakt det meste det er å få tak i for vanlige mennesker og landet på at alkohol smaker drit. Øl er verst. Noen få rødvintyper er noe mindre ekle, men det gjør dem ikke kvalifisert til ''mmm, smaker godt, det skal jeg ha''. Grunnen til at nordmenn (og andre) drikker alkohol er ikke fordi dere liker smaken, men for å bli fulle. For å bli modige å prate med sidemannen og ikke minst - for å drite dere ut fordi det er deres forståelse av å ha det gøy og dere bare drikker og drikker uten å kjenne på egne grenser. Det gjelder både menn og kvinner og det gjelder generelt befolkningen. For oss som kan ha det gøy uten alkohol og kan slå en prat med sidemannen i edru tilstand er det et trist syn. Ja, nå er jeg krass, men å si at man liker smaken av alkohol er latterlig. Og meget spesielt. Nei, appelsinjus med litt alkohol i som fortsatt smaker appelsinjus er ikke alkohol som smaker godt. P.S. Helsegevinsten av å ikke drikke alkohol skal jeg ikke starte på en gang. Du er ikke særlig bevandret i miksologiens verden du heller. Tydeligvis. Appelsinjuice med alkohol? 😂 Alt du kan spise kan du også bruke oppi en drink. Enten i selve drinken eller som garnityr for smak. For eksempel sprø bacon som du kan dyppe i drinken. De fleste frukter og bær funker som en fruktig variant av en drink. Mango margarita (MED saltkant) er jo nydelig, men ikke det første jeg hadde servert en som påstår at h*n ikke liker noe med alkohol. Da hadde det nok heller blitt en Strawberry Daiquiri eller en Raspberry Mojito. En Bloody Mary er kald tomatsuppe med alkohol. En Grasshopper er flytende after eight. Hvis man vil ha en varm drink og liker kaffe, så er jo Irish Coffee en slager. Ellers har vi jo også kakao med cointreau. Gir et hint av appelsin. Og lager du drinken av ingredienser av høy kvalitet, så kjenner du knapt alkoholsmaken en gang. En Skinny Bitch (vodka og farris) laget med Crystal Head Vodka smaker nesten bare av farrisen. Så smooth er den vodkaen. Anonymkode: 63b26...a7c 12
visp Skrevet 1. februar 2023 #67 Skrevet 1. februar 2023 For det første, hva vi syns om alkoholfrie bryllup? Jeg foretrekker at det serveres alkohol til maten. Inviteres det uten, så gjør det jo det og dere er vel en gjeng som kjenner hverandre og har det greit med det. Det høres ut som et massivt opplegg dere har lagt opp, og regner med at det vil koste dere endel, siden dere forventer at 60 stk skal bevertes og overnatte. Lykke til Det blir helt sikkert veldig koselig, men om jeg var i den kategorien at det hadde vært naturlig for meg å overnatte, hadde jeg nok følt veldig på en slags gedigen pekefinger som skulle irettesette meg for at jeg hadde lyst til å nyte et par øl i solveggen på fredagskvelden for eksempel. Jeg er voksen og trenger ikke å bli voktet. Trenger heller ikke å unnskylde at jeg liker alkohol, men i sånne tilfeller hadde jeg følt meg uglesett. Har aldri opplevd fyll i bryllup. 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #68 Skrevet 1. februar 2023 Drizzt skrev (5 timer siden): Noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet Det er MYE større variasjon på matsmak enn alkoholsmak. Sånn til info. At man har smakt 30 forskjellige typer alkohol kan ikke likestilles med å ha smakt 30 forskjellige matvarer. Det finnes uendelig med kombinasjon og smak av matvarer, men mye mer begrenset alkoholsmak. Alkohol smaker ekkelt. Ja, jeg har smakt det meste det er å få tak i for vanlige mennesker og landet på at alkohol smaker drit. Øl er verst. Noen få rødvintyper er noe mindre ekle, men det gjør dem ikke kvalifisert til ''mmm, smaker godt, det skal jeg ha''. Grunnen til at nordmenn (og andre) drikker alkohol er ikke fordi dere liker smaken, men for å bli fulle. For å bli modige å prate med sidemannen og ikke minst - for å drite dere ut fordi det er deres forståelse av å ha det gøy og dere bare drikker og drikker uten å kjenne på egne grenser. Det gjelder både menn og kvinner og det gjelder generelt befolkningen. For oss som kan ha det gøy uten alkohol og kan slå en prat med sidemannen i edru tilstand er det et trist syn. Ja, nå er jeg krass, men å si at man liker smaken av alkohol er latterlig. Og meget spesielt. Nei, appelsinjus med litt alkohol i som fortsatt smaker appelsinjus er ikke alkohol som smaker godt. P.S. Helsegevinsten av å ikke drikke alkohol skal jeg ikke starte på en gang. Du kan umulig ha smakt mange drinker i ditt liv. Enkelte liker ikke smaken og det er helt greit. Men synes du er litt vel påståelig her. De fleste i min krets kan nyte en øl en fredagskveld fordi de synes det er godt, og da spesielt til den maten de spiser. Jeg selv drikker ikke øl, men nyter gjerne et glass vin til pizza, pasta, skalldyr etc. Fordi jeg synes at kald hvitvin er noe av det beste jeg kan få på en varm sommerkveld. Som gravid er de få tingene jeg savner vin og mør. Jeg har til og med gått til innkjøp av alkoholfri vin for å prøve å dempe savnet litt. Selv om du selv ikke liker smaken av alkohol, vil ikke det si at alle andre trykker det i seg bare for fyllen sin del 😅 Anonymkode: e3e5f...176 7
Drizzt Skrevet 1. februar 2023 #69 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du er ikke særlig bevandret i miksologiens verden du heller. Tydeligvis. Appelsinjuice med alkohol? 😂 Anonymkode: 63b26...a7c Det var bare et hypotetisk eksempel. For all del kan folk drikke seg fulle hvis de vil, men å påstå at alkohol smaker godt er renspikket løgn.
Drizzt Skrevet 1. februar 2023 #70 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan umulig ha smakt mange drinker i ditt liv. Enkelte liker ikke smaken og det er helt greit. Men synes du er litt vel påståelig her. Anonymkode: e3e5f...176 Jeg har faktisk smakt en veldig god del. Smak som i faktisk å smake, ikke drikke opp. Alt smakte jævlig. Ren alkohol, cocktails, you name it. Men hvis du tror du vet bedre enn meg hvor mye jeg har smakt, så får du fortsette å tro på det.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #71 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi hadde alkoholfritt bryllup. Vi skrev det i invitasjonen, og fikk ingen negative tilbakemeldinger. Eneste var at de som var vant til alkohol i sosiale sammenhenger var overrasket over hvor god stemning det var og hvor løs i snippen gjestene var til tross for at alle var edru 😀 Hvordan folk reagerer avhenger jo av hvem du har på gjestelista. Anonymkode: 96ed6...e0b Var sikker endel som drakk alkohol uten at dere visste det? Anonymkode: b1e09...8f5 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #72 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men flott at noen også inkluderer barna i bryllupet, med tanke på alle som ekskluderer barn. Det gjør det enklere for foreldre med begrenset tilgang på barnevakt å delta😊 Anonymkode: 97200...fc7 Man MÅ ikke ha et alkoholfritt bryllup for å kunne inkludere barn! De foreldre som har barn med må kunne gjøre egne vurderinger i forhold til alkohol, uten at noen har bestemt det for dem! Kjipt at fordi de som gifter seg ikke drikker, skal ingen andre gjøre det heller! Da vi giftet oss, lagde ikke vi klausuler som sa at de som var edrue ikke var velkommen! Noen drar ting for langt på egne premisser! Når det er sagt, kan jeg godt gå i selskap uten å drikke alkohol og ha med barna. At andre folk drikker rundt barna våre har aldri vært et problem! Anonymkode: b1e09...8f5 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #73 Skrevet 1. februar 2023 Drizzt skrev (9 minutter siden): Det var bare et hypotetisk eksempel. For all del kan folk drikke seg fulle hvis de vil, men å påstå at alkohol smaker godt er renspikket løgn. Det er mange drinker osv man ikke kjenner alkoholsmak… Anonymkode: b1e09...8f5 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #74 Skrevet 1. februar 2023 You do you! Du sier du gleder deg til denne type fest og tilstelning og da er det akkurat midt i blinken tilstelning. Det er jo du som inviterer! Andre opplever kanskje noe de ikke er vant til, andre liker det ikke, og tilpasser egen deltakelse etter det. Men lag til den feiringen du vil. Jeg ville bare skrevet helt enkelt i innbydelsen at bryllupet ble alkoholfritt, som du selv foreslår. Du virker jo å ha alt på plass, så skjønner ikke hva som gjør at du spør? Stol på deg selv. Anonymkode: ee78b...ff8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #75 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (6 timer siden): Det er, som nevnt opptil flere ganger, valgfritt å delta i helgen eller lørdagen. Da er det jo bare å takke nei til fredsgen og ja til lørdagen når det er vielse og fest? Det er ingen som skriver at helgen er obligatorisk eller at man må være med fredag. Det er et tilbud, intet annet. Forstår uansett ikke hvorfor ingen skal kunne nyte ett glass vi til maten osv bare fordi dere «ikke ønsker det»…. Det er voksne folk dere har invitert, og de som har barn med må da vel klare å lage egne begrensninger?!? Dette er hysterisk i mine øyne. Har vært i 2 bryllup der brudeparet ikke drakk, men gjestene fikk plent i alkohol, og det var barn tilstede - ingen som ble skadet dog! Anonymkode: b1e09...8f5 5 1
Drizzt Skrevet 1. februar 2023 #76 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er mange drinker osv man ikke kjenner alkoholsmak… Anonymkode: b1e09...8f5 Helt riktig. Man kan ikke uttale seg om smaken av noe man ikke smaker fordi smaken forsvinner blant andre smaker. Så her er det snakk om smaken av alkohol.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #77 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): You do you! Du sier du gleder deg til denne type fest og tilstelning og da er det akkurat midt i blinken tilstelning. Det er jo du som inviterer! Andre opplever kanskje noe de ikke er vant til, andre liker det ikke, og tilpasser egen deltakelse etter det. Men lag til den feiringen du vil. Jeg ville bare skrevet helt enkelt i innbydelsen at bryllupet ble alkoholfritt, som du selv foreslår. Du virker jo å ha alt på plass, så skjønner ikke hva som gjør at du spør? Stol på deg selv. Anonymkode: ee78b...ff8 Hun spør jo fordi hun forstår at dette ikke er populært, og at det er sært! Hadde aldri giddet delta i et bryllup en hel helg hvor jeg ikke folk smale vin til maten engang! Dette blir rart for meg, og vitner om at enkelte tror at ett glass vin eller to betyr grisefylla osv. Enkelte er «enkle» Anonymkode: b1e09...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #78 Skrevet 1. februar 2023 Alkoholfritt hadde jeg satt pris på, synes ikke man trenger å varsle om det heller. Folk får vel ikke kvelden ødelagt av den grunn? Men bryllup med masse barneleker høres slitsomt ut, jeg hadde nok ikke blitt en hel helg. Anonymkode: 99b0a...86a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #79 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun spør jo fordi hun forstår at dette ikke er populært, og at det er sært! Hadde aldri giddet delta i et bryllup en hel helg hvor jeg ikke folk smale vin til maten engang! Dette blir rart for meg, og vitner om at enkelte tror at ett glass vin eller to betyr grisefylla osv. Enkelte er «enkle» Anonymkode: b1e09...8f5 Men man kjenner jo sine gjester, og TS skriver jo at de fleste av gjestene uansett er avholds. Folk er forskjellige. Uansett om det er upopulært hos deg er det jo ingen grunn til å spørre. Man må selv gjøre som man vil, så får heller du og de som er enige med deg la være å komme. Høres ut som du føler deg krenket av TS sin tråd rett og slett med alle disse svarene dine, og oppsetsigheten på at man MÅ ha alkohol, og personangrep og latterliggjøring av folk som er forskjellig fra deg. Merkelig. Anonymkode: ee78b...ff8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #80 Skrevet 1. februar 2023 22 minutter siden, Drizzt said: Det var bare et hypotetisk eksempel. For all del kan folk drikke seg fulle hvis de vil, men å påstå at alkohol smaker godt er renspikket løgn. Du kjenner nok smaken av alkohol bedre enn folk flest. Alkoholsmaken er ikke spesielt tydelig for meg i det meste innen alkoholiserte drikker. En gang i blant kan jeg smake en vin eller lignende som jeg syntes smaker veldig alkohol, men det er sjeldent. Smaksløker til mennesker varierer fra person til person. Ikke alle er i stand til å smake bitterheten til rosenkål, for eks Jeg liker både kaffe, rosenkål, vin og øl Anonymkode: 6a4b0...6ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå