Drizzt Skrevet 1. februar 2023 #41 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (21 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg gleder meg veldig til et selskap uten alkohol. Det er mulig det blir som en konfirmasjonsfest, men helt ærlig; det er ikke så farlig altså. Alt annet i samfunnet er lagt rundt alkohol, og jeg er nok veldig lei av all alkoholen som er rundt omkring. Det å ha én alkoholfri arena blir nydelig. Det er dog helt, helt i orden at andre ikke er enige med meg, og derfor er det interessant å høre hva andre mener. Når ble konfirmasjonsfest plutselig til noe dårlig og negativt ladet? Jeg er selv avholds og har aldri likt smaken av alkohol, ser ikke vitsen i å drikke alkohol heller. Den tilføyer ikke noe positivt. Min mann drikker en øl iblant med venner, men han er heller ikke så glad i alkohol. Vi hadde omtrent ikke noe alkoholservering på vårt bryllup. Kun 1 glass vin for de gjestene som ville ha. Ingen klagde. Alle storkoste seg. Ingen ble full og folk faktisk oppførte seg. Jeg har vært invitert flere steder hvor det ble servert alkohol fritt typ bryllup, dåp, julebord, jobbfest, osv, og hver gang var det folk som ble dritings og oppførte seg ufyselig. Det er nok samme folk som ville takket nei til et alkoholfritt arrangement fordi de går glipp av muligheten å bli dritings og oppføre seg helt uakseptabelt. Så jeg kommer gjerne på et alkoholfritt bryllup :)) Man blir nesten uglesett hvis man sier at man ikke drikker alkohol.
Snok1 Skrevet 1. februar 2023 #42 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (8 timer siden): Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? Jeg mener dere kan invitere til speiderjamboree hvor det vil være et lite avbrudd med en formell seremoni. Barna vil elske det, de voksne vil vurdere å være frivillige på en håndballcup hvor man hvertfall får sneket til seg en liten øl sent på kvelden. 5
SPOCA Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #43 Skrevet 1. februar 2023 Drizzt skrev (40 minutter siden): Når ble konfirmasjonsfest plutselig til noe dårlig og negativt ladet? Jeg er selv avholds og har aldri likt smaken av alkohol, ser ikke vitsen i å drikke alkohol heller. Den tilføyer ikke noe positivt. Min mann drikker en øl iblant med venner, men han er heller ikke så glad i alkohol. Vi hadde omtrent ikke noe alkoholservering på vårt bryllup. Kun 1 glass vin for de gjestene som ville ha. Ingen klagde. Alle storkoste seg. Ingen ble full og folk faktisk oppførte seg. Jeg har vært invitert flere steder hvor det ble servert alkohol fritt typ bryllup, dåp, julebord, jobbfest, osv, og hver gang var det folk som ble dritings og oppførte seg ufyselig. Det er nok samme folk som ville takket nei til et alkoholfritt arrangement fordi de går glipp av muligheten å bli dritings og oppføre seg helt uakseptabelt. Så jeg kommer gjerne på et alkoholfritt bryllup :)) Man blir nesten uglesett hvis man sier at man ikke drikker alkohol. Det har du faktisk helt rett i. jeg har vært gift før, hvor det har fri bar (inkludert alkohol), så jeg vet jo hvordan det kan være. Det gikk helt greit, men foretrekker alkoholfritt. Det skal bli helt nydelig. 2
iNord Skrevet 1. februar 2023 #44 Skrevet 1. februar 2023 tenker at det er deres valg! hadde bare skrevet i invitasjonen at det ikke blir servert alkohol i bryllupet. Så får vi tro at alle er voksne nok til å ta det helt fint. Vært i ett bryllup der det var kun ett glass til maten, var helt uproblematisk og veldig gøy! 1
Ymra Skrevet 1. februar 2023 #45 Skrevet 1. februar 2023 Dette høres ut som et flott og gjennomført bryllup, hvor det i høyeste grad er tenkt på gjestene! Alkoholfritt bryllup ville virkelig ikke være noe for oss. Men jeg har vært i flere alkoholfrie brylluper - likte det spesielt som barn. Jeg personlig synes det er bedre og artigere med bryllup med alkoholservering, og er også veldig glad i å ta meg et glass vin. Men de alkoholfrie bryllupene jeg har vært i, har vært helt fine, og først og fremst noe annerledes enn bryllup med alkohol. Det har vært mer kaffe og prat, enn full fres på dansegulvet, og det har også sluttet noe tidligere. Så det har vært mer som konfirmasjon, men jeg forstår ikke at det er noe galt med konfirmasjon heller. Så selv hvor glad jeg er i vin, og stemningen det gir, synes jeg det er veldig spesielt å takke nei til bryllup av den grunn. Litt på samme måte som jeg hadde synes det var spesielt av mine venner som ikke drikker, å takke nei til bryllup med alkoholservering av den grunn. Når det gjelder å informere om dette, så har jeg aldri opplevd dette står i invitasjonen og tenker dette er mer enn nok informasjon. Jeg har derimot erfart at det er opplyst på hjemmeside, Facebook el., evnt. gjennom jungeltelegrafen. Masse lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #46 Skrevet 1. februar 2023 Kanskje ikke det du spør om, men hva med å la de som ønsker det selv kjøpe vin til maten? Det vil jo ikke bli flatfyll av det. For meg og mange andre hører vin til et festmåltid. Litt trist uten. Ikke se bort fra at det blir noen vorspiel eller nachspiel rundt på rommene når dere inviterer til fest en hel helg uten så mye som et glass champagne. Anonymkode: 9bc6b...682 7 1
Memorangen Skrevet 1. februar 2023 #47 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har vært i bryllup som var alkoholfrie, og tenkte aldri over at det var et issue. At dette er noe tema i det hele tatt viser jo bare hvor normalisert alkohol er. Høres jo ut som folk er komplett avhengig av alkohol for å i det hele tatt kunne nyte en god middag og ha det gøy på fest (ut fra komentarene her altså, ikke ut fra ditt innlegg TS). Jeg tror det blir en bedre fest for barna også! 3
Bombasi Skrevet 1. februar 2023 #48 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (11 timer siden): Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? Definitivt er dette greit, hvis det er det dere ønsker. Sistnevnte er det eneste som betyr noe, og det er helt frivillig å delta. Men tenker at det bør komme klart fram i innbydelsen at bryllupet er alkoholfritt, slik at ingen blir overrasket og at alle får "innstilt seg". Jeg drikker ikke alkohol selv. Er 6 år siden nå. Tror dog ikke jeg ville ha kjørt 100% alkoholfritt, men det er fordi nettverket mitt rundt tydeligvis ikke kan møtes uten at alkohol er involvert. Synes planene deres virker både spenstig og gjennomført. Og siden dere har mange rundt dere som ikke drikker, så er det å ha alkoholfritt bryllup smart. For det er vel ikke noe særlig at halvparten sitter der edru, mens halvparten vandrer rundt i halvfylla og/eller blir overstadig beruset. Men jeg tror nok at mange vil savne vin til mat og cognac til kaffen, og det kan gjøre at folk føler misnøye. Samtidig er vel sjansen tilstede for at noen av gjestene "smugler" inn litt alkohol, fordi de "ikke kan se for seg å være i et bryllup uten". Enkelte oppfører seg som barn når det kommer til alkohol. Så det dette bør dere være forberedt på, og vite hvordan dere skal håndtere det. Alt i alt så høres det bra ut, og jeg ønsker dere lykke til med den store dagen 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #49 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (11 timer siden): Og for de som lurer; vi har ingenting i mot at andre drikker, vi er ikke avholdsfolk, vi bare ser ikke nødvendigheten av å drikke alkohol, og liker heller ikke smaken. Liker ikke smaken? Det blir ca som å si at man ikke liker noe mat. La meg gjette, du har smakt på øl og vin og har nå konkludert med at du ikke liker smaken av noe alkoholholdig drikke? Jeg skal love deg at jeg hadde klart å lage en drink du liker smaken på. At du ikke vil drikke alkohol eller at du ikke vil ha alkohol i bryllupet ditt er ditt valg og et helt rimelig valg. Men å si at du ikke liker smaken? 🤦♀️ Anonymkode: 63b26...a7c 14
bergenser Skrevet 1. februar 2023 #50 Skrevet 1. februar 2023 Vi kommer nok til å ha et alkoholfritt bryllup også. Men det er mye fordi vi nok kommer til å ha festen hos besteforeldrene mine, og i tillegg gjerne vil ha en så billig feiring som mulig. Besteforeldrene mine er avholdsfolk, så vi respekterer at de ikke vil ha alkohol i hus. Ca halvparten av gjestene kommer i tillegg til å være barn, så er ikke riktig anledning til rølpefest eller fyll. Vi vil bare ha en dag hvor folk vi er glad i samles og tilbringer dagen sammen med oss to som skal love å tilbringe resten av livet sammen. Er 90% familie som kommer til å være der, så tror nok alle sammen kjønner hvorfor det kommer til å være sånn som det også. Vi kommertil å bare nevne i invitasjonen at det kommer til å bli alkoholfritt, og at grunnet inviterte familiemedlemmer sin fysiske helse, så håper vi at folk holder seg friske/avlyser med sykdom, da vi gjerne vil ha en hyggelig dag for alle sammen 1
aksase Skrevet 1. februar 2023 #51 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (11 timer siden): Verken min samboer eller jeg drikker alkohol, og en god del av gjestene drikker heller ikke alkohol. Samtidig vet jeg at en del gjester drikker alkohol og kanskje forventer dette. Vi tenker å skrive i invitasjonene at bryllupet er alkoholfritt. Det vil bli servert mye annet godt å drikke som er alkoholfritt Og for de som lurer; vi har ingenting i mot at andre drikker, vi er ikke avholdsfolk, vi bare ser ikke nødvendigheten av å drikke alkohol, og liker heller ikke smaken. Det viktigste grunnen til å holde det alkoholfritt, er en kombinasjon av at det ikke føles riktig for oss å servere alkohol - og det er mange barn invitert. Vi synes ikke alkohol og barn hører sammen, og ønsker at barna skal få være med på festen. Festen varer over en helg på en stor gård vi har leid, hvor vi spanderer alt fra overnatting, frokost, lunsj, middag og drikke, i tillegg fest og alt som hører med. Det blir en ganske opplevelsesrik festhelg med frivillige aktiviteter for barn og voksne (grilling, gapahuk, kino, badetur med båt m.m) i tillegg til selve bryllupet og bryllupsfesten. Mange av de inviterte vet å kose seg uten alkohol. Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? Alkoholfritt bryllup er helt topp. Og det bør være en no-brainer å kutte ut alkohol når barn er til stede. Søttes 100%. 1
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #52 Skrevet 1. februar 2023 Drizzt skrev (5 timer siden): Må ha anledning til å drikke? Er det ikke nok anledninger ellers i livet man kan skape på egen hånd hvis man må drikke, så man dropper et bryllup fordi det ikke serveres alkohol? Det høres veldig ut for meg som et alkoholiker-problem når man ikke vil dra på en fest hvis det ikke er alkohol der. Det jeg mente er at nordmenn generelt over en viss alder ikke drikker så mye og ofte, og fest som fks bryllup er en begivenhet hvor flere ukjente treffer hverandre. Det er ikke noen skam å nyte litt alkohol for å øke toleranse, humør og selvtillit en til fem grader, og de fleste klarer å oppføre seg sivilisert med et par, tre glass vin. God mat og vin hører gjerne sammen, men det er ikke en grunn til å ikke komme. Jeg hadde nok kun vært i et slikt bryllup på dagen vielsen var, og det må være lov til å si at en sånn helg som dette hvor det er både aktiviteter og mange barn ville krevd mer toleranse og utholdenhet jeg har. Med et glass vin eller tre så hadde jeg mye lettere holdt ut på grunn av effekten litt alkohol gir. 4
c_buk Skrevet 1. februar 2023 #53 Skrevet 1. februar 2023 Hadde gått helt fint med alkoholfritt, men hadde følt det var litt stusselig om det ble servert brus. Pluss i boka for min del om drikken er plukket ut for å matche maten, og at det var litt tanke bak. Men jeg hadde vært mer skeptisk til et slikt helgebryllup med 20 barn til stedet. For meg personlig høres det ut som tortur 😅. Men jeg hadde gladelig dukket på på selve dagen (lørdagen) og hadde sikkert kost meg. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #54 Skrevet 1. februar 2023 Hadde på ingen måte reagert på et alkoholfritt bryllup. Anonymkode: 45b5f...3a5
SPOCA Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #55 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Liker ikke smaken? Det blir ca som å si at man ikke liker noe mat. La meg gjette, du har smakt på øl og vin og har nå konkludert med at du ikke liker smaken av noe alkoholholdig drikke? Jeg skal love deg at jeg hadde klart å lage en drink du liker smaken på. At du ikke vil drikke alkohol eller at du ikke vil ha alkohol i bryllupet ditt er ditt valg og et helt rimelig valg. Men å si at du ikke liker smaken? 🤦♀️ Anonymkode: 63b26...a7c Jeg har selvfølgelig prøvd øl, vin og ulike drinker. For meg smaker alt bare det samme: alkohol. Jeg har smakt mange ulike drinker til ingen nytte. Uansett, ser ingen grunn til å dytte i meg noe som ikke gir meg noe, og jeg er for gammel til å skulle lære meg å like noe som jeg i utgangspunktet finner unødvendig og vondt. Jeg ser bare ikke vitsen. c_buk skrev (1 time siden): Hadde gått helt fint med alkoholfritt, men hadde følt det var litt stusselig om det ble servert brus. Pluss i boka for min del om drikken er plukket ut for å matche maten, og at det var litt tanke bak. Men jeg hadde vært mer skeptisk til et slikt helgebryllup med 20 barn til stedet. For meg personlig høres det ut som tortur 😅. Men jeg hadde gladelig dukket på på selve dagen (lørdagen) og hadde sikkert kost meg. Det blir selvfølgelig servert andre ting enn brus, deriblant gårdens hjemmelagde alkoholfrie cider og eplemost. Det blir mange ulike tilbud. 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #56 Skrevet 1. februar 2023 Store familieselskaper kan være litt kjedelige, alkohol eller ei. Men det er jo bare noe man går i. Anonymkode: 6a4b0...6ab
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #57 Skrevet 1. februar 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Det burde virkelig opplyses skikkelig. Folk tar det som en selvfølge at det er alkohol! Hørtes ut som en kult bryllup men tror du må forberede deg på mange ikke kommer av den grunn. Har selv sagt nei til bryllup får det var alkoholfritt å det hørtes kjedelig ut. Anonymkode: 8fb2b...f17 Du høre ut som en typisk Nordmann. 🙈🙈 Anonymkode: 73fb1...a06
c_buk Skrevet 1. februar 2023 #58 Skrevet 1. februar 2023 SPOCA skrev (40 minutter siden): Det blir selvfølgelig servert andre ting enn brus, deriblant gårdens hjemmelagde alkoholfrie cider og eplemost. Det blir mange ulike tilbud. Det er jo flott! 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #59 Skrevet 1. februar 2023 Jeg lurer veldig på hvor dere kommer fra, alle dere som tror at å servere vin til maten gir rølpefest og fyll?? Bor dere i hjemmebrent-land? Anonymkode: 9bc6b...682 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #60 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Store familieselskaper kan være litt kjedelige, alkohol eller ei. Men det er jo bare noe man går i. Anonymkode: 6a4b0...6ab Enig. Anonymkode: bfe24...300
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå