servitrise&suppe Skrevet 31. januar 2023 #21 Skrevet 31. januar 2023 Drizzt skrev (3 minutter siden): Virkelig? Man dropper bryllup fordi man ikke får servert alkohol der? Hva slags alkoholikere er dere nordmenn? TS, helt fantastisk. Du kan skrive i invitasjonen at dere holder et alkoholfritt bryllup av hensyn til at det blir mange barn tilstede, så det blir ikke servert alkohol. Helt fantastisk at du vil tilrettelegge også for stesønnen med spesielle behov. Nå syns jeg at du stilte et upassende og også rart spørsmål. Vi nordmenn må jo ha en anledning til å drikke, for vi gjør det tradisjonelt kun da. Kanskje derfor det er litt skuffende uten alkohol. Det er vanlig å ha det i større festligheter og det er ganske så internasjonalt når vi ser bort fra religiøse land hvor det er forbudt uansett. 2
SPOCA Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #22 Skrevet 31. januar 2023 servitrise&suppe skrev (Akkurat nå): Hva skal dem gjøre på gården hvis de ikke vil være med på aktivitetene da? Er det noe annet å finne på der? Ja, man kan benytte seg av f.eks badstu og stamp, de kan velge å komme senere, de kan gå seg turer i fjellområdene rundt, men det er flere landemerker i nærheten, så de kan jo kanskje reise for å se dem. Ellers kan de dra til nærmeste by som er en 45 minutters kjøretur unna. De må ikke overnatte, da dette er helt frivillig, så de kan velge å kun være med på vielse og fest lørdagen. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #23 Skrevet 31. januar 2023 SPOCA skrev (45 minutter siden): Verken min samboer eller jeg drikker alkohol, og en god del av gjestene drikker heller ikke alkohol. Samtidig vet jeg at en del gjester drikker alkohol og kanskje forventer dette. Vi tenker å skrive i invitasjonene at bryllupet er alkoholfritt. Det vil bli servert mye annet godt å drikke som er alkoholfritt Og for de som lurer; vi har ingenting i mot at andre drikker, vi er ikke avholdsfolk, vi bare ser ikke nødvendigheten av å drikke alkohol, og liker heller ikke smaken. Det viktigste grunnen til å holde det alkoholfritt, er en kombinasjon av at det ikke føles riktig for oss å servere alkohol - og det er mange barn invitert. Vi synes ikke alkohol og barn hører sammen, og ønsker at barna skal få være med på festen. Festen varer over en helg på en stor gård vi har leid, hvor vi spanderer alt fra overnatting, frokost, lunsj, middag og drikke, i tillegg fest og alt som hører med. Det blir en ganske opplevelsesrik festhelg med frivillige aktiviteter for barn og voksne (grilling, gapahuk, kino, badetur med båt m.m) i tillegg til selve bryllupet og bryllupsfesten. Mange av de inviterte vet å kose seg uten alkohol. Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? Noe så jævlig kjedelig. Hadde ikke kommet Anonymkode: 3ef44...4cd 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #24 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noe så jævlig kjedelig. Hadde ikke kommet Anonymkode: 3ef44...4cd Ikke jeg heller... Anonymkode: 79283...f29
SPOCA Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #25 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noe så jævlig kjedelig. Hadde ikke kommet Anonymkode: 3ef44...4cd Helt i orden, det er en ærlig sak.
SPOCA Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #26 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke jeg heller... Anonymkode: 79283...f29 Helt i orden.
servitrise&suppe Skrevet 31. januar 2023 #27 Skrevet 31. januar 2023 SPOCA skrev (5 minutter siden): Ja, man kan benytte seg av f.eks badstu og stamp, de kan velge å komme senere, de kan gå seg turer i fjellområdene rundt, men det er flere landemerker i nærheten, så de kan jo kanskje reise for å se dem. Ellers kan de dra til nærmeste by som er en 45 minutters kjøretur unna. De må ikke overnatte, da dette er helt frivillig, så de kan velge å kun være med på vielse og fest lørdagen. Bare en tanke. Men folk som trives med disse aktivitetene osv, er ikke det typen mennesker som vil kunne drikke med måte? Hvorfor ikke da ha litt alkohol ihvertfall? Jeg tenker at de som vil være med på dette over en hel helg er mennesker som ikke er av dem som har hæla i taket og tenna i tapeten? De klarer sikkert å kun kose seg med et par glass vin, hvis de vil i stampen og til middag? 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #28 Skrevet 31. januar 2023 Jeg skjønner heller ikke dette voldsomme barnefokuset i et bryllup, over en hel helg. Når man selv har små barn er det deilig å slippe andres (og egne, sant å si) og har man ikke små barn er det et sant mareritt å forholde seg til andres gjennom en hel helg. Når man i tillegg ikke en gang får vin til maten vil jeg si at dette er så langt fra noe jeg vil delta som jeg kan komme på. Min fritid er ganske hellig. Anonymkode: a4fa6...044 16 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #29 Skrevet 31. januar 2023 44 minutter siden, SPOCA said: Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Jeg ville skrive det som et PS i invitasjonen at bryllupet er alkoholfritt. Hva mer er det egentlig å si om det? 44 minutter siden, SPOCA said: Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? Ikke noe problem. Eneste jeg reagerer på er at det er en hel helg. Hadde ikke orket en hel helg med vegg-til-vegg sosialisering og partyleker og whatnot, og ville takket nei av den grunn helt alene. Anonymkode: 3599f...803 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #30 Skrevet 31. januar 2023 Syns det er fint jeg. Jeg er ikke avholds, men har av andre grunner tenkt at OM jeg noen gang gifter meg så er ikke tenken på å ha det alkoholfritt avskrekkende. Synes det er mer avskrekkende med gamle onkler (og tanter) som snøvler mer og mer ut over kvelden. For ja så godt kjenner jeg min egen familie at jeg vet at enkelte av de hadde vært mer opptatt av barutvalget enn brudens tale - dessverre. Men samtidig så ønsker jeg meg helt ærlig og oppriktig en kveld med taler, mimring og annet uten hylende barn så for min del hadde nok jeg hatt et ønske om at barna var med til rundt 19.30/20 og heller leid barnevakt - tatt pause i programmet en stund. Anonymkode: 3aeac...869 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #31 Skrevet 31. januar 2023 Ja, det blir jo litt som en konfirmasjonsfest men kjør på. Dere bestemmer. Anonymkode: b2b13...998 1 1
AnonymBruker 42 Skrevet 31. januar 2023 #32 Skrevet 31. januar 2023 (endret) SPOCA skrev (1 time siden): Spørsmålet er så; er det greit å skrive det slik i invitasjonene, eller bør vi informere mer? Hva synes dere om alkoholfritt bryllup? Synes det er greit bra å legge det frem slik. Spesielt mtp. hvorfor. Hva mer skal dere informere om isf. tenker du? Personlig synes jeg alkoholfritt er litt labert, men nå er det jo ikke meg som skal feires heller... edith. Endret 31. januar 2023 av AnonymBruker 42 2
Drizzt Skrevet 1. februar 2023 #33 Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (5 timer siden): Nå syns jeg at du stilte et upassende og også rart spørsmål. Vi nordmenn må jo ha en anledning til å drikke, for vi gjør det tradisjonelt kun da. Kanskje derfor det er litt skuffende uten alkohol. Det er vanlig å ha det i større festligheter og det er ganske så internasjonalt når vi ser bort fra religiøse land hvor det er forbudt uansett. Må ha anledning til å drikke? Er det ikke nok anledninger ellers i livet man kan skape på egen hånd hvis man må drikke, så man dropper et bryllup fordi det ikke serveres alkohol? Det høres veldig ut for meg som et alkoholiker-problem når man ikke vil dra på en fest hvis det ikke er alkohol der. 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #34 Skrevet 1. februar 2023 Hjelpes så mye negative folk! Ja, ts spør om meningen deres men dere svarer jo som om dere er inviterte til dette forferdelig bryllupet. Dere virker såret og vonbroten, må nesten le litt 😆 Anonymkode: 56f47...32e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #35 Skrevet 1. februar 2023 Hvorfor spør du om hva vi syns om det og deretter svarer «helt i orden « når folk sier de ikke hadde kommet. Hva er poenget med å spørre da? Jeg hadde heller ikke kommet. Jeg syns bryllup som varer mer enn en kveld er en uting. Jeg har kun takket ja til det en gang, det var ei av mine nærmeste som hadde opplegg både lørdag og søndag. Syns likevel det var kjedelig. Syns det er litt i overkant å okkupere hele helgen til folk. Folk har gjerne andre ting de skulle gjort og. Jeg syns også opplegget høres ut som er leirskole tilrettelagt for barn. Hadde ikke orket å tilbringe en hel helg med 20 (!!) barn. Blir sliten av å tenke på hele opplegget. Anonymkode: 18a49...3c9 9 1
Flamme Skrevet 1. februar 2023 #36 Skrevet 1. februar 2023 Jeg hadde elsket det. Litt synd med alkohol, men har små barn selv så hadde syntes det positive med aktiviteter og barnevennlig veide opp 🥳 1
SPOCA Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #37 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor spør du om hva vi syns om det og deretter svarer «helt i orden « når folk sier de ikke hadde kommet. Hva er poenget med å spørre da? Jeg hadde heller ikke kommet. Jeg syns bryllup som varer mer enn en kveld er en uting. Jeg har kun takket ja til det en gang, det var ei av mine nærmeste som hadde opplegg både lørdag og søndag. Syns likevel det var kjedelig. Syns det er litt i overkant å okkupere hele helgen til folk. Folk har gjerne andre ting de skulle gjort og. Jeg syns også opplegget høres ut som er leirskole tilrettelagt for barn. Hadde ikke orket å tilbringe en hel helg med 20 (!!) barn. Blir sliten av å tenke på hele opplegget. Anonymkode: 18a49...3c9 Det var ingenting annet i det, enn at det er helt greit. Det er ment slik det står; ønsker man ikke komme, er det helt greit. Ingen av oss blir sinte, sure eller vonbrotne over at noen takker nei. Jeg ser også at folk kanskje misforstår eller ikke helt leser det jeg skriver, så jeg presiserer (ikke fordi jeg blir såret over at folk ikke kommer i et alkoholfritt bryllup, det er helt greit); * Bryllupet varer en hel helg for de gjestene som ønsker dette. Dette er fordi det er litt reisevei, så vi synes det er uhøflig å ikke ha noe å tilby. * Bryllupet er egentlig delt i to: fredagen er det en uformell middag og noen aktiviteter for de som ønsker dette. Lørdagen er det "kun" vielse og fest. Man kan velge å delta på vielse og fest lørdag og dra hjem på kvelden, vi ordner da transport hjem til de som ønsker/trenger det. Man kan også velge overnatting fredag til søndag, eller overnatting lørdag til søndag. Aktiviteter er kun fredag, for de som vil. * Det er ikke nok overnatting til alle litt over 100 gjester, men til ca 60 stk. Vi har selvfølgelig forhørt oss, og det stemmer ganske bra med hvem som kan/ønsker å overnatte og ikke. * Vi er et introvert brudepar som hater alt av selskapsleker. Det kan hende det blir quiz, MEN det blir IKKE selskapsleker. Vi har dog veldig sosiale familier som veldig gjerne ønsker og vil dette, så dette er også for å tilby dem noe. Og for å stagge dem litt, må jeg innrømme. * Jeg har vært på en del familie/vennefester på hans side uten alkohol, og det blir ganske mye liv og røre. Og det er ingen hylende og skrikende unger, folk vet å legge ungene når det blir for sent. * Opplegget hensyntar min stesønn som har spesielle behov. Han skal også døpes i bryllupet, så det er viktig at bryllupet er tilpasset ham i best mulig grad. Med overnatting kan vi veksle mellom hvem som f.eks sover sammen og passer på ham (både på dag og kveld). Jeg må innrømme at jeg gleder meg veldig til et selskap uten alkohol. Det er mulig det blir som en konfirmasjonsfest, men helt ærlig; det er ikke så farlig altså. Alt annet i samfunnet er lagt rundt alkohol, og jeg er nok veldig lei av all alkoholen som er rundt omkring. Det å ha én alkoholfri arena blir nydelig. Det er dog helt, helt i orden at andre ikke er enige med meg, og derfor er det interessant å høre hva andre mener. 4 4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. februar 2023 #38 Skrevet 1. februar 2023 Jeg syns dette høres ut som et flott bryllup, og hadde absolutt kommet selv om jeg er singel og veldig glad i vin til maten.
SPOCA Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #39 Skrevet 1. februar 2023 Drizzt skrev (7 timer siden): Virkelig? Man dropper bryllup fordi man ikke får servert alkohol der? Hva slags alkoholikere er dere nordmenn? TS, helt fantastisk. Du kan skrive i invitasjonen at dere holder et alkoholfritt bryllup av hensyn til at det blir mange barn tilstede, så det blir ikke servert alkohol. Helt fantastisk at du vil tilrettelegge også for stesønnen med spesielle behov. Takk! Ja, det er spesielt viktig at han trives og har det godt, jeg er veldig glad i ham.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #40 Skrevet 1. februar 2023 Jeg synes dette høres ut som et fantastisk bryllup. Angående det du spør om, hva dere bør skrive i invitasjonene, så synes jeg det er nok med en enkel setning "Dette vil bli et alkoholfritt bryllup." eller lignende. Dere trenger ikke begrunne dette i invitasjonen. Hvis noen spør, kan dere heller svare at det er for å ta hensyn til barna. Anonymkode: 624e0...4bc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå