AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #41 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å fly for moro skyld ørten ganger i året. Som "langhelg i London denne måneden, konsert i Berling OG en tur til en kompis en annen kant av landet neste måned". Anonymkode: 13e4b...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 1. februar 2023 #42 Del Skrevet 1. februar 2023 Nei! Så mye annet som forurenser mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #43 Del Skrevet 1. februar 2023 Har ikke flydd siden 2017, så slipper det. Men kjenner på mye annen skam. Vi i Norge er direkte miljøsvin. Anonymkode: 55f92...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 1. februar 2023 #44 Del Skrevet 1. februar 2023 Anonymmann1986 skrev (17 timer siden): Skummet meget fort igjennom artikkelen, men synes det fortsatt bare var gjentagelser. Mista meg egentlig med overskriften "Why scientists think 100% of global warming is due to humans", for noe fordømte tull. Klimaet har jo alltid vært i endring! Bare spør de norske vikingene som drev jordbruk på Grønland fra 985-1420 ish, men som måtte gi opp pga klimaendringer osv osv. Hvordan kan da forskerne si att 100 av oppvarmingen er menneskeskapt? Med den overskriften viser de sin sanne agenda og mister all troverdighet.. Det er delvis pga oss. Plast osv, alle dyrene som dør pga det? Hogge ned regnskogen? Ikke bare co2 som er problemet. Men vår co2 gjør det verre. Men du har rett, jorden er alltid i endring. Det er den har varmere og kaldere perioder er helt normalt, og menneskene har ikke alltid vært her og komme ikke alltid til å være her. Jorden er ikke laget for å være på akkurat temperaturen vi liker, og den har noen ganger istid og noen ganger vulkaner ! Synes ikke det blir saft nok. Alt vi har lært om jordas forskjellige perioder, glemmer vi når vi er midt i. Vi glemmer og ignorerer det som ikke passer oss, som det at ingen kan stoppe klimaendringene. Bremse de, ja, men mennesker kan ikke innse at verden bare er sånn. Vi må alltid ha noen å skylde på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #45 Del Skrevet 1. februar 2023 Nei, det har jeg ingen grunn til, siden jeg ikke er ute og flyr! Har ikke vært i et fly siden 2012. Anonymkode: f8bc8...547 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 1. februar 2023 #46 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Flytrafikk står for rundt 2-3 % av verdens klimautslipp, så nei. Tror flere burde hatt dårlig samvittighet for alt de handler av klær, interiør og unyttige ting - og ikke minst all maten man kaster. Anonymkode: 49884...c7e Enig i dette. Det er av en eller annen grunn alltid fly som trekkes fram som den store synderen som kveler jorda. Men det er ikke mye sett i forhold til mye annet. Komersiell skipsfart står for mye mer. En frakter kan bruke opp til 240 000 liter drivstoff i døgnet. Tar man en gjennomsnittlig personbil som eksempel (ca 0.5L/mil) med en gjennomsnittlig årlig kjørelengde (11-12 000 km), så kan man kjøre denne bilen i 40+ år på samme mengde drivstoff som frakteren altså kan brenne på én dag. La oss si at den seiler fra Kina til Rotterdam, som er Europas største havn(?) på 20 dager. Da kan man kjøre bil i 800 år med samme utslipp. Det gir jo litt perspektiv, og høres ille ut, men.....så har vi klesindustrien. Der genereres det nesten dobbelt så mye utslipp som fly og kommersiell skipsfart til sammen! Som artikkelen nedenfor sier, folk kjøper 60% flere plagg i 2014 enn i 2000, og beholder dem halvparten så lenge. De som hyler om flyskam og samtidig sitter med 12 bukser i klesskapet, bør kanskje ta en runde med seg selv. Klimakvoter på klær og begrensninger på antall plagg man kan kjøpe i året hadde gjort en mye større forskjell enn å bytte en flytur med tog. https://www.businessinsider.in/science/news/the-fashion-industry-emits-more-carbon-than-international-flights-and-maritime-shipping-combined-here-are-the-biggest-ways-it-impacts-the-planet-/articleshow/71640863.cms https://www.atag.org/facts-figures.html Noen tall å bite seg merke i (Selv om kilden ikke kan sies å være helt nøytral) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #47 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om du skal være så idealistisk bør du egentlig komme deg ut av dette landet som krever oppvarming med mer, og der det meste du konsumerer er fraktet over lange avstander. DU har et hinsides overforbruk sett mot 90% av verdens befolkning. Skulle alle levd som DEG hadde ikke kloden hatt mange år igjen. Derfor blir det så hinsides feil å kritisere de som gjør den ene tingen du ikke gjør, bare fordi den i ditt verdensbilde er "verst". Anonymkode: b2564...687 Du må gjerne bruke alle hersketeknikkene du kan, det endrer ikke det faktum at reiser med fly er av det verste vi driver med. Anonymkode: 3850a...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #48 Del Skrevet 1. februar 2023 Denne tråden gjør meg nedstemt på vegne av brukerne på dette forumet. Er det bare frp-ere her? Anonymkode: 3850a...5c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #49 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må gjerne bruke alle hersketeknikkene du kan, det endrer ikke det faktum at reiser med fly er av det verste vi driver med. Anonymkode: 3850a...5c9 Men er ikke det verste du driver med å bruke mer ressurser enn 90% av verdens befolkning, tross at du ikke flyr? Anonymkode: b2564...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 1. februar 2023 #50 Del Skrevet 1. februar 2023 Flyr relativt ofte. Kjenner selvfølgelig ikke på et oppkonstruert idiotbegrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #51 Del Skrevet 1. februar 2023 Ingen flyskam her. Fløy ikke på 30 år. I fjor tok jeg fly 8 ganger. Har litt å ta igjen 😉 Anonymkode: a1669...e4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 1. februar 2023 #52 Del Skrevet 1. februar 2023 Føler litt på en skam over at jeg aldri har flydd, ja! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #53 Del Skrevet 1. februar 2023 Tror ikke ledere/politikere som maser om klima som flyr overalt og gjerne med privatfly har så mye flyskam.. Anonymkode: 9331f...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #54 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg flyr ca. 30 ganger i året, jobb og privat. Eier ikke flyskam. Dersom det er ønskelig at befolkningen skal benytte seg av tog, må det tilrettelegges bedre. Lavere priser, flere og billigere sovekupeer osv. Jeg skjønner virkelig ikke de som går rundt å biter negler og skammer seg. Slapp av. Det ordner seg! Anonymkode: 531c6...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #55 Del Skrevet 1. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Denne tråden gjør meg nedstemt på vegne av brukerne på dette forumet. Er det bare frp-ere her? Anonymkode: 3850a...5c9 Absolutt ikke, jeg stemmer Rødt. Men jeg eier allikevel ikke flyskam og jeg synes MDG er et ideologiløst parti. Man må begynne i riktig retning. Lavere priser på kollektivtransport, spesielt tog. Jeg har ikke bil og bruker kollektivtransport da jeg bor i storby. Her er det godt tilrettelagt, men jeg forstår at de som bor på bygda er nødt til å kjøre bil f.eks for der er det ikke tilrettelagt kollektivtransport. Dersom det koster kr. 750 kr en vei for togbillett fra Bergen til Oslo, men fly koster 350 kr. Da tar jeg fly. Sånn er det. Og sånn er det for mange. Anonymkode: 531c6...30e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #56 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 21.19): Ja, bilene er en av de store utslipperne. Skulle man fraktet de samme varene med fly eller bil ville utslippene vært langt høyere, så lasteskipene sparer miljøet. Anonymkode: 99c27...16c El-SUV er vel miljøvennlig? Særlig bår man bytter den ut hvert tredje år fordi det har kommet bedre iPad i den nye og bedre batteri. Anonymkode: 08eb9...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymmann1986 Skrevet 1. februar 2023 #57 Del Skrevet 1. februar 2023 CatPerson123 skrev (6 timer siden): Det er delvis pga oss. Plast osv, alle dyrene som dør pga det? Hogge ned regnskogen? Ikke bare co2 som er problemet. Men vår co2 gjør det verre. Men du har rett, jorden er alltid i endring. Det er den har varmere og kaldere perioder er helt normalt, og menneskene har ikke alltid vært her og komme ikke alltid til å være her. Jorden er ikke laget for å være på akkurat temperaturen vi liker, og den har noen ganger istid og noen ganger vulkaner ! Synes ikke det blir saft nok. Alt vi har lært om jordas forskjellige perioder, glemmer vi når vi er midt i. Vi glemmer og ignorerer det som ikke passer oss, som det at ingen kan stoppe klimaendringene. Bremse de, ja, men mennesker kan ikke innse at verden bare er sånn. Vi må alltid ha noen å skylde på Godt sagt! Klimaet har alltid vært i endring og vil alltid være det! Co2 konsentrasjonen nå er jo ganske lav i forhold til hva den historisk har vært. Men nei, jeg har aldri sett noen forklare hvordan en fargeløs gass som er gått fra 385 deler per million til 410 deler per million på 150 år skal påvirke klimaet noe. Det er blitt gjentatt i det vide og det brede, og det vises co2 grafer over temperatur grafer osv, men aldri sett det forklart på en troverdig måte. De som fant på å svartmale Co2 og tjene penger på det var jo genier (Al Gore), tenk å tjene penger på å advare om en gass som oppstår av omtrent alt ett menneske gjør! Jogger du en tur slipper du ut mer Co2 enn om du sitter i sofaen, har du samleie produserer du mer Co2, brygger du øl produserer du Co2, kjøttproduksjon produserer Co2, spiser du kjøtt og promper slipper du Co2 og muligens metan.. For ett geni han som fant på å bli rik av å advare mot dette! Han advarte om at havet skulle stige masse over de neste tiårene, også brukte han pengene han tjente på å reise rundt å advare om dette på å kjøpe strandeiendom i Long Beach, det først som vil stå under vann når havet stiger!.. Våkn opp folkens, historien gjentar seg. I over tusen år har kirken tjent penger på avlatshandel, de truet med helvete og tilbydde frelse mot penger, etterhvert som vesten har blitt sekulære var det ikke lenger penger i himmel og helvete og man måtte finne på noe nytt. Der kom Co2 og ragnarok inn i bildet igjen, kjøp deg frelse via klimaavgifter..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 1. februar 2023 #58 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 20.26): Så lenge det ikke finnes alternativer til fly på de rutene jeg reiser, så har jeg egentlig ikke det. Har cirka 50 flyturer i året, men reiser gjerne med tog om det er mulig innad i Europa. Den dagen det kommer togforbindelse mellom Europa og Nord-Amerika, så skal jeg vurdere å endre reisevanene mine. Anonymkode: a2e38...6d5 Snakk om ansvarsfraskrivelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 1. februar 2023 #59 Del Skrevet 1. februar 2023 Begredelige svar her inne. Ansvarsfraskrivelse og egoisme over så godt som hele fjøla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #60 Del Skrevet 1. februar 2023 Nei, jeg bor i utlandet og flyr stort sett hjem til Norge for å besøke familien. Skammer meg ikke over det. Anonymkode: 9b7d8...2f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå