Gå til innhold

Kjenner du på flyskam? ✈️


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Er du litt ‘’på farten’’ og flyr en del? Får du dårlig samvittighet?

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke finnes alternativer til fly på de rutene jeg reiser, så har jeg egentlig ikke det. Har cirka 50 flyturer i året, men reiser gjerne med tog om det er mulig innad i Europa. Den dagen det kommer togforbindelse mellom Europa og Nord-Amerika, så skal jeg vurdere å endre reisevanene mine.

Anonymkode: a2e38...6d5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr mye, og nei, får ikke dårlig samvittighet. Flytrafikk er en liten del av utslippene. Og jeg kompenserer ved å blant annet verken ha bil eller barn. 

Anonymkode: 4e781...ca4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge det ikke finnes alternativer til fly på de rutene jeg reiser, så har jeg egentlig ikke det. Har cirka 50 flyturer i året, men reiser gjerne med tog om det er mulig innad i Europa. Den dagen det kommer togforbindelse mellom Europa og Nord-Amerika, så skal jeg vurdere å endre reisevanene mine.

Anonymkode: a2e38...6d5

Tenk deg å få signalfeil midt under Atlanteren, da. Tar jo flere timer bare å få et defekt tog ut av Romeriksporten, så da kan du tenke deg hvor lang tid det ville tatt med erstatningsbusser under havet.

Anonymkode: 4e781...ca4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flyr mye, og nei, får ikke dårlig samvittighet. Flytrafikk er en liten del av utslippene. Og jeg kompenserer ved å blant annet verken ha bil eller barn. 

Anonymkode: 4e781...ca4

Dette gjelder meg også. Jeg går eller reiser kollektivt, bor miljøvennlig, har ikke bil eller barn, prøver å ha et bærekraftig kosthold og har ellers lavt forbruk av ting.

Anonymkode: a2e38...6d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Det kommer an på. Jeg var i et bryllup i Bodø (jeg bor i Oslo) for et par år tilbake og da tok jeg tog fordi jeg kjente skam om jeg skulle fly. Om jeg skal reise innenlands forsøker jeg alltid reise på en mer miljøvennlig måte. Da jobben sendte meg til Bergen i en uke bestilte de imidlertid flybilletter og da hadde jeg jo ikke noe annet valg. Kan ikke si at jeg tok fly to ganger på en uke med god samvittighet, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har flydd 3 ganger eller noe slikt. Men kjenner en del som virkelig burde kjenne på flyskam.

Anonymkode: c59ff...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker av og til på det, selv om det bare er en gang eller to i året. Hender jeg har litt dårlig samvittighet for å prioritere opplevelser, moro og nytelse fremfor miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Flyr mye med jobben min, men jeg klarer ikke å se for meg at vi skulle fått til å gjøre jobben vår uten. Det som kan tas digitalt, tas digitalt, men det fungerer ikke med alt. Og jobben vi gjør er viktig etter min mening. 

Privat flyr jeg ikke spesielt mye. I fjor var det en tur/retur. I 2020 og 2021 var det ingen. I år ligger det an til å bli to reiser tur/retur med fly. Synes ikke det er så ille. 

Anonymkode: 92540...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hverken det eller kjøttskam - ikke snev. 

Men føler litt skam for klær, sko og interiør, for selv om jeg prøver å være bevisst, så har jeg heller ikke en "Capsule" garderobe som typ består av 30 plagg i alt, og jeg samler nå på et nytt servise enda jeg kunne fått gratis brukt servise på finn eller på gjenvinningsstasjonen, men jeg ønsker meg altså dette helt spesielle serviset. Trøster meg med at det er kortreist lokalprodusert og skaper norske arbeidsplasser men egentlig er det bare unnskyldninger. Og jeg føler på plastskam siden det er plast i treningstøyet mitt, og på internettskam (såvidt jeg har skjønt bruker internett helt enorme energiressurser på verdensbasis, og jeg er pålogget omtrent alltid).

Føler litt skam for å ha et barn også, verden er overbefolket. Men i det minste har vi halvert oss selv med å bare ha ett barn. Noe av det festligste som finnes er typ 4-barns mødre som prøver å påføre andre skam for å spise en biff eller fly til Portugal en tur.

Anonymkode: 96cef...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke.  Flyr sjelden, så den skammen får noen andre ta. 

Anonymkode: 00c4f...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, med ca. 60 flyvninger i året, så orker jeg ikke kjenne på det 🙈

Anonymkode: b209c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til "syden" til sommeren, da er det 11 år siden sist jeg fløy, så nei føler ikke på flyskam.

Anonymkode: b3601...3cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal til Playa del Ingles om 20 dgr. Og har på ingen måte flyskam.

Leste i Aftenposten for noen år siden ca 5-10:år tenker jeg. Der sto det om skipstrafikken og deres avtrykk vedr. Co2 utslipp og Nox. Der sto og lese at om et lasteskip reiser fra Drammen til Cape Town, så slipper det ut like mye Co2 som alle bilene i Norge gjør på 10 år. Og ´´VI´´ blir tutet ørene fulle med at bilene forurenser så mye….. Her er det noen som lyver mer enn de greier å ta innover seg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, med ca. 60 flyvninger i året, så orker jeg ikke kjenne på det 🙈

Anonymkode: b209c...c14

Det er mye

Anonymkode: 99c27...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (Akkurat nå):

Skal til Playa del Ingles om 20 dgr. Og har på ingen måte flyskam.

Leste i Aftenposten for noen år siden ca 5-10:år tenker jeg. Der sto det om skipstrafikken og deres avtrykk vedr. Co2 utslipp og Nox. Der sto og lese at om et lasteskip reiser fra Drammen til Cape Town, så slipper det ut like mye Co2 som alle bilene i Norge gjør på 10 år. Og ´´VI´´ blir tutet ørene fulle med at bilene forurenser så mye….. Her er det noen som lyver mer enn de greier å ta innover seg.

Ja, bilene er en av de store utslipperne. Skulle man fraktet de samme varene med fly eller bil ville utslippene vært langt høyere, så lasteskipene sparer miljøet.

Anonymkode: 99c27...16c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt!! over 20 flyvninger i året og det skulle gjerne vært mer.

Kjører masse bil, noen ganger kjører jeg en tur bare som ett tidsfordriv. Tror ikke noe på at co2 er relatert til klimaendringer, det er gjentatt i det vide og brede men ikke på noen måte bevist.

Eneste grunnen, og det er en virkelig god grunn for redusere forbruket av fossilt er at vi en dag kommer til å gå tom for det, og da er verden i deep shit. Petroleum brukes til så ufattelig mye mer enn drivstoff.

Jeg får derimot dårlig samvittighet når jeg sløser med andre ressurser, som å kaste en aluminiumsboks istedet for å gjenvinne/pante, alle resurser og alle metaller vi har finnes kun i en gitt mengde i utvinnbare mendger, når vi har sløst de bort og de ligger spredd på havets bunn og under søppelfyllinger skal dere se det blir vanskelig her på kloden...

Endret av Anonymmann1986
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...