Gå til innhold

Vanskelig å svare kvinnelig kollega….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ansvaret for en lærling, som sliter veldig psykisk. Hun er kjempeflink, snill med alle, småbarnsmor og lett å like. Går overens med alle. 
 

Hun forteller at det er lettere for henne å skrive melding til meg, fordi hun syns det er ukomfortabelt å si det ansikt til ansikt. Usikker på om det er fordi det ikke er mange år mellom oss, eller at vi omgås av og til privat. Jeg er mann 28, hun er 21. Første kvinnen hos oss. 
 

Har fortalt henne at hun bare kan ta kontakt ved behov, uansett på døgnet. Men jeg syns det er så inderlig vanskelig å svare henne til tider. Har det vondt på hennes vegne. 
 

Hun er alltid glad, sprudlende, kontaktsøkende, lett å prate med og morsom på arbeidsplassen. Ikke noe vondt i henne. Forteller rett ut hvordan hun har det og er ærlig.
 

Men hvordan kan jeg hjelpe, eller svare? Syns det er fælt å ikke svare når jeg har sagt hun bare skal ta kontakt. 

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjelder det? Alt mulig rart? Synes ærlig talt at det er litt i meste laget at du har gitt henne lov å ta kontakt når som helst... Hvis det blir mye på ugunstige tider må du jo bare si ifra om det. Eller om det blir for mye personlig.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du til å hjelpe henne på alle døgnets tider? Er du kamerat av henne? Forelska? Syntes ikke du burde blande inn rollen din som kollega og 24/7 støttekontakt. Plutselig blir du fellafor mee too og det hele. Lær av de andre mannfolka som driter seg ut sønn og slutt å vær 7-11 for psykisk ustabil pasient. Hilsen mora di 

Anonymkode: 7b94d...243

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes rotete ut. Du har ansvaret for faglig oppfølging av en lærling på jobb men du synes synd på henne fordi hun sliten mentalt, så du har sagt hun kan kontakte deg hele døgnet og nå vet du ikke hva du skal svare???

Jobb er jobb. Privat er privat. Du kan være støttende. Vise henne vei til profesjonelle støttetjenester om hun trenger det, men der bør det stoppe for din del.

Anonymkode: 7a3f1...4e5

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svare på hva? Jobbrelatert eller relatert til hennes psykiske problemer, siden det åpenbart var viktig å ta med det i åpningsinnlegget...

Det er jo ikke veldig smart å si at bare kan kontakt til alle døgnets tider da - jeg hadde forholdt meg til kolleger utelukkende i arbeidstida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er lettere for henne å si per melding? Har du personalansvar for henne? 

Noen ganger er det nødvendig for begge parter å sette visse grenser mellom jobb og privatliv. Du er kollegaen hennes. Du er ikke ansvarlig for hennes mentale helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysian skrev (22 minutter siden):

Hva er lettere for henne å si per melding? Har du personalansvar for henne? 

Noen ganger er det nødvendig for begge parter å sette visse grenser mellom jobb og privatliv. Du er kollegaen hennes. Du er ikke ansvarlig for hennes mentale helse. 

Å fortelle henne at hun sliter med noe. 
Jeg vil hjelpe henne.

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (35 minutter siden):

Svare på hva? Jobbrelatert eller relatert til hennes psykiske problemer, siden det åpenbart var viktig å ta med det i åpningsinnlegget...

Det er jo ikke veldig smart å si at bare kan kontakt til alle døgnets tider da - jeg hadde forholdt meg til kolleger utelukkende i arbeidstida.

Er for det meste jobbrelatert. jeg vil hjelpe.

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvem er du til å hjelpe henne på alle døgnets tider? Er du kamerat av henne? Forelska? Syntes ikke du burde blande inn rollen din som kollega og 24/7 støttekontakt. Plutselig blir du fellafor mee too og det hele. Lær av de andre mannfolka som driter seg ut sønn og slutt å vær 7-11 for psykisk ustabil pasient. Hilsen mora di 

Anonymkode: 7b94d...243

Fordi hun trenger det. Jeg vil være der for henne når hun er åpen om utfordringene som hindrer henne.

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er for det meste jobbrelatert. jeg vil hjelpe.

Anonymkode: d4452...ebe

Da er det vel ikke så vanskelig å vite hva du skal svare? Det er vel bare å svare på det hun spør om? Eller vet du ikke svaret? Da skriver du det.

 

Anonymkode: e93ae...ccf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi hun trenger det. Jeg vil være der for henne når hun er åpen om utfordringene som hindrer henne.

Anonymkode: d4452...ebe

Hvilke utfordringer er ditt ansvar? Du skriver jo at fungerer fint på jobb? Tror du blander rollen din som veileder, det må du være forsiktig med.

Anonymkode: 899c0...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kunne vert ok å få en melding hvis lærlingen kommer på noe den vil ta opp neste dag. Å sende melding om alt mulig rart etter arbeidstid er ikke ok og iallefall kan man ikke forvente svar. Men "hei jeg kom på noe jeg vil snakke om i morgen ang situasjonen med x og y" er ok.

Anonymkode: b6dfb...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ærlig talt at du beskriver henne litt for detaljert til at du kun vil hjelpe. Hvorfor vil du være helten hennes? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (4 minutter siden):

Jeg syns ærlig talt at du beskriver henne litt for detaljert til at du kun vil hjelpe. Hvorfor vil du være helten hennes? 

Vi begge har samboere. Hvorfor antas det alltid å være følelser involvert, bare fordi det er mann/dame?

Anonymkode: d4452...ebe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvem er du til å hjelpe henne på alle døgnets tider? Er du kamerat av henne? Forelska? Syntes ikke du burde blande inn rollen din som kollega og 24/7 støttekontakt. Plutselig blir du fellafor mee too og det hele. Lær av de andre mannfolka som driter seg ut sønn og slutt å vær 7-11 for psykisk ustabil pasient. Hilsen mora di 

Anonymkode: 7b94d...243

Herregud for noe krampefeministisk kvasi-intellektuellt pisspreik, direkte latterlig       🙄

Anonymkode: 1f6cd...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke utfordringer er ditt ansvar? Du skriver jo at fungerer fint på jobb? Tror du blander rollen din som veileder, det må du være forsiktig med.

Anonymkode: 899c0...e0d

Hadde du svart det samme hvis jeg var en kvinne med en kvinnelig lærling?

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (58 minutter siden):

Hva gjelder det? Alt mulig rart? Synes ærlig talt at det er litt i meste laget at du har gitt henne lov å ta kontakt når som helst... Hvis det blir mye på ugunstige tider må du jo bare si ifra om det. Eller om det blir for mye personlig.

Nei, ikke alt mulig. Er jobbrelaterte ting for det meste. 

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi hun trenger det. Jeg vil være der for henne når hun er åpen om utfordringene som hindrer henne.

Anonymkode: d4452...ebe

Er det en vernet bedrift eller et sted der hun egentlig skal være en ressurs? Skal hun være en ressurs så må det forventes at hun klarer oppgavene uten for mye styr. 

Anonymkode: a8633...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det en vernet bedrift eller et sted der hun egentlig skal være en ressurs? Skal hun være en ressurs så må det forventes at hun klarer oppgavene uten for mye styr. 

Anonymkode: a8633...fdd

Ikke ressurs, nei. 

Anonymkode: d4452...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...