Gå til innhold

Er så jævla lei det presset om førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skrevet noen ganger her inne før, men hadde bare lyst til å få ut noen tanker en gang for alle.

jeg er så dritlei det presset om å ha førerkort. Har det ikke selv, og bruker så mye tid på å hate meg selv for det. Og folk som driver og fyller på med urealistiske forventninger om at jeg skal få det til. Ja, fint at så mange andre får det til, men jeg syns bilkjøring virker vanskelig og hver gang jeg skal gi det en sjanse, blir jeg møtt av masse ord og begreper jeg ikke forstår, og klarer ikke forestille meg at jeg skal håndtere vanskelige situasjoner i trafikken. Ikke alle får til det å ta lappen, og blir nervøse, ER DET SÅ VANSKELIG FOR FOLK Å FORSTÅ?

Skal ha kjøretime i morgen, men tror det bare blir dritt. Kommer aldri til å få det førerkortet uansett.

Hilsen mann 23

Anonymkode: d9877...945

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke med den innstillinga, nei.

Anonymkode: bf2ea...7fb

Best å være realistisk tenker jeg. Er så mye enkle ting jeg ikke får til i livet, så klarer umulig se for meg at jeg skal klare å håndtere en bil i trafikken

Anonymkode: d9877...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å ha den innstillingen. Har mange venner uten lappen og som klarer seg fint uten, men all den tid du tar kjøretimer kan jeg tenke meg noe større sløsing av tid, penger og energi. Jeg syntes selv det var vanskelig å få førerkort og brukte lang tid. Jeg slet med mef motivasjonen før jeg fikk førerkortet, men hvis målet ditt er få lappen, er det lite vits i å spørre deg hvorfor du trenger førerkort og at det bare er en belastning. Du kommer der til slutt, men du kan ikke hate deg selv mens du kjører. Da har du ikke nok fokus til overs til trafikken. Det sa trafikklæreren min. Jo mer du sitter og kjefter på deg selv , skammer seg og sier: dette går aaaaaldri bra, jo mindre har du igjen til å føle med på trafikken. Hva med å ta lappen på automatgir? En ting mindre å fokusere på 

Endret av Laraa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at jeg har veldig lyst på førerkort, og at det er derfor det plager meg at jeg ikke har det. Har masse ideer til reiser osv. hvis jeg noen gang skulle klare å kjøre bil

Anonymkode: d9877...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spesifikt er det du sliter med? Garantert mange her som kan komme med gode råd og innspill. Tar du lappen på automat eller manuell?

Anonymkode: 19116...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør kjørelæreren om alt. Spør om de vanskelig ordrene og uttrykk. Få en forklaring. 
 

Du kan også Google deg fram til hva ting betyr… 

Anonymkode: c55d0...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det helt sikkert til, bare ha troen på deg selv.

Anonymkode: e169f...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ta en pause fra kjøreopplæringen? Er ikke gitt at alle skal greie å ta lappen.

Anonymkode: 04aca...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at det må være noe galt med folk som ikke greier å få seg lappen. Av alle voksenting er det å ta lappen ikke spesielt utfordrende 

Anonymkode: 704e9...be1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha 1000 kjøretimer og en knallgod lærer, det hjelper absolutt ingenting. Kunnskap og ferdighet faller likevel ikke ned i hodet ditt. Du må ville dette først og fremst og selvsagt forstå.. Det blir dyrt i lengden å ha null forventning og ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tør påstå at det må være noe galt med folk som ikke greier å få seg lappen. Av alle voksenting er det å ta lappen ikke spesielt utfordrende 

Anonymkode: 704e9...be1

Og det er kommentarer som dette som er problemet mitt. At det å ta lappen er noe "alle" ser på som enkelt. Når jeg da er 23 og fortsatt ikke klart å ta førerkort, så går det og plager meg veldig mye i hverdagen. Og det er det som gjør at jeg ikke har noe tro på at jeg selv vil komme til å klare det. At jeg tydeligvis ikke får til noe som "alle" syns er så enkelt.

 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva spesifikt er det du sliter med? Garantert mange her som kan komme med gode råd og innspill. Tar du lappen på automat eller manuell?

Anonymkode: 19116...69b

Bare generelt tanken på å skulle ha kontroll over et kjøretøy i trafikken, kunne alle trafikkreglene, passe på å ikke gjøre noen feil

Anonymkode: d9877...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tør påstå at det må være noe galt med folk som ikke greier å få seg lappen. Av alle voksenting er det å ta lappen ikke spesielt utfordrende 

Anonymkode: 704e9...be1

Du må snakke for deg selv. For mange blir dette vanskelig. Allerede et lite stykke ut i tyveårene minsker produksjon av nevroner for koordinasjon og finmotorikk. Og når du hittil i livet kanskje ikke har benyttet armer og ben til noe annet enn å gå på fortauet og ta ut melk i kjøleskapet, da har du et problem når du starter med lappen sent. Og dette gjaldt altså kun de tekniske ferdighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tør påstå at det må være noe galt med folk som ikke greier å få seg lappen. Av alle voksenting er det å ta lappen ikke spesielt utfordrende 

Anonymkode: 704e9...be1

Det kommer vel strengt tatt an på. Jeg har selv klart mange ulike ting i livet som andre ikke har fått til, men lappen er det tyngste jeg noengang har tatt. Etter mye angst etter en bilulykke, manglende tro på meg selv, en dårlig kjørelærer med holdninger som dine gjorde det ekstremt vanskelig. Jeg fikk tatt lappen. Men ikke uten mye tårer, skjelvinger og oppkast.

På et punkt var målet å bare ta den for å bli kvitt stigmaet og legge den på hyllen når jeg var ferdig. I dag er jeg en trygg sjåfør med god evne til beregne og handle deretter. Men veien var tung.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ jo ikke ha lappen. Mange som klarer seg godt uten. Selv tok jeg den i en alder av 25, etter å ha utsatt det i årevis. Var superstresset og trodde aldri jeg kom til å klare det, men sto utrolig nok på første forsøk. Først nå, 10 år senere føler jeg at jeg mester det 100%, men i realiteten har jeg nok egentlig mestret det veldig lenge. Jeg er bare så utrolig streng med meg selv!

Prøv å tenk gjennom hvorfor du skal gidde å ta lappen. Gjør du det fordi andre/samfunnet forventer det? Må du ha den for å klare deg i hverdagen? Eller gjør du det fordi DU har lyst til å kunne kjøre bil?

Om folk ser ned på deg fordi du ikke har lappen, sier det mer om dem enn om deg. Her tror jeg det er forskjell på by og bygd. I byen er det relativt vanlig å klare seg godt uten, mens på bygda er man nok mer avhengig av å kunne kjøre selv.

Antagelig er det ditt eget hode som hindrer deg. Og det er jo et reelt hinder i seg selv. Det er helt vanlig å ville unngå ting man er redd for, eller ting som man frykter vil få deg til å framstå svak. Om du kan være åpen om tankene dine med kjørelæreren, tror jeg det gjør alt litt lettere. Da slipper du i alle fall å stresse ekstra med å skulle «skjule» at du ikke forstår eller om du synes noe er vanskelig. 

Anonymkode: e14a7...7e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og det er kommentarer som dette som er problemet mitt. At det å ta lappen er noe "alle" ser på som enkelt. Når jeg da er 23 og fortsatt ikke klart å ta førerkort, så går det og plager meg veldig mye i hverdagen. Og det er det som gjør at jeg ikke har noe tro på at jeg selv vil komme til å klare det. At jeg tydeligvis ikke får til noe som "alle" syns er så enkelt.

 

Bare generelt tanken på å skulle ha kontroll over et kjøretøy i trafikken, kunne alle trafikkreglene, passe på å ikke gjøre noen feil

Anonymkode: d9877...945

Alle gjør feil i trafikken. Noen med vilje, noen uvitende. Men det går jo bra i de aller fleste tilfeller. 
 

Du trenger å lære hovedpunktene først, så bygger du på med tiden. Les deg opp. Du vet jo at Rødt lys betyr stopp, mens grønt er kjør. Det er en start. Bygg videre. Lær deg noen skilt. 
 

 

Anonymkode: c55d0...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du MÅ jo ikke ha lappen. Mange som klarer seg godt uten. Selv tok jeg den i en alder av 25, etter å ha utsatt det i årevis. Var superstresset og trodde aldri jeg kom til å klare det, men sto utrolig nok på første forsøk. Først nå, 10 år senere føler jeg at jeg mester det 100%, men i realiteten har jeg nok egentlig mestret det veldig lenge. Jeg er bare så utrolig streng med meg selv!

Prøv å tenk gjennom hvorfor du skal gidde å ta lappen. Gjør du det fordi andre/samfunnet forventer det? Må du ha den for å klare deg i hverdagen? Eller gjør du det fordi DU har lyst til å kunne kjøre bil?

Om folk ser ned på deg fordi du ikke har lappen, sier det mer om dem enn om deg. Her tror jeg det er forskjell på by og bygd. I byen er det relativt vanlig å klare seg godt uten, mens på bygda er man nok mer avhengig av å kunne kjøre selv.

Antagelig er det ditt eget hode som hindrer deg. Og det er jo et reelt hinder i seg selv. Det er helt vanlig å ville unngå ting man er redd for, eller ting som man frykter vil få deg til å framstå svak. Om du kan være åpen om tankene dine med kjørelæreren, tror jeg det gjør alt litt lettere. Da slipper du i alle fall å stresse ekstra med å skulle «skjule» at du ikke forstår eller om du synes noe er vanskelig. 

Anonymkode: e14a7...7e9

Jeg har klart meg fint uten lappen fram til nå nylig. Har lyst til å kunne ha alle mulighetene ved å kjøre bil. Komme meg dit jeg vil, når jeg vil. Reise og se steder hvor kollektivt er vanskelig. Det er nok også litt det at jeg føler et press i samfunnet om at man må ha førerkort, syns det er ubehagelig hvis folk begynner å snakke om kjøring

Anonymkode: d9877...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har klart meg fint uten lappen fram til nå nylig. Har lyst til å kunne ha alle mulighetene ved å kjøre bil. Komme meg dit jeg vil, når jeg vil. Reise og se steder hvor kollektivt er vanskelig. Det er nok også litt det at jeg føler et press i samfunnet om at man må ha førerkort, syns det er ubehagelig hvis folk begynner å snakke om kjøring

Anonymkode: d9877...945

Hold fast på den motivasjonen. Tenk på alt du har lyst til dersom du klarer det. Klarer du det ikke, har du to alternativ: Gå videre i livet og klare deg uten, eller prøve igjen. Uansett hva du bestemmer deg for, er det DITT valg.
Selv holdt jeg hemmelig hvor langt jeg var kommet på veien mot førerkortet. Det var bare kjæresten min som visste hvor langt jeg var kommet i løpet. De fleste visste ikke at jeg tok kjøretimer en gang. Da var ikke nederlaget like stort om jeg ikke skulle klare det.

Anonymkode: e14a7...7e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...