Gå til innhold

Spesialenheten etterforsker to politibetjente i Ålesund - avviste at de la mann i bakken før han døde


Gjest goldlion

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (26 minutter siden):

Det ble 2 saker for mye med politi som lyver for å dekke over egne tabber.

2 saker for mye hvor videoopptak avslører politiets versjon som løgnaktig.

''Neida, vi har ikke lagt ham i bakken, bare hjulpet ham medisinsk''.

Så kommer video som viser at han ble lagt i bakken etter basketak.

''Neida, det var han som kom med drapstrusler og utøvde vold mot oss''.

Så kommer video som viser at han ikke gjorde det, men at politiet angrepet ham voldsomt og uprovosert.

Hvordan stole på politiet etter dette?

Umulig.

Jeg har mistet ca 80% av tilliten til politiet etter disse 2 sakene. 

 

Denne mannen hadde ikke vært død om det var uniformert politi som tilnærmet seg han. Se for deg at du er i psykose og livredd for at noen skal drepe deg så kommer det to menn vanlig kledd og angriper deg. 

Han ville bare besøke mammaen sin har jeg hørt. Stakkars, han må ha vært så redd.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elidaa skrev (21 minutter siden):

Om de f.eks finner rusmidler i kroppen til avdøde vil de sikkert skylde på dette. Selv om kvelning mest sannsynlig var årsaken til at han etter å ha blitt lagt i bakken og plassert kneet på hals, ble blå i ansiktet, mistet bevisstheten og døde..

Håper de vil dømme saken rettferdig, men har virkelig mistet tilliten til at politiet noensinne får straff nå de selv begår lovbrudd. 😓 Ubegripelig at de behandler noen som trengte helsehjelp slik. Han hadde ikke gjort noe ulovelig og var redd. Om dette hadde vært en kvinne nekter jeg å tro de ville angrepet på denne måten.

Etter hva jeg har hørt var han ikke ruset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har en lang vei å gå... håper at det blir bodycam, og at alle filmer slike hendelser fremover om de skulle oppstå. IKKE for å dele rundt på SoMe, men for bevis. Rettferdigheten og sannheten seirer alltid til slutt. Takk til alle som filmer ❤️

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (12 minutter siden):

Etter hva jeg har hørt var han ikke ruset.

Ok, da ser jeg ingen grunn til at Spesialenheten skulle komme til annen konklusjon enn at dødsfallet skyldes hvordan han ble behandlet av politiet! 🤯

Endret av Elidaa
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (14 minutter siden):

Etter hva jeg har hørt var han ikke ruset.

Dersom dette stemmer er jo saken ganske alvorlig. Synes Spesialenheten har jobbet raskt i denne saken, undrer meg om det er vanlig?

Endret av Nostradamus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååhh..

I can’t even 🥵😩

Hvordan politiet svarer for seg, helt likt - alltid, i alle saker. Uavhengig hvor graverende eller hvor mye de driter seg ut. Spesialenheten burde bli gransket og det må andre folk inn, politiet er som en sekt med folk som beskytter hverandre. Har faktisk null tillit - og blir bare superfrustrert og sint når jeg ser hvordan de svarer for å beskytte seg selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elidaa skrev (5 minutter siden):

Ok, da ser jeg ingen grunn til at Spesialenheten skulle komme til annen konklusjon enn at dødsfallet skyldes hvordan han ble behandlet av politiet! 🤯

 

Nostradamus skrev (2 minutter siden):

Dersom dette stemmer er jo saken ganske alvorlig. Synes Spesialenheten har jobbet raskt i denne saken, undrer meg om det er vanlig?

Det er egentlig helt irrelevant om personen var rusa. Man dør ikke sånn! Da skal du ha inntatt en mengde heroin o.l, men hadde personen inntatt slikt hadde hen aldri havnet i et slikt "basketak" med politiet uansett. 

 Saken har offentlig søkelys på seg, og nå er det flere saker vdr politiets uærligheter og tjenestefeil så de føler seg nok presset. Håper for gudsskyld de får høre det fra Justisdepartementet. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (20 minutter siden):

 

Det er egentlig helt irrelevant om personen var rusa. Man dør ikke sånn! Da skal du ha inntatt en mengde heroin o.l, men hadde personen inntatt slikt hadde hen aldri havnet i et slikt "basketak" med politiet uansett. 

 Saken har offentlig søkelys på seg, og nå er det flere saker vdr politiets uærligheter og tjenestefeil så de føler seg nok presset. Håper for gudsskyld de får høre det fra Justisdepartementet. 

Du sier noe der. 

I George Floyd-saken ble kvelning først utelatt i den offentlige obduksjonsrapporten, før familien bestilte en til fra et annet sted. Der kom det frem at han døde av at trykket som politimannen påførte nakken til Floyd, stanset blodtilførselen til hjernen, og vekten på ryggen gjorde det vanskelig å puste:

https://www.aftenposten.no/verden/i/4q9p8g/ny-obduksjonsrapport-george-floyd-doede-av-kvelning-som-foelge-av-trykk-mot-nakken-og-ryggen

Endret av Nostradamus
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (3 timer siden):

Denne mannen hadde ikke vært død om det var uniformert politi som tilnærmet seg han. Se for deg at du er i psykose og livredd for at noen skal drepe deg så kommer det to menn vanlig kledd og angriper deg. 

Han ville bare besøke mammaen sin har jeg hørt. Stakkars, han må ha vært så redd.

Enda bedre vis det var en ambulanse med helsepersonell i ambulanseuniform, med utvidet politifullmakt, det er flere helseoppdrag uniformerte politifolk har vært på som har gått skeis, pga synet av en politiuniform kan bidra til å eskalere situasjonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2023 at 3:43 PM, shab said:

Denne mannen hadde ikke vært død om det var uniformert politi som tilnærmet seg han. Se for deg at du er i psykose og livredd for at noen skal drepe deg så kommer det to menn vanlig kledd og angriper deg. 

Han ville bare besøke mammaen sin har jeg hørt. Stakkars, han må ha vært så redd.

Hvorfor tror du dette ikke ville skjedd hvis politiet var uniformert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (21 timer siden):

Stakkars. 

Går ikke an å miste mer tillit for politiet nå, for den er dessverre borte. Jeg klarer ikke forstå hva som går igjennom hodene på de menneskene. Det skal faktisk en del til for å komme inn på politihøyskolen og det er en treårig utdannelse med evt videreutdanning/spesialisering. Og det er enda vanskeligere å få jobb etter sentraliseringen. Tydelig at det er mange rasshøl (for å si det rett ut) - som er politi. Jeg har alltid hørt historier av folk, men etter Sosiale Medier tok helt av og søkelys mot politiet generelt har vært et faktum, så kjenner jeg bare at jeg … ikke klarer å forstå hvorfor. Nesten litt sånn «amerikanske tilstander» - politiet her i Norge er bare folk de også, som i USA, og de menneskene trenger ikke være så veldig ulike. 

Om noe er politiet enda mer hensynsfulle nå enn noengang før. Tror kvinneandelen på skolen er 70% og det har blitt en svært myk utdanning.

Utfordringen er sosiale medier, absolutt. Og det at de viser 10 sekunder av en hendelse som varer i 10 minutter og kanskje har 10 år med historikk i forkant. Man ser det samme med barnevernet. Det offentlige har ingen sjans til å gi sin versjon grunnet taushetsplikten. For noen år siden var det en som rettet sterk kritikk grunnet måten han hadde blitt behandlet på. Da var det en etterforsker som sa at politiet hadde overvåkningsvideo av hendelsen som de ikke kunne gi ut, men mannen kunne få en kopi og selv gi den til mediene. Det ville han ikke. 

Jeg er for mer amerikanske tilstander i form av bodycam som er offentlig og automatisk legges ut på politiet.no. Da kan folk se helheten og kompleksiteten av hva som har skjedd. Det blir mer nyansert.

 

kraftwerk skrev (På 4.5.2023 den 16.05):

 

Det er egentlig helt irrelevant om personen var rusa. Man dør ikke sånn! Da skal du ha inntatt en mengde heroin o.l, men hadde personen inntatt slikt hadde hen aldri havnet i et slikt "basketak" med politiet uansett. 

 Saken har offentlig søkelys på seg, og nå er det flere saker vdr politiets uærligheter og tjenestefeil så de føler seg nok presset. Håper for gudsskyld de får høre det fra Justisdepartementet. 

Overdose er en måte å dø på, men det finnes andre ting enn overdose og alderdom man kan dø av. Om jeg faller død om etter en kraftanstrengelse betyr ikke det at det er på grunn av det, overdose (eller alderdom). Så mange tusen folk politiet er i kontakt med hver dag er det jo ren statistikk at noen vil dø samme dag, uten at det har sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (1 time siden):

Om noe er politiet enda mer hensynsfulle nå enn noengang før

Kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (På 7.5.2023 den 18.23):

Om noe er politiet enda mer hensynsfulle nå enn noengang før. Tror kvinneandelen på skolen er 70% og det har blitt en svært myk utdanning.

Utfordringen er sosiale medier, absolutt. Og det at de viser 10 sekunder av en hendelse som varer i 10 minutter og kanskje har 10 år med historikk i forkant. Man ser det samme med barnevernet. Det offentlige har ingen sjans til å gi sin versjon grunnet taushetsplikten. For noen år siden var det en som rettet sterk kritikk grunnet måten han hadde blitt behandlet på. Da var det en etterforsker som sa at politiet hadde overvåkningsvideo av hendelsen som de ikke kunne gi ut, men mannen kunne få en kopi og selv gi den til mediene. Det ville han ikke. 

Jeg er for mer amerikanske tilstander i form av bodycam som er offentlig og automatisk legges ut på politiet.no. Da kan folk se helheten og kompleksiteten av hva som har skjedd. Det blir mer nyansert.

 

Overdose er en måte å dø på, men det finnes andre ting enn overdose og alderdom man kan dø av. Om jeg faller død om etter en kraftanstrengelse betyr ikke det at det er på grunn av det, overdose (eller alderdom). Så mange tusen folk politiet er i kontakt med hver dag er det jo ren statistikk at noen vil dø samme dag, uten at det har sammenheng.

Politiet er mennesker som alle andre, selv om de er på arbeid. Man kommer alltid til å møte på noen drittsekker eller noen som misbruker stillingen sin, det å tro noe annet er absurd. Og når det gjelder saker fra BVTJ så har personene det gjelder fritatt BVTJ (eller andre instanser) for taushetsplikt i gjeldene sak. Så problemet er heller at de velger å ikke kommentere, men det er en annen sak. Finnes nok av beviser på at BVTJ i diverse kommuner bryter lover og regler.  Nå handler ikke tråden om BVTJ, men følte for å legge med dette som dokumentasjon. Syntes det er faktisk helt absurd å ha så fullstendig tillit til etater og det offentlige. Nei, man skal ikke bli helt paranoid heller, men kritisk tenking er noe vi alle burde ha.

https://www.rusfeltet.no/arkiv/12-av-15-barneverntjenester-bryter-loven-nar-de-undersoker-saker

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/omfattende-svikt-i-barnevernet_-_-na-trenger-vi-handling-1.15917735

 

Skjønner ikke helt hva du mente med det siste der, jeg har ikke nevnt noe vdr overdose. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig et problem når folk istedenfor å være kritisk til overdrevet maktbruk, heller med en gang uten å sette seg inn i saken velger å unnskylde det med at de hadde sikkert god grunn og at en har tiltro til dem. En blir jo blind for å kunne ta en nøytral bedømmelse om en er så naiv at en tenker at politiet ikke gjør feil, og tidvis utøver maktmisbruk.

Kritiske forhold MÅ belyses og kritiseres, ellers vil dette bare utvikle seg i feil retning. Generelt må nordmenn løfte blikket mer, og ta litt mer ansvar for å si i fra når autoritære roller i samfunnet ikke utfører arbeidsoppgaver slik de er trent opp til, og som ikke utføres innenfor hva loven tilsier og folks rettigheter. Brudd på lovverket burde ha like mye straff for politiet som folk ellers, men man ser gang etter gang at de 'slipper unna'. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporing, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...