Gå til innhold

Dans oppå bordet! Men spark vekk duken!

TheHairyToothfairy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Agent smith skrev (53 minutter siden):

Bringing booty back😁

Jeg hører på Drake hele dagen. Blir litt «ass» da ass🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (54 minutter siden):

Bringing booty back😁

Og sexy back. Poteto potato🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (1 time siden):

Det skulle være bamseklem egentlig, men begge deler funker for meg

Jeg lover, sangen i morgen blir mye mer bass!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (9 timer siden):

Hehe. Sikkert en metafor for et eller annet.

Hva kaller hun deg når hun er sint på deg? Kylling?

Omelett?😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen
Agent smith skrev (9 timer siden):

Hehe. Sikkert en metafor for et eller annet.

Hva kaller hun deg når hun er sint på deg? Kylling?

Kvakkekyllingen + etternavn. + mange !!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/0F8B/production/_99797930_57089ea0-fe42-40d1-8f83-146c6b379cfc.jpg.webp

I dag er dette bildet i linken over 55 år gammelt. Jeg advarer med at det er brutalt. Bildet er fotografert i Saigon av Eddie Adams og er et kjent anti-krigs bilde ofte brukt av motstandere av Vietnamkrigen da denne pågikk, og senere. 
Veldig få i dag vet allikevel hva som skjer, hvorfor det skjer eller hvem de aktuelle personene på bildet er. 

Mannen som skyter er Nguyễn Ngọc Loan og mannen som blir skutt er Nguyễn Văn Lém. Loan er politimester i Saigon og Lém er offiser i Viet Cong, den Nord Vietnamesiske frigjøringshæren. Bildet er tatt et par dager etter at nordvietnamesiske soldater hadde angrepet flere byer under Tet-høytiden, en tid da alle regnet med og forventet at det skulle være fredeleig. Lém ble funnet ved en massegrav, og det er utallige bilder tatt da og også filmet når han føres inn i gatene av soldater, bakbundet. Eddie Addams fortalte siden at han forventet et forhør av Lém, men skuddet kom umiddelbart og uheftet. Hans inntrykk på stedet var at Loan var en kaldblodig mann som ikke ofret noe tid til motstanderen. Addams tilbragte mye tid med Loan og forandret syn etterhvert som han så hvordan både krigen påvirket og hva som var forventet. 

Men hva var foranledningen? Var det et kaldblodig drap? Fantes det en årsak? 
Det var sterke beviser på at Lém timer før hadde drept hele familien til en av Loans nære medarbeidere mens slaget i Saigon pågikk. Da var det en sterk forventning til lederen, i dette tilfellet Loan, at straffen skulle skje hardt og nådeløst uten å nøle. Hva hadde skjedd om Loan ikke hadde gjort dette? Hvordan hadde reaksjonen fra hans egne menn vært da?
Vi kan bare spekulere, men jeg tror vi skal la det stå som et faktum at en krig er brutal for alle parter og gjør noe med mennesker. 

Bildet er viktig. Det er en av verdenshistoriens beviser på en tid som har vært. Men det er i mine øyne også et manifest over noe vi fremdeles lever i, for kunne ikke dette like gjerne vært i Syria eller Libya under krigene som vi nylig har sett der? Jugoslavia? Eller, Ukraina? Verden har i dag fått sistnevnte krig rett inn i stuen på vis man selv under Gulfkrigen på slutten av 80tallet bare kunne drømme om. Nå ligger det i dag tusenvis av videoer fra soldater i begge sider av kampene i Ukraina ute på nettet. De sensurerer lite, og viser brutaliteten og uforutsigbarheten i krig. De viser også den harde siden for sivile. Hvor nådeløst aktiviteten av en krig til slutt alltid blir.
For meg er dette viktig siden jeg selv har brukt deler av livet mitt i uniform med norsk flagg på skulderen i andre land. Det blir viktig fordi meg og andre tusenvis av veteraner stadig får høre at Norge ikke har vært i krig siden 1945. Og det er for så vidt greit, men det forandrer ikke det faktum at det allikevel er slik at en hel del nordmenn har vært i krig. Kanskje du som leser ser paradokset med at det finnes ergo en håndfull mennesker midt blant tusenvis av andre som ikke vet noe om hva disse har opplevd eller hvordan de oppfatter nettopp dette med følelser av egne opplevelser. 

Bildet ble dagen etter publisert i aviser for å så gjøre et unektelig kjempeinntrykk på en verden fra dag en og frem til nå. Bildet tilhører hele verden, men dessverre følger ikke alltid den fulle historien med. Dessverre er man ikke særlig flink til å se at en sak ofte har mer enn to sider, og at man selv kanskje ikke alltid er i posisjon til å bedømme noe av dem. Gjør man det uten godt solid fest så gjør man jo ikke annet enn å synse. 

Jeg konkluderer til sist at med bakgrunn i selve bildet, så er det ingenting som lyver så mye som et bilde. 

Endret av TheHairyToothfairy
litt mer ryddig.
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen
TheHairyToothfairy skrev (12 timer siden):

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/0F8B/production/_99797930_57089ea0-fe42-40d1-8f83-146c6b379cfc.jpg.webp

I dag er dette bildet i linken over 55 år gammelt. Jeg advarer med at det er brutalt. Bildet er fotografert i Saigon av Eddie Adams og er et kjent anti-krigs bilde ofte brukt av motstandere av Vietnamkrigen da denne pågikk, og senere. 
Veldig få i dag vet allikevel hva som skjer, hvorfor det skjer eller hvem de aktuelle personene på bildet er. 

Mannen som skyter er Nguyễn Ngọc Loan og mannen som blir skutt er Nguyễn Văn Lém. Loan er politimester i Saigon og Lém er offiser i Viet Cong, den Nord Vietnamesiske frigjøringshæren. Bildet er tatt et par dager etter at nordvietnamesiske soldater hadde angrepet flere byer under Tet-høytiden, en tid da alle regnet med og forventet at det skulle være fredeleig. Lém ble funnet ved en massegrav, og det er utallige bilder tatt da og også filmet når han føres inn i gatene av soldater, bakbundet. Eddie Addams fortalte siden at han forventet et forhør av Lém, men skuddet kom umiddelbart og uheftet. Hans inntrykk på stedet var at Loan var en kaldblodig mann som ikke ofret noe tid til motstanderen. Addams tilbragte mye tid med Loan og forandret syn etterhvert som han så hvordan både krigen påvirket og hva som var forventet. 

Det var sterke beviser på at Lém timer før hadde drept hele familien til en av Loans nære medarbeidere mens slaget i Saigon pågikk. Da var det en sterk forventning til lederen, i dette tilfellet Loan, at straffen skulle skje hardt og nådeløst uten å nøle. Hva hadde skjedd om Loan ikke hadde gjort dette? Hvordan hadde reaksjonen fra hans egne menn vært da?
Vi kan bare spekulere, men jeg tror vi skal la det stå som et faktum at en krig er brutal for alle parter og gjør noe med mennesker. 

Bildet er viktig. Det er en av verdenshistoriens beviser på en tid som har vært. Men det er i mine øyne også et manifest over noe vi fremdeles lever i, for kunne ikke dette like gjerne vært i Syria eller Libya under krigene som vi nylig har sett der? Jugoslavia? Eller, Ukraina? Verden har i dag fått sistnevnte krig rett inn i stuen på vis man selv under Gulfkrigen på slutten av 80tallet bare kunne drømme om. Nå ligger det i dag tusenvis av videoer fra soldater i begge sider av kampene i Ukraina ute på nettet. De sensurerer lite, og viser brutaliteten og uforutsigbarheten i krig. De viser også den harde siden for sivile. Hvor nådeløst aktiviteten av en krig til slutt alltid blir.
For meg er dette viktig siden jeg selv har brukt deler av livet mitt i uniform med norsk flagg på skulderen i andre land. Det blir viktig fordi meg og andre tusenvis av veteraner stadig får høre at Norge ikke har vært i krig siden 1945. Og det er for så vidt greit, men det forandrer ikke det faktum at det allikevel er slik at en hel del nordmenn har vært i krig. Kanskje du som leser ser paradokset med at det finnes ergo en håndfull mennesker midt blant tusenvis av andre som ikke vet noe om hva disse har opplevd eller hvordan de oppfatter nettopp dette med følelser av egne opplevelser. 

Bildet ble dagen etter publisert i aviser for å så gjøre et unektelig kjempeinntrykk på en verden fra dag en og frem til nå. Bildet tilhører hele verden, men dessverre følger ikke alltid den fulle historien med. Dessverre er man ikke særlig flink til å se at en sak ofte har mer enn to sider, og at man selv kanskje ikke alltid er i posisjon til å bedømme noe av dem. Gjør man det uten godt solid fest så gjør man jo ikke annet enn å synse. 

Jeg konkluderer til sist at med bakgrunn i selve bildet, så er det ingenting som lyver så mye som et bilde. 

For en historie og bilde! 

Jeg husker godt bildet av barna som rømmer fra napalm bomber, det sitter som støpt etter jeg så det som barn. Mange sterke historier der ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang dag som endelig er over. Masse pliktløp og helsesjekk og fandens oldemor. Sliten, men trøtt.

I morgen venter nok en runde!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, jeg lovte bass, gjorde jeg ikke? Jeg er utrolig svak for mesterverkene til DJs from Mars, nesten litt fanboy. Din jobb å skru musikken opp, enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (11 timer siden):

Btw, jeg lovte bass, gjorde jeg ikke? Jeg er utrolig svak for mesterverkene til DJs from Mars, nesten litt fanboy. Din jobb å skru musikken opp, enjoy!

Mye Fryden liker i en kompott😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
TheHairyToothfairy skrev (På 1.2.2023 den 23.27):

Bra historie, kult å vite litt mere om historien bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith

Om det er lov å legge inn litt musikk, vil jeg legge inn denne perlen.hun er en av de få som faktisk klarer å gjøre en god versjon av denne sangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agent smith skrev (33 minutter siden):

Om det er lov å legge inn litt musikk, vil jeg legge inn denne perlen.hun er en av de få som faktisk klarer å gjøre en god versjon av denne sangen

Sattan, det der var stas! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mye som skulle fikses i det siste, og jeg har fikset fordi jeg er så fiks. Ikke veldig lenge før jeg stikker for å være borte en stund, det gruer jeg meg litt til. Hater å være borte fra kids og kvinne, men samtidig er jeg glad i å være på farten og særlig når jeg får gjøre jobben min. Hovedjobben min er svært variert og inneholder mange typer mennesker og oppgaver. Det er sjeldent det omhandler akkurat det folk flest tror at jeg driver med, og det er helt greit fordi jeg liker anonymiteten i det. Men jeg kan si at jeg møter alle slags mennesker i to vidt forskjellige roller. Jeg er svært fornøyd når innsatsen min gjør verden bedre for noen, selv om de kanskje innser det der og da - eller noen gang er i stand til å forstå det.

Her hjemme er det pisskaldt. Selv kattefaen nekter være ute lengre enn aller nødvendigst! Fyrte i gang et par av bilene som har stått en stund nå, bare for å holde batteri og innvendig kondens i sjakk, alltid hyggelig å høre på V-motor som tøffer og putrer - selv om bare på tomgang. Men selv er jeg drittlei kulde og teller ned dager til jeg står sørpå på fast basis! Føkk hele jævla nordnorge, andre kan ha det for meg asså!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Agent smith
TheHairyToothfairy skrev (På 3.2.2023 den 1.28):

🥳 knaska litt smilefjes og dansa til denne på morran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
TheHairyToothfairy skrev (9 timer siden):

Sattan, det der var stas! 

Hun er jo også australsk. Vet jo at du er litt svak for australske damer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (14 minutter siden):

Hun er jo også australsk. Vet jo at du er litt svak for australske damer

Det er litt deilig når det lukter hint av wallaby 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...