Gå til innhold

Dere som aldri stiller opp for verv knyttet barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med barn kommer en rekke verv osv. fau, fotballklubbens styre, utvalg råd og styrer og dugnader . Jeg har hele tiden sett på dette som et naturlig del av «borgerplikten» og et fellesskap, hver sin gang, alle stiller opp på et eller annet tidspunkt. Men slik er det jo ikke. Jeg snakker ikke her om folk som er syke etc, men vanlige foreldre med normal kapasitet som sniker seg unna år etter år. 
 

Et eksempel er at man trenger noen til dugnad en søndag for å samle inn penger til klassen. Et tiltak som kommer alle barna til gode. Ingen melder seg. Det store flertallet stirrer i mobilen eller «har andre planer». Så melder man seg. Og etterpå ser man desse personene feks på sosiale medier at alle som var opptatt var på joggetur/skitur/kafétur.

De er de samme foreldrene som går igjen overalt. Jeg synest det er både meningsfylt og hyggelig og «jeg kan det jo så godt» (etterhvert), men det betyr da ikke at jeg ikke har lyst og behov til andre ting etter som årene går og timene har blitt tusenvis.
 

På et foreldremøte i fotballen meldte jeg fra at jeg ikke stilte på ny som oppmann. Jeg sa det som det var, at jeg har hatt det veldig gøy som oppmann, men nå var tiden kommet å gi seg- vi må dele på tidskrevende dugnadsoppgaver som foreldre. Ingen meldte seg og nå har vi ikke oppmann… enkelte er tilogmed sure på meg fordi jeg «kasta fra meg ansvaret» (jeg meldte fra i fjor om at jeg tok et år til og det ble det siste- og tilbydde meg å lære opp neste mann)

Til dere som aldri stiller opp. Hvordan går dette an? (Jeg snakker altså ikke om folk som feks er syke, aleneforsørger etc)

 

Er det slik overalt, at noen få må gjøre hele jobben for fellesskapet?

Anonymkode: 092a2...2b6

Folk er forskjellige. Noen trives med dugnad, mens noen gjør det ikke.

Jeg var etter hvert "heldigvis" for syk til å kunne dra på foreldremøter og diverse andre innendørs aktiviteter. Bakte  heller en kake osv. Betaler heller litt ekstra medlemsavgift for å slippe å dra på dugnad.

Jeg er introvert da. Er ikke bare bare å være positiv sosial for felleskapet når man er introvert.

Anonymkode: 33e66...dc6

  • Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte på alt, var korpsleder, instruktør, klassekontakt (arrangerte lunsjer og aktiviteter), møtte opp på alle arenaer i fht skole og fritidsaktiviteter men en dag sa det stopp og etter det kunne jeg ikke stille på noe, jeg hadde nok med å klare jobb. På ungdomsskolen kom barna i ny klasse og der fikk jeg merkelapp som en som aldri stilte opp og hadde tydeligvis vondt i viljen. Denne klassen hadde mange idrettsforeldre og idrett har jeg ikke hatt mye med å gjøre (ett av barna gikk på svømming) og så ikke at andre foreldre kanske hadde andre ting de stilte på som krevde sitt.

Anonymkode: eeb25...040

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Folk er forskjellige. Noen trives med dugnad, mens noen gjør det ikke.

Jeg var etter hvert "heldigvis" for syk til å kunne dra på foreldremøter og diverse andre innendørs aktiviteter. Bakte  heller en kake osv. Betaler heller litt ekstra medlemsavgift for å slippe å dra på dugnad.

Jeg er introvert da. Er ikke bare bare å være positiv sosial for felleskapet når man er introvert.

Anonymkode: 33e66...dc6

Jeg er ikke verken mer eller mindre ekstrovert, men skal det være avgjørende?   Greit at noen lever og ånder for dugnader men folk flest gjør vel ikke det. Mye man stiller opp på som manningen har som nr 1….

Anonymkode: 092a2...2b6

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra mye av disse tingene,  særlig der jeg må kunne noe, som feks sitte i sekretariatet!! uff, eller ting der det er mye folk. Jeg blir skikkelig uvel, ukomfortabel og sliter med voldsom angst. Men jeg bidrar der jeg kan, jeg baker gjerne, har vært klasse kontakt, hjulpet når fotballaget til minste har hatt hyggelige sammenkomster som kahootkveld. 

Anonymkode: b3e02...0f6

  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rett og slett ikke hatt hverken lyst eller behov for å gjøre mer enn jeg må, da det er mer enn nok andre ting å prioritere først. Prøver å ha en hverdag som ikke bare er stress, og da er dette en av tingene jeg nedprioriterer. Mitt valg. De som sier ja har også et valg. Flott at noen tar ansvar og stiller opp på mye, jeg synes det blir altfor masete om man skal være med på alt både i jobbsammenheng, privat og gjennom skolen. Jeg er med på innsamling og salg av div., men er ikke med på alle møter og har aldri tatt ansvar gjennom FAU e.l.

Anonymkode: 289c4...4ff

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad, ja, det går fint. Jeg baker, bruker hele helger på kioskvakt osv.

Verv tar jeg ikke på meg. Ekstrem introvert og orker ikke tanken engang.  

Anonymkode: d6408...e52

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har rett og slett ikke hatt hverken lyst eller behov for å gjøre mer enn jeg må, da det er mer enn nok andre ting å prioritere først. Prøver å ha en hverdag som ikke bare er stress, og da er dette en av tingene jeg nedprioriterer. Mitt valg. De som sier ja har også et valg. Flott at noen tar ansvar og stiller opp på mye, jeg synes det blir altfor masete om man skal være med på alt både i jobbsammenheng, privat og gjennom skolen. Jeg er med på innsamling og salg av div., men er ikke med på alle møter og har aldri tatt ansvar gjennom FAU e.l.

Anonymkode: 289c4...4ff

Gratispassasjer? 

Anonymkode: 092a2...2b6

  • Liker 31
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... kall det hva du vil. Jeg tenker at det er opp til hver enkelt hva de har kapasitet til å være med på. Jeg stiller opp på noe, men har aldri sittet i verv. 

Anonymkode: 289c4...4ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med 2 barn 60 prosent, men prøver stille når jeg kan. Jeg har også den tankegangen at jeg stiller når barna er hos far, dessverre har ikke far den samme tankegangen 🙄

Anonymkode: 6ac43...97b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er introvert da. Er ikke bare bare å være positiv sosial for felleskapet når man er introvert.

Anonymkode: 33e66...dc6

Tror du har misforstått hva det vil si å være introvert. Jeg er introvert, og positiv sosial for felleskapet. Du liker ikke å være blant folk du, og det er noe helt annet.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har rett og slett ikke hatt hverken lyst eller behov for å gjøre mer enn jeg må, da det er mer enn nok andre ting å prioritere først. Prøver å ha en hverdag som ikke bare er stress, og da er dette en av tingene jeg nedprioriterer. Mitt valg. De som sier ja har også et valg. Flott at noen tar ansvar og stiller opp på mye, jeg synes det blir altfor masete om man skal være med på alt både i jobbsammenheng, privat og gjennom skolen. Jeg er med på innsamling og salg av div., men er ikke med på alle møter og har aldri tatt ansvar gjennom FAU e.l.

Anonymkode: 289c4...4ff

Da tenker jeg barnet ditt skulle blitt holdt utenfor alt du nekter å delta på. Pipen hadde nok fått en annen lyd da, og det hadde blitt slutt på snyltingen.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller gjerne opp på dugnad og bidrar med kaker og generelt ting jeg kan gjøre,  der noen forteller meg hva jeg skal gjøre. Jeg sliter dog med å ta ansvaret for å organisere og skulle fortelle andre hva de skal gjøre. Det får jeg fullstendig angst og vegring av. Jeg sitter derfor helt stille i båten når det skal velges både det ene og det andre. Har dog små barn så regner ikke med jeg klarer å snike med unna for alltid, men enn så lenge puster jeg lettet ut hver gang jeg slipper.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk hele barndom og ungdomstid med to unger uten å bli valgt inn i noe. Jeg hadde faktisk lyst men var ikke tøff nok til å si fra. Det var de mest populære og frampå foreldre som alltid ble valgt. Så det kan og være en issue andre steder vil jeg tro. 

Anonymkode: e68d8...edb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ulike, og ikke alle passer til å påta seg forskjellige verv. Men de fleste klarer å stille på dugnader innimellom. De som aldri stiller på noe er utrolig sløve. Som regel er det noe alle kan klare, om det så er å levere kake/vaffelrøre, stå noen timer i kiosk eller male et skur. 
 

Anonymkode: fdeda...a9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til de som har tid til å være trenere! Med 3 barn hvorav 1 diagnosebarn, ett barn som holder på med konkurranseidrett og 2 fulltidsjobber, så er det dager hvor vi voksne ikke engang rekker å dusje. Har vært med i både SU og FAU da, samt at vi stiller på dugnader for idrettene 8-10 ganger i året. Men trenere; wow, nei vi har ikke sjans. Da må heller barnet slutte i idretten.

Anonymkode: 55504...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (15 minutter siden):

Da tenker jeg barnet ditt skulle blitt holdt utenfor alt du nekter å delta på. Pipen hadde nok fått en annen lyd da, og det hadde blitt slutt på snyltingen.

Er det rart man ikke har lyst til å være med på noe der det er andre foreldre involvert, som er som dere som dømmer før dere vet….Still opp på alt, dere som kan. Så får alle gjøre det beste de kan. Og hvem sa at jeg ikke gjør noe i det hele tatt? Det er fullt lov å ikke ønske å sitte i verv som FAU. Ikke dra barna inn i dette når det er foreldrene sitt ansvar.

Anonymkode: 289c4...4ff

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...