AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Del Skrevet 27. januar 2023 Bilen skal gjennom sin første EU-kontroll straks og jeg er ganske nervøs. Har bestilt utvidet service (vedlikehold 4 år + EU kontroll) og de sa i telefonen at beregnet kostnad på det alene kom på service og EU-kontroll kom på ca. 10 000 kr. Bilen er fra 2019 og kjøpt i 2020, kun meg som eier. Hadde den til service første gang våren 2021, og da måtte måtte jeg skifte bremseskiver bak, da de sa den ikke vill gått igjennom EU-kontrollen. Skiftet, men slapp å betale for delene, det ble visstnok dekket av garantien - lurer på om det var fordi det var såpass få måneder siden bilen ble kjøpt? Fordi et familiemedlem sier at slitedeler som dette vanligivs ikke dekkes. Jeg har Toyota. Måtte bare legge ut en tusenlapp for noe vask under bilen eller noe. Jeg ble anbefalt å lakke bilen under, men har ikke fått somlet meg til det enda. Fulgte servicen i fjor også vår, og da ba jeg de sjekke litt for rust med tanke på kommende EU-kontroll. Fikk bilen tilbake og de sa at det så fint ut med rust og slikt og alt var i skjønneste orden. Når jeg midlertidig var og byttet til sommerdekk bare 2 måneder etterpå så bemerket verkstedet jeg skiftet hos (ikke merkeverksted jeg har service hos) at det var litt rust, noe jeg synest var litt rart de påpekte siden den nettopp hadde fått tommel opp på service. Men bare sa at jeg fulgte dette opp hos merkeverksted og at jeg skulle ha den til EU-kontroll neste år, så de sa ikke noe mer. Når jeg skiftet til vinterdekk igjen i høst hos samme verkstad, så sa de ingenting om denne rusten. Jeg er klar over at mye kan skje på et år, så jeg er egentlig litt forberedt at bilen ikke går igjennom EU-kontroll siden jeg har måtte skifte bremseskiver såpass tidlig før. Problemet mitt er at jeg egentlig kjører ganske lite, så bilen blir gjerne stående i dagen før jeg kanskje kjører den igjen 1-2 dager i uken, innimellom noen langturer. Prøver så godt jeg kan å huske på å bremse hardt i nedoverbakker, men det blir så som så. Har heller ikke vasket bilen under etter vinter... Tror dere det er sannsynlig at bremseskivene (bak?) må skiftes selv om jeg skiftet de for 2 år siden og de i følge servicen så ok ut for 1 år siden? Vet det har kommet noen nye regler for hvor mye rust det kan være, men sist gang hørtes det ut som det var langt over. Hvor mye kan jeg beregne i kostnad på selve delene visst jeg må skifte og på verkstedregning? Bilen er fortsatt under garantien på 5 år, men ser ut som jeg ikke kan regne med å få det dekket denne gangen siden det er slitedeler. Takk på forhånd! Anonymkode: 77b56...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 27. januar 2023 #2 Del Skrevet 27. januar 2023 Kommer an på hvilken modell du har, men 6-7000 for bremseskiver og klosser er ikke unormal pris. For å unngå rust på bremsene er det viktig at du bruker de skikkelig, ta gjerne en god oppbremsing et par ganger i uken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Del Skrevet 28. januar 2023 1.Last ned autodoc appen. 2.Bestill deler. 3. Stikk innom Biltema og kjøp nødvendig verktøy ved behov. 4. Følg oppskriften på youtube Klosser OG skiver til en vanlig bil koster 800-900kr på autodoc. Tar 4-5 dager i posten. Sett av 3-4t på en søndag. Husk at klosser og skiver er forbruk. De sitter der for å bli utslitt og byttes. Bilen er bygget for å bytte dette raskt. Jeg ser ofte at folk skroter 2012 modell biler som kunne gått lenge. Grunnen: Bilen er verdt 35000. Verkstedet vil ha 25000 i rep. Så blir bilen hugget. Delene koster sjelden mer enn 2500kr i slitedeler. Anonymkode: a8cdd...f72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 1.Last ned autodoc appen. 2.Bestill deler. 3. Stikk innom Biltema og kjøp nødvendig verktøy ved behov. 4. Følg oppskriften på youtube Klosser OG skiver til en vanlig bil koster 800-900kr på autodoc. Tar 4-5 dager i posten. Sett av 3-4t på en søndag. Husk at klosser og skiver er forbruk. De sitter der for å bli utslitt og byttes. Bilen er bygget for å bytte dette raskt. Jeg ser ofte at folk skroter 2012 modell biler som kunne gått lenge. Grunnen: Bilen er verdt 35000. Verkstedet vil ha 25000 i rep. Så blir bilen hugget. Delene koster sjelden mer enn 2500kr i slitedeler. Anonymkode: a8cdd...f72 Setter pris på forslaget ditt, men det kommer jeg aldri til å gjøre selv. Det er sikkert mulig for folk som er handy, men personlig vil jeg ikke gamble på å skifte ut selv for noe som faktisk handler om trygghet til bilen. Da betaler jeg heller for det. Bilen er nok verdt en god del mer enn 35 000 kr for å si det sånn. Anonymkode: 77b56...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Del Skrevet 28. januar 2023 Mener jeg betalte rundt 5500 sist jeg byttet. Det var på en Toyota Rav4 Anonymkode: 830ff...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Mener jeg betalte rundt 5500 sist jeg byttet. Det var på en Toyota Rav4 Anonymkode: 830ff...4f7 Det var ikke så ille, inkluderte dette prisen for jobben av verkstedet også? Er Toyota jeg har også. Anonymkode: 77b56...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Del Skrevet 27. februar 2023 C-girl skrev (På 27.1.2023 den 18.37): Kommer an på hvilken modell du har, men 6-7000 for bremseskiver og klosser er ikke unormal pris. For å unngå rust på bremsene er det viktig at du bruker de skikkelig, ta gjerne en god oppbremsing et par ganger i uken. Jeg måtte skifte bremseskiver bak og klossene ble pusset. Kom på 6400 kr og nå er bilen EU-godkjent. Nå skal det jaggu bremses hardt fremover 🙏 Anonymkode: 77b56...03e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Del Skrevet 28. februar 2023 Du må bremse hardt minst en gang i uken. Anonymkode: 8b7a3...710 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 1. mars 2023 #9 Del Skrevet 1. mars 2023 On 1/27/2023 at 6:15 PM, AnonymBruker said: Prøver så godt jeg kan å huske på å bremse hardt i nedoverbakker, men det blir så som så. Har heller ikke vasket bilen under etter vinter... Du kjører lite, "glemmer" å bremse i nedoverbakker, og du vasker ikke bilen etter vinteren... Prøv å tenk på bilen som et kjæledyr. Den trenger litt omsorg iblant. Og ingen nybilgaranti hjelper deg særlig om du ikke vasker vekk saltlaken som spiser opp bilen din. De fleste vaskehaller har underspyling som opsjon når du vasker bilen. NAF anbefaler vel å vaske bilen ofte vinterstid, ihvertfall etpar ganger i måneden om man bor i områder med mye salting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Del Skrevet 6. mars 2023 gjøre selv = 1000 kroner verksted = 10 000 Skjønner meg ikke på alle som sutrer på at det er så dyrt med bil. Det er dyrt fordi dere gjør det dyrt. Ser andre anbefaler autodoc. Det er slik man holder bil eierskapet billig. Har selv byttet kløtsj. Verskted ville ha 25 000. Jeg gjorde det for 1500 for ting kjøpt på autodoc. Samme med mye annet. Anonymkode: d9b94...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå