Gå til innhold

Hva er det som er så mye «jobb/stress» når man bygger nytt hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Alle» sier det er SÅ mye jobb/stress å bygge hus/renovere hus, selv med en entreprenør/arkitekt/interiørarkitekt. Jeg skjønner jo at det er sant, når alle sier det, men hva er det egentlig man som eier må gjøre? Jeg skjønner jo velge gulv, fliser, kjønnen- og baderomsinnredning etc. men er det SÅ mye jobb? 
 

Hva er det jeg har glemt? 

Anonymkode: 3997d...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste jeg kjenner, og oss selv, velger å bygge grunnmuren selv (mye penger spart). Samme med all maling, tapetsering, maling av listverk, gulvlegging og flislegging. Der fikk hvertfall vi dårlig tid på oss, før snekkerne skulle inn igjen og ferdigstille. Ingen spøk å velge ut alt av farger, gulv,kjøkken, bad osv til et stort hus heller. Ta med at man gjerne bor et stykke unna byggeprosjektet, og gjerne har et par barn å ta vare på. Så er det mye tlf og mailer. Snekkere, rørleggere, elektrikere, leveranser..... Mye å holde styr på.

Anonymkode: add2b...fd5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alle valgene man må ta, man blir  utslitt av. Det er så mange detaljer, detaljer jeg har aldri tenkt på før. Vinduer f.eks er jo ikke bare vinduer. Selv bare det å bestille vinduer, må du velge 2 eller 3 glass, ramme, farge på rammen (to sider), håndtak (form, farge), mulighet å åpne, kape. Skal noen eller alle vinduer ha solbeskyttelse, innbruddbeskyttelse, ventiler, skal du ha screens? Og alle valgene må passe inn i budsjettet, f.eks. å ha to forskjellige farger på vinduer (en på rammen på innsiden, annen på rammen på utsiden) vi koste deg 500 kr ekstra pr vindu. Å ha hele vindu malt i kritthvit, eller svart, stedenfor standard bomull vil koste deg 300 kr ekstra pr vindu. Å ha håndtak i andre farger enn glatt stål koster ekstra. Å ha barnesikring på vinduer koster ekstra. Og sånn er det med alt. Og alle små og store valg må passe inn i budsjettet, og det viser seg fort at absolutt alt er "ekstra" og alt bare legger til kostnader.

På et tidspunkt ble jeg spurt om å tegne inn alle strøm punkter på planløsningen. Alle stikkontakt og lys vi tenkte å ha, der vi tenkte å ha de. Må si jeg har aldri tenkt spesielt mye over stikkontakter før det. 😅

Anonymkode: e418f...786

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jobb ja..synes ihvertfall jeg. I tillegg til alt som er nevnt over her så er man jo gjerne i en salgs/flytteprosses fra sitt gamle hjem. Det er også mye jobb: megler, klargjøring, styling, fotograf, visninger, nedpakking osv. 

Var rimelig sliten når vi var ferdig med totalrenovering/påbygg av nytt hus og salg av det gamle. Dette til tross for at det var håndverkere som tok største part av renoveringen. Som det står skrevet over her så er det så mye valg som skal taes. Ting du overhodet ikke tenker over hvis du flytter inn i noe som er ferdig oppusset.

Anonymkode: 49dba...fb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det at det er et mareritt å forholde seg til håndtverkere generelt.

En stor andel av disse er jo mest interessert i å lure folk, dessverre.

Anonymkode: 98995...04f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel det at det er et mareritt å forholde seg til håndtverkere generelt.

En stor andel av disse er jo mest interessert i å lure folk, dessverre.

Anonymkode: 98995...04f

Ja, men unngår man ikke litt det ved å ha en totalentreprenør? 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fleste jeg kjenner, og oss selv, velger å bygge grunnmuren selv (mye penger spart). Samme med all maling, tapetsering, maling av listverk, gulvlegging og flislegging. Der fikk hvertfall vi dårlig tid på oss, før snekkerne skulle inn igjen og ferdigstille. Ingen spøk å velge ut alt av farger, gulv,kjøkken, bad osv til et stort hus heller. Ta med at man gjerne bor et stykke unna byggeprosjektet, og gjerne har et par barn å ta vare på. Så er det mye tlf og mailer. Snekkere, rørleggere, elektrikere, leveranser..... Mye å holde styr på.

Anonymkode: add2b...fd5

Vi skal ikke gjøre noe selv har vi bestemt oss for, og bor heldigvis nære byggeplassen (litt for nært bygger i hagen😬) Holder ikke entreprenøren kontakten med håndtverkere og leveranser? 
 

Det er det at vi har to små barn og 100% jobber jeg bekymrer meg litt for. 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, en evig strøm av valg man må ta. 

Så er det ikke sånn at man velger, sier til entreprenøren hva man vil ha, og så bare fikser de alt. 

Neida.. Da er det masse masse masse henvendelser med forsinkelser, materialer som ikke kommer/er tilgjengelige, ENDA flere valg, uventede ting som dukker opp, så må man følge med som en hauk på hva de gjør, for nei, man kan IKKE stole på at noe blir gjort skikkelig.. 

Det er stadige avklaringer som må tas, stadige henvendelser og ting og tang.. 

Anonymkode: 12e2f...d02

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal ikke gjøre noe selv har vi bestemt oss for, og bor heldigvis nære byggeplassen (litt for nært bygger i hagen😬) Holder ikke entreprenøren kontakten med håndtverkere og leveranser? 
 

Det er det at vi har to små barn og 100% jobber jeg bekymrer meg litt for. 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Entreprenøren holder kontakten med dem, ja, men så holder han også kontakt med deg... Og du må ta stilling til tusen ting underveis. Uventede ting, "oi, dette gikk ikke helt som vi trodde så vi må gjøre noe annet i stedet, hva mener du om denne saken", blabla. Så må du også passe på og følge opp, og følge med på hva de gjør underveis. 

Anonymkode: 12e2f...d02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygger hus nå, og jeg synes det var slitsomt å skulle velge alle detaljer i huset. Hva slags dør, hva slags vinduer, farger på listene, farger på fliser, hva slags do, hva slags håndtak, hvor høyt under taket, maling?

I tillegg er det stressende med prisøkningene. Hos oss økte grunnarbeidet med 650.000 kr fordi vi måtte innhente geoteknisk rapport og fundamentere huset på en helt annen måte enn først tenkt. Vi måtte også betale 300.000 ekstra for å omlegge en trasé med vann og avløpsledninger.

Vi synes det er stressende å bo nært byggeplassen, for da ser vi at den og den entreprenøren kommer på jobb for sent eller ikke i det hele tatt. Eller at de gjør ting som kanskje ikke er helt innafor.

Anbefaler i hvert fall å ha fastpris, for mange håndverkere tar seg godt med pauser og kommer på jobb til kl 10. Anbefaler også å detaljert og spikret flest mulig priser. Er det noe som skal «avregnes», påse at mest mulig detaljer er på plass og avklart før oppstart, så de ikke kan komme med skyhøye tilleggsregninger.

Velg en byggmester dere stoler på at vil ta kampen for dere mot sleipe håndverkere. Ikke ta den billigste – de er billigst for en grunn.

Nå mener jeg ikke at alle håndverkere er sleipe. Jeg er tross alt gift med en veldig redelig en. Men det er mange som bør holdes litt etter ørene. 

Anonymkode: e8b73...539

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bygger hus nå, og jeg synes det var slitsomt å skulle velge alle detaljer i huset. Hva slags dør, hva slags vinduer, farger på listene, farger på fliser, hva slags do, hva slags håndtak, hvor høyt under taket, maling?

I tillegg er det stressende med prisøkningene. Hos oss økte grunnarbeidet med 650.000 kr fordi vi måtte innhente geoteknisk rapport og fundamentere huset på en helt annen måte enn først tenkt. Vi måtte også betale 300.000 ekstra for å omlegge en trasé med vann og avløpsledninger.

Vi synes det er stressende å bo nært byggeplassen, for da ser vi at den og den entreprenøren kommer på jobb for sent eller ikke i det hele tatt. Eller at de gjør ting som kanskje ikke er helt innafor.

Anbefaler i hvert fall å ha fastpris, for mange håndverkere tar seg godt med pauser og kommer på jobb til kl 10. Anbefaler også å detaljert og spikret flest mulig priser. Er det noe som skal «avregnes», påse at mest mulig detaljer er på plass og avklart før oppstart, så de ikke kan komme med skyhøye tilleggsregninger.

Velg en byggmester dere stoler på at vil ta kampen for dere mot sleipe håndverkere. Ikke ta den billigste – de er billigst for en grunn.

Nå mener jeg ikke at alle håndverkere er sleipe. Jeg er tross alt gift med en veldig redelig en. Men det er mange som bør holdes litt etter ørene. 

Anonymkode: e8b73...539

Når bygget dere? Vi har fått høre at to entreprenører nå at «ingen» gir fastpris lengre, siden byggekostnadene er så uforutsigbare. Takk for tips om å bake mest mulig inn, det hørtes lurt ut😊

 

jeg gruer meg til å finne entreprenør hørte akkurat om noen som fikk en varmt anbefalt, men som stakk av til utlandet med 500 000 av pengene deres😬 føler ikke man kan stole på noen! 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med å betale for arkitekten og å bryte kontrakten med entreprenøren før vi startet å bygge.

 

Vi startet i utgangspunktet med et budsjett som var ganske raust, hadde over 6 mill kun å bygge for, tomt i tillegg og tomten var allerede utgravd og gjort klar for strøm og kloakk. 

 

Likevel så opplevde vi at kostnadene bare ballet på seg samme hva. Vi ba om pris fra flere entreprenører, og prisen skilte over 1 million fra den ene til den andre. Dette var veldig forvirrende i seg selv og gjorde oss veldig usikre.

 

Vi var heller ikke 100% fornøyd med arkitekten og hans kommunikasjonsevner, noe som gjorde det vanskelig å få tegnet nøyaktig det vi ønsket oss (ferdighus var ikke et alternativ). Vi skulle i ettertid ønske vi hadde brukt en annen arkitekt, men da snakket vi over 250 000 kr for en god arkitekt, i grunnpris. Det opplevdes stressende å tegne når vi plutselig oppdaget at vi ikke klarte å få fram det vi ønsket fra arkitekten.

 

Naboene begynte å klage på tegningene da de ble sendt inn. De ville ha rett til å legge noen rør over vår tomt, men fordi vi planla basseng etterhvert så ønsket vi ikke dette. Da ble det baluba. Dette dreit vi egentlig i da de uansett skulle selge, men det var så smålig og unødvendig. 

 

Plutselig måtte deler av tomta sprenges for å få plass til akkurat det huset vi endte opp med. Vi måtte opp med en støttemur for å få utnyttet tomta skikkelig (skråtomt). Vi måtte inn med en landmåler. Alt dette dro såklart avgårde på budsjettet. Vi kunne ventet med støttemur men da så vi på enormt mye høyere priser når de ikke tok det samtidig som grunnmuren. Og slike valg måtte vi ta hele tiden, hva skulle vi vente med og betale mer for i ettertid og hva skulle vi presse inn nå?

 

Alle valgene du ser så lett på er fryktelig tunge å ta hvis man ikke er av typen som bare velger et ferdighus og er fornøyd med det 😬 som andre nevner så er presset rundt det å feks ta stilling til hvor du skal ha stikkontakter og lysuttak i et hus som ikke eksisterer ikke veldig lett.

 

Også baller utgiftene bare på seg, og dialogen med banken var nervepirrende da huset og prosjektet ble enormt mye dyrere enn forventet. Vi gikk fra å tro vi hadde raust budsjett til å måtte skrelle ned på ting, og det var skikkelig kjipt og stressende og vi kom aldri i mål. Til slutt satt vi igjen med følelsen av at vi ikke fikk det vi ønsket uansett, og det ble rett og slett ikke verdt det.

 

Og herregud så mye tid som gikk med bare på planleggingen av alt dette, i tillegg til jobb og barn. Det er også veldig vanskelig å legge fra seg tanker og bekymringer og forventninger, selv om det nok er vanskelig å se for seg før man står i det.

 

Kan ikke se for meg hvor dritt det må være å faktisk komme i gang og når ting begynner å koste enda mer igjen. Har aldri snakket med noen som har bygget og ikke har sprengt budsjettet pga uforutsette utfordringer. Ikke engang på ferdighus.

 

Men klart, er man av den enkle typen som bare kan kjøpe et ferdighus på en veldig enkel tomt og ikke er så opptatt av hvordan det ser ut utover standard valg og har en ganske enkel tilnærming til det samt er veldig raust budsjett så kan det hende det er noe helt annet 😊 Vi skulle bygge helt perfekt, vi eide allerede et hus så vi trengte ikke bare en plass å bo. Vi skulle rett og slett bygge drømmen. Og da var ikke i underkant av 7,5 mill totalt nok for oss, selv om vi i utgangspunktet faktisk trodde det. Har man et veldig stort budsjett så er nok mye gjort mtp å ikke ha så mye å tenke på! Da er såklart valgene lettere også fordi man ikke trenger å ta stilling til hva man skal presse inn fra start 😊

 

Vi endte opp med å selge tomta, og er overlykkelig for det når prisene på materialer steg med typ 60% pga korona bare noen måneder senere. Tør ikke tenke på hva sluttsummen hadde blitt 😅 Kjøpte bolig på prospekt I stedet og synes det var enklere, for da var det bare å velge kjøkken, gulv og bad og resten var allerede bestemt. Blir ikke drømmeboligen på samme måte, men veldig forutsigbart og enkelt 😊

 

Lykke til med valget!

Anonymkode: 4ec2a...0a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Entreprenøren holder kontakten med dem, ja, men så holder han også kontakt med deg... Og du må ta stilling til tusen ting underveis. Uventede ting, "oi, dette gikk ikke helt som vi trodde så vi må gjøre noe annet i stedet, hva mener du om denne saken", blabla. Så må du også passe på og følge opp, og følge med på hva de gjør underveis. 

Anonymkode: 12e2f...d02

Ja dette hadde vi som en utfordring bare i planleggingsprosessen til og med.. Ble nedringt på jobb hele tiden.

Anonymkode: 4ec2a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når bygget dere? Vi har fått høre at to entreprenører nå at «ingen» gir fastpris lengre, siden byggekostnadene er så uforutsigbare. Takk for tips om å bake mest mulig inn, det hørtes lurt ut😊

 

jeg gruer meg til å finne entreprenør hørte akkurat om noen som fikk en varmt anbefalt, men som stakk av til utlandet med 500 000 av pengene deres😬 føler ikke man kan stole på noen! 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Vi signerte kontrakten nå i august og har bygg under oppføring nå. Har enn så lenge ført opp kjeller/grunnmur og er ferdig med grunnarbeidet. De starter med reisverket neste uke. 

De gir «fastpris», men den vil justeres etter prisveksten. Dvs. at vi allerede har fått 7% påslag på alle fakturaer til nå.

Det jeg mener er at dere på ingen måte må ha håndverkere som jobber timesbasert. De må gi en pris, og om de bruker to eller femten timer, så er prisen lik. For tro meg, de bruker femten og sikkert tjue også. Da sikrer du deg for at du ikke betaler for sommel. Men du kan dessverre ikke avtale deg ut av prisstigningen, for den har vært enorm.

Det er vanskelig å finne riktig, men hør rundt i nabolaget om hvem dere bør velge. Hør om de har hatt noen utestående saker. Du kan til og med sjekke kommunens arkiv om et firma er ulovlighetsoppfulgt. Sjekk om de har sentral godkjenning, om den er trukket tilbake eller de ikke har fått det - velg noen andre.

Vi har en veldig kjent aktør i vår by, men valgte en litt dyrere en i nabobyen, og er helt enormt fornøyd med selve byggmesteren. De har tatt kamper for oss mot håndverkerne og fremstår utrolig ryddige. De i vår by har mye utestående saker.

Skal dere ikke gjøre noe selv, så går det nok helt fint. Jeg skal male og mannen min er elektriker og tar derfor det elektriske. Vi har tre små barn og jobber fulltid begge to. Det går enn så lenge fint, men ser for oss en travel tid når han skal begynne på det innvendige arbeidet.

Vi brukte opp hele uforutsettposten fra banken Ila den første måneden, så vi er helt avhengig av oppsparte midler utenom. Vi måtte også gå ned i pris/kvalitet på en rekke ting og ta flere ting ut av tilbudet for å få råd. Det er veldig kjedelig.

Alle regninger skal sendes til banken, så de kan godkjenne og trekke fra kontoen. Så det er ganske mange aktører man må holde kontakt med. 

Anonymkode: e8b73...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående arkitekt var vi i samtaler med to, som skulle ha skyhøy betaling, men forslagene de kom med var noe helt annet enn hva vi ba om. Så vi droppet arkitekt fullstendig.

Jeg tegnet huset selv på Roomsketcher.no og så kontaktet vi en rimelig teknisk tegner som utarbeidet profesjonelle tegninger på bakgrunn av mine tegninger. Vi sparte mye tid og penger på dette, og fikk tegnet huset nøyaktig som vi (jeg) ville. 

Anonymkode: e8b73...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stoppet byggeplanene våres i fjor høst og kjøpte et hus bare for å slippe unna byggeprosjektet.

Det var mye gøy med det, men som alle andre er inne på så er det så ektremt mange valg å ta at det ble til slutt for mye. Vi kunne naturligvis bare bedt om et nøkkelferdig hus og, men da hadde vi irritert oss over alt vi kunne ha endret på men som vi droppet.

Siste dråpen for oss (bokstavelig talt) var vel når vi skulle tegne og spesifisere innredning til badet. Vi bladde oss igjennom utforming og farger på kranene til vaskene, og ulike vasker, og bestemte oss for at nok var nok. Hvilke kraner og vasker uttrykker personlighetene våres best.....?

"Hei! Vi har dessverre besluttet å droppe bygging på nåværende tidspunkt! Beklager dette men vi kommer tilbake på et senere tidspunkt når vi faktisk har kapasitet til å bygge! Mvh Boligsøkende".

Vi kommer nok til å bygge en gang i fremtiden men vi innsåg nå at vi har ikke kapasitet til alt. Hvor stikkontakter skal, taklamper, spotter, vinduer, farger, lister eller listefritt, kjøkkeninnredning, ventilatorer, skyvedører, trapp, grus eller asfalt, ferdigplen eller masse, carport, garasje, porter, dører ++++++++++++.

Og alt koster. Vi hadde i starten ca 2,5 mill å gå på. Vi var tett på å ha brukt opp hele den bufferen før vi engang hadde hatt første spadetak.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte et allerede prosjektert hus, så det var en del standard valg, men synes likevel det var mange valg som måtte taes og mye man måtte ta stilling til. Mye mer enn jeg egentlig var klar over.

Vi kunne velge å endre planløsningen, men det lot vi være. Vi måtte velge farge på veggene (vi valgte å gå for én grunntone og male andre farger selv senere, så bare det i seg selv er jo en stor avgjørelse når hele huset blir i den fargen. Da bør man velge riktig).

Så var det fliser, gulv, trapp, blandebatterier, kjøkken, badekar, toaletter, vinduer, solskjerming, peis/varmepumpe osv. Det virker jo gøy og enkelt, men så må man huske på at man må tenke seg frem til alt og om ting passer sammen siden huset ikke er bygget ennå. Og jeg fikk hvertfall litt angst av å kanskje velge feil. I tillegg må man jo som regel holde seg innenfor et budsjett og en tidsplan. Vi hadde et stramt budsjett, som la litt demper på gleden siden vi hele tiden måtte passe på at det ikke ble for dyrt.

Men det verste var kanskje alle de andre smådetaljene. Hvor alle stikkontakter og lamper skal være, for eksempel. Vi måtte hastekjøpe lamper, for de måtte være på plass før elektrikeren skulle komme, og så måtte vi planlegge hvor vi hadde tenkt at møblene skulle stå, for stikkontaktene burde jo være plassert ut i fra det.

Så var det uteområdet, og der dukket det plutselig opp litt utfordringer som måtte løses og i det hele tatt. Det var faktisk ganske mye jobb og mer stress enn jeg hadde tenkt. Hjalp ikke at vi skulle flytte mange timer unna, så ble mye mailer og telefoner og styr. Jeg er imponert over de som i tillegg skal velge tomt og arkitekt og hustype og kanskje gjøre mye av grunnarbeidet selv. Det må være en kjempejobb! Men blir jo som regel veldig bra til slutt da. Vi endte opp med å være veldig fornøyd med de aller fleste valgene vi tok. :) 

Anonymkode: 6347b...95b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt overveldet over hvor mange valg det var. Skal du bygge via Obos, kan du velge mellom fire ulike varianter av klikk-laminat. Skal du bygge selv, kan du velge mellom parkett, laminat, vinyl, flis, men du kan også velge mellom alle verdens produsenter og alle verdens farger. Hvordan vet du at det gulvet du velger er riktig? Hva hvis du velger feil?

Det gjelder ikke bare gulv, men alle enkeltelementer i huset. Hvilken gulvlist vil du ha? Skal den være høy, lav, ha profiler? Hvilken farge? Hvit? I så fall hvit te, bomull, klassisk? Da må du også vite hvilken farge du skal ha på veggen, for bomull ser skitten ut med mange farger. Og i så fall må du velge takfargen også, for den bør jo være lik gulvlisten. Men hvis listen skal matche gulvet, hvilken levrandør burde man velge da, og hvilken farge?

Og vinduer! Ikke bare er det mange ulike produsenter, men det er mange ulike typer og størrelser og avstand fra gulvet og skal den være tre eller aluminium, eller kanskje begge deler? 🤣

Og så lærer man jo mer underveis og finner ut at shit, kanskje det blir finere med det eller det. Skal man endre da? Hva er prisforskjellen, kommer du til å angre.

Det har vært mye tankevirksomhet - og mitt beste tips er derfor å ha mest mulig på plass før man avtaler noe og setter spaden i jorda. 

Anonymkode: e8b73...539

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet tusen innlegg her, men siden vi står midt i prosessen, kjenner jeg at jeg hadde mye på hjertet. 

Anonymkode: e8b73...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har jeg skrevet tusen innlegg her, men siden vi står midt i prosessen, kjenner jeg at jeg hadde mye på hjertet. 

Anonymkode: e8b73...539

Bare å fortsette for min del, jeg ønsker å bygge eget hus i fremtiden, drømmer om slike hus som i tv-programmet «drømmedesign» så er veldig interessert i det du og andre her skriver. Men er ikke ts.

Anonymkode: 0d6f1...6ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...