Gå til innhold

Hva er det som er så mye «jobb/stress» når man bygger nytt hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange gode tips i denne tråden! 

Har «bare» renovert og ikke bygd nytt, og det er en del ting med renovering som man heldigvis slipper unna med nybygg. Men i tillegg til alle valgene så er det ganske slitsomt å følge med på prosessen og passe på at ting blir som planlagt. Renoverer en kjeller nå, og bruker overraskende mye tid på å passe på hva som skjer. Har snekkeren faktisk forstått hva jeg skreiv (aldri sa, ha alt skriftlig!)? Vet elektrikeren hva som er planen for de forskjellige stikkontaktene, som at kontakt x og y skal på egen bryter? 

Har møtt på en del problemet av typen «her kan vi ikke gå for opprinnelig plan, vi må gjøre forandring O eller P». Javel, men hva koster det? Hvordan påvirker det de andre planene? Når ikke elektrikeren kan gi en pris på hva denne endringen koster, så kan ikke jeg si om vi går for alternativ O eller P. Og da stopper hele greia opp! Og jeg får skylden! 

Har en fin fyr som koordinerer alle fagfelt, vi har fastpris, vi har veletablerte firma som gjør jobben, og generelt er det hyggelige og flinke folk som jobber. Har mye god kontakt med dem underveis, og sjekker ofte at ting går som planlagt. Men det er ikke alle mennesker man har like god kjemi med, og som ung kvinne har jeg møtt min andel «hvit mann 50» som ikke vil høre, de vet best. Så da bruker jeg masse tid på å forklare, og de skjønner greia til slutt. Eller, som jeg har måttet noen ganger, ta fram sintstemmen og si at sånn skal jeg ha det. Hvorfor jeg må krangle på at jeg vil ha byttet et vindu eller at jeg ikke liker bomull og vil ha klassisk hvit, det vet jeg ikke, men det tar mye tid og energi…  

Anonymkode: 1d509...ad6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange gode tips i denne tråden! 

Har «bare» renovert og ikke bygd nytt, og det er en del ting med renovering som man heldigvis slipper unna med nybygg. Men i tillegg til alle valgene så er det ganske slitsomt å følge med på prosessen og passe på at ting blir som planlagt. Renoverer en kjeller nå, og bruker overraskende mye tid på å passe på hva som skjer. Har snekkeren faktisk forstått hva jeg skreiv (aldri sa, ha alt skriftlig!)? Vet elektrikeren hva som er planen for de forskjellige stikkontaktene, som at kontakt x og y skal på egen bryter? 

Har møtt på en del problemet av typen «her kan vi ikke gå for opprinnelig plan, vi må gjøre forandring O eller P». Javel, men hva koster det? Hvordan påvirker det de andre planene? Når ikke elektrikeren kan gi en pris på hva denne endringen koster, så kan ikke jeg si om vi går for alternativ O eller P. Og da stopper hele greia opp! Og jeg får skylden! 

Har en fin fyr som koordinerer alle fagfelt, vi har fastpris, vi har veletablerte firma som gjør jobben, og generelt er det hyggelige og flinke folk som jobber. Har mye god kontakt med dem underveis, og sjekker ofte at ting går som planlagt. Men det er ikke alle mennesker man har like god kjemi med, og som ung kvinne har jeg møtt min andel «hvit mann 50» som ikke vil høre, de vet best. Så da bruker jeg masse tid på å forklare, og de skjønner greia til slutt. Eller, som jeg har måttet noen ganger, ta fram sintstemmen og si at sånn skal jeg ha det. Hvorfor jeg må krangle på at jeg vil ha byttet et vindu eller at jeg ikke liker bomull og vil ha klassisk hvit, det vet jeg ikke, men det tar mye tid og energi…  

Anonymkode: 1d509...ad6

Haha, beklager at jeg ler altså, jeg bare vet så alt fir godt hva du mener! Vi har pusset opp mye i det huset vi bor i nå og det har vært et par tilfeller hvor jeg har gitt opp, og bedt mannen min ta dialogen. Enkelte hører bare ikke! 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Haha, beklager at jeg ler altså, jeg bare vet så alt fir godt hva du mener! Vi har pusset opp mye i det huset vi bor i nå og det har vært et par tilfeller hvor jeg har gitt opp, og bedt mannen min ta dialogen. Enkelte hører bare ikke! 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Signerer denne her, jeg også. Vi ble nesten påtvunget snusirkler i andre etasje, til tross for at bygningen på ingen måte må ha universell utforming. Litt irriterende, for det påvirker hele planløsningen. Han tok til slutt til fornuft, etter jeg sendte en lang avklaring med sitater fra forskriften og hvordan de skulle tolkes. Her har heldigvis håndtverkerne skjønt at jeg er skikkelig petimeter og at det er meg de må avklare ting med da, så det er fint. Tok litt tid, bare. 

Anonymkode: e8b73...539

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange gode tips i denne tråden! 

Har «bare» renovert og ikke bygd nytt, og det er en del ting med renovering som man heldigvis slipper unna med nybygg. Men i tillegg til alle valgene så er det ganske slitsomt å følge med på prosessen og passe på at ting blir som planlagt. Renoverer en kjeller nå, og bruker overraskende mye tid på å passe på hva som skjer. Har snekkeren faktisk forstått hva jeg skreiv (aldri sa, ha alt skriftlig!)? Vet elektrikeren hva som er planen for de forskjellige stikkontaktene, som at kontakt x og y skal på egen bryter? 

Har møtt på en del problemet av typen «her kan vi ikke gå for opprinnelig plan, vi må gjøre forandring O eller P». Javel, men hva koster det? Hvordan påvirker det de andre planene? Når ikke elektrikeren kan gi en pris på hva denne endringen koster, så kan ikke jeg si om vi går for alternativ O eller P. Og da stopper hele greia opp! Og jeg får skylden! 

Har en fin fyr som koordinerer alle fagfelt, vi har fastpris, vi har veletablerte firma som gjør jobben, og generelt er det hyggelige og flinke folk som jobber. Har mye god kontakt med dem underveis, og sjekker ofte at ting går som planlagt. Men det er ikke alle mennesker man har like god kjemi med, og som ung kvinne har jeg møtt min andel «hvit mann 50» som ikke vil høre, de vet best. Så da bruker jeg masse tid på å forklare, og de skjønner greia til slutt. Eller, som jeg har måttet noen ganger, ta fram sintstemmen og si at sånn skal jeg ha det. Hvorfor jeg må krangle på at jeg vil ha byttet et vindu eller at jeg ikke liker bomull og vil ha klassisk hvit, det vet jeg ikke, men det tar mye tid og energi…  

Anonymkode: 1d509...ad6

Ja man må passe på. Veldig frustrerende å lage nøyaktige planer for hvor spotter og stikkontakter skal være, av en gjennomtenkt årsak selvfølgelig, og så oppdage at de er plassert annerledes. Elektrikker måtte pent flytte spotter han ikke hadde plassert der de skulle være, selv om det innebar å fikse hull i taket der han hadde plassert feil, og jeg irriterer meg over at jeg ikke var like bestem på noen stikkontakter han ikke hadde satt der de skulle være. Vanskelig å bruke når de havnet bak sengegavlen, som jeg også måtte sage hull i for å at den ikke skulle stå ut fra veggen, samt være helt utilgjengelig. Jeg hadde også planlagt vegger etter bestemte skap/ baderomsinnredning som skulle inn i hukken de skapte, og da er det faktisk krise når snekker ikke klarer å være nøyaktig etter tegninger. Ene veggen måtte han flytte 1,5 cm. Mente det var pirkete av meg, men han hadde på forhånd fått tegninger og forklaringer på hvilke skap som skulle inn der, og 1,5 cm for stor åpning til det hadde jeg trolig kunne leve med, men et skap/ baderomsinnredning går ikke inn der det er 1,5 cm for trangt. Det burde si seg selv at når slikt er kjøpt inn, og har en bestemt størrelse, så må man følge planen så det får plass. Og nei, det er ikke ok å bytte til 90 cm innredning, og få glipe på rundt 4 cm på hver side, når man har kjøpt og laget plan til 100 cm innredning. Jeg ble veldig sliten av slikt tull, når jeg hadde tegnet så nøye og forklart nøye på forhånd hvorfor planen var som den var. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke sant. Det har jeg egentlig ikke tenkt på. Her er mannen elektriker, så han skal lage opplegg for screens og så skal vi installere det senere. De har ikke sagt at det ikke er mulig å vente. Får krysse fingrene! 🤞🏻

Angående byggelånsrente er det en stor fordel å ha (ubelånt) tomt fra før! Det hadde vi, og derfor vil vi først bruke EK, før vi bruker tomtelån (som er avdragsfritt pga lav gjeldsgrad pga tomta), og så helt til slutt kommer byggelånet på bare 1,5 million. Man sparer ganske mye renteutgifter i selve byggetiden på den måten.

Banken skal regne inn finansieringskostnader til f.eks. renter i lånet, og hos oss regnet de ca. 250.000 som vi ikke kunne bruke på verken kontrakten eller uforutsett. 

Anonymkode: e8b73...539

Joda screens kan ettermonteres, men da får man det ikke bygget inn i fasaden slik vi ønsket. Det må legges bokser utenpå, og det ser ikke mye lekkert ut 🙈

 

Vi hadde forøvrig ikke tomtelån, den var uten lån. Kostnadene var kun for byggingen. Men vi hadde jo kapital bundet i boligen vi allerede bodde i og lån på den, så vi fikk ikke frigjort de midlene før innflytting og derfor måtte selve byggingen finansieres med byggelån 😊 Dette skulle også bakes inn i totalt lån til slutt, men jeg opplever at dette overrasker mange som starter prosessen 😊

Anonymkode: 4ec2a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å spe på med situasjoner som er unødvendig og stressende i byggeprosess: vi solgte som sagt tomten og kjøpte prosjektert bolig i stedet. Det nærmer seg innflytting, og når jeg så inn vinduet i dag så jeg at de har montert håndtakene på høyskap og kjøleskap på kjøkken MIDT PÅ DØRENE... Altså langt kanten men på midten.

 

Jeg har til og med skriftlig epost med bekreftelse på at de skal monteres helt nederst, som også gir mening mtp hvor enkelt det skal være å åpne kjøleskapet. Men neida. De er montert midt på.

 

Bare sånne "småtterier" som dette. Klasker meg i panna. Frontene må jo byttes, det er så unødvendig.

 

Dagens bygge-sukk fra noen som ikke engang prosjekterer selv 🥲

Anonymkode: 4ec2a...0a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/27/2023 at 11:40 AM, AnonymBruker said:

Bare å fortsette for min del, jeg ønsker å bygge eget hus i fremtiden, drømmer om slike hus som i tv-programmet «drømmedesign» så er veldig interessert i det du og andre her skriver. Men er ikke ts.

Anonymkode: 0d6f1...6ef

Jeg også...:rodmer: Jeg hadde dilla på programmet en stund, og har faktisk tegnet drømmehuset. Altså et skikkelig drømmehus, med typ 7 meter under taket og tårn. Betong, bjelker, og mezzanin.

Det jeg har lært av programmet er at alt blir minst dobbelt så dyrt som man hadde tenkt, og byggingen er godt og vel en heltidsjobb for prosjektlederen. De som har valgt å ansette prosjektleder har gjerne endt opp med å gi ha sparken og ta over jobben selv.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 12.44):

Ja, men unngår man ikke litt det ved å ha en totalentreprenør? 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Nei, du må følge opp entreprenør. Ørten møter, følge med og ta opp ting når de gjør feil osv. Et mareritt! 
 

Vi bygde nytt hus og entreprenør har gjort ekstremt mye feil underveis. Skjeve vegger, vinduer i feil høyde, manglende bæring, manglende lufting til tak, glemt å tape vinduer, skjeve gulv, hull i plasten i taket, for store hull til stikkontakter bare for å nevne noe. Vi var så sykt slitne underveis og etterpå, og 2,5 år etter innflytting har vi fortsatt ikke fått fikset alt.

Anonymkode: 41710...75a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bygget et helt hus, men har pusset opp og hatt mange håndverkere hjemme. Utrolig slitsomt å forholde seg til. De møter ikke opp til avtalt tid og gjør feil - som blir belastet kunden. Eller nekter å rette opp feil i det hele tatt. Ringer man hovedkontoret, så sitter prosjektleder alltid i møte og skal ringe tilbake - noe som aldri skjer. Alt tar mye lenger tid enn de først bekrefter og de tar ikke noe ansvar for å følge opp sine egne feil. 

Anonymkode: afbfe...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 12.47):

Vi skal ikke gjøre noe selv har vi bestemt oss for, og bor heldigvis nære byggeplassen (litt for nært bygger i hagen😬) Holder ikke entreprenøren kontakten med håndtverkere og leveranser? 
 

Det er det at vi har to små barn og 100% jobber jeg bekymrer meg litt for. 
 

ts

Anonymkode: 3997d...c10

Det er veldig mange valg. Alt blir veldig mye dyrere enn man først har fått forespeilet. Vi har tilvalg på 500 000 på vårt hus. Så må man hele tiden følge med, de gjør støtt feil, monterer ting oppned, maler med feile farger, ødelegger gulvene osv. en føler en betaler så mye så da må det bli perfekt, men sannheten er at det blir ikke perfekt. Det blir skjevt, malt feil, ripet opp gulv eller vinduer etc. og ikke alt er lett å få dem til å fikse opp i. 

Anonymkode: 92de4...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Joda screens kan ettermonteres, men da får man det ikke bygget inn i fasaden slik vi ønsket. Det må legges bokser utenpå, og det ser ikke mye lekkert ut 🙈

 

Vi hadde forøvrig ikke tomtelån, den var uten lån. Kostnadene var kun for byggingen. Men vi hadde jo kapital bundet i boligen vi allerede bodde i og lån på den, så vi fikk ikke frigjort de midlene før innflytting og derfor måtte selve byggingen finansieres med byggelån 😊 Dette skulle også bakes inn i totalt lån til slutt, men jeg opplever at dette overrasker mange som starter prosessen 😊

Anonymkode: 4ec2a...0a8

Ååh, skjønner…. Hm, jeg tror vi må snakke med byggmester om dette. Vi har også skråvinduer på de flatene som er mest solutsatt, noe som er litt upraktisk med tanke på screens..

Vi hadde også tomt uten lån, men vi belånte tomten slik at vi kunne få vanlig lånerente på en stor andel av lånet. Slik at 2 mill var EK, 4 mill var lån på tomta, og 1,5 mill var byggelån. Da fikk vi bare 6% rente på de siste 1,5 mill vi lånte, og ikke på de øvrige 4 andre mill i lån.

Vi har ikke lån fra før, så den prosessen kjenner jeg ikke. Men jeg tror på at det kan komme overraskende på, for det er veldig mye man skal sette seg inn i.

Anonymkode: e8b73...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...