Gå til innhold

Ta opp fag...hvor vanskelig er det å lese på egenhånd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 35 år gammel og har ikke generell studiekompetanse. Har jobbet noen år med regnskap og har lyst til å ta en bachelor i regnskap. Men som sagt har ikke studiekompetanse som gjør at jeg ikke kommer inn på noe. Jeg strøk på flere fag da jeg gikk på vgs i 2007. Jeg må ta opp matte, norsk og engelsk for å få generell studiekompetanse. Kan ta opp disse fagene, men jeg hadde noen spm...

 

En person som meg som har hele livet  hatet skole og aldri gjort det bra på skolen, tror dere jeg vil klare å lese på egenhånd og gå opp til eksamen??? Har 2 barn eldste går i bhg og yngste er 1 år gammel og er stortsett med meg. Tror dere jeg vil klare å lese til disse 3 fagene med 2 småbarn??? Angrer sååå mye på hvorfor jeg ikke gjorde det bra på skolen😭 men den tiden kommer aldri igjen😭

Hjeeelp

Anonymkode: 40178...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig annerledes å studere som voksen en som ungdom! Motivasjonen er større, og man er mer strukturert nå en tidligere.

Jeg strøk og i flere fag på vgs og slet med å få meg generell studiekompetanse, før jeg bestemte meg som 27åring å ta opp fag for å kunne studere. Brukte et halvt år på å ta opp 3 fag jeg trengte der jeg tok privatist eksamen i hvert fag og studerte alene med ett barn i barnehagen. Fekk gode nok karakterer til å komme inn på studiet jeg ønsket, og holder nå på med bacheloren. 

Brukte ASK nettundervisning, som jeg syns var kjempebra! De har gratis prøveperiode tror jeg om du vil teste det ut.

Anonymkode: 6b759...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det sikkert, men i tilfelle du ikke var klar over det. Søknadsfristen er 1. februar. Så om du skal melde opp til eksamen må du gjøre det før det. Hvis ikke ender du med å måtte vente enda ett år. 

Hvor mye tid vil du ha til å jobbe med fagene? 

Anonymkode: fc351...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et dumt spørsmål, men siden du strøk, antar jeg at du har jobbet siden den tiden og nå har noen år på baken innenfor regnskap. Hvorfor ikke bare søke jobber videre på arbeidserfaringen du har? Veldig mange arbeidsgiver verdsetter det, fremfor et diplom. 

- Å få 2 i engelsk og norsk skal lite til, spesielt på vgs. Å bestå matte skal litt til, i og med at du faktisk må vise til forståelse, men i norsk og engelsk kan du selv velge oppgaver. Der er det garantert en oppgave som er subjektiv, så å stryke på de skal mye til. 
Husk at på universitet jobber du mye alene, i den forstand at du leser deg opp til eksamen på egenhånd og gjør ''leksene'' selv. Ingen som holder deg i handa som de gjør ved VGS. 

OBS: Kan hende engelsken din er både muntlig og skriftlig. Sjekk det opp, så du ikke går på en blemme =)!

Endret av Nordic99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt overkommelig! 

Jeg tok opp matte, historie og norsk(fulført fra før med elendig karakterer grunnet ung og dum )før jeg ble økonomi student. Null stress, historie og norsk leste jeg litt på før eksamen og gikk opp fra 3 til 6 i karakterer. Matte var ikke vanskelig men det krever litt mer kontinuerlig øving, gikk fra 2 til 4 der. 

Beste tips. - ikke over komplisere det, gjør det læremålene sier og intet mer. Jobb med tidligere eksamens oppgaver.

Anonymkode: 44749...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordic99 skrev (21 minutter siden):

Muligens et dumt spørsmål, men siden du strøk, antar jeg at du har jobbet siden den tiden og nå har noen år på baken innenfor regnskap. Hvorfor ikke bare søke jobber videre på arbeidserfaringen du har? Veldig mange arbeidsgiver verdsetter det, fremfor et diplom. 

- Å få 2 i engelsk og norsk skal lite til, spesielt på vgs. Å bestå matte skal litt til, i og med at du faktisk må vise til forståelse, men i norsk og engelsk kan du selv velge oppgaver. Der er det garantert en oppgave som er subjektiv, så å stryke på de skal mye til. 
Husk at på universitet jobber du mye alene, i den forstand at du leser deg opp til eksamen på egenhånd og gjør ''leksene'' selv. Ingen som holder deg i handa som de gjør ved VGS. 

OBS: Kan hende engelsken din er både muntlig og skriftlig. Sjekk det opp, så du ikke går på en blemme =)!

De aller fleste regnskaps jobber krever utdanning eller i det minste påbegynt utdanning. Med mindre du ser for deg å jobbe i et lite familedrevet selskap så kommer man ikke spesielt langt på noe erfaring uten faglig kompetanse å vise til. Takk gud for det. 

Anonymkode: 44749...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er veldig annerledes å studere som voksen en som ungdom! Motivasjonen er større, og man er mer strukturert nå en tidligere.

Jeg strøk og i flere fag på vgs og slet med å få meg generell studiekompetanse, før jeg bestemte meg som 27åring å ta opp fag for å kunne studere. Brukte et halvt år på å ta opp 3 fag jeg trengte der jeg tok privatist eksamen i hvert fag og studerte alene med ett barn i barnehagen. Fekk gode nok karakterer til å komme inn på studiet jeg ønsket, og holder nå på med bacheloren. 

Brukte ASK nettundervisning, som jeg syns var kjempebra! De har gratis prøveperiode tror jeg om du vil teste det ut.

Anonymkode: 6b759...132

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Absolutt overkommelig! 

Jeg tok opp matte, historie og norsk(fulført fra før med elendig karakterer grunnet ung og dum )før jeg ble økonomi student. Null stress, historie og norsk leste jeg litt på før eksamen og gikk opp fra 3 til 6 i karakterer. Matte var ikke vanskelig men det krever litt mer kontinuerlig øving, gikk fra 2 til 4 der. 

Beste tips. - ikke over komplisere det, gjør det læremålene sier og intet mer. Jobb med tidligere eksamens oppgaver.

Anonymkode: 44749...b0a

Takk til dere som motiverer meg. Hvor mange timer burde jeg bruke på disse fagene daglig? Har bestilt 5 ukers ferie med familie i feb. Så mye av tiden går til det også. Får ikke lest ordentlig før i mars. Eksamen er kanskje i mai? Har da 2 mnd på meg. Tror dere det er nok for en som ikke er så flink fra før???

 

Ts

Anonymkode: 40178...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp alle fagene da jeg var 33, men jeg tok det på Sonans. Nå trengte jeg gode karakterer, og jeg slet veldig med matte, da jeg gikk på videregående. Og jeg fikk 6 i matte, men da fulgte jeg dobbel undervisning, og jobbet hardt. Norsk og engelsk kunne jeg nok lest til på egenhånd, men norsk er et stort fag. 

Og må du ha gode karakterer, eller bare bestått?

For 2 mnd til å lese til de 3 fagene er ikke god tid.

Anonymkode: d8f77...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok opp alle fagene da jeg var 33, men jeg tok det på Sonans. Nå trengte jeg gode karakterer, og jeg slet veldig med matte, da jeg gikk på videregående. Og jeg fikk 6 i matte, men da fulgte jeg dobbel undervisning, og jobbet hardt. Norsk og engelsk kunne jeg nok lest til på egenhånd, men norsk er et stort fag. 

Og må du ha gode karakterer, eller bare bestått?

For 2 mnd til å lese til de 3 fagene er ikke god tid.

Anonymkode: d8f77...01e

Enig. To måneder for tre fag er absolutt ikke god nok tid dersom du er avhengig av litt gode karakterer, og ikke er så god fra før av (som du skriver selv). 

Personlig vil jeg anbefale voksenopplæring, da kommer du godt inn i rutinene med skolearbeid, og har fysisk undervisning med fysisk hjelp. Gikk fra ikke bestått vgs, til 6er i nesten alle fag. Sonans tror jeg også har et godt opplegg. :)

 

Anonymkode: c02f7...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i utgangspunktet sagt at hvis du ikke klarer å ta opp vgs-fag på egenhånd, så er ikke universitet/høyskole noe for deg.

Men kombinasjonen norsk, matte og engelsk på såpass kort tid, med lite grunnlag, kan bli heftig med mindre du er veldig motivert og har tid til å fokusere på bare det. 

Du trenger sannsynligvis litt bedre karakterer enn kun ståkarakter?

Anonymkode: 0b37b...614

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Beste tips. - ikke over komplisere det, gjør det læremålene sier og intet mer. Jobb med tidligere eksamens oppgaver.

Anonymkode: 44749...b0a

Dette, ihvertfall på lesefag som historie, samfunnsfag, biologi osv. Følg læreplanmål. Jeg gikk fra en 2 - 3 til 5 - 6 etter jeg tok opp fagene som privatist. 

Anonymkode: 31f62...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tok opp alle fagene da jeg var 33, men jeg tok det på Sonans. Nå trengte jeg gode karakterer, og jeg slet veldig med matte, da jeg gikk på videregående. Og jeg fikk 6 i matte, men da fulgte jeg dobbel undervisning, og jobbet hardt. Norsk og engelsk kunne jeg nok lest til på egenhånd, men norsk er et stort fag. 

Og må du ha gode karakterer, eller bare bestått?

For 2 mnd til å lese til de 3 fagene er ikke god tid.

Anonymkode: d8f77...01e

 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig. To måneder for tre fag er absolutt ikke god nok tid dersom du er avhengig av litt gode karakterer, og ikke er så god fra før av (som du skriver selv). 

Personlig vil jeg anbefale voksenopplæring, da kommer du godt inn i rutinene med skolearbeid, og har fysisk undervisning med fysisk hjelp. Gikk fra ikke bestått vgs, til 6er i nesten alle fag. Sonans tror jeg også har et godt opplegg. :)

 

Anonymkode: c02f7...f96

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville i utgangspunktet sagt at hvis du ikke klarer å ta opp vgs-fag på egenhånd, så er ikke universitet/høyskole noe for deg.

Men kombinasjonen norsk, matte og engelsk på såpass kort tid, med lite grunnlag, kan bli heftig med mindre du er veldig motivert og har tid til å fokusere på bare det. 

Du trenger sannsynligvis litt bedre karakterer enn kun ståkarakter?

Anonymkode: 0b37b...614

Hei igjen

Jeg trenger kun å bestå disse fagene for generell studiekompetanse

 

Ts

Anonymkode: 40178...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke god i fagene i tenårene, men hvordan lærer du nå? hvordan er fokuset ditt? 
Om du setter av tre timer en ettermiddag/kveld, jobber du effektivt da? 

Og norsk, er det "vanlig" studiespesialiserende, eller er det påbygg? 

På skolen er timefordelingen: 
Norsk ca 6 timer pr uke, 168 timer pr år. 
Engelsk ca 5 timer pr uke, 140 timer pr år
Matte ca 5 timer pr uke, 140 timer pr år. 

Jeg tok matte r1/r2, tilsvarende 2/3 MX på ett halvt år. Hadde 1MY fra før, og ikke gått på skole på nesten 10 år. Brukte rundt 3-4 timer pr dag. 

 

Anonymkode: 65cda...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

 

 

Hei igjen

Jeg trenger kun å bestå disse fagene for generell studiekompetanse

 

Ts

Anonymkode: 40178...daa

Studiekompetansen er nå så, men du skal også komme inn. Hvordan er poenggrensene på studiet, og går det greit å komme inn selv om du bare får 2-3"ere?

Anonymkode: 0b37b...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke søke høyere utdanning på grunnlag av realkompetanse?

Anonymkode: 7fb2f...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke kast bort pengene på noe nettstudier i hvert fall. Det er et pengesluk uten like og er mest for unge voksne uten rutiner som ikke skjønner at de kun trenger å finne mål for pensum for å innfri på eksamen.

Dette er mye enklere enn du tror når du bare setter deg ned med stoffet og faktisk mye mer interessant som voksen siden man har en mye større kontekst om verden i helhet. 

Dette klarer du med struktur i hverdagen. Det finnes også uttalige hjelpemidler via f.eks youtube for det meste av fagene du vil ta opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg voksenopplæring, følg timer der (kveldsundervisning) og så ta eksamener. Du har ikke god tid med 2 mnd til å lese de tre fagene synes jeg - hvis du vil ha mer enn bare bestått. Hadde meldt meg opp til voksenopplæring evt ASK/Sonans og så heller tatt eksamen enten til høsten igjen eller våren 2024, og så søkt studier fra 2024. Da får du tid til å jobbe med fagene ihvertfall, og blir mer realistisk for deg å klare det (uten at du må stresse). Norsk er et stort fag og det samme med matte.

Selv har jeg bevisst valgt å bruke lang tid på å ta opp fag (pga familie og jobb ved siden av), og tar nå faktisk matte opp for ANDRE gang da dette er det vanskeligste for meg - og følger undervisning, gjør lekser, har prøver, jobber hjemme. Også planlagt felles øveøkter med ei annen fra timene når det går mot eksamen. Akkurat matte hadde ikke jeg klart å lese til kun på egenhånd.

Anonymkode: 3eb64...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Voksenopplæringen nå og her lar de ikke elevene ta norsk som halvtårskurs. Noen blir til og med holdt igjen og må ta norsk over to år før de får gå opp til eksamen. Engelsk er også et helårskurs, men man kan få ta det som halvtårskurs hvis man er veldig god i engelsk. Det blir vurdert fortløpende underveis. To måneder på så mye stoff er ekstremt kort. Det er tre år med stoff som er klumpa sammen for å normalt kunne tas over ett år, liksom.

Anonymkode: c4725...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinus sine nettsider har alt du trenger av undervisningsmateriell til å bestå matten, helt gratis. 

 

Kublakan.no er alt du trenger for å bestå norsk. Stort fag, så du trenger litt tid til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...