Gå til innhold

Skjermtid i barneskolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er alt for store klasser i skolen. max 15 bør d være 

Anonymkode: 75955...62b

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine spiser ikke når de ser på skjerm. De får altså ikke i seg nok næring og lærer mindre fordi hjernen ikke virker optimalt. 

Anonymkode: bab5b...89d

Hæ? Klarer de ikke ha øynene åpne samtidig som de tygger?

Anonymkode: 64163...af4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine spiser ikke når de ser på skjerm. De får altså ikke i seg nok næring og lærer mindre fordi hjernen ikke virker optimalt. 

Neivel 

Anonymkode: acb4c...b3c

Skrevet

Lærer her, 15 års erfaring på barneskole. Videreutdannet innen IKT. 

Jeg er helt enig. Hvem har bestemt at iPad og pc skal inn i skole? Politikere! Er det forankret i forskning? Nei. Er pedagogene spurt? Nei! Teknologien i skolen er bestemt av politikere som er livredde for å være dinosaur, og "henge etter" i teknologisk utvikling. Det burde vært forskningsbaserte nasjonale normer. 

Dagens skole er underbemannet og strupet for ressurser. "Laget rundt eleven" er borte (vaktmesteren, helsesykepleiere), og elevene utsettes for YouTube, sosiale medier og stygg språkbruk gjennom skjerm hjemmefra fra de er små, mange får skjerm som barnevakt i underbemannede barnehager og på skolen fra 1. klasse. De eier ikke utholdenhet og må underholdes for å opprettholde motivasjon. De klarer ikke tilpasse seg et klasseromssamfunn. 

Med fagfornyelsen kom nye planer, men det fulgte ikke med penger til nye skolebøker. Derfor må skolene velge den billigste løsningen, nemlig lisenser på digital bok samt ulovlig kopiering/ta bilde av bøker som nevnt over her. 

Det er et sykt eksperiment som barna utsettes for. Og jeg mener ikke bare skjermbruken, men den inkludert. Ja takk til reform, men la den for all del være tuftet på forskning og pedagogenes stemme. For en gangs skyld. 

Anonymkode: 2d71b...dad

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Klarer de ikke ha øynene åpne samtidig som de tygger?

Anonymkode: 64163...af4

Nei.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt enig. Hvem har bestemt at iPad og pc skal inn i skole? Politikere! Er det forankret i forskning? Nei. Er pedagogene spurt? Nei! Teknologien i skolen er bestemt av politikere som er livredde for å være dinosaur, og "henge etter" i teknologisk utvikling. Det burde vært forskningsbaserte nasjonale normer. 

Dagens skole er underbemannet og strupet for ressurser. "Laget rundt eleven" er borte (vaktmesteren, helsesykepleiere), og elevene utsettes for YouTube, sosiale medier og stygg språkbruk gjennom skjerm hjemmefra fra de er små, mange får skjerm som barnevakt i underbemannede barnehager og på skolen fra 1. klasse. De eier ikke utholdenhet og må underholdes for å opprettholde motivasjon. De klarer ikke tilpasse seg et klasseromssamfunn. 

Med fagfornyelsen kom nye planer, men det fulgte ikke med penger til nye skolebøker. Derfor må skolene velge den billigste løsningen, nemlig lisenser på digital bok samt ulovlig kopiering/ta bilde av bøker som nevnt over her. 

Det er et sykt eksperiment som barna utsettes for. Og jeg mener ikke bare skjermbruken, men den inkludert. Ja takk til reform, men la den for all del være tuftet på forskning og pedagogenes stemme. For en gangs skyld. 

+ ar de som jobber i silicone valley ikke lar egne barn bruke skjerm noe særlig. Sier litt 

• Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, Badebuksa2.0 said:

Tv i spisepausen er definitivt ødeleggende. Man får med full matpakke hjem fordi ungen glemmer å spise.

Og når vi leser for dem blir de like oppslukt av historien og vi får klage på det også. Når de ser supernytt løser jeg konflikter. Minner de tre som ikke husker å spise på å spise, snakker med den ene som er lei seg og sjekker at alle har det de trenger av uteklær til storefri. Har følelsen av at vi aldri strekker til og det alltid er noe å klage på🤷‍♀️ vi gjør så godt vi kan.

Anonymkode: f5c95...7d4

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp derfor vi streiket. Men da fikk vi kjeft for det også.

• Nyttig 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Men har ingen tro på at det skjer. Bare se, da vi streiket fikk vi også ansvaret for barnas psykiske helse. Det var jo derfor streiken ble avblåst. Jeg, og fem andre på skolen orker ikke mer. Vi sier opp.

• Hjerte 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Men har ingen tro på at det skjer. Bare se, da vi streiket fikk vi også ansvaret for barnas psykiske helse. Det var jo derfor streiken ble avblåst. Jeg, og fem andre på skolen orker ikke mer. Vi sier opp.

Helt fullstendig enig. Dette er det jeg har fått klager på fra foreldre de siste to årene:

*Spising med supernytt

*Spising med høytlesing.

* For lite OG for mye lekser.

* Utviklingssamtaler i arbeidstiden

* At barna nektet å ta på varmt tøy selv om jeg ba dem om det.

* At barna er for mye på tur.

* At de fikk avslag på søknad om ekstra fri for å dra på ferie (ikke jeg som bestemmer det)

* At jeg har for høyt fravær. (Har tre barn under pandemien)

* At foreldremøte ble lagt til klokken 18 og ikke i skoletiden.

* At vi har for mye skjerm, og at leksene skal leses inn på Showbie (selv om det er den eneste muligheten til å få høre dem lese hver uke siden jeg er alene med 28)

* At vi hat lekser som IKKE skal leveres inn på Showbie, men i skrivebok.

jeg kunne fortsatt, men jeg tror dere skjønner poenget. Det er ikke et yrke å bli gammel i lenger. Veldig leit da jeg elsker jobben min og barna deres. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg reagerte også på dette først, men så tenkte jeg litt lenger, og ærlig talt, det er vel neppe den ene halvtimen (hvis det er så mye) med skjerm i spisefri som gjør drastisk utslag hvis det er snakk om for mye skjermtid. 

Folk gir jo ettåringer iPad, nettbrett og gud vet hva nå om dagen, så jeg tror de fleste som reagerer kanskje bør feie for egen dør og tenke over hva de gjør på hjemmebane når det gjelder skjerm kontra høytlesing før de hiver seg med i hylekoret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nettopp derfor vi streiket. Men da fikk vi kjeft for det også.

Hadde lærerene fått det som de ville hadde jo hele økonomien knelet! Dere har allerede gode lønninger. 
Hadde ikke blitt mye igjen om hver lærer skulle hatt 1mill i lønn + 5 mnd ferie

Anonymkode: b7dea...9c0

Skrevet
ti10 skrev (12 minutter siden):

Jeg reagerte også på dette først, men så tenkte jeg litt lenger, og ærlig talt, det er vel neppe den ene halvtimen (hvis det er så mye) med skjerm i spisefri som gjør drastisk utslag hvis det er snakk om for mye skjermtid. 

Folk gir jo ettåringer iPad, nettbrett og gud vet hva nå om dagen, så jeg tror de fleste som reagerer kanskje bør feie for egen dør og tenke over hva de gjør på hjemmebane når det gjelder skjerm kontra høytlesing før de hiver seg med i hylekoret.

Men svært mange gir IKKE ettåringen ipad og lar ikke ungen se på tv overhode før over 2 år.  

Og det er ikke snakk om en halvtime med skjerm i skolen. Det er ipad heledagen itillegg til tv i pausen... 

• Liker 2
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (3 timer siden):

Da gjør du det annerledes (bedre) enn andre lærere. Der er teksten de skal lese PÅ iPaden, de skal lese inn den samme teksten... Det er iPadlekser 4 av 5 ukedager. 

Det mest håpløse hittil er at ungen skal sitte og SKRIVE med fingeren sin på skjermen.. i en bok læreren har tatt BILDE av. Skrive ord i oppgaver altså. Fjollete. 

De burde delt ut den boka som de gjorde da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet.

Steinerskolen min venn. De har ikke ipad. 

Anonymkode: 045e8...cdd

• Hjerte 1
Skrevet

Barna får vel friminuttet til lek og sosialt samvær fremdeles? Veldig mange barn med feks autisme, adhd, PTSD, angst osv., kan synes det er veldig vanskelig og kaotisk om barna får prate sammen/ha sosial samvær i klasserommet under spisingen. De kan feks bli redde av høye lyder, som lett oppstår når 20-30 barn skal prate sammen i et forholdsvis lite rom. Eller hva med det barnet som ingen vil prate med? 

Jeg syns derfor det er helt supert at skoler lar barna se på tv når de spiser. Det går jo gjerne i supernytt eller andre lærerike programmer, eventuelt julekalendere eller annet kos i adventstiden. Jeg skjønner at det er vanskelig for foreldre med friske og sosiale barn med mange venner å sette seg inn i akkurat dette, så akkurat her har nok lærere mer forståelse for hva som blir best for hele klassen.

Anonymkode: cd771...e7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men svært mange gir IKKE ettåringen ipad og lar ikke ungen se på tv overhode før over 2 år.  

Og det er ikke snakk om en halvtime med skjerm i skolen. Det er ipad heledagen itillegg til tv i pausen... 

Hvor gjør de dette?

Anonymkode: 244a6...94d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde lærerene fått det som de ville hadde jo hele økonomien knelet! Dere har allerede gode lønninger. 

Jeg har 15 års ansiennitet og er adjunkt med opprykk. Jeg har 578.000 i året 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du skal se samfunnsøkonomien kneler du, når mangel på pedagogisk personale i skolen får godgjort seg i noen år, og barna som i utgangspunktet skal ut og fungere i samfunnet ikke får får det til pga mangel på faglig kompetanse og psykisk uhelse. 

For to år siden hadde min sentrale, store skole 120 søkere på 5 ledige stillinger. I fjor hadde vi 65 søkere på 8 stillinger, mens vi i år har fått inn 39 søkere på 12 stillinger. Godt over halvparten er ikke kvalifisert, og resten vil få tilbudene kastet etter seg fordi markedet er støvsugd for kvalifiserte lærere. Det blir vel midlertidig ansatt en haug med unge, ufaglærte i år også som orker ett år før de starter på et helt annet studie, kloke som de er. 

Det er ingenting som tyder på at det blir mindre skjermtid med færre pedagoger i skolen. 

• Nyttig 2
Skrevet

Da jeg var kontaktlærer, brukte jeg spisetid til å ha samtaler med elever, ordne opp i konflikter osv. Da var det enkleste å sette på supernytt e.l. De fikk en periode ha "kafé" to dager i uka, men da var det noe hersens styr med å sette sammen spisegrupper, og få de til å sitte nogenlunde rolig og spise uten å skrike, kaste mat og løpe rundt. Mange som ikke fikk spist da heller. 

Anonymkode: 3d435...156

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er grunnen til all denne skjermbruken i den Norske skolen. Vi snakker ipad hele dagen og tilogmed lunchpausen fylles med tv skjerm
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause

Er det ren latskap fra lærerne. Mye mer avslappende å sette på en film istedenfor å lese bok eller har interessante diskusjoner. 

Jeg tipper latskap! 
Jeg synes det er ekstremt bekymringsverdig!! 

Noe overdreven ordbruk av denne moren, krise og skrekkslagen? Ærlig talt, da har hun ikke opplevd mange kriser i sitt liv. 

Jeg tenker at av og til er greit. Så lenge de ser noe informativt som f.eks supernytt. Det kan være greit å roe ned, og slippe støy fra andre barn når man spiser. Og det med at noen spiser mindre ved tv-titting, for noen er det nok motsatt. Noen glemmer også å spise når det skravles hele tiden. Så ingen krise dette hvis det skjer av og til.

Anonymkode: 9aa09...8e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...