Gå til innhold

Skjermtid i barneskolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til all denne skjermbruken i den Norske skolen. Vi snakker ipad hele dagen og tilogmed lunchpausen fylles med tv skjerm
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause

Er det ren latskap fra lærerne. Mye mer avslappende å sette på en film istedenfor å lese bok eller har interessante diskusjoner. 
 

Jeg tipper latskap! 
Jeg synes det er ekstremt bekymringsverdig!! 

Anonymkode: b7dea...9c0

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg! Min 2 klassing skryter av at de får ipad tid med minecraft om de er greie, tv i lunsjen og kan skippe lille fri om været er dårlig. Jeg blir oppgitt av hele greia! Hvis eleve skal belønnes kan de vel belønne de med en koselig tur dag så de faktisk får beveget seg litt. Her vi bor har de masse skog og flere lekeplasser og besøke. Jeg synes de skulle tatt skjermen ut av skolen.

Anonymkode: b7ac8...8bd

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som blandes sammen her. Veldig for lekser på Ipad og koding som min andreklassing har blitt virkelig god på. Betydelig mindre begeistret for TV konsum i spisepause. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tomas77 said:

Veldig for lekser på Ipad og koding som min andreklassing har blitt virkelig god på. Betydelig mindre begeistret for TV konsum i spisepause.

Helt enig her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei lei av all denne stigmatiseringen av lærerne oppi dette jeg. Hva tror folk egentlig om oss?

Vi har iPad til alle fra første klasse. Jeg elsker funksjonaliteten i det digitale, og er en av de mer kompetente der på egen skole. Egen interesse og videreutdanning er mye av grunnen til det. MEN, det er på ingen måte synonymt med massiv skjermbruk. Denne uken har vi brukt iPadene ca 10 minutter i min 2.klasse. Mange lærere har evnen til å se når det er hensiktsmessig. Men det virker som ungene blir så opptatte av de ti minuttene at foreldrene ikke tror vi gjør annet 😂

De mulighetene iPaden gir for de små, når brukt fornuftig, veier mye med enn ulempene. 

Kjenner dere til lesefremdrift i Teams? At jeg ukentlig kan følge utviklingen i lesingen til hver og en av mine elever, uten at det går på bekostning av de 24 andre elevene i klasserommet? Også kommer skeptikerne og maser om hvor dumt da er med lesing på skjerm, og så svarer jeg: helt enig. Derfor anbefaler vi at elevene leser i leseboka si mandag-onsdag og så leser inn på skjerm i lesefremdrift på torsdager. Den fordelen jeg får med å følge fremdriften er større en de 10 minuttene i uka hvor det leses inn på skjerm. 

Anonymkode: 244a6...94d

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva er grunnen til all denne skjermbruken i den Norske skolen. Vi snakker ipad hele dagen og tilogmed lunchpausen fylles med tv skjerm
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause

Er det ren latskap fra lærerne. Mye mer avslappende å sette på en film istedenfor å lese bok eller har interessante diskusjoner. 
 

Jeg tipper latskap! 
Jeg synes det er ekstremt bekymringsverdig!! 

Anonymkode: b7dea...9c0

Nei det er ikke latskap! Her så de nyheter fra nrk super. 
 

det er alltid en elev som trenger hjelp til noe, som må gjøres osv og da er lese bok bortkastet 

Anonymkode: acb4c...b3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er grunnen til all denne skjermbruken i den Norske skolen. Vi snakker ipad hele dagen og tilogmed lunchpausen fylles med tv skjerm
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause

Er det ren latskap fra lærerne. Mye mer avslappende å sette på en film istedenfor å lese bok eller har interessante diskusjoner. 
 

Jeg tipper latskap! 
Jeg synes det er ekstremt bekymringsverdig!! 

Anonymkode: b7dea...9c0

Vi lærere hater skjermer vi også! Dette er politisk bestemt. 

Anonymkode: 77445...6da

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (55 minutter siden):

Mye som blandes sammen her. Veldig for lekser på Ipad og koding som min andreklassing har blitt virkelig god på. Betydelig mindre begeistret for TV konsum i spisepause. 

Tv i spisepausen er definitivt ødeleggende. Man får med full matpakke hjem fordi ungen glemmer å spise.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er lei lei av all denne stigmatiseringen av lærerne oppi dette jeg. Hva tror folk egentlig om oss?

Vi har iPad til alle fra første klasse. Jeg elsker funksjonaliteten i det digitale, og er en av de mer kompetente der på egen skole. Egen interesse og videreutdanning er mye av grunnen til det. MEN, det er på ingen måte synonymt med massiv skjermbruk. Denne uken har vi brukt iPadene ca 10 minutter i min 2.klasse. Mange lærere har evnen til å se når det er hensiktsmessig. Men det virker som ungene blir så opptatte av de ti minuttene at foreldrene ikke tror vi gjør annet 😂

De mulighetene iPaden gir for de små, når brukt fornuftig, veier mye med enn ulempene. 

Kjenner dere til lesefremdrift i Teams? At jeg ukentlig kan følge utviklingen i lesingen til hver og en av mine elever, uten at det går på bekostning av de 24 andre elevene i klasserommet? Også kommer skeptikerne og maser om hvor dumt da er med lesing på skjerm, og så svarer jeg: helt enig. Derfor anbefaler vi at elevene leser i leseboka si mandag-onsdag og så leser inn på skjerm i lesefremdrift på torsdager. Den fordelen jeg får med å følge fremdriften er større en de 10 minuttene i uka hvor det leses inn på skjerm. 

Anonymkode: 244a6...94d

Da gjør du det annerledes (bedre) enn andre lærere. Der er teksten de skal lese PÅ iPaden, de skal lese inn den samme teksten... Det er iPadlekser 4 av 5 ukedager. 

Det mest håpløse hittil er at ungen skal sitte og SKRIVE med fingeren sin på skjermen.. i en bok læreren har tatt BILDE av. Skrive ord i oppgaver altså. Fjollete. 

De burde delt ut den boka som de gjorde da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er grunnen til all denne skjermbruken i den Norske skolen. Vi snakker ipad hele dagen og tilogmed lunchpausen fylles med tv skjerm
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause

Er det ren latskap fra lærerne. Mye mer avslappende å sette på en film istedenfor å lese bok eller har interessante diskusjoner. 
 

Jeg tipper latskap! 
Jeg synes det er ekstremt bekymringsverdig!! 

Anonymkode: b7dea...9c0

Jeg er enig i hva du sier - men det er ikke bare lærernes skyld. De blir påtvunget denne galskapen.

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser ting som dette, er jeg glad for at jeg hadde en barndom da friminuttene på skolen i de første tre årene fløt av sted i livlig lek, og etter at fotballen overtok som hovedinteresse, ble det full aktivitet der man fikk anledning til å sparke en ball.

I lys av slike saker er det trist å se i hvilken grad barn er avhengige av skjerm idag, og hvordan skjermen påvirker virkelighetsoppfatningen deres; for meg er dette noen piksler på en flate; for barn er dette en alternativ virkelighet.

Rett og slett trist når en unge ikke engang kan spise frokost hjemme uten å måtte ha blikket festet på skjermen, eller spille spill før man går på skolen, for ikke å snakke om senere på dagen.

Hva i all verden er det som holder på å skje med verden, der datamaskinen fra å være et hjelpemiddel er blitt noe voksne mennesker er avhengige av, og dette også skjer med barna ...?

Slipp barna løs ute i friheten - det er en vakker verden der ute, en verden med sol og blomster, snøfnugg og snømenn; en verden de går glipp av når de setter seg foran en kunstig skjerm.

Endret av - Brian
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (1 minutt siden):

Når jeg leser ting som dette, er jeg glad for at jeg hadde en barndom da friminuttene på skolen i de første tre årene gikk ble brukt til lek, og etter at fotballen overtok som hovedinteresse, ble det full aktivitet der man fikk anledning til å sparke en ball.

I lys av dette er det trist å se i hvilken grad barn er avhengige av skjerm idag.

 

Foreldrene kan bestemme hvor mye skjerm barna bruker. Jeg synes 1t daglig er absolutt maks. 

Men jeg ser jo at det praktiseres noe helt annet i de tusen hjem rundtomkring, seriøst... Unger som skal overnatte sammen og så sitter ene ungen aleine da og må LÅNE telefonen til en i den husstanden siden de andre barna plutselig hadde med iPaden sin (hvem i huleste tar med sånt på overnattingsbesøk?). Og sitter bare og glor på den. Kunne like gjerne vært hjemme.

Så stor plass har skjerm tatt i enkelte husstander. Men ikke i min. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (6 minutter siden):

Da gjør du det annerledes (bedre) enn andre lærere. Der er teksten de skal lese PÅ iPaden, de skal lese inn den samme teksten... Det er iPadlekser 4 av 5 ukedager. 

Det mest håpløse hittil er at ungen skal sitte og SKRIVE med fingeren sin på skjermen.. i en bok læreren har tatt BILDE av. Skrive ord i oppgaver altså. Fjollete. 

De burde delt ut den boka som de gjorde da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet.

Ja det burde de. Men akkurat det siste eksempelet kommer av der er lærerne har minst styring over: økonomi. 

Lærebøker er nedprioritert. Engangsbøker er snart en saga blott av økonomiske årsaker. Min lille skole på 200 elever skal innspare 400 000 neste år. 

Anonymkode: 244a6...94d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det burde de. Men akkurat det siste eksempelet kommer av der er lærerne har minst styring over: økonomi. 

Lærebøker er nedprioritert. Engangsbøker er snart en saga blott av økonomiske årsaker. Min lille skole på 200 elever skal innspare 400 000 neste år. 

Anonymkode: 244a6...94d

Ja, som sagt. Det er ikke lærernes skyld, akkurat dét. 

Men vi behøver en reform innen skole. NÅ! 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er betalt av arrangørene av kurs i mindfullness. De får mange flere kunder når de blir voksne og skal vennes av overspising 😂😂

Anonymkode: 8010b...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er betalt av arrangørene av kurs i mindfullness. De får mange flere kunder når de blir voksne og skal vennes av overspising 😂😂

Anonymkode: 8010b...022

Hehe, kanskje det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva legger du ts i skjerm tid? For i dag bruker barn mye ipad til lekser etc. Og de ser på læring videoer i klasserommet. Og idag får de fleste 1 klasse og til å ta led hjem og gjøre lekser..dette vil bare bli mer og mer av...helt til høgskolen etc...

De sitter jo ikke å bruker iPad til youtube,spill og 6 timer med slækking.

Skjerm idag er sammen som bøker..men ting ligger letter til...i stedfor 6 bøker har de en pc det alt ligger. Ink teams etc.

Og nei.... ikke slakke lærer.

Har du noen gang vært med på en hel skoledag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig glad det ble vist supernytt , min spiste i set minste når de så på skjerm.

å man er forøvrig likevel ute og lekee ;)

Anonymkode: acb4c...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forøvrig glad det ble vist supernytt , min spiste i set minste når de så på skjerm.

å man er forøvrig likevel ute og lekee ;)

Anonymkode: acb4c...b3c

Mine spiser ikke når de ser på skjerm. De får altså ikke i seg nok næring og lærer mindre fordi hjernen ikke virker optimalt. 

Anonymkode: bab5b...89d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i 2 klasse og de bruker 15 minutter på spise og 5-15 min med se noe på nrk super.

Og jeg kan si at dere som skriver at barn ikke spiser opp maten pga tv titting..dette gjelder ofte selv når de ikke ser på tv...mange barn glemmer å spise pga de prater sp mye ..eller at de rett og slett ikke liker maten.

Det at lærere ofte bruker noe p se på er at dette gjør at barn kan spise og kose seg i stillhet ..tro meg ...30 min med 24 barn som får snakke fritt..det blir utrolig mye støy ..

Dette med å være sosial..det har de hele dagen på ...og som sakt..om de er for sosial.. glemmer de å spise..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...