Frøken fjong Skrevet 26. januar 2023 Forfatter #21 Skrevet 26. januar 2023 Men nå er nå ting slik at eldre ikke får god helsehjelp. Mange opplever grov omsorgssvikt og fravær av hjelp til å dekke helt elementære behov. Systemet er ikke godt nok. Det er mangel på fagfolk, kompetanse, ressurser. Og helseministeren ber folk ta ansvar for egen alderdom. Det er jo lett for demente, svake og pleietrengende 🙄 5 1
Mmmwhatever Skrevet 26. januar 2023 #22 Skrevet 26. januar 2023 Sh999 skrev (På 24.1.2023 den 21.20): Enig med alle her . Skremmende ! Og hva mener hun egentlig med at vi må ta større ansvar for egen alderdom? Hun kunne kanskje formulert det på en mindre krass måte, men hun har dessverre rett. Det gjelder på flere plan. Først og fremst vil det i fremtiden være færre unge i jobb som må fø på flere gamle. Derfor vil pensjonene bli dårligere - mye dårligere. Hvis du har fulgt med, ser man det allerede, i det nye pensjonssystemet. Jeg tipper det vil bli enda verre. Vi må jobbe lengre og få mye dårligere pensjon enn dagens gullpensjonister. De har trukket opp stigen etter seg. Så alle som har mulighet må spare til de blir pensjonister, ellers blir det smalhans. Stakkars dem som ikke har mulighet… Dessuten bør man unngå å bo i et stort og dyrt hus man ikke klarer å vedlikeholde, både inne og ute. Man bør bo såpass sentralt at det ikke er veldig langt for hjemmesykepleien å komme, og på ett plan, slik at man slipper å falle å trapper og slike ting. For noen (særlig dem som bor i billige eneboliger på mindre steder) vil det være lettere sagt enn gjort, det er ikke sikkert de har råd til en leilighet (disse er gjerne nyere og ofte mye dyrere på mindre steder). Dette er realiteten. Det er bare å begynne å spare, alle som kan. Det er verst for uføre og lavtlønte, som vanlig. 7
Gjest Acer Skrevet 26. januar 2023 #23 Skrevet 26. januar 2023 GP950mAh skrev (11 minutter siden): Det ville jo faktisk vært en bedre løsning ettersom flere da kunne valgt å bruke private tilbud fremfor å stå i køene i det offentlige hvor de i verste fall dør før de får hjelp eller dør på offentlige sykehus. Hva får deg til å tru at helsekøene, og køene foran sykehjemmene hadde avtatt med økt privatisering ? En av de største utfordringer innenfor norsk helsevesen er mangel på personell, og kostbart utstyr som står uvirksamt store deler av døgnet.
Anonyym97 Skrevet 26. januar 2023 #24 Skrevet 26. januar 2023 Hun himlet med øynene når den ene sykepleier dama snakket…. Hva er det dere har stemt fram??? 5 1
Gjest Inkognitoher Skrevet 26. januar 2023 #25 Skrevet 26. januar 2023 (endret) Evnti skrev (30 minutter siden): Eldrebølgen har vert en varslet utfordringen , og har ikkje oppstått under AP sin regjeringstid, men har bare ikkje vert fokusert på. FRP ønsket i sin tid å legge bestemor utpå anbod, og innføre stykkpris på passienter ved norske sykhus, og det ville selvsagt få allvorlige følger for svingdør passienter. Det er eit offentlig ansvar å sørge for eit god og trygg eldreomsorg, og de pårørende må i større grad tas med på råd, også innenfor psykiatrien. De pårørende opplever idag at de blir mer sett på som eit problem eller ein ressurs, og slik bør det ikkje vera. Vi mangler både helsefagarbeidere og sykepleiere i eldreomsorgen. Vi trenger ikke flere ledere. Helseforetaksmodellen må bort da denne er rota til noe av elendigheten. Regjeringa som sitter nå, har muligheten til å omdisponere ressursene - sørge for flere i pleien og bygge opp et godt helsevesen. Istedet velger de å bruke sparekniven, slik at et allerede hardt presset helsevesen blir tvunget i kne. Parallelt har de fjernet fritt sykehusvalg og har sammen med bl.a Høyre stemt for nedleggelse av Ullevål og ja til nytt sykehus på Gaustad som har for lite kapasitet allerede før første spadetak er satt i jorda. Dårlig håndtering av strømpriskrisa hører også med - snart utløser de høye strømprisene for næringslivet nedbemanning og et konkursras uten like. Høy arbeidsledighet blir resultatet. Boligmarkedet stuper mens renta bare vil fortsette og stige, slik at man også knekker det som er igjen av arbeidsplasser. Matvareprisene vil fortsette å stige, vet ikke hvordan det er med drivstoffprisene da jeg ikke har bil, men hva har regjeringen egentlig gjort utover strømsubsidier for «vanlige folk», og en bedre sosialpolitikk for de som er NAV-brukere? Jeg angrer på at jeg stemte Ap. Hadde det ikke vært for støttepartiet SV og deres sosialpolitikk som de har fått noe gjennomslag for, så hadde denne regjeringa måttet gå av for lenge siden Endret 26. januar 2023 av Inkognitoher
Gjest GP950mAh Skrevet 26. januar 2023 #26 Skrevet 26. januar 2023 (endret) Evnti skrev (17 minutter siden): Hva får deg til å tru at helsekøene, og køene foran sykehjemmene hadde avtatt med økt privatisering ? En av de største utfordringer innenfor norsk helsevesen er mangel på personell, og kostbart utstyr som står uvirksamt store deler av døgnet. Helsekøene krympet under de borgerlige etter at de gikk vekk fra venstresidens hat mot alt private og innførte fritt sykehusvalg. Dersom man gjeninnfører dette og øker bruken av private aktører får man behandlet flere på samme tid og kan dermed redusere behovet for personell og helsekøene. Endret 26. januar 2023 av GP950mAh
Gjest Acer Skrevet 26. januar 2023 #27 Skrevet 26. januar 2023 Mmmwhatever skrev (13 minutter siden): Hun kunne kanskje formulert det på en mindre krass måte, men hun har dessverre rett. Det gjelder på flere plan. Først og fremst vil det i fremtiden være færre unge i jobb som må fø på flere gamle. Derfor vil pensjonene bli dårligere - mye dårligere. Hvis du har fulgt med, ser man det allerede, i det nye pensjonssystemet. Jeg tipper det vil bli enda verre. Vi må jobbe lengre og få mye dårligere pensjon enn dagens gullpensjonister. De har trukket opp stigen etter seg. Så alle som har mulighet må spare til de blir pensjonister, ellers blir det smalhans. Stakkars dem som ikke har mulighet… Dessuten bør man unngå å bo i et stort og dyrt hus man ikke klarer å vedlikeholde, både inne og ute. Man bør bo såpass sentralt at det ikke er veldig langt for hjemmesykepleien å komme, og på ett plan, slik at man slipper å falle å trapper og slike ting. For noen (særlig dem som bor i billige eneboliger på mindre steder) vil det være lettere sagt enn gjort, det er ikke sikkert de har råd til en leilighet (disse er gjerne nyere og ofte mye dyrere på mindre steder). Dette er realiteten. Det er bare å begynne å spare, alle som kan. Det er verst for uføre og lavtlønte, som vanlig. Spørsmålet er hvor stor bolig bør en igjennomsnittsfamilie ha idag når fødselsratene har sunket som ein stein. Til tross for igjennomsnittleg ferre hustander i familiene har boarealet, og standarden vert økende, og dertil byggekostnadene. Sanitærforholdene var ikkje bygd med sikte på en aldrende befolkning, og mange boliger var bygd m/ hovudetasjen i 2 etasje utan annen tilkomst. Det burde vera lovforbud å bygge eneboliger uten alternativ oppvarmingskilde. De fleste eldre ynskjer å bo hjemme lengst muleg, men det er ofte bassert på at de har pårørende rundt seg, det er slett ikkje alle som har. Om 10-15 år vil eldrebølgen avta, og det vil etterhvert bli mange ledige husvere, og genrasjonen født etter 90 talet vil bli "dessertgenrasjonen" m/ arve i høye formuer.
Utsiden Skrevet 27. januar 2023 #28 Skrevet 27. januar 2023 (endret) 10 hours ago, GP950mAh said: Helsekøene krympet under de borgerlige etter at de gikk vekk fra venstresidens hat mot alt private og innførte fritt sykehusvalg. Dersom man gjeninnfører dette og øker bruken av private aktører får man behandlet flere på samme tid og kan dermed redusere behovet for personell og helsekøene. Høyres privatiseringspsykoser hadde ingenting med ventetiden å gjøre. Lavere tall kom av omprioriteringer internt, et økt fokus på det spesefikke problemet, press på ledere osv. Det er også grunn til å tro at det gikk ut over andre ting. Målspesefikk politisk styring som dette har som regel en pris dette vet folk som jobber i helsevesenet. Forøvrig så jeg kun en person benytte seg av fritt sykehusvalg gjennom hele mine år i hjemmetjenesten, hun kom sykere ut av prosjektet det som følge av belastning med reisetid og organisering rundt dette. Jepp anekdotisk, men jeg ble aldri bedt om å føre statistikk på hvor mange som avslo behandling på grunn av reisetid/reisetilbud til sykehus ol. Om vi gjorde tror jeg tallene ville vært skyhøye. Det fundamentale problemet med helsevesenet er styringsideologien. Endret 27. januar 2023 av Utsiden 2 1
Gjest Bombasi Skrevet 27. januar 2023 #29 Skrevet 27. januar 2023 Ingvild Kjerkol må være den dårligste helseministeren i moderne tid. Tror aldri jeg har opplevd en helseminister som har vært så lite interessert i og engasjert for helse enn henne. Det første hun sa når hun inntredde jobben var "jeg vil ikke være coronaminister". VG Og siden da har hun ikke brydd seg i det hele tatt om Covid. Det norske helsesystemet har raknet på hennes vakt, og det bare etter halvannet år. Og hun har 2,5 år igjen? Greit nok at hun er ubrukelig, men beklageligvis er hun et symptom på en regjering som ikke fungerer. Ministerpostene er så svake rundt om at det skremmer meg. Null engasjement, full arroganse og ovenfra-og-ned-holdninger som ikke henger på greip. Avgjørelsene som blir tatt er fullstendig imot folks ønsker. Denne Ap/Sp-regjeringen går inn i historien som en av de dårligste noensinne, og Kjerkol er ett av navnene som alltid vil bli husket i denne sammenheng.
Gjest GP950mAh Skrevet 27. januar 2023 #30 Skrevet 27. januar 2023 Utsiden skrev (49 minutter siden): Høyres privatiseringspsykoser hadde ingenting med ventetiden å gjøre. Lavere tall kom av omprioriteringer internt, et økt fokus på det spesefikke problemet, press på ledere osv. Det er også grunn til å tro at det gikk ut over andre ting. Merkelig at tallene alltid går ned når man tillater å bruke private aktører, og øker når de rødgrønne setter igang sine korstog mot alt privat da.
kraftwerk Skrevet 27. januar 2023 #31 Skrevet 27. januar 2023 Frøken fjong skrev (På 24.1.2023 den 20.41): Er så utrolig skuffet! Hun knebler et allerede presset offentlig helsevesen. Og nå legger hun ned ABC-klinikken på Ullevål. Kutter sengeplasser i psykisk helsevern. Kutter stillinger, kutter i ressurser. Ber helseforetakene la være å hyre inn vikarier, slik at leger og sykepleiere heller skal jobbe doble og trippel vakter. Hvorfor sitter denne dama i den stillingen? Hvorfor ikke løfte et helsevesen i knestående gjennom tøffe økonomiske tider? Norge AS går jo så det suser. Trist og skremmende. Jeg blir så sint når jeg ser eller hører noe fra henne, hun har null virkelighetsforståelse - aldri stått i et arbeidsliv. Hun kutter, kutter og kutter - samtidig som sykehus og kommuner må «ruste opp». Dummeste jeg har hørt, og det er selvfølgelig ikke bare Kjerkol, dette er gjentagende hos alle regjeringer. Det er en skam, Arbeiderpartiet har ikke vært et parti for vanlige folk eller arbeidere på flere tiår. Jeg forstår virkelig ikke hvem de prøver å lure. Hun turte ikke møte opp på Dagsrevyen for å prate med hun sinte damen, og hun satte ord på hva vi alle tenker og mener. Nei, helseministeren er en skam for Helse-Norge. 5 1 8
kraftwerk Skrevet 27. januar 2023 #32 Skrevet 27. januar 2023 Bombasi skrev (43 minutter siden): Ingvild Kjerkol må være den dårligste helseministeren i moderne tid. Tror aldri jeg har opplevd en helseminister som har vært så lite interessert i og engasjert for helse enn henne. Det første hun sa når hun inntredde jobben var "jeg vil ikke være coronaminister". VG Og siden da har hun ikke brydd seg i det hele tatt om Covid. Det norske helsesystemet har raknet på hennes vakt, og det bare etter halvannet år. Og hun har 2,5 år igjen? Greit nok at hun er ubrukelig, men beklageligvis er hun et symptom på en regjering som ikke fungerer. Ministerpostene er så svake rundt om at det skremmer meg. Null engasjement, full arroganse og ovenfra-og-ned-holdninger som ikke henger på greip. Avgjørelsene som blir tatt er fullstendig imot folks ønsker. Denne Ap/Sp-regjeringen går inn i historien som en av de dårligste noensinne, og Kjerkol er ett av navnene som alltid vil bli husket i denne sammenheng. Hun burde gå av, men det kommer ikke til å skje. Disse folka har sittet på rævva i altfor mange år, de er komfortable i stolene sine på Stortinget og skulle blitt kastet ut derfra. 4 1 2
Sharpa VinterBerg Skrevet 27. januar 2023 #33 Skrevet 27. januar 2023 kraftwerk skrev (4 minutter siden): Jeg blir så sint når jeg ser eller hører noe fra henne, hun har null virkelighetsforståelse - aldri stått i et arbeidsliv. Hun kutter, kutter og kutter - samtidig som sykehus og kommuner må «ruste opp». Dummeste jeg har hørt, og det er selvfølgelig ikke bare Kjerkol, dette er gjentagende hos alle regjeringer. Det er en skam, Arbeiderpartiet har ikke vært et parti for vanlige folk eller arbeidere på flere tiår. Jeg forstår virkelig ikke hvem de prøver å lure. Hun turte ikke møte opp på Dagsrevyen for å prate med hun sinte damen, og hun satte ord på hva vi alle tenker og mener. Nei, helseministeren er en skam for Helse-Norge. De har ingen virkelighetsforståelse da de sitter å klapper hverandre på ryggen. Ingen evne til å tenke konsekvenser eller reflektere over hva ansatte står i. 5 1
Anonio Skrevet 27. januar 2023 #34 Skrevet 27. januar 2023 (endret) On 1/24/2023 at 8:41 PM, Frøken fjong said: Er så utrolig skuffet! Hun knebler et allerede presset offentlig helsevesen. Og nå legger hun ned ABC-klinikken på Ullevål. Kutter sengeplasser i psykisk helsevern. Kutter stillinger, kutter i ressurser. Ber helseforetakene la være å hyre inn vikarier, slik at leger og sykepleiere heller skal jobbe doble og trippel vakter. Hvorfor sitter denne dama i den stillingen? Hvorfor ikke løfte et helsevesen i knestående gjennom tøffe økonomiske tider? Norge AS går jo så det suser. Trist og skremmende. Jeg er absolutt ikke fan av Kjerkhol, men så skal det sies at Norske offentlige institusjoner har drevet rovdrift på vikarbyråer i alle herrens år. Det er faktisk på tide at det offentlige følger sine egne regler og oppretter faste stillingsbrøker som folk kan leve av. Norske offentlige institusjoner har brukt milliarder hvert år på nettopp vikarer, som skulle blitt brukt til utdanning og reelle faste stillinger, så hadde man ikke hatt dette problemet. Jeg har selv en datter som jobber i det offentlige på sykehus, og det hun beskriver ville arbeidstilsynet slått til mot på null komma niks om det var en privat bedrift. Vikar-regler brytes daglig, folk går i evige vikarkontrakter som er ulovlig og man deler stillinger opp i så mye som 6 brøker for å holde folk som vikar. Sykehuset endrer stadig på stillingsnavn og beskrivelse for samme jobb for å unngå regelverket. Endret 27. januar 2023 av Anonio 4 1 1
kraftwerk Skrevet 27. januar 2023 #35 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Misselue skrev (46 minutter siden): De har ingen virkelighetsforståelse da de sitter å klapper hverandre på ryggen. Ingen evne til å tenke konsekvenser eller reflektere over hva ansatte står i. Selvfølgelig har dem ikke det. Ingen av de i regjering eller på Stortinget har vært i vanlig arbeid, flertallet av dem gikk rett inn i kommunestyret og Stortinget i en alder av 20-år. Er vel flere fra SV og Rødt som kommer fra vanlig arbeid vet jeg. Det burde bli en ny ordning på Stortinget hvor man ikke kan sitte mer enn 4-5 år, og det er karensår for når man kan bli valgt inn igjen. Det må bli jevnlige rulleringer, det skal ikke være slik at når du først er valgt til Stortinget så sitter du i over 12-år og får en gullkantet pensjon og pensjonerer deg i en alder av 40/50-år. Vi trenger flere vanlige folk inn dit, regjeringer i flere tiår har blitt hjernevasket av lobbyisme, lytter ikke til forskning eller fagfolk. Nei, æsj. Det er en skam!! Endret 27. januar 2023 av kraftwerk 5 1 1
Sharpa VinterBerg Skrevet 27. januar 2023 #36 Skrevet 27. januar 2023 (endret) kraftwerk skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig har dem ikke det. Ingen av de i regjering eller på Stortinget har vært i vanlig arbeid, flertallet av dem gikk rett inn i kommunestyret og Stortinget i en alder av 20-år. Er vel flere fra SV og Rødt som kommer fra vanlig arbeid vet jeg. Det burde bli en ny ordning på Stortinget hvor man ikke kan sitte mer enn 4-5 år, og det er karensår for når man kan bli valgt inn igjen. Det må bli jevnlige rulleringer, det skal ikke være slik at når du først er valgt til Stortinget så sitter du i over 12-år og får en gullkantet pensjon og pensjonerer deg i en alder av 40/50-år. Vi trenger flere vanlige folk inn dit, regjeringer i flere tiår har blitt hjernevasket av lobbyisme, lytter ikke til forskning eller fagfolk. Nei, æsj. Det er en skam!! Det burde vært krav om minimum 5 år i arbeidslivet og krav til utdannelse. Om en skal være for eksempel utdanningsminister må en ha erfaring fra feltet og ha fagbrev eller høyere utdanning som er relevant for barnehage- og skolesektoren. Helseministeren må erfaring fra helsevesenet og her også ha fagbrev eller høyere utdanning som er relevant for sektoren. Endret 27. januar 2023 av Misselue 3 1 2
altflyter Skrevet 27. januar 2023 #37 Skrevet 27. januar 2023 (endret) De kan fint spare på ekstremt dyre områder, men det vil de ikke. Barn og unge tar livet sitt. Barn og mødre får alvorlige fødselsskader som kunne vært unngått. Dette har regjeringen VALGT å prioritere bort. Samtidig snakker de om at de ikke skal veie liv opp mot hverandre. Det har de allerede gjort mot barn/unge og gravide. De er minst verdt. Ironisk nok siden dette er fremtidige skattebetalere… Det er enorme summer å spare i overbehandling av eldre. Vi hadde hatt mer enn god nok råd til for eksempel verdige sykehjemsplasser hvis vi for eksempel hadde sluttet å tilby omfattende kreftbehandlig til Olga på 85 for å gi henne 4 ekstra måneder å leve. Behandlingen er smertefull og krevende. Det beste hadde vært om Olga fikk lindrende behandling på sykehjemmet. En sykehusseng spart og Olga får en verdig avslutning uten unødvendig smerte. Lindrende behandling til mennesker over 85 istedenfor omfattende kreftbehandling og unødige operasjoner. Det er faktisk en mye mer rimelig løsning enn at barn og unge skal dø fordi folk flest mener det er «for gale» å veie liv opp mot hverandre. Det gjøres allerede, men vektskålen er tyngst på feil side. Endret 27. januar 2023 av altflyter 1 1 4
amit Skrevet 27. januar 2023 #38 Skrevet 27. januar 2023 14 hours ago, GP950mAh said: De ekstraordinære inntektene fra strøm, olje og gass er nettopp det, ekstraordinære og midlertidige. Det skyhøye prisene på olje og gass skyldes vestlig boikott av Russland, og vil derfor sannsynligvis fortsette lenge. Strømprisen følger gassprisen og forventes derfor også å holde seg høy. 13 hours ago, GP950mAh said: Fødselstallene er fallende og da kan vi ikke oprettholde tilbud det ikke er behov for. Fødselstallene faller blant annet fordi tilbudet til de fødende blir dårligere. 13 hours ago, GP950mAh said: Økt offentlig pengebruk vil gi økt inflasjon og behov for enda flere renteøkninger, som vil skade både folk og næringslivet og svekke vår allerde svake økonomiske vekst og er feil svar på utfordringene vi nå opplever. Helt feil. Inflasjonen skyldes stort sett høye energigpriser. HØY INFLASJON OG RENTEØKNINGER ER PLANLAGT, ØNSKET OG IGANGSATT AV REGJERINGEN. 1
Gjest GP950mAh Skrevet 27. januar 2023 #39 Skrevet 27. januar 2023 amit skrev (11 minutter siden): et skyhøye prisene på olje og gass skyldes vestlig boikott av Russland, og vil derfor sannsynligvis fortsette lenge. Strømprisen følger gassprisen og forventes derfor også å holde seg høy. Det er flere årsaker til de økte prisene, men det er likevel midlertidige økninger. På lang sikt ventes prisene å falle igjen og staten vil mangle penger for å få budsjettene til å gå opp. amit skrev (12 minutter siden): Fødselstallene faller blant annet fordi tilbudet til de fødende blir dårligere. Fødselstallene har vært fallende i mange år, det er heller ikke noe særegent for Norge. amit skrev (12 minutter siden): Helt feil. Inflasjonen skyldes stort sett høye energigpriser. HØY INFLASJON OG RENTEØKNINGER ER PLANLAGT, ØNSKET OG IGANGSATT AV REGJERINGEN. Inflasjonen har flere årsaker og en av dem er pengebruken til staten. Pøser man inn enda mer penger i statsbudsjettet øker den enda mer.
Amossa Skrevet 27. januar 2023 #40 Skrevet 27. januar 2023 amit skrev (2 timer siden): Det skyhøye prisene på olje og gass skyldes vestlig boikott av Russland, og vil derfor sannsynligvis fortsette lenge. Strømprisen følger gassprisen og forventes derfor også å holde seg høy. Fødselstallene faller blant annet fordi tilbudet til de fødende blir dårligere. Helt feil. Inflasjonen skyldes stort sett høye energigpriser. HØY INFLASJON OG RENTEØKNINGER ER PLANLAGT, ØNSKET OG IGANGSATT AV REGJERINGEN. Så du mener at inflasjonen i Sverige, Danmark, Tyskland, Italia, USA og Afrika osv. skyldes den norske regjering?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå