Gå til innhold

Caroline Lorentzen’s leggerutine - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så små babyer har ikke noe bevissthet som handler om at hen «vil» sovne ved puppen. Enten er det sulten, trøtt eller trenger trygghet og nærhet.  

Anonymkode: 50f3f...728

Så store babyer som er vant med at trygghet = pupp, vil naturlig nok protestere på å lære å finne trygghet uten pupp. 

Anonymkode: 1e7d8...5f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, jeg syned det er bedre at dere gikk rundt og bysset på baby enn å la baby ligge i sengen mens han gråt. 
Men å holde tilbake pupp i timesvis er jo stressende hvis baby ikke spiser f. eks flaske.

Anonymkode: 4bb7e...c76

Herregud du er teit.

Anonymkode: 36425...4ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg syned det er bedre at dere gikk rundt og bysset på baby enn å la baby ligge i sengen mens han gråt. 
Men å holde tilbake pupp i timesvis er jo stressende hvis baby ikke spiser f. eks flaske.

Hva skal en mett baby med flaske? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener uavhengig av dette at ditt eksempel er ugyldig. 

En bedre sammenligning hadde vært: Jeg liker å sove uten dyne i bare truse med lukket vindu. Min nye mann får hodepine av å sove med lukket vindu. Ergo må jeg finne en måte å sove mer tildekket, fordi mine søvnvaner er til direkte skade for mannen.

Eller hva med barnevaksinasjonsprogrammet? Vi bokstavelig talt påfører barna smerte fordi det på sikt vil styrke dem. Og styrke samfunnets motstandsdyktighet mot smittsomme sykdommer med grusomme konsekvenser. Det vi gjør, er å trøste dem gjennom det slik at de evner å håndtere ubehaget.

Jeg forstår at du mener det er riktig å skjerme barn mot alt ubehag, alltid. Jeg mener det er riktig å gi barn verktøy til å håndtere det som er vondt og ubehagelig. 

Slik jeg ser det, lærer ikke barnet at 'puppen og mamma er borte, hva mer kan de ta bort', det lærer at 'hey, jeg greier faktisk å slappe av og sovne ved å kose med både mamma og pappa og å høre stemmen deres'. Barnet har dermed fått et nytt verktøy til trøst - nærhet uten pupp.

Når det ta 2,5time så er det for lenge. Det er et tid og sted for alt. Barn har en utrolig evne til å avvenne ting selv når de er klare for det. Fra min erfaring er det mye lettere å venne av et barn puppen på natten når de er 8-9mnd+. Når det tar så lang tid så virker det ikke som baby til Ts er klar for det. 
Det handler ikke om å fjerne alt ubehag, det handler om å møte barnet hvor barnet er. Gråter baby i 2,5t så er ikke selvereguleringen på plass til å nyttegjøre seg av de alternativene som tilbys. Regulering kan ikke læres, det er en modning som kommer med alder. Regulering kan derimot avlæres hvis baby opplever mye stress.

Å Sammenligne med vaksiner er teit. Et sprøytestikk er over på 1 sekund. Det varer ikke timesvis hver kveld.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå skrev du timesvis. Jeg regner med baby er sulten innen det går timesvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan i alle dager vet man om en baby er mett når hen blir nektet mat i flere timer?? 

Anonymkode: 07ebe...7de

• Liker 1
Skrevet

Hvordan i alle dager vet man om en baby er mett når hen blir nektet mat i flere timer?? 

Hvilken baby har blitt nektet mat i mange timer? Ikke TS’ baby iallefall. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Hun gikk ikke inn en eneste gang for å tilby mat, så jo. 

• Liker 1
Skrevet

Hun gikk ikke inn en eneste gang for å tilby mat, så jo. 

Herregud. Det er snakk om et barn som fikk både grøt og ble ammet 2,5 før hen sovnet. Det var i alle fall ikke sult som gjorde at barnet ikke fikk sove. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når det ta 2,5time så er det for lenge. Det er et tid og sted for alt. Barn har en utrolig evne til å avvenne ting selv når de er klare for det. Fra min erfaring er det mye lettere å venne av et barn puppen på natten når de er 8-9mnd+. Når det tar så lang tid så virker det ikke som baby til Ts er klar for det. 
Det handler ikke om å fjerne alt ubehag, det handler om å møte barnet hvor barnet er. Gråter baby i 2,5t så er ikke selvereguleringen på plass til å nyttegjøre seg av de alternativene som tilbys. Regulering kan ikke læres, det er en modning som kommer med alder. Regulering kan derimot avlæres hvis baby opplever mye stress.

Å Sammenligne med vaksiner er teit. Et sprøytestikk er over på 1 sekund. Det varer ikke timesvis hver kveld.

Så du tenker det er bedre å ofre mors helse slik at barnet totalt sett opplever å bli dårligere ivaretatt, enn at barnet opplever å bli støttet av far gjennom 2.5 time med trøst hver gang det gråter den ene kvelden og alle andre behov enn pupp-i-munn blir ivaretatt?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå skrev du timesvis. Jeg regner med baby er sulten innen det går timesvis. 

Jeg har ikke skrevet timesvis. Ikke TS heller. TS beskrev at baby gikk mett fra pupp og direkte i seng med far og sovnet 2.5t senere.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS har tidligere beskrevet at det vanligvis går minimum 4 timer mellom måltider, unntatt på natt da barnet har blitt vant med å ha puppen i munnen og konstant smådie (hva gjør det med munnhelsen, forresten).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var et svar til post nr114 som skrev at baby gråt i timesvis når de skulle legge uten amming.

Dette:

"Vi prøvde å legge uten å amme i søvn, og vår baby gråt også i timesvis til tross for at vi holdt han inntil oss og bysset."

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du tenker det er bedre å ofre mors helse slik at barnet totalt sett opplever å bli dårligere ivaretatt, enn at barnet opplever å bli støttet av far gjennom 2.5 time med trøst hver gang det gråter den ene kvelden og alle andre behov enn pupp-i-munn blir ivaretatt?

Jeg har ikke skrevet timesvis. Ikke TS heller. TS beskrev at baby gikk mett fra pupp og direkte i seng med far og sovnet 2.5t senere.

TS har tidligere beskrevet at det vanligvis går minimum 4 timer mellom måltider, unntatt på natt da barnet har blitt vant med å ha puppen i munnen og konstant smådie (hva gjør det med munnhelsen, forresten).

Det går ann å øve på å legge barnet uten pupp uten å måtte la det gå 2,5t med gråt. Skånsom ammeslutt som Lillemini snakker om hvor man fjerner puppen fra munnen hver gang baby har sovnet. Gjennta helt til baby klarer å sove uten puppen i munnen osv.

Men hver person gjør som man vil, men er greit å være klar over at det kan øke stressresposen til barnet og ikke pakke det inn i sukker.

Hold your kids when they're young otherwise you'll be holding them when they're older

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Enig her. 
Jeg mener vi å følge barnets tempo. Barnets nervesystem er tydelig ikke klar for denne store endringen enda. Jeg ammet dag og natt,  og gradvis mindre til det ikke var interessert lenger ved 16-18 mnd alder. Vi samsov også til det gradvis ville over i egen seng. Våre barn er ungdommer nå, trygge med god selvfølelse. 

• Liker 2
Skrevet

Dere som ammer i søvn/nattammer. Håper dere er klar over at det ikke skal gjøres etter at tennene har kommet. Da bør det være tannpuss ved kveldsstell, og ikke noe annet enn vann i munnen før neste morgen. TS gjør lurt i å avslutte og amme i søvn/nattamme nå.

Anonymkode: 87e15...a14

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det går ann å øve på å legge barnet uten pupp uten å måtte la det gå 2,5t med gråt. Skånsom ammeslutt som Lillemini snakker om hvor man fjerner puppen fra munnen hver gang baby har sovnet. Gjennta helt til baby klarer å sove uten puppen i munnen osv.

Men hver person gjør som man vil, men er greit å være klar over at det kan øke stressresposen til barnet og ikke pakke det inn i sukker.

Hold your kids when they're young otherwise you'll be holding them when they're older

Ja, det er mulig. Men, ikke i mitt tilfelle. 
Stakkars barnet mitt, får sikkert mange utfordringer senere i livet fordi hun ikke får sovne med puppen i munnen. Kronisk stresset blir hen sikkert også. Snakk om å pakk inn barna i bobleplast. Jeg tror nok det skal gå greit med barnet mitt, hen er rimelig elsket altså. 

TS. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dere som ammer i søvn/nattammer. Håper dere er klar over at det ikke skal gjøres etter at tennene har kommet. Da bør det være tannpuss ved kveldsstell, og ikke noe annet enn vann i munnen før neste morgen. TS gjør lurt i å avslutte og amme i søvn/nattamme nå.

Det er ingen fare, det bør begrenses mår barnet er ca ett år, men da begrenser barnet det ofte selv, så det er ikke noe stort problem. 

Skrevet

Det er en myte. Nye forskning støtter ikke dette, og hvis du tenker på menneskes evolusjon så hadde det vært ulogisk om amming av en 6mnd gammel baby skulle ødelagt tennene.

In December 2018, Public Health England said that there are no good quality studies proving links between dental damage and breastfeeding beyond 12 months. There is no convincing evidence to show that breastfeeding itself is causing problems or that stopping will prevent tooth decay. Studies often look at the effects of lactose (milk sugar, which is also present in breastmilk) on teeth, not the effects of breastmilk as a whole, with its antibacterial properties, helpful enzymes and high pH.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er mulig. Men, ikke i mitt tilfelle. 
Stakkars barnet mitt, får sikkert mange utfordringer senere i livet fordi hun ikke får sovne med puppen i munnen. Kronisk stresset blir hen sikkert også. Snakk om å pakk inn barna i bobleplast. Jeg tror nok det skal gå greit med barnet mitt, hen er rimelig elsket altså. 

TS. 

Jeg ville ha strukket meg svært langt for å amme til barnet er ihvertfall ett år, og sikret det så god fysisk og psykisk helse som mulig. Den tiden kom mine egne behov i andre rekke. 

Skrevet

Begrepet og fenomenet "tilvenning" innebærer gjerne en prosess som er mer omfattende enn å akseptere umiddelbart. Så helt naturlig at en liten baby uttrykker protest eller forvirring i oppstarten av prosessen. Det betyr ikke nødvendigvis at hn lider og får traumer, nærværet av foreldrene er jo der. 

Anonymkode: dfc69...240

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg ville ha strukket meg svært langt for å amme til barnet er ihvertfall ett år, og sikret det så god fysisk og psykisk helse som mulig. Den tiden kom mine egne behov i andre rekke. 

Men sorry meg, hva faen? Jeg har da vel ALDRI skrevet at jeg skal slutte å amme!!! Kjære meg.

Jeg skal fortsette med amming så lenge vi begge ønsker, det er da vel ikke det jeg har skissert. Det er kun snakk om å lære barnet at det går an å sovne uten å bli ammet i søvn. Det må da være mulig å lese tråden før man kommenterer så iditiotisk?

For tusende gang: JEG KAN IKKE AMME I SØVN LENGRE FORDI BARNET MITT NEKTER Å SOVNE PÅ PUPPEN - og det medfører store sår på brystvortene fordi barnet «kjemper i mot». 
nå orker jeg ikke mer. Jeg hadde INGEN intensjon om å få hverken mammapolitiet eller andre idiotier som ikke kan å lese etter meg. Jeg spurte pent om råd, det har jeg absolutt ikke fått - så takk. 

• Liker 3
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...