Gå til innhold

Caroline Lorentzen’s leggerutine - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gi en flaske melk?

Være der for babyen? Kanskje det bare er mamma babyen trenger? 

Anonymkode: 88579...601

👏

Anonymkode: 5aed4...046

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja takk og lov for det! Når enkelte bruker skrikemetode for å få små babyer til å sove... Da begynner man å lure.

TS her!

Men dette er jo ingen «skrikekur». Dette er absolutt ikke Ferbers metode, og vi er da evig glade i barnet vårt. Dere som kommer med så ugrunnede kritiske kommentarer må gjerne lese dere opp på «Opp ned Metoden», som er noe alá det vi har forsøkt. Barnet legges ned i sengen sin, og har en hånd på brystet og mor eller far tilstedet helt til barnet har sovnet. Vi synger, koser og snakker med barnet vårt. Vi løfter også hen opp dersom vi synes gråten går fra førstegir til femtegir. Det er overhodet ikke skadelig å lære barnet å sove selv, vi har dessverre ikke mulighet eller helse til å amme i søvn (noe som uansett ikke fungerte lengre), eller å bysse (pappa er skulderoperert og jeg har en fødselsskade..). Så janei, dere må bare kalle meg en dårlig mor, men det er så uvitent at det er helt kvalmt. 

Anonymkode: 36425...4ee

• Liker 8
  • Hjerte 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja takk og lov for det! Når enkelte bruker skrikemetode for å få små babyer til å sove... Da begynner man å lure.

Ja du og resten av "ekspertpanelet" her får sende inn en bekymringsmelding til offentlige helsemyndigheter som anbefaler metoden til barn over 6 mnd. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese deg opp på hva ferbers metode innebærer så oppdager du kanskje at ting er mer nyansert enn du tror. Den kan også gjennomføres med foreldretilværelse, men mammapolitiet her inne på KG ser som vanlig ting i sort/hvitt *orker ikke*.

Endret av Klikker83
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her!

Men dette er jo ingen «skrikekur». Dette er absolutt ikke Ferbers metode, og vi er da evig glade i barnet vårt. Dere som kommer med så ugrunnede kritiske kommentarer må gjerne lese dere opp på «Opp ned Metoden», som er noe alá det vi har forsøkt. Barnet legges ned i sengen sin, og har en hånd på brystet og mor eller far tilstedet helt til barnet har sovnet. Vi synger, koser og snakker med barnet vårt. Vi løfter også hen opp dersom vi synes gråten går fra førstegir til femtegir. Det er overhodet ikke skadelig å lære barnet å sove selv, vi har dessverre ikke mulighet eller helse til å amme i søvn (noe som uansett ikke fungerte lengre), eller å bysse (pappa er skulderoperert og jeg har en fødselsskade..). Så janei, dere må bare kalle meg en dårlig mor, men det er så uvitent at det er helt kvalmt. 

Vel, når hun skriker i 2,5 timer så er det noe som ikke er greit. At du klarer å høre på det får stå på deg. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Klikker83 skrev (Akkurat nå):

Ja du og resten av "ekspertpanelet" her får sende inn en bekymringsmelding til offentlige helsemyndigheter som anbefaler metoden til barn over 6 mnd. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese deg opp på hva ferbers metode innebærer så oppdager du kanslke at ting er mer nyansert enn du tror. Den kan også gjennomføres med foreldretilværelse, men mammapolitiet her inne på KG ser som vanlig ting i sort/hvitt *orker ikke*.

Jeg er ikke interessert i å høre, jeg vet godt hva ferbers"metode" er. Jeg driver ikke noen metode på mine babyer, de får det de trenger. De er så små ett par måneder av livet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her!

Vel barnet skrek i flere timer, det er ikke greit da

• Liker 6
Skrevet
Klikker83 skrev (5 minutter siden):

Ja du og resten av "ekspertpanelet" her får sende inn en bekymringsmelding til offentlige helsemyndigheter som anbefaler metoden til barn over 6 mnd. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese deg opp på hva ferbers metode innebærer så oppdager du kanskje at ting er mer nyansert enn du tror. Den kan også gjennomføres med foreldretilværelse, men mammapolitiet her inne på KG ser som vanlig ting i sort/hvitt *orker ikke*.

Herregud så tåpelig å komme med mammapolitiet !

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke interessert i å høre, jeg vet godt hva ferbers"metode" er. Jeg driver ikke noen metode på mine babyer, de får det de trenger. De er så små ett par måneder av livet.

Regner forøvrig med at du heller ikke har et barn som har vekket deg 3 ganger i timen gjennom natten flere netter på rad. Som sagt, dere er gode på å se ting sort/hvitt. 

Men nå skal jeg gjøre noe mer fornuftig enn å sitte her og diskutere med deg og resten av mammapolitiet. Godnatt😘

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vil bare si, hold ut - det går over ❤️ om dere velger å fullføre metoden eller ei, det må dere kjenne på selv. måtte jo på et tidspunkt venne babyen til å sovne uten pupp og dermed med "bare" pappa (det kom bl.a en ny baby 😅). Baby var vel en del eldre ,men det var en del gråt da også (ikke timesvis dog, det vet jeg ikke om jeg hadde klart selv). Kanskje går det bedre om en måned eller to?

• Liker 2
Skrevet
Jahaja skrev (2 minutter siden):

Vil bare si, hold ut - det går over ❤️ om dere velger å fullføre metoden eller ei, det må dere kjenne på selv. måtte jo på et tidspunkt venne babyen til å sovne uten pupp og dermed med "bare" pappa (det kom bl.a en ny baby 😅). Baby var vel en del eldre ,men det var en del gråt da også (ikke timesvis dog, det vet jeg ikke om jeg hadde klart selv). Kanskje går det bedre om en måned eller to?

Takk for svar😊 I dag tok leggingen 30 minutter, og det var bare litt trøtt-sutring. Hen våknet etter 1 time, så da ammet jeg hen i søvn i vår seng, så sover vi sammen resten av natten. La du baby tilbake i egen seng ved hver amming, eller samsov dere videre? Kjenner jeg ikke ønsker å slutte med samsovingen riktig enda, men hen hadde nok hatt mindre oppvåkninger om jeg la hen tilbake i bedsiden.. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar😊 I dag tok leggingen 30 minutter, og det var bare litt trøtt-sutring. Hen våknet etter 1 time, så da ammet jeg hen i søvn i vår seng, så sover vi sammen resten av natten. La du baby tilbake i egen seng ved hver amming, eller samsov dere videre? Kjenner jeg ikke ønsker å slutte med samsovingen riktig enda, men hen hadde nok hatt mindre oppvåkninger om jeg la hen tilbake i bedsiden.. 

Åh, ja ok 🙃 Da kan det være at innsatsen dere legger ned ved legging er bittelitt bortkastet? Hvis hen likevel får pupp og mamma/samsoving ved neste oppvåkning? Vi gjennomførte dette når nattamming skulle opphøre, så da var det bare pappa som tok han på natten en periode, sånn at han skjønte at pupp ikke stod på menyen på natt. Han var nok nærmere 8-9 mnd da altså. Jeg skjønte kanskje ikke poenget med at babyen ikke skulle ammes i søvn ved legging? Enig med deg at antall oppvåkninger nok reduseres om hen legges i egen seng :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herreguuud. Så du lar ungen ligge å skrike i 3 timer og nekter ungen mat, når du likevel samsover OG nattammer ?? Hva f …  

Anonymkode: 07ebe...7de

• Liker 8
Skrevet
Jahaja skrev (13 minutter siden):

Åh, ja ok 🙃 Da kan det være at innsatsen dere legger ned ved legging er bittelitt bortkastet? Hvis hen likevel får pupp og mamma/samsoving ved neste oppvåkning? Vi gjennomførte dette når nattamming skulle opphøre, så da var det bare pappa som tok han på natten en periode, sånn at han skjønte at pupp ikke stod på menyen på natt. Han var nok nærmere 8-9 mnd da altså. Jeg skjønte kanskje ikke poenget med at babyen ikke skulle ammes i søvn ved legging? Enig med deg at antall oppvåkninger nok reduseres om hen legges i egen seng :)

Vi følger hele oppskrifta til Caroline Lorentzen, og da er der først innsovningen - altså leggingen som skal gjøres uten amming. Når leggingen går fint, dvs: ingen gråt og rask innsovning så begynner vi på første oppvåkning, og bygger detetter på til nattamming opphører. Vil gjøre det mildest mulig. Målet i første omgang er å faktisk få baby til å sovne uten amming (det funket fint før, men etter hen ble 4 mnd har det tatt ca 1,5t og hen drar og tuller ved brystene). Når baby skjønner at hen ikke trenger pupp for å sove vil pappa kunne ta oppvåkningene også😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi følger hele oppskrifta til Caroline Lorentzen, og da er der først innsovningen - altså leggingen som skal gjøres uten amming. Når leggingen går fint, dvs: ingen gråt og rask innsovning så begynner vi på første oppvåkning, og bygger detetter på til nattamming opphører. Vil gjøre det mildest mulig. Målet i første omgang er å faktisk få baby til å sovne uten amming (det funket fint før, men etter hen ble 4 mnd har det tatt ca 1,5t og hen drar og tuller ved brystene). Når baby skjønner at hen ikke trenger pupp for å sove vil pappa kunne ta oppvåkningene også😊

Ok, jeg kjenner ikke til den spesifikke metoden :) det hørtes ut som en litt langdryg fremgangsmåte, dere må være tålmodige mennesker ❤️ selv kjørte jeg på med amming i søvn til jeg var tilbake på jobb, da ble det for heavy å våkne mange ganger om natta og vi kuttet tvert med nattamming. Det gikk seg til overraskende fort, pappaen var jo da i permisjon og kunne tåle å være våken på natten :) man må vel bare finne det som fungerer best for seg selv og baby.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som en merkelig "oppskrift"

• Liker 1
Skrevet

I boken "sove hele natten" lærte vi å få et-åringen vår til å både sovne raskt på kvelden og å sove gjennom natten. Men vi måtte tåle skriking.. mange har sagt til meg at det er ikke helt greit, men de kan jo selv prøve å være to voksne i fulle jobber (en av oss i turnus, så enda mindre søvn totalt) og ha et eldre barn som også fortjener opplagte foreldre. Ja det var litt brutalt noen kvelder, men med den metoden skulle man gjøre det samme på natta som på kvelden, og veldig fort sovnet han fort på kvelden og sov sammenhengende gjennom natta. Boken er skrevet av en helsesøster og baserer seg på forskning. Angrer ikke et sekund på at vi brukte denne metoden, dessuten tenker jeg vi har gitt sønnen vår en gave i å klare å sovne selv.

Syns ikke du skal ha NOE dårlig samvittighet TS. Barnet har det best når foreldrene har det bra.

Anonymkode: 73f36...15d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fantastisk! Vi er på dag 3 her, i dag tok det bare 30 minutter, og det var bare gråt på førstegir🤞🏼 Men, baby våknet etter 60 minutter, og da var jeg selvfølgelig i dusjen - så pappa sprang inn til hen. Nå har han vært inne i 30 minutter, og baby roer seg ikke.. Har dere hatt oppvåkninger ganske kort tid etter baby har sovnet - har du da ammet i søvn som før??

Ja vi startet med at første innsovning skulle skje på egenhånd, etter det kunne vi amme. Når vi følte at sovning gikk problemfritt, fortsatte jeg med å ta vekk amming ved første oppvåkning. Og sånn fortsatte jeg gjennom natten til hun klarte regulere seg selv. Og når puppen ikke lenger var tilgjengelig, var det visst heller ikke noe poeng i å våkne, så da sluttet hun med det ❤️ 

Skrevet
kankankan skrev (11 timer siden):

Men hva er det dere mener TS skal gjøre? La oss si at amming ikke er aktuelt - hva da?

Bysse, synge, kose. Ha barnet tett inntil en av foreldrene. Ikke la det ligge i sengen og gråte i tre timer 

Anonymkode: e2bc4...67f

Skrevet

Jeg ville ikke gitt meg med smokken jeg da. Har du forsøkt alle mulige typer flere ganger? Ville latt far ha mange som han kan prøve når han er der og barnet gråter. Ingen av mine tok smokk på første forsøk, men jeg er staere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...