AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #21 Del Skrevet 24. januar 2023 Jeg begynte tidlig (midten av 20-årene) med lave doser tretinoinkrem (0.5 mg) et par ganger i uken. Ellers SPF, hver dag, hele året. Bruker dag- og nattkrem fra Biotherm. Røyker og drikker ikke, har et normalt sunt kosthold. Sover med silkeputetrekk. Ang. Retinoider er det vel kun de reseptbelagte tretnoinkremene som har dokumentert effekt mot forebygging/behandling av fine linjer i huden? Må ikke forveksles med retinol, som kjøpes reseptfritt og med mye lavere konsentrasjon av virkestoffet. Jeg mistenker at man med sistnevnte muligens får lite igjen for pengene. Anonymkode: c27a2...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #22 Del Skrevet 24. januar 2023 Vann, rensemelk, toner, krem. Er dessverre dårlig på kveldsrutiner. Bruker gode produkter. Har relativt grei hud med lite rynker (46 år), men det har nok minst like mye å gjøre med kosthold/livsstil å gjøre. Anonymkode: a461f...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 25. januar 2023 #23 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ang. Retinoider er det vel kun de reseptbelagte tretnoinkremene som har dokumentert effekt mot forebygging/behandling av fine linjer i huden? Må ikke forveksles med retinol, som kjøpes reseptfritt og med mye lavere konsentrasjon av virkestoffet. Jeg mistenker at man med sistnevnte muligens får lite igjen for pengene. Anonymkode: c27a2...e88 Tretinoin er ren a-vitaminsyre og derfor utvilsomt det mest effektive retinoidet. Alle andre former for retinoider må gjennom en konverteringsprosess på huden for å omdannes til tretinoin, og desto flere konvertertingssteg, desto mindre effektivitet. De minst effektive formene er vel retinyl esters, altså Retinyl Palmitate, Retinyl Propinoate, Retinyl Acetate og Retinol Linoleate. Spesielt Retinyl Palmitate er mye brukt i hudpleie. Retinaldehyd/retinal er bare ett konverteringssteg unna tretinoin, mens retinol trenger to konverteringssteg. Det finnes mye forskning som viser at disse fungerer, men det tar selvsagt lengre tid og er noe mindre effektivt enn tretinoin. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria-72 Skrevet 25. januar 2023 #24 Del Skrevet 25. januar 2023 Roci skrev (På 23.1.2023 den 22.09): Jeg har kombinert hud som har lett for å bli dehydrert, og for tiden er min rutine som følger: Morgen: Rens med fuktgivende renselotion, favoritter er LRP Toleriane Dermo Cleanser og Cosmica Soft &, Soothing renselotion. Mist/fuktspray mellom rens og serum og mellom serum og fuktighetskrem. Akkurat nå bruker jeg en fra Ivy Aia, men har bestilt NIOD SDSM og er spent på den. Antiksodantserum - har brukt ulike C-vitaminserum tidligere, men har bestilt MARY & MAY IDEBENONE + BLACKBERRY COMPLEX SERUM, som jeg håper vil passe huden min bedre. Fuktserum, favoritter er Caia Daily Boost Serum og Pure & Care Collagen Serum Fuktighetskrem - for tiden Dermalogica Skin Smoothing Cream, men liker også CeraVe Daily Moisturizing Lotion uten solfaktor og Bioderma Sensibio Light (om sommeren. Solkrem med faktor 30 - 50 avhengig av tid på året, ikke funnet en favoritt ennå, men både Cosmica og Nuxe er ok. Kveld: Rens, samme som morgen + evt øyesminkefjerner ved behov. Retinol annen hver kveld, Medik8 6TR (begynte med 3TR etter et opphold) Eksfoliering en kveld i uka, har brukt glykolsyreserum men har nå byttet til The Ordinary Lactic Acid 10% + HA. De resterende kveldene kjører jeg på med fukt -samne rutine som om morgenen minus solkrem, og et oljeserum til slutt. Dessverre har favoritten fra REN gått ut av produksjon, så jeg leter etter en erstatning. Foreløpig bruker jeg Night Repair Oil Cocktail Serum fra Pure & Care, som ikke er så verst prisen tatt i betraktning. Øyeserum og øyekrem morgen og kveld. Elsker BioEffect EGF Eye serum, men det er dyrt! Tenker å prøve det nye øyeserumet til TO når det kommer til Norge. Eyesliixx Total Eye Repair EyeCream. Jeg er 53 år og har lite rynker bortsett fra mimikkrynker (smilerynker i øyekroken, nasolabiale linjer og noen svake pannelinjer. Og så en sinnarynke da, der er det nok ingen hudpleieprodukter som hjelper. Ellers er huden frisk og forholdsvis glatt med lite porer og jevn hudtone. Kostbare rutiner, frue! 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 25. januar 2023 #25 Del Skrevet 25. januar 2023 (endret) Maria-72 skrev (9 minutter siden): Kostbare rutiner, frue! 🤣 Ikke spesielt, mange av produktene jeg bruker er både rimelige i pris og drøye i bruk🙂 Andre prioriterer kanskje å bruke penger på andre ting, jeg velger god hudpleie🙂 Av de produktene jeg lister opp, er det øyeserumet fra BioEffect som er det dyreste, det kostet vel rundt en tusenlapp i innkjøp. Deretter kommer retinolserum og fuktighetskrem (stor tube) til rundt 500,- pr stk. Resten av produktene er i prisklasser fra under hundrelappen til 200 - 300,- kr, og de fleste produktene holder i ca 3 mnd litt avhengig av bruk. Retinol bruker jeg f.eks. bare annenhver kveld, så den holder nok ennå lenger. Endret 25. januar 2023 av Roci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #26 Del Skrevet 25. januar 2023 Roci skrev (På 23.1.2023 den 22.09): Jeg har kombinert hud som har lett for å bli dehydrert, og for tiden er min rutine som følger: Morgen: Rens med fuktgivende renselotion, favoritter er LRP Toleriane Dermo Cleanser og Cosmica Soft &, Soothing renselotion. Mist/fuktspray mellom rens og serum og mellom serum og fuktighetskrem. Akkurat nå bruker jeg en fra Ivy Aia, men har bestilt NIOD SDSM og er spent på den. Antiksodantserum - har brukt ulike C-vitaminserum tidligere, men har bestilt MARY & MAY IDEBENONE + BLACKBERRY COMPLEX SERUM, som jeg håper vil passe huden min bedre. Fuktserum, favoritter er Caia Daily Boost Serum og Pure & Care Collagen Serum Fuktighetskrem - for tiden Dermalogica Skin Smoothing Cream, men liker også CeraVe Daily Moisturizing Lotion uten solfaktor og Bioderma Sensibio Light (om sommeren. Solkrem med faktor 30 - 50 avhengig av tid på året, ikke funnet en favoritt ennå, men både Cosmica og Nuxe er ok. Kveld: Rens, samme som morgen + evt øyesminkefjerner ved behov. Retinol annen hver kveld, Medik8 6TR (begynte med 3TR etter et opphold) Eksfoliering en kveld i uka, har brukt glykolsyreserum men har nå byttet til The Ordinary Lactic Acid 10% + HA. De resterende kveldene kjører jeg på med fukt -samne rutine som om morgenen minus solkrem, og et oljeserum til slutt. Dessverre har favoritten fra REN gått ut av produksjon, så jeg leter etter en erstatning. Foreløpig bruker jeg Night Repair Oil Cocktail Serum fra Pure & Care, som ikke er så verst prisen tatt i betraktning. Øyeserum og øyekrem morgen og kveld. Elsker BioEffect EGF Eye serum, men det er dyrt! Tenker å prøve det nye øyeserumet til TO når det kommer til Norge. Eyesliixx Total Eye Repair EyeCream. Jeg er 53 år og har lite rynker bortsett fra mimikkrynker (smilerynker i øyekroken, nasolabiale linjer og noen svake pannelinjer. Og så en sinnarynke da, der er det nok ingen hudpleieprodukter som hjelper. Ellers er huden frisk og forholdsvis glatt med lite porer og jevn hudtone. Er det collagen i serumet og har collagen en dokumentert effekt? Andre serum med collagen er så dyre, så bare lurer:) Anonymkode: 94eae...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 25. januar 2023 #27 Del Skrevet 25. januar 2023 Er 43 og har alltid hatt " lettstelt " hud. Ikke mye kviser/ rynker og ikke fet / tørr..men sensitiv på vinteren. Vanlig vask med mild såpe og " feteste krem" jeg finner på apoteket . Ala apobase . Bruker av og til serum på natt ( den fra rituals har jeg ofte brukt) Er ikke noe opptatt av fine/ dyre produkter - ikke noe sminkedame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #28 Del Skrevet 25. januar 2023 For det første så har jeg tatt isotretinoin som gjorde huden min helt fantastisk. Er par år siden nå, men effekten er der fremdeles. Ikke lenger fet hud og hudormer. FØR JOBB (evt andre ting): Camilla Pihl bb cream (så god på huden og dekker som en foundation, men ser veldig naturlig ut) Bahama mama solpudder (om jeg føler for å freshe meg opp ekstra) Evt lipgloss KVELD: Bruker Coop sminkeservietter til 6 kr. Vasker deretter ansiktet med vann og Natusan top to toe wash for babyer. Så påfører jeg verdens beste hudkrem (Egt et serum men passer som hudkrem): La Roche Posay Rosialic ar Intense, som roer ned huden og demper rødhet. Anbefales!! Dette merket har veldig mye bra. Anonymkode: 98083...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 25. januar 2023 #29 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det collagen i serumet og har collagen en dokumentert effekt? Andre serum med collagen er så dyre, så bare lurer:) Anonymkode: 94eae...6d6 Det er collagen i collagenserumet, ja. Collagen påført huden kan verken "erstatte" tapt collagen (som skjer etterhvert som vi blir eldre) eller stimulere hudens collagenproduksjon - men er en super humektant, dvs. fuktighetsgivende ingrediens! Jeg har aldri fått til hyaluronsyre selv om jeg har gjort alt riktig, men collagen fungerer helt utmerket🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 26. januar 2023 #30 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det collagen i serumet og har collagen en dokumentert effekt? Andre serum med collagen er så dyre, så bare lurer:) Anonymkode: 94eae...6d6 Nei, collagenserumer har ikke effekt på huden i seg selv. Men for noen kan det se mer «plumpet» ut. Jeg har det fra Pure and Care. Er billig, men…..ser ingen forskjell. Så tviler på det blir gjenkjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 26. januar 2023 #31 Del Skrevet 26. januar 2023 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Nei, collagenserumer har ikke effekt på huden i seg selv. Men for noen kan det se mer «plumpet» ut. Jeg har det fra Pure and Care. Er billig, men…..ser ingen forskjell. Så tviler på det blir gjenkjøp. Interessant hvor forskjellig man kan oppleve ett og samme produkt - det serumet er en av mine favoritter, fordi jeg synes det gir så godt med fukt! For meg fungerer det mye bedre enn hyaluronsyre Men det er helt riktig at collagen i hudpleie ikke har noen effekt utover å gi fukt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 26. januar 2023 #32 Del Skrevet 26. januar 2023 Roci skrev (10 minutter siden): Interessant hvor forskjellig man kan oppleve ett og samme produkt - det serumet er en av mine favoritter, fordi jeg synes det gir så godt med fukt! For meg fungerer det mye bedre enn hyaluronsyre Men det er helt riktig at collagen i hudpleie ikke har noen effekt utover å gi fukt Kanskje jeg ikke har brukt det fast og dermed ikke sett effekt, men hva merker du rent sånn…..merkbart? (😆 veldig god beskrivelse av meg her)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 26. januar 2023 #33 Del Skrevet 26. januar 2023 AprilLudgate skrev (Akkurat nå): Kanskje jeg ikke har brukt det fast og dermed ikke sett effekt, men hva merker du rent sånn…..merkbart? (😆 veldig god beskrivelse av meg her)? Ettersom jeg har dehydrert hud som spesielt om vinteren trenger ekstra fukt, merker jeg stor forskjell på huden dersom jeg ikke bruker fuktserum - som er den funksjonen collagenserumet har for meg. Huden kjennes stram og "et nummer for liten", hvis det gir mening. Jeg har ennå til gode å finne en fuktighetskrem som gir nok fukt uten å gjøre meg skinnende blank, så fuktserum og fuktspray i tillegg til krem er den beste løsningen jeg har funnet hittil. Jeg opplever også at huden min ser mer fyldig ("plump") ut når den er godt fuktet, og at hudsminke legger seg penere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 26. januar 2023 #34 Del Skrevet 26. januar 2023 Roci skrev (Akkurat nå): Ettersom jeg har dehydrert hud som spesielt om vinteren trenger ekstra fukt, merker jeg stor forskjell på huden dersom jeg ikke bruker fuktserum - som er den funksjonen collagenserumet har for meg. Huden kjennes stram og "et nummer for liten", hvis det gir mening. Jeg har ennå til gode å finne en fuktighetskrem som gir nok fukt uten å gjøre meg skinnende blank, så fuktserum og fuktspray i tillegg til krem er den beste løsningen jeg har funnet hittil. Jeg opplever også at huden min ser mer fyldig ("plump") ut når den er godt fuktet, og at hudsminke legger seg penere Ja, det er jeg enig i. Jeg bruker fast Dr Ceuracle kombucha essensen - og den i seg selv tror jeg gir mesteparten av fukten fjeset tar til seg. Så har jeg stående nå om dagen Cosrx propolis essence, TO sin buffet og da denne collagengreia. Men jeg opplever om noe at collagenen er litt….tja. «Tørr»? Gir det mening å si? 😅🤷♀️ Har ikke prøvd meg uten serum om jeg ikke har noe annet på gang (har enten en av disse eller niactil før krem), men tja. Kanskje jeg skal kjøre en uke KUN med den og se om jeg blir overbevist. Men den i likhet med HAsyre opplever jeg legger seg litt sånn annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #35 Del Skrevet 26. januar 2023 Interessant at mange har mye greier. Jeg bruker en random hudkrem i ansiktet (leter i skapet til jeg finner en med noe igjen på) pga tørr hud. Bruker så concelaer/foundation (2 in 1), mascara og øyenskygge. Det siste er jo sminke og ikke direkte det du spør om, kanskje, men det henger sammen for min del. Tørker av sminke med sminkeservietter om kvelden når jeg husker det, pluss vann. Sminker meg ikke nødvendigvis de dagene jeg har hjemmekontor. På kroppen bruker jeg en eller annen hudkrem på leggene dersom de ser veldig tørre ut, men som oftest glemmer jeg det. Ingenting annet. Anonymkode: fe7c8...e0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 26. januar 2023 #36 Del Skrevet 26. januar 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Ja, det er jeg enig i. Jeg bruker fast Dr Ceuracle kombucha essensen - og den i seg selv tror jeg gir mesteparten av fukten fjeset tar til seg. Så har jeg stående nå om dagen Cosrx propolis essence, TO sin buffet og da denne collagengreia. Men jeg opplever om noe at collagenen er litt….tja. «Tørr»? Gir det mening å si? 😅🤷♀️ Har ikke prøvd meg uten serum om jeg ikke har noe annet på gang (har enten en av disse eller niactil før krem), men tja. Kanskje jeg skal kjøre en uke KUN med den og se om jeg blir overbevist. Men den i likhet med HAsyre opplever jeg legger seg litt sånn annerledes. Høres ut som om du har litt samme opplevelse av collagen som jeg får av HA Og det høres også ut som om du har funnet ut hva som fungerer for deg, og at collagen kanskje ikke er en av de tingene. Og sånn er det jo med hudpleie, det er så veldig individuelt hva som fungerer for den enkelte Et lite tips - hvis du ikke allerede gjør det - er å påføre collagenserumet på fuktet hud slik man gjør med HA. Enten bare med vann, eller med fuktspray. Jeg liker veldig godt den fra Ivy Aia, den inneholder antioksidanter også, og kombinasjonen med collagenserumet opplever jeg som en skikkelig fuktcocktail for huden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #37 Del Skrevet 26. januar 2023 Veldig overasket over hvor få som bruker skikkelig solkrem, ettersom mange virker å være svært interessert i hudpleie her! Faktor i dagkrem og foundation ol fungerer kun i tykke lag. Ingen benytter så tykke lag. Dermatologen jeg går til sa så fint at all hudpleie på sikt er bortkastet uten solbeskyttelse. Noe å tenke på Anonymkode: 2a71d...d3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 26. januar 2023 #38 Del Skrevet 26. januar 2023 Sminkefjerner med sminkefjerningsklut Ansiktsrens Peeling egnet til daglig bruk Bio oil Ansiktsserum Øyekrem Ansiktskrem med solfaktor Nattkrem/overnight mask på kvelden Enzyme peeling og ansiktsmasker noen ganger i uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 26. januar 2023 #39 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Interessant at mange har mye greier. Jeg bruker en random hudkrem i ansiktet (leter i skapet til jeg finner en med noe igjen på) pga tørr hud. Bruker så concelaer/foundation (2 in 1), mascara og øyenskygge. Det siste er jo sminke og ikke direkte det du spør om, kanskje, men det henger sammen for min del. Tørker av sminke med sminkeservietter om kvelden når jeg husker det, pluss vann. Sminker meg ikke nødvendigvis de dagene jeg har hjemmekontor. På kroppen bruker jeg en eller annen hudkrem på leggene dersom de ser veldig tørre ut, men som oftest glemmer jeg det. Ingenting annet. Anonymkode: fe7c8...e0e Jeg gjorde akkurat det samme som deg da jeg var yngre, og syntes det funket greit Men jeg opplever at huden min både ser ut og føles bedre nå - i en alder av 53 år - når jeg bruker hudpleieprodukter som passer til huden min. Jeg har kombinert hud og hadde litt grove porer i t-sonen og hudormer på nesen, samt litt ujevn hudtone og pigmenteringer pga uforsiktig soling. Jeg hadde også ru og tørr hud innimellom. Nå er porene mine nesten ikke synlige, de sorte prikkene er for lengst en saga blott, hudtonen min er mye jevnere og huden er myk og smidig. Så for meg gjorde - og gjør - det en forskjell å bruke mye greier Og det gir meg også velvære 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 26. januar 2023 #40 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig overasket over hvor få som bruker skikkelig solkrem, ettersom mange virker å være svært interessert i hudpleie her! Faktor i dagkrem og foundation ol fungerer kun i tykke lag. Ingen benytter så tykke lag. Dermatologen jeg går til sa så fint at all hudpleie på sikt er bortkastet uten solbeskyttelse. Noe å tenke på Anonymkode: 2a71d...d3c Absolutt! Solfaktor er uteooolig viktig. Spesielt om man bruker en masse peodukter på huden,som kan gjøre huden ekstra sensitiv for uv stråler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå