Tusenfryd Skrevet 29. desember 2005 #61 Skrevet 29. desember 2005 Det er stor forskjell på å amme og å vise frem puppen. De fleste mødre ammer. Det er stor forskjell på å se a andre har puppen ute og å se at et lite barn får mat. Her er det tydeligvis mange som ikke ser at barnet får mat, men som av en eller annen grunn er opphisset ved tanken på at det er en pupp i lokalet.
Ciara Skrevet 29. desember 2005 #62 Skrevet 29. desember 2005 Er det ikke like rart at du ikke ser at det finnes ulike syn på dette - synet på amming, som med mye annet, er kulturelt betinget. Som et lite eksempel, blant flere: i Kina er det uhørt å amme offentlig. I Sør-Afrika er det uhørt blant de hvite at man ammer offentlig og i Paris er det heller ikke vanlig eller kulturelt akseptert på offentlige steder. Jeg er norsk men jeg liker ikke at mødre ammer offentlig, synes det er upassende. Hvordan får andre kvinner det til da, hvis de ikke ammer offentlig? Jeg regner med at de går litt bort fra "mengden" og trekker litt tilbake når de må gjøre det. ← Men nå er vi jo faktisk i Norge, og da har det vel liten betydning at offentlig amming ikke er greit i Sør-Afrika? At noen ikke liker å se på amming, får bli deres eget problem. Man kan faktisk også se en annen vei.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #63 Skrevet 29. desember 2005 Man kan faktisk også se en annen vei. ← Jeg synes det med å kunne se en annen vei er et særs dårlig argument. Da kan man jo bruke det for å forsvare f eks tissing og sex for åpen scene også, da?
Ciara Skrevet 29. desember 2005 #64 Skrevet 29. desember 2005 Hvis du synes tissing og sex er sammenlignbart med amming, så vil jeg mene du har et problem
Ciara Skrevet 29. desember 2005 #65 Skrevet 29. desember 2005 ...forøvrig så pleier jeg å se vekk når fulle menn må tisse offentlig, og jeg har heldigvis ikke sett noen ha sex offentlig, men jeg er 100% sikker på at jeg ville sett vekk da også.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #66 Skrevet 29. desember 2005 ...forøvrig så pleier jeg å se vekk når fulle menn må tisse offentlig, og jeg har heldigvis ikke sett noen ha sex offentlig, men jeg er 100% sikker på at jeg ville sett vekk da også. ← ... så derfor bør det være greit for alle fordi man bare kan se vekk?
Ciara Skrevet 29. desember 2005 #67 Skrevet 29. desember 2005 Som sagt synes jeg faktisk ikke tissing og sex er sammenlignbart med amming. Så nei, jeg synes ikke tissing og sex er greit offentlig, men amming er noe annet. Men selvfølgelig, dersom du synes amming er grisete og seksuelt ladet, er det kanskje sammenlignbart for deg.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #68 Skrevet 29. desember 2005 Som sagt synes jeg faktisk ikke tissing og sex er sammenlignbart med amming. Så nei, jeg synes ikke tissing og sex er greit offentlig, men amming er noe annet. Men selvfølgelig, dersom du synes amming er grisete og seksuelt ladet, er det kanskje sammenlignbart for deg. ← Det er ihvetfall like naturlig å tisse som å amme. Må man så må man. Og det er verken grisete eller seksuelt å tisse.
la Flaca Skrevet 29. desember 2005 #69 Skrevet 29. desember 2005 Var på barneakutten med datteren vår i jula, og der satt det en mor med en sønn i ettårsalderen på fanget. Etter en stund spurte hun om det var ok for oss at hun ammet, og jeg sa spontant at hun trenger da virkelig ikke SPØRRE om det. "Jo, men det er så mange som ikke liker det" sa hun litt overrasket, "Ja, det får være deres problem - ikke ditt!" Sa jeg. Da humret hun fornøyd. Jeg syns det har gått alt for langt med den slags fordommer i 2006 (snart). Mora sitter der med en spysjuk og uttørket unge i fanget, og så skal hun føle at hun må spørre om det er greit å amme...trist at det er blitt sånn.
Totalya Skrevet 29. desember 2005 #70 Skrevet 29. desember 2005 Falt meg ikke inn å spørre om jeg kunne amme barnet mitt på kafe. Hvorfor i alle dager skulle barnet spise på do når vi voksne spiser på kafe? Ikke er det hverken ekkelt eller urenslig heller. ← Signerer denne! Det er ihvetfall like naturlig å tisse som å amme. Må man så må man. Og det er verken grisete eller seksuelt å tisse.← Å tisse er noe man gjør på do, men å spise er ikke det! Når barnet ammes, så spiser det. At du kan sammenligne det å amme med å tisse er helt ufortstålig! Hvis du begynte å slenge fram utstyret og tisse inne i kafeen, da burde du vært bura inne etter min mening. Og at du mener det er riktig at en mor skal være nødt til å ta med seg babyen sin på do for å gi den mat er bare ufattelig. Dette bare fordi du kan få et glimt av en kvinnes bryst? Det er mindre som vises v/ amming, enn hva du ser på forsiden av ViMenn (som er et rimelig uskyldig blad) ved kassa på Rimi. Er du klar over hvor mange bakterier som florerer på et offentlig do? Regner med at du legger igjen maten på bordet, isteden for å ta den med deg dersom du må på do under et kafebesøk?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #71 Skrevet 30. desember 2005 Er du klar over hvor mange bakterier som florerer på et offentlig do? Regner med at du legger igjen maten på bordet, isteden for å ta den med deg dersom du må på do under et kafebesøk? ← Toalettsetet er faktisk det stedet hvor det er færrest bakterier.
Annie Skrevet 30. desember 2005 #72 Skrevet 30. desember 2005 Toalettsetet er faktisk det stedet hvor det er færrest bakterier. ← Da kan du da bare ta med deg maten og legge den på toalettskåla neste gang du ser en mor som ammer på en kafè. Så slipper du å se en pupp og du får spist på et sted det er få bakterier.
Totalya Skrevet 30. desember 2005 #73 Skrevet 30. desember 2005 Toalettsetet er faktisk det stedet hvor det er færrest bakterier. ← Ja, i allefall på et offentlig toalett hvor folk tisser rundt skåla... Men du kan jo gjøre som Annie sier da!
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #74 Skrevet 30. desember 2005 Kanskje alle hadde blitt fornøyd om alle ammende mødre hadde med seg burka i tilfelle de måtte amme? Så kunne de amme inne i burkaen, sånn at de stakkars, følsomme folkene rundt dem slapp å se på. Eller, når jeg tenker meg om, burka er det visst også noen som reagerer på. Hmmm... Ikke lett dette herl
Gjest Revenka Skrevet 30. desember 2005 #75 Skrevet 30. desember 2005 Jeg syns det er litt "privat" og foretrekker å ikke se andre amme. Syns ikke man trenger å spørre om lov, bebisen skal få mat men jeg har ikke så lyst til å se det. Greit når man er litt diskre.
Totalya Skrevet 31. desember 2005 #76 Skrevet 31. desember 2005 Har jo sett et tilfelle hvor jeg faktisk mener mor burde blitt nekta, da hun bretta fram begge brystene, barnet diet ved det ene, og melkskura sto ut fra det andre. Det var direkte motbydelig, men denne dama ammer vistnok på denne måten uansett hvor hun er. Men de fleste mødre gjør jo ikke dette for å flashe seg selv, men for å gi barnet mat, og da bør de få lov, og ikke bli henvist til et toalett!
Gjest marthepia Skrevet 1. januar 2006 #77 Skrevet 1. januar 2006 Ok...la meg ta den om "naturlig forhold til menneskekroppen videre" da... Hvorfor skal det være greit å amme foran spisende med-passasjerer, men ikke å ha sex foran passasjerene/gjestene mens de spiser? For begge disse handlingene er intime og kroppslige. Ammingen er riktignok mer nødvendig, men en nøden mann kan argumentere for at sex er like nødvendig for ham som morsmelk er det for et barn. Det må nevnes at morsmelk kan pumpes over i flaske, slik at moren kan gi barnet morsmelk på flaske når de f.eks. er på kafè, resturant eller fly / tog. ← Å herregud noe så dumt!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå