Annie Skrevet 23. desember 2005 #41 Skrevet 23. desember 2005 Jeg tror kanskje jeg ville vurdert mitt forhold til begrepet "kropp" om jeg var dere. Om dere blir kvalm av å se et lite barn få sin naturlige føde, hvor naturlig forhold har dere da til menneskekroppen? ←
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #42 Skrevet 23. desember 2005 Ok...la meg ta den om "naturlig forhold til menneskekroppen videre" da... Hvorfor skal det være greit å amme foran spisende med-passasjerer, men ikke å ha sex foran passasjerene/gjestene mens de spiser? For begge disse handlingene er intime og kroppslige. Ammingen er riktignok mer nødvendig, men en nøden mann kan argumentere for at sex er like nødvendig for ham som morsmelk er det for et barn. Det må nevnes at morsmelk kan pumpes over i flaske, slik at moren kan gi barnet morsmelk på flaske når de f.eks. er på kafè, resturant eller fly / tog.
Annie Skrevet 23. desember 2005 #43 Skrevet 23. desember 2005 Ok...la meg ta den om "naturlig forhold til menneskekroppen videre" da... Hvorfor skal det være greit å amme foran spisende med-passasjerer, men ikke å ha sex foran passasjerene/gjestene mens de spiser? For begge disse handlingene er intime og kroppslige. Ammingen er riktignok mer nødvendig, men en nøden mann kan argumentere for at sex er like nødvendig for ham som morsmelk er det for et barn. Det må nevnes at morsmelk kan pumpes over i flaske, slik at moren kan gi barnet morsmelk på flaske når de f.eks. er på kafè, resturant eller fly / tog. ← Dette er det desiodert dummeste innlegget jeg noengang har lest her på KG. Og andre forum også!
Gjest Gjesta Skrevet 23. desember 2005 #44 Skrevet 23. desember 2005 (endret) Ok...la meg ta den om "naturlig forhold til menneskekroppen videre" da... Hvorfor skal det være greit å amme foran spisende med-passasjerer, men ikke å ha sex foran passasjerene/gjestene mens de spiser? For begge disse handlingene er intime og kroppslige. Ammingen er riktignok mer nødvendig, men en nøden mann kan argumentere for at sex er like nødvendig for ham som morsmelk er det for et barn. Det må nevnes at morsmelk kan pumpes over i flaske, slik at moren kan gi barnet morsmelk på flaske når de f.eks. er på kafè, resturant eller fly / tog. ← Man kan ikke sammenligne amming med sex! Jovisst, jeg ser ditt argument med at det er intimt og kroppslig. Men argumentet ditt med at sex kan være like nødvendig som mat faller på sin egen urimelighet. De aller fleste klarer seg uten sex i noen timer, men et lite spebarn klarer seg ikke lenge uten mat. På en cafè spiser man, det samme gjør et barn når det får melk av sin mor. Det er slett ikke alle som klarer å pumpe seg, og langt fra alle barn vil ha flaske i det hele tatt. Det er stress nok med amming om man ikke skal bli pålagt å pumpe seg for kunne bevege seg ute blant folk mer enn en times tid. Endret 23. desember 2005 av Violetta
Pimbila Skrevet 23. desember 2005 #45 Skrevet 23. desember 2005 Aldri. Jeg ammet overalt og tok det som en selvfølge. Bedre å flashe to cm pupp enn en illskrikende unge vel? ← Samme her
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #46 Skrevet 23. desember 2005 Det er greit å amme offentlig når dere må, men kunne dere ikke bare ha med et lite teppe i vesken? Et teppe som dekker over synet av puppene, så vi andre slipper å få det med oss i sideblikket.
Gjest Gjesta Skrevet 23. desember 2005 #47 Skrevet 23. desember 2005 Det er greit å amme offentlig når dere må, men kunne dere ikke bare ha med et lite teppe i vesken? Et teppe som dekker over synet av puppene, så vi andre slipper å få det med oss i sideblikket. ← Jo selvsagt går det an, og det er da mange som gjør det også. Jeg har forresten enda til gode å se noe særlig med pupp om jeg først legger merke til at noen ammer, som oftest så er det bare selve brystvorten og et par centimeter til som er bart, og det er dekket av barnets hode eller morens klær.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #48 Skrevet 23. desember 2005 Eneste gangen jeg har spurt om det var greit om jeg ammet var på Grand Cafe på Karl Johann. Servitøren bare så på meg og sa at jeg selvfølgelig kunne amme barnet mitt.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #49 Skrevet 23. desember 2005 Hvis det er noen som synes det er så fælt med amming - kan ikke de se bort da? Det er jo ikke slik at mødrene går toppløse rundt på kafeer med en unge dinglende i puppen! Jeg synes faktisk det er rart at man reagerer på dette.. amming er da noe av det mest naturlige som finnes?!?!
Annie Skrevet 24. desember 2005 #50 Skrevet 24. desember 2005 Om man bruker klær som egner seg til amming er det ikke noe av puppen som syns. Ta hensyn til det når dere som ammer er ute på byen og VET dere må flashe matstasjonen til småen. Så slipper vi mange som irriterer seg over å se en pupp. Utrolig hvor lite tålerante folk er til pupper når det gjelder amming. Ellers kan jo ikke menn få nok av dem.....
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #51 Skrevet 24. desember 2005 Jeg synes faktisk det er rart at man reagerer på dette.. amming er da noe av det mest naturlige som finnes?!?! ← Er det ikke like rart at du ikke ser at det finnes ulike syn på dette - synet på amming, som med mye annet, er kulturelt betinget. Som et lite eksempel, blant flere: i Kina er det uhørt å amme offentlig. I Sør-Afrika er det uhørt blant de hvite at man ammer offentlig og i Paris er det heller ikke vanlig eller kulturelt akseptert på offentlige steder. Jeg er norsk men jeg liker ikke at mødre ammer offentlig, synes det er upassende. Hvordan får andre kvinner det til da, hvis de ikke ammer offentlig? Jeg regner med at de går litt bort fra "mengden" og trekker litt tilbake når de må gjøre det.
Mistyen Skrevet 24. desember 2005 #52 Skrevet 24. desember 2005 Menn hater å se blekfete, sprengte pupper med enorme brystvorter, som brukes til noe helt annet enn det de er vant til å bruke dem som. ← Nå er det vel strengt tatt amming brystene er til for da
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #53 Skrevet 24. desember 2005 Er det ikke like rart at du ikke ser at det finnes ulike syn på dette - synet på amming, som med mye annet, er kulturelt betinget. Som et lite eksempel, blant flere: i Kina er det uhørt å amme offentlig. I Sør-Afrika er det uhørt blant de hvite at man ammer offentlig og i Paris er det heller ikke vanlig eller kulturelt akseptert på offentlige steder. Jeg er norsk men jeg liker ikke at mødre ammer offentlig, synes det er upassende. Hvordan får andre kvinner det til da, hvis de ikke ammer offentlig? Jeg regner med at de går litt bort fra "mengden" og trekker litt tilbake når de må gjøre det. ← Jeg ser klart at det finnes ulike syn til dette, men synes det blir feil å trekke paralleller til land som f.eks. Kina og Sør-Afrika. Ettbarnspolitikk og aborter på jentebabyer f.eks. Kina viser det syn de har på mødre og barn - men det er vel ikke dette du ønsker å fremheve? Og segregeringspolitikken i Sør-Afrika der det er ok for "de primitive svarte" å amme, men ikke for "de fine hvite menneskene"? Siden du først trekker inn kulturelle forskjeller; er du ikke glad for at vi lever i et land der kvinnen ikke tvinges til å sitte hjemme etter at hun får barn, men at hun faktisk kan gå ut og treffe venner og være sosial? Jeg er norsk, og synes faktisk at det er vakkert å se en mor amme sitt barn - jeg synes det er en perfekt harmoni. Jeg gir selv barnet mitt på 4 mnd flaske, men det skyldes helt andre årsaker enn hensynet til andre....
Furstina Skrevet 25. desember 2005 #54 Skrevet 25. desember 2005 När jag ammade hade jag ofta på mig en liten scarf som jag då kunde gömma barn och bröst under. Ibland var det till och med så att sonen tog scarfen och drog över huvudet... Jag ammade nog nästan var som helst. En gång i en secondhand butik om jag fick göra det i ett av pruvhytterna - och hon visade mig till en gammal biostol de hade i en hörna. Snällt och mysigt. - hade vi inte fått amma där hade vi gått vidare eftersom sonen var mycket hungrig.
Gjest Embla s Skrevet 25. desember 2005 #55 Skrevet 25. desember 2005 Jeg syns det går an å amme ungen sin på en diskret måte. Det er naturlig å amme, men det er ikke naturlig å se andres nakne bryster på kafè. (det er mye som er veldig naturlig som vi allikevel gjør med diskresjon..). Det skal veldig lite omtanke til for å klare å gi en unge brystmelk på en diskret måte uansett hvor man er!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #56 Skrevet 25. desember 2005 Jeg ser klart at det finnes ulike syn til dette, men synes det blir feil å trekke paralleller til land som f.eks. Kina og Sør-Afrika. Ettbarnspolitikk og aborter på jentebabyer f.eks. Kina viser det syn de har på mødre og barn - men det er vel ikke dette du ønsker å fremheve? Og segregeringspolitikken i Sør-Afrika der det er ok for "de primitive svarte" å amme, men ikke for "de fine hvite menneskene"? Siden du først trekker inn kulturelle forskjeller; er du ikke glad for at vi lever i et land der kvinnen ikke tvinges til å sitte hjemme etter at hun får barn, men at hun faktisk kan gå ut og treffe venner og være sosial? Jeg er norsk, og synes faktisk at det er vakkert å se en mor amme sitt barn - jeg synes det er en perfekt harmoni. Jeg gir selv barnet mitt på 4 mnd flaske, men det skyldes helt andre årsaker enn hensynet til andre.... ← Jeg antar vi er uenige der. Jeg ser ikke noe vakkert i fremmede kvinners bryster og barn som sutter på dem.
Gjest lilletroll Skrevet 25. desember 2005 #57 Skrevet 25. desember 2005 når du måtte amme småtten din og ikke kunne rekke hjem, spurte du da folkene bak disken på kafeen/restauranten om det var greit at du ammet der? eller valgte du å amme i bilen ? ← Jeg ammet i bilen. Er veldig sjenert av meg og det kunne ikke falle meg inn å amme "in public", men på den annen side OM jeg skulle gjort det hadde det ikke kunnet falle meg inn å SPØRRE på en kafè heller....
Fru Blå Skrevet 25. desember 2005 #58 Skrevet 25. desember 2005 Jeg ammet på kafe eller på ammerom i kjøpesenter der det fantes. Jeg gjorde det selvfølgelig på en diskre måte og opplevde ingen ubehagelige blikk eller kommentarer fra noen. Nå har ikke jeg heller så store bryster at det blir så mye pupp som kommer ut av klærne når babyen skal mates. Selvfølgelig må babyen få mat når den er sulten, det må gå foran at et skjeldent menneske som har problemer med dette blir ille berørt.
Caramba Skrevet 27. desember 2005 #59 Skrevet 27. desember 2005 Jeg pleier aldri å sitte å stirre på folk som ammer og fatter ikke at noen her inne faktisk gidder å iritere seg over noe så triviellt som en ammende mor? Se bort da vel hvis det er så fælt. Hvis noen ammer på samme cafe som meg så er det ikke noe jeg tenker over en gang. Uansett så skjuler barnet selve puppen og de fleste er veldig diskre. Jeg er glad vi bor i et land hvor kvinner ikke skal holdes inne bak lås og slå når de får barn , og hvor det å amme blir oppmuntret.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #60 Skrevet 27. desember 2005 I Sør-Afrika er det uhørt blant de hvite at man ammer offentlig og i Paris er det heller ikke vanlig eller kulturelt akseptert på offentlige steder. ← Jeg er så ufattelig glad for at Norge ikke er så konservativt som det hvite Sør-Afrika! Ikke bare når det gjelder amming... Skjønner ikke at dette er et problem, det er få ammende som flasher brystene og det er ikke nødvendig å stirre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå