Gå til innhold

amming i offentlighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å spørre om å få amme.

I "dobbeltmoralens hjemland" (over there) vil det kansje ikke være så rart å spørre, men i et land hvor meneskenes grunnleggende behov er viktiger enn det enkelte kan oppfatte som krenkende skulle det ikke være nødvendig.

Hadde jeg stått bak disken ville jeg nesten følt det mer krenkende om noen skulle spørre om en så selvfølgelig ting. Kansje godt jeg ikke står bak disken ettersom jeg vil reagert (overreagert ?) om noen skulle kommet bort med en klage på amming.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ammet mine tre barn overalt! Og aldri tenkt på å spørre om lov.Babyen må jo få mat den og.Men man har da ikke fremme hele "utstyret " sitt heller da, når man er ute blant folk. Elsker klærne til boob forresten. :)

Skrevet

Nei, jeg spør ikke om det er greit å amme, men er normalt diskret. Ganske *sykt* at vi har fjernet oss så mye fra noe så enormt naturlig at amming i det hele tatt skal være et tema. Før var det jo helt krise å sole seg toppløs, men dette er egentlig mye verre! :sur:

Skrevet

Har aldri spurt og kommer aldri til å spørre om det går greit. Nå har jeg ikke puppene hengende ut og som regel har jeg et lite tynt pledd over skulderen slik at ikke alle kan se rett hjem + vesla ligger bedre til for hun er så nysgjerrig atte.

Skrevet

Jeg ammet i 19 mnd. I løpet av de månedene spurte jeg om det var ok bare en gang, og det var i kirka. Det var fordi jeg er såpass sjelden i kirka (er ikke kristen) og ikke ville støte noen der. Fikk som svar at det var bare trivelig :) Det har aldri falt meg inn å spørre på cafeer eller lignende.

Skrevet

Hvorfor MÅ DERE PÅ DØD OG LIV gjøre noe som er ubehagelig for minst halvparten av befolkningen?!

Gjest marthepia
Skrevet

Jeg har ikke væært på nå kafe eller restaurant etter hun ble født. Men når jeg skal det har jeg ikke tenkt å spørre om jeg kan få amme der nei... Vil de ikke at jeg skal amme må de si ifra til meg :)

Skrevet

Jeg opplevde en litt ubehagelig episode på en kafe for en stund siden.

Satt rett over ei som ammet barnet sitt, jeg har ingenting å si på det, så sant de ikke sitter og blotter brystene for folk.

Det var nettopp det denne kvinnen gjorde. Dro genseren opp til haka og hadde begge puppene i friluft :overrasket:

Mens ungen ble ammet, rant det melk ned på bordet av det andre "ledige" brystet :overrasket:

Æsj... man sitter ikke sånn på en kafe, hvor folk spiser..

:kvalm:

Skrevet
Jeg ammet i 19 mnd. I løpet av de månedene spurte jeg om det var ok bare en gang, og det var i kirka. Det var fordi jeg er såpass sjelden i kirka (er ikke kristen) og ikke ville støte noen der. Fikk som svar at det var bare trivelig :) Det har aldri falt meg inn å spørre på cafeer eller lignende.

Oi, der kom det. JEg har alltid tenkt at jeg ville ammet overalt. Men jeg kunne aldri ammet i en kirke, midt i korkerommet. Da ville jeg nok gått ut i et annet sted i kirken. Men jeg hadde ikke tatt anstøt av at du hadde gjort det. Men jeg ville ikke gjort det selv. Kan ikke forklare hvorfor..........

Hvorfor MÅ DERE PÅ DØD OG LIV gjøre noe som er ubehagelig for minst halvparten av befolkningen?!

Har du noe dokumetasjon på at MINST HALVPARTEN av befolkningen syns dette er ubehagelig?

Mødre syns ikke det er ubehagelig.

Babyene syns ikke det er ubehagelig.

Barn generellt syns ikke det er ubehagelig.

De fleste av jordas kvinnelige befolkning syns ikke det er ubehagelig.

De fleste menn syns ikke det er ubehagelig.

Den eneste jeg kjenner som freaker ut når det gjelder amming er søsteren min. Hun fikk helt sammenbrudd bare jeg blafret med et ammeinnlegg :ler:

Men hvor kommer din halvpart fra?

Skrevet

Jeg kjenner svært få som synes amming i offentlighet er greit. Men jeg kjenner også svært få som tør å hevde det synspunktet i offentlighet, eller overfor mødre.

Menn hater å se blekfete, sprengte pupper med enorme brystvorter, som brukes til noe helt annet enn det de er vant til å bruke dem som.

Kvinner som ikke har født ennå, hater å se det og tenke på at en dag skal også mine bryster se slik ut *grøsse*.

Hadde jeg kjent deg, Evelina, hadde jeg aldri sagt det til deg at jeg synes det er ubehagelig, men jeg er glad søsteren din gjør det.

Skrevet

Kvinner som ikke har født ennå, hater å se det og tenke på at en dag skal også mine bryster se slik ut *grøsse*.

:overrasket:

For øvrig var søsteren min sytten år på det tidspunktet ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hadde jeg kjent deg, Evelina, hadde jeg aldri sagt det til deg at jeg synes det er ubehagelig, men jeg er glad søsteren din gjør det.

Ja da er det synd på deg, hvis du synes at det er så grusomt at du ikke tør å si det en gang. Bli voksen, stå for det du mener hvis du synes du har rett, eller prøv å godta ting som du skjønner du bør godta.

Skrevet

Til informasjon: Jeg er ikke gravid og har aldri født, men har ingenting i mot amming de aller fleste steder, såfremt det gjøres med diskresjon (og det gjør jo de aller fleste). Kjenner heller ingen andre som har sagt at de synes dette er ille å se på. Sant å si tror jeg de færrste jeg kjenner sitter og SER på at en fremmed ammer.

Skrevet
Jeg kjenner svært få som synes amming i offentlighet er greit. Men jeg kjenner også svært få som tør å hevde det synspunktet i offentlighet, eller overfor mødre.

Menn hater å se blekfete, sprengte pupper med enorme brystvorter, som brukes til noe helt annet enn det de er vant til å bruke dem som.

Det synes som om du aldri har sett mødre som ammer ute. Den beskrivelsen du bruker har aldri vært aktuell for meg.

Jeg tviler sterkt på at så mange glor når en mor ammer. Og i de aller fleste tilfellen må du rimlig nært for å se noe bar hud ettersom puppen skjules veldig godt under ammingen.

Dette gir 2 alternativer:

a) Du er av den typen som går helt innpå mor og barn for å se litt hud.

b) Du er av den dobbelt moralistiske typen som sier du prioriterer barn, men egentlig prioriterer din egen nyskjerrighet.

I dette forumet er alle inkognito. Likevel sier de at amming er OK.

Jeg ville blitt svært overasket om du fikk et annet svar i et mannsdominert forum.

Men gå til et forum med mange dobbeltmoralister og/eller relgiøse ekstremister, og du vil få det svaret du ønsker.

Skrevet
Jeg har alltid ammet akkurat der det passet meg. På kafè, på trikken, på Ikea.........

Skal barnet ha mat, skal barnet ha mat.

Signerer

Skrevet

Jeg spurte aldri, men gjorde det så diskret at ingen la merke til at jeg ammet.

Skrevet

men jeg må innrømme at jeg hadde stusset litt dersom jeg så en amme en 19 mnd gammel baby ute i full offentlighet.

ikke fordi jeg har noe i mot det.. folk får amme så lenge de vil for min del..skal ikke nekte de det jeg.. men at folk runndt kanskje synes det er litt rart at en såpass stor unge for pupp ute i offentligheten og ikke bare hjemme tii kos

Skrevet

Jeg reagerer litt på at det ikke utvises mer diskresjon mht. amming offentlig i Norge.

Her om dagen satt jeg på flyet og tror dere ikke at nabo-damen brettet ut puppene og matet barnet i flysetet. Jeg synes hun kunne ha lagt et diskret teppe over stellet sitt, slik at ikke alle iv rundt må ta hensyn til dette attpåtil mens vi spiser..!

Jeg ble kvalm og flere rundt ventet med å spise sin mat til amme-damen var ferdig..

Skrevet

Selv ville jeg gått på do og satt meg der. Kunne ikke tenkt meg å gjøre det på en kafé eller restaurant der andre spiste, i så fall ville jeg spurt om det var greit.

Skrevet
Jeg reagerer litt på at det ikke utvises mer diskresjon mht. amming offentlig i Norge.

Her om dagen satt jeg på flyet og tror dere ikke at nabo-damen brettet ut puppene og matet barnet i flysetet. Jeg synes hun kunne ha lagt et diskret teppe over stellet sitt, slik at ikke alle iv rundt må ta hensyn til dette attpåtil mens vi spiser..!

Jeg ble kvalm og flere rundt ventet med å spise sin mat til amme-damen var ferdig..

Selv ville jeg gått på do og satt meg der. Kunne ikke tenkt meg å gjøre det på en kafé eller restaurant der andre spiste, i så fall ville jeg spurt om det var greit.

Jeg tror kanskje jeg ville vurdert mitt forhold til begrepet "kropp" om jeg var dere. Om dere blir kvalm av å se et lite barn få sin naturlige føde, hvor naturlig forhold har dere da til menneskekroppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...