Gå til innhold

amming i offentlighet

Anbefalte innlegg

Gjest mzluze i.i
Skrevet

bare av litt ren nysgjerrighet, sånn apropos ting som kom opp i tråden om menn på stellerom....

når du måtte amme småtten din og ikke kunne rekke hjem, spurte du da folkene bak disken på kafeen/restauranten om det var greit at du ammet der?

eller valgte du å amme i bilen ?

Vi var på langtur med vår småtass og måtte ta amme-stopp. Siden det var vinter, og vi voksne også trengte mat så valgte vi å stoppe på en kafe-burger-ting. Og jeg spurte mannen bak disken om det var greit å amme der, men ble henvist til dame-toalettet i under-etasjen. Helt greit, stort og lyst og varmt og rent. Dog, ingen stol å sitte i, men gulvet duger helt ok når der er varmekabler :)

Sånn apropos så har jeg også spurt og fått ok på et bilverksted langt bort-i-stan sent på kvelden. Så da ammet vi blandt oljekanner, biler og veldig snille menn som fikset bilen vår når den ikke ville gå helt hjem :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Falt meg ikke inn å spørre om jeg kunne amme barnet mitt på kafe. Hvorfor i alle dager skulle barnet spise på do når vi voksne spiser på kafe? Ikke er det hverken ekkelt eller urenslig heller.

Om noen blir sjenert av det er det jo ikke sånn at man sitter og flagrer med puppene heller. Man sitter stille og rolig og mest mulig tildekket, gjerne i en rolig krok (noe annet går jo ikke, barnet blir opptatt av andre ting).

Gjest LoisLane
Skrevet

Aldri.

Jeg ammet overalt og tok det som en selvfølge. Bedre å flashe to cm pupp enn en illskrikende unge vel?

Skrevet

Nei, det spurte jeg aldri om. Jeg bare ammet når det var nødvendig. Faktisk tror jeg at jeg ammet på jobbmøter også et par ganger når jeg hadde med datteren, men da satte jeg meg bakerst i et hjørne. Hvis jeg hadde mulighet så gikk jeg til et annet rom.

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Spørre om det er GREIT at babyen får mat? :overrasket:

Du, det har aldri falt meg inn.

Skrevet

Jeg har alltid ammet akkurat der det passet meg. På kafè, på trikken, på Ikea.........

Skal barnet ha mat, skal barnet ha mat.

Skrevet

Dersom det ikke er tilrettelagt for amming på toalettet - dvs med en stol i det minste - så ville jeg ikke ammet der. Hadde ikke spurt en gang i utgangspunktet, men ville ammet i kafeen. Dog ville jeg forsøkt å være til minst mulig sjenanse ved å snu meg bort eller noe, rett og slett fordi jeg vet at det er noen som reagerer på amming i offentlighet og ville tatt mest mulig hensyn til det ;)

Skrevet

I butikken der jeg jobber spurte en dame en gang om det var i orden at hun satte seg ned og ammet barnet sitt. Det syntes jeg var helt i orden. Jeg så at noen andre kunder stirret på henne, men jeg synes ærlig talt at det kan være deres problem hvis de ikke tåler å se noe så naturlig... Synes alle skal amme når og hvor de vil, stort sett.

Skrevet

Nei bevares, det skal man ikke behøve å spørre om. Amming inne på et toalett virker ikke spesielt koselig..

Litt relatert til temaet, jeg satt på en kafe hvor en særdeles usjenert mor ammet barnet sitt. De mannlige kafegjestene så veldig ukomfortable ut, fordi hun hadde omtrent begge puppene ute. Det var litt bisart, men samtidig litt morsomt.

Gjest LoisLane
Skrevet

Litt relatert til temaet, jeg satt på en kafe hvor en særdeles usjenert mor ammet barnet sitt. De mannlige kafegjestene så veldig ukomfortable ut, fordi hun hadde omtrent begge puppene ute. Det var litt bisart, men samtidig litt morsomt.

Det synes jeg blir sært. Greit at det er naturlig, men litt diskret kan man da være når man er borte.

Skrevet

Jeg spør aldri om lov til å amme, og jeg har ikke tenkt tanken heller.

Men jeg prøver å finne et rolig hjørne, litt tilbaketrukket hvis det er mulig. Og jeg prøver å ha på meg ammetopper når jeg vet jeg blir nødt til å amme offentlig, da trenger jeg ikke å flashe så mye hud.

Jeg har fått noen blikk, men det får heller bare være. Babyen skal få mat.

Skrevet

Ammer der jeg vil, men gjør det så diskret som jeg kan. Var på kafe før jeg fikk barn, og husker jeg så en dame som først tok frem puppen, deretter plukket hun opp babyen fra vognen.. :ler: Regner med det var litt ammetåke, så litt pussig ut..

Skrevet

At andre skal reagere negativt på amming når du er diskre det skjønner jeg rett og slett ikke. Jeg liker ikke selv å amme offentlig, men det er ikke fordi jeg er redd for å støte folk, men rett og slett fordi jeg er ganske sjenert. Må barnet mitt ha mat så gjør jeg det helst i et hjørne av kafeen eller på ammerom. Men jeg hadde ALDRI gått inn på toalettet for å gjøre det der det ikke var stol å sitte i en gang.

Å spørre om lov til å amme i en kafe ville heller aldri falt meg inn.... I en klesbutikk der i mot...

Skrevet

Jeg og en venninne satt på cafe, da jeg ammet min gutt på 2 mnd. satte meg helt innerst, og siden dete var på Egon, var det mørkt, samtidig som vi var adskilt fra andre gjester. Noen bord bortenfor satt en mann, kanskje i 40-åra, med ryggen til bordet vårt. Han snudde seg mot oss mange ganger. Da han skulle gå, kom han bort til bordet vårt, og brølte " Hvilken interesse har du egentlig av å sitte her å vise deg frem, og tro at du er noe?". Jeg ble så paff, greide ikke forsvare meg engang.

Skrevet

Tror overhodet ikke jeg ville tenkt på å spørre om det er greit når jeg fremover skal amme lillegutt. To cm pupp er sansynligvis mye mindre sjenerende enn hylskrikende barn (som etter min mening ikke har noen på restaurant eller cafe å gjøre, men det er en annen diskusjon)

Men, en veninne av meg som jobber på café fortalte at etter at røykeloven kom så strømmet mødrene til cafeene, og hun opplevde at noen skiftet bleier på bordet i cafeen :overrasket:

DET, derimot er helt uakseptabelt - folk skal jo spise der.

tingeling

Skrevet

Å skifte bleie på bordet er selvsagt uakseptabelt, ja der skal folk spise. Men å amme? Å amme er da en helt naturlig ting, og jeg synes at å amme på kafe er en selvfølge. Man gjør det vel stort sett diskret, og de som likke liker det kan se en annen vei.

Nå har ikke jeg barn da, men altså, å spørre om lov? Nei, det synes jeg ikke man skal måtte. Sitte på gulvet på toalettet? Nei, om de ikke har egt ammerom så burd de selvsagt tillat diskret amming i lokalet. Det er jo ikke snakk om blotting heller da.... bare amming av et sultent barn.

Skrevet

Har aldri spurt om å få amme barna, men satte meg ikke midt i lokalet heller. Valgte et bord litt bak i rommet, og dekket til barnet med et tynt sjal. Verre var det ikke

Skrevet

Jeg har aldri spurt om lov til å amme. Jeg syntes det høres fælt ut å bli henvist til doet for å amme. Og sitte på gulvet å amme? Det hadde jeg blitt ganske forbannet over. Snakk om nedverdigende. Amming er helt naturlig. De som har problemer med det, bør oppsøke hjelp. Man dekker seg jo mest mulig til da.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg kommer ikke til å spørre om å få amme på en kafe.

Skrevet
Jeg og en venninne satt på cafe, da jeg ammet min gutt på 2 mnd. satte meg helt innerst, og siden dete var på Egon, var det mørkt, samtidig som vi var adskilt fra andre gjester. Noen bord bortenfor satt en mann, kanskje i 40-åra, med ryggen til bordet vårt. Han snudde seg mot oss mange ganger. Da han skulle gå, kom han bort til bordet vårt, og brølte " Hvilken  interesse har du egentlig av å sitte her å vise deg frem, og tro at du er noe?". Jeg ble så paff, greide ikke forsvare meg engang.

Fy f** :frustrert:

Hvilken interesse hadde han av å glo på at ungen får mat? Jeg hadde antageligvis klart å svart fyren med samme mynt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...