AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #41 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilket essay er dette? Og hvordan ville fremtiden bli i følge hennes filosofier? 😀 Anonymkode: f5737...fba Fact check: The World Economic Forum does not have a stated goal to have people own nothing by 2030 | Reuters Danish politician Ida Auken, who wrote the prediction in question (here), said it was not a “utopia or dream of the future” but “a scenario showing where we could be heading - for better and for worse.” In a written update, she clarified that the piece aimed to “start a discussion about some of the pros and cons of the current technological development. When we are dealing with the future, it is not enough to work with reports. We should start discussions in many new ways. This is the intention with this piece.” Anonymkode: 8cbb0...591 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #42 Del Skrevet 22. januar 2023 Her er selve essayet: det er ikke spesielt interessant. Welcome To 2030: I Own Nothing, Have No Privacy And Life Has Never Been Better (forbes.com) Anonymkode: 8cbb0...591 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 22. januar 2023 #43 Del Skrevet 22. januar 2023 Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette. For meg høres det skikkelig motbydelig ut og ja, jeg vet om de andre tingene som er i mat og godteri. Har vel blitt vant med de tilsetningene. Jeg kan tenke meg myndighetene vil kanskje blande disse sirissene i feks kjøttdeig, pølser og andre produkter. Feks også på kjøpepizza ala Grandiosa. Jeg håper dette blir veldig godt merket, så jeg kan styre unna. Jeg kjøper da heller store rene kjøttstykker og maler det selv. Litt jobb, men da vet jeg hva jeg får i meg. Lage pølser har jeg gjort før, så det er en mulighet å begynne fast med det også. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #44 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er selve essayet: det er ikke spesielt interessant. Welcome To 2030: I Own Nothing, Have No Privacy And Life Has Never Been Better (forbes.com) Anonymkode: 8cbb0...591 Haha, takk og lov for at det bare var et filosofisk essay, for det høres jo delvis ut som et mareritt å leve slik. Selv trives jeg på landet med hagen min, hvor insektene hører hjemme utendørs i naturen, ikke i maten min. Anonymkode: f5737...fba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #45 Del Skrevet 22. januar 2023 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette. For meg høres det skikkelig motbydelig ut og ja, jeg vet om de andre tingene som er i mat og godteri. Har vel blitt vant med de tilsetningene. Jeg kan tenke meg myndighetene vil kanskje blande disse sirissene i feks kjøttdeig, pølser og andre produkter. Feks også på kjøpepizza ala Grandiosa. Jeg håper dette blir veldig godt merket, så jeg kan styre unna. Jeg kjøper da heller store rene kjøttstykker og maler det selv. Litt jobb, men da vet jeg hva jeg får i meg. Lage pølser har jeg gjort før, så det er en mulighet å begynne fast med det også. I Norge er det ikke "myndighetene" som lager mat, men matvareprodusentene. Så myndighetene bestemmer ikke ingrediensene i f.eks Grandiosa - annet enn at de ikke tillater matvareprodusentene å bruke helseskadelige produkter. I likhet med deg håper (og tror) jeg at myndighetene vil kreve at matvareprodusentene må merke produkter som inneholder nevneverdig grad av insekter. Anonymkode: 8cbb0...591 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 22. januar 2023 #46 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Regjeringen har stor makt når det kommer til matprisene, og det blir tatt tak i as we speak: https://www.nrk.no/norge/butikkansatte-krever-svar_-_-skjonner-ikke-hvor-pengene-blir-av-1.16259238 Jordbruksopprøret var forøvrig en vits, og langt fra nok. Men det er en annen diskusjon, som jeg anbefaler deg å ta del i der det passer. Her handler det om at flere av oss ikke ser på INSEKTER SOM NØDVENDIG MAT (og det inkluderer som tilsetningsstoff). Anonymkode: f5737...fba Det er helt greit at du ikke ser på insekt som nødvendig mat, det er ingen som kommer til å tvinge forbrukere til å kjøpe produkter som er tilsatt sirisser. Er det et argument for å ikke tillate produsenter å bruke innsekt som ingrediens at enkelte synes det er veldig ekkelt? Forbrukere står fritt til å velge mellom alternativer med og uten sirisser, og et mindretall vil sikkert kjøpe med. Se bare hvor lang tid det har tatt før plantebaserte alternativer til melkeprodukter i det hele tatt fikk plass i samme kjøleskap på matbutikken. Tviler på de som ikke ønsker insekt som ingrediens har mye å frykte. Jeg synes snegler som mat er passelig motbydelig, men har likevell ingen planer om å stille meg utenfor Stortinget med plakat og forlange at de forbyr snegler som matprodukt... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #47 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha, takk og lov for at det bare var et filosofisk essay, for det høres jo delvis ut som et mareritt å leve slik. Selv trives jeg på landet med hagen min, hvor insektene hører hjemme utendørs i naturen, ikke i maten min. Anonymkode: f5737...fba Jepp, enig. Bortsett fra at jeg ikke har så mye imot å spise mat delvis laget av pulver som en gang har vært insekter. Så lenge det smaker godt og ikke er farlig vil jeg ikke merke noe forskjell. Anonymkode: 8cbb0...591 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #48 Del Skrevet 22. januar 2023 Skremmende å se hvor mange som synes dette er helt innafor 🤮 Innsekter er ikke bra for mennesker- derfor har vi også en naturlig avsky mot dem. Men agenda 2030 er helt i rute og folk sluker det rått 👏 Anonymkode: e0d9f...76a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #49 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skremmende å se hvor mange som synes dette er helt innafor 🤮 Innsekter er ikke bra for mennesker- derfor har vi også en naturlig avsky mot dem. Men agenda 2030 er helt i rute og folk sluker det rått 👏 Anonymkode: e0d9f...76a Mye informasjon om deg i dette korte innlegget her: - Aldri vært i store deler av Asia eller sett et program derfra - Aldri vært i store deler av Afrika eller sett et program derfra - Stor mangel på grunnleggende menneskelig biologi - Fullstendig mangel på kildekritikk Sånn til informasjon: Grunnen til at mennesker har en aversjon mot insekter er at mange av dem kan være giftige eller på annen måte kan skade oss. Omtrent same grunn som at vi er redd for store elger og bjørner og haier med skumle tenner. Betyr det at det er farlig for oss å spise dem? Anonymkode: 8cbb0...591 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #50 Del Skrevet 22. januar 2023 Det blir i hvert fall spennende å stå på sidelinjen å se på fremover. Spent på om politikere, media og matvarebransjen kommer til å forsøke å normalisere insekter som mat... og hvor mange som lar seg påvirke og tror at å spise insekter som må produseres (sirisser er en rødlistet art), tømmes tarminnhold på, for så å knuses og fraktes, er bedre for klimaet enn å f.eks. dyrke mat i sin egen hage. 🍿🐛 Forhåpentligvis er det bare en konspirasjonsteori! Anonymkode: f5737...fba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #51 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skremmende å se hvor mange som synes dette er helt innafor 🤮 Innsekter er ikke bra for mennesker- derfor har vi også en naturlig avsky mot dem. Men agenda 2030 er helt i rute og folk sluker det rått 👏 Anonymkode: e0d9f...76a Med den logikken er også svinekjøtt heller ikke bra for mennesker, siden blant annet jøder, muslimer og syvendedagsadventister har avsky mot å spise det. Du har ikke tenkt på at avsky mot å spise insekter kan være kulturelt betinget? Anonymkode: e8809...364 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 22. januar 2023 #52 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så fordi jeg tilfeldigvis har fått i meg en brøkdel av noe et par ganger i livet, så skal jeg spise frysetørrede sirisser? Nå er jeg veldig nøye med å lese ingredienslistene. Poenget mitt er at jeg ikke forstår helt grunnen til at det blir brukt tid og penger på noe slikt, når vi har så mye å ta tak i ang. jordbruket og matproduksjonen til bøndene i Norge. Ellers er jeg veldig nøye med å lese ingredienslister, nettopp pga. allergier. Jeg spiser ikke godteri f.eks. Det hele er bare utrolig ekkelt og uappetittlig. Anonymkode: d9012...9db Det er tvert imot helt ok som mat. Du har kun fordommer fordi du aksepterer ert som fullstendig fremmed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #53 Del Skrevet 22. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (2 minutter siden): Det er tvert imot helt ok som mat. Du har kun fordommer fordi du aksepterer ert som fullstendig fremmed Jeg takler ikke tanken på insekter som mat fordi jeg har fordommer mot erter? Ikke dra de stakkars ertene inn i dette her... 🤭 Liker at du prøver deg på matskam, som sikkert kommer til å skje flere fremover. Håper ikke vi som ikke orker tanken på insekter som fullverdig mat blir stemplet som klimafornektere også nå. Anonymkode: d9012...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 22. januar 2023 #54 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg takler ikke tanken på insekter som mat fordi jeg har fordommer mot erter? Ikke dra de stakkars ertene inn i dette her... 🤭 Liker at du prøver deg på matskam, som sikkert kommer til å skje flere fremover. Håper ikke vi som ikke orker tanken på insekter som fullverdig mat blir stemplet som klimafornektere også nå. Anonymkode: d9012...9db Ordboken min er litt herlig, men du har et poeng. Erter er ganske unaturlige og sære greier. Vokse i lag inni en belg og skape rare reaksjoner i magen om du stuer dem. Det må være noe mafian! Tvert imot synes jeg matskam er noe forbannet tøv, vi bruker insekter i mat, tilsetningsstoffer og ikke minst sminke allerede. Det er så mye annet rart folk stapper i seg, hvordan kan dette være så ille bare fordi man synes insekter er creepy når de lever? Endret 22. januar 2023 av TheHairyToothfairy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #55 Del Skrevet 22. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (4 minutter siden): Ordboken min er litt herlig, men du har et poeng. Erter er ganske unaturlige og sære greier. Vokse i lag inni en belg og skape rare reaksjoner i magen om du stuer dem. Det må være noe mafian! Tvert imot synes jeg matskam er noe forbannet tøv, vi bruker insekter i mat, tilsetningsstoffer og ikke minst sminke allerede. Det er så mye annet rart folk stapper i seg, hvordan kan dette være så ille bare fordi man synes insekter er creepy når de lever? Må innrømme at jeg synes at insekter er creepy når de er døde også. Og det ble stor ståhei da en video av pastamerket Barilla fikk det som å virke som at de skulle begynne å bruke insektsmel, så noe sier meg at jeg ikke er alene om det: https://www.tellerreport.com/news/2022-11-03-barilla--the-case-of-pasta-with-insect-flour--but-the-company-had-never-proposed-it.rJGpRI3bro.html Men kommer selvsagt ikke til å nekte noen å spise det om de har veldig lyst. Jeg synes bare at det er veldig sært, ekkelt, uappetittlig, og totalt unødvendig å innføre. Anonymkode: d9012...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 22. januar 2023 #56 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må innrømme at jeg synes at insekter er creepy når de er døde også. Og det ble stor ståhei da en video av pastamerket Barilla fikk det som å virke som at de skulle begynne å bruke insektsmel, så noe sier meg at jeg ikke er alene om det: https://www.tellerreport.com/news/2022-11-03-barilla--the-case-of-pasta-with-insect-flour--but-the-company-had-never-proposed-it.rJGpRI3bro.html Men kommer selvsagt ikke til å nekte noen å spise det om de har veldig lyst. Jeg synes bare at det er veldig sært, ekkelt, uappetittlig, og totalt unødvendig å innføre. Anonymkode: d9012...9db Det er jo like mye forskjell på å bruke insekter som andre typer kjøtt. Vi spiser ikke katt blant annet fordi det lukter og smaker helt forferdelig når det stekes eller kokes (ikke verdens beste eksempel, men det var det jeg kom på at tidlig på dagen. Hvorfor KGer vi nå?) Jeg kjenner ikke till saken du refererer til, men våger å anta at det de bruker ikke skulle være nødvendig slik de brukte det? Skal lese meg opp. Slanger er også litt creepy når de er døde, men de smaker helt ok. Og i en verden av matmangel så burde alle triks prøves. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #57 Del Skrevet 22. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (6 minutter siden): Det er jo like mye forskjell på å bruke insekter som andre typer kjøtt. Vi spiser ikke katt blant annet fordi det lukter og smaker helt forferdelig når det stekes eller kokes (ikke verdens beste eksempel, men det var det jeg kom på at tidlig på dagen. Hvorfor KGer vi nå?) Jeg kjenner ikke till saken du refererer til, men våger å anta at det de bruker ikke skulle være nødvendig slik de brukte det? Skal lese meg opp. Slanger er også litt creepy når de er døde, men de smaker helt ok. Og i en verden av matmangel så burde alle triks prøves. Her må vi bare være enige om å være uenige. Jeg klarer ikke å sidestille insekter med norsk, rent, gressforet dyrekjøtt. Men så lenge du respekterer det, så skal jeg tåle at du tar en dryss pulveriserte sirisser (så fremt de ikke lenger er rødlistet). Jeg er mer opptatt av å legge til rette for at bøndene i Norge kan dyrke og selge god norsk mat, og håper at de fleste er det samme nå når jordbruken står for fall. Logges ut av KG nå, takk for påminnelsen. Anonymkode: d9012...9db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odyssinous Skrevet 22. januar 2023 #58 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 7.14): - Endret 4. januar 2024 av Odyssinous Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 22. januar 2023 #59 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Gjengen i WEF er en gjeng maktsyke mennesker. Her er gamle krigsforbryter Tony Blair fra Davos. På tide å våkne opp før de rævkjører verden for å "redde klimaet" og kommer med digitale helsepass for halvårlige vaksiner Endret 22. januar 2023 av Tunique 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #60 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har vært en kjent konspirasjonsteori f.eks. i USA (hvor mange jeg gamer med bor). De har tullet mye med gærninger som har trodd på at insekter som mat vil bli innført gradvis i vesten. Regjeringen hadde ikke godkjent dette om de ikke ville at det skulle bli en del av vårt kosthold? Så enkelt er det. Bare av nysgjerrighet; hvilke ville motiver tenker du jeg dikter opp? Alt jeg sier er at jeg synes det er utrolig ekkelt å innføre insekter som matvare. Anonymkode: d9012...9db Jeg lurer på hvilke motiver du mener de har siden du hauser opp så voldsomt at dette er en konspirasjon, de spiser biff selv, håper de ikke gjennomfører osv osv. Hva i alle dager er problemet med å godkjenne sirisser? Det er ikke som om det med insekter som matkilde er nytt, det har man jo snakket om lenge. Anonymkode: 6187c...908 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå