Gå til innhold

Reddet opp av Middelhavet, men vil ikke til Norge


Stina234

Anbefalte innlegg

Norge sa ja til å ta imot 20 migranter som var reddet opp i Middelhavet fra norsk skip. Det viser seg at ingen av de 234 personene ville til Norge.

Dette er vel det endelige beviset på at dette dreier seg om lykkejegere.  Tror det er på høy tid at Leger uten grenser også tar innover seg at dette spillet bør avsluttes.

  • Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Stina234 said:

Dette er vel det endelige beviset på at dette dreier seg om lykkejegere. 

Hvorfor det? Det er jo mange som mener at folk vil til Norge for å snylte på velferdsgodene våre. Ser jo ikke akkurat ut til at dét stemmer.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Stina234 said:

Norge sa ja til å ta imot 20 migranter som var reddet opp i Middelhavet fra norsk skip. Det viser seg at ingen av de 234 personene ville til Norge.

Dette er vel det endelige beviset på at dette dreier seg om lykkejegere.  Tror det er på høy tid at Leger uten grenser også tar innover seg at dette spillet bør avsluttes.

Link?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så rart? Norge er kaldt og jævlig. Språk og integrering er vanskelig, det er vanskelig å få jobb som utlending, levekostnadene er høye og lønnsnivået relativt lavt. Gitt alternativer velger nok mange noe annet.

Endret av Jdz
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så rart at de ikke vil til Norge? Veldig få vet hva Norge er. I samme situasjon hadde jeg kanskje også ønsket meg et annet sted, som Frankrike, Spania, England eller et større land jeg hadde hørt mer om.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jdz skrev (2 minutter siden):

Det er kanskje ikke så rart? Norge er kaldt og jævlig. Språk og integrering er vanskelig, det er vanskelig å få jobb som utlending, levekostnadene er høye og lønnnivået relativt lavt. Gitt alternativer velger nok mange noe annet.

Ja, virkelig forståelig. Ikke bare vanskelig å få seg jobb som utlending.. Sliter selv med å få jobb, selv om jeg har høy utdannelse med en del erfaring. Hvis man i tillegg mangler stort nettverk, familie og ikke har masse sparepenger og arv vil det bli desto kaldere samfunn og mer utenforskap.. :( 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som definerer det å være en verdig nok flyktning? Fravær av ønsker om å ikke bli flytta til Norge?

Utvalget som skulle få komme til Norge, måtte fylle ganske strenge kriterier. En ting er hva jeg personlig mener om det å ta et sånt valg. Jeg konkluderer foreløpig med at jeg vet for lite om hvilke alternativer de fikk, begrunnelse for dette, og rett og slett systemet for denne fordelinga. 

Det som jeg derimot har merka meg etter at krigen i Ukraina brøt ut, og dette er ikke til forkleinelse for ukrainere eller for å undergrave deres elendighet, er en forskjell på hva man forventer av disse flyktningene og andre flyktninger. Toleransegrenser for hvilken standard, ønsker, preferanser og menneskelige følelser flyktninger fra en del andre verdenshjørner har, er betraktelig lavere. Hvor var f.eks. "nja, er nå dette en flyktning verdig vår hjelp, er de reelle flyktninger?"-gjengen da ukrainerne fikk særbehandling som andre flyktninger bare kan drømme om, både av det nasjonale og internasjonale samfunnet? 

Det er forresten ingen logisk motsetning mellom det å være en reell flyktning (hva nå enn det er) og det å ha urimelige krav samtidig. Det ene utelukker ikke det andre. 

 

Endret av Søgni
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel et FN estimat på at minst 75% som krysset middelhavet ikke var flyktninger. 

Jeg kjenner en, eller indirekte kjenner en som kom over på båt. Vel jeg er bekjent av kona hans. Han var ikke i nød, annet enn økonomisk nød.

Han sender halve lønna «hjem». Skulle jo tro at hjem var hvor han, kona og ungene var 🤔 Han drar også «hjem» på ferie. 

@DislayName du har helt rett, det er litt av en smørje. 

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (14 timer siden):

Norge sa ja til å ta imot 20 migranter som var reddet opp i Middelhavet fra norsk skip. Det viser seg at ingen av de 234 personene ville til Norge.

Dette er vel det endelige beviset på at dette dreier seg om lykkejegere.  Tror det er på høy tid at Leger uten grenser også tar innover seg at dette spillet bør avsluttes.

Har Norge begynt å få riktig rykte på seg i det fjerne utlandet? :nigo:

Nei, skjønner dem godt at de ikke vil til Norge. Mørkt og kaldt halve året, folk er rare og det er ikke en eneste normal strand.

Fjernere enn hjemlandet blir det ikke.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke ønsker å komme til Norge er jo bare kjempepositivt. La de søke asyl hvor de vil, ikke tving de til Norge. Vi har nok som det er allerede.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke alternativer fikk flyktningene? Hvis de allerede var i Frankrike så forstår jeg jo at de ikke ønsket å dra lengre nord, til et land de vet nada om.

Men hvis alternativet var enten Norge eller hjemlandet og de valgte hjemlandet, da er de lykkejegere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fremdeles på en forklaring om hvordan disse menneskene er lykkejegere når de ikke vil til Norge. Mange sier jo at folk er ute etter å knerte velferdsstaten vår ved å komme hit fordi de vil ha alle godene vi har. 

Forklaring, anyone? Jeg er skikkelig forvirra. Dette beviser jo det motsatte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (8 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på en forklaring om hvordan disse menneskene er lykkejegere når de ikke vil til Norge. Mange sier jo at folk er ute etter å knerte velferdsstaten vår ved å komme hit fordi de vil ha alle godene vi har. 

Forklaring, anyone? Jeg er skikkelig forvirra. Dette beviser jo det motsatte.

Helt enig !    Det gir ikke mening.  Mange drar jo gjennom hele Europa for å komme til et Nordisk land.  Der er de sikret de beste velferdsgodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vixella skrev (31 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på en forklaring om hvordan disse menneskene er lykkejegere når de ikke vil til Norge. Mange sier jo at folk er ute etter å knerte velferdsstaten vår ved å komme hit fordi de vil ha alle godene vi har. 

Forklaring, anyone? Jeg er skikkelig forvirra. Dette beviser jo det motsatte.

De søker lykken en annet sted. Dessuten er det bra mange som reiser gjennom flere land før de så ender opp i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (35 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på en forklaring om hvordan disse menneskene er lykkejegere når de ikke vil til Norge. Mange sier jo at folk er ute etter å knerte velferdsstaten vår ved å komme hit fordi de vil ha alle godene vi har. 

Forklaring, anyone? Jeg er skikkelig forvirra. Dette beviser jo det motsatte.

Det er fult mulig å være lykkejeger i varmere strøk også ... Det finnes flere land i verden enn Norge. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drizzt said:

Det er fult mulig å være lykkejeger i varmere strøk også ... Det finnes flere land i verden enn Norge. 

Nei, virkelig? Trodde Norge var det eneste landet i verden. Søren og.

Det jeg mente er at da faller jo argumentene til de som mener at folk er ute etter å snylte på velferdsstaten vår litt sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (3 minutter siden):

Nei, virkelig? Trodde Norge var det eneste landet i verden. Søren og.

Det jeg mente er at da faller jo argumentene til de som mener at folk er ute etter å snylte på velferdsstaten vår litt sammen.

Det gjør det vel ikke? Det er da ikke gitt at alle lykkejegere har akkurat Norge som sitt ultimate mål. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...