Gå til innhold

Noen vegetarianere her som lurer på julemiddagen?


Iset

Anbefalte innlegg

her er svaret:

"VILTGRYTE" 2-3 personer (julaften 3-dobler jeg oppskriften)

1 stor boks sopp

1 beger rømme

2 store løk i skiver

1 eske mørke vegebiter (fås fra fryseren på helsekost, smaker fantastisk likt biffstrimler)

1 beger snøfrisk med sopp/einerbærsmak (eller naturell)

3-4 dl melk (anhengig av ønsket mengde saus)

3-4 ss maizenna (avhengig avønsket tykkelse på saus)

sukkerkulør

smør/margarin til steking (ikke olje!!!!!!!)

stek vegebitene i smør. ha dem oppi en gryte. stek soppen og løken og ha dem oppi gryta. la litt av "stekesjyen" ligge igjen på pannen. ha oppi begeret med rømmeog visp inn mot midten. la rømmen putre litt mens du hele tiden visper. Ha rømmen oppi gryta med det andre.

nå setter du gryta på middels varme. rør alt skikkelig sammen, og ha oppi snøfrisk og melk. la det smøkoke mens du rører, i ca 5 minutter. ha oppi maizenna til du får ønsket tykkelse på sausen. dvs ha oppi 2 ss, rør og la det putre litt. så har du oppi mer dersom du ønsker det. sausen er best tykk! er det for lite saus har du oppi mer melk, og regulerer tykkelsen og mengden hele tiden med melk og maizenna.

ha oppi litt sukkerkulør til du får ønsket brunfarge på sausen. la det til slutt koke i 5-6 minutter.

server med kokte poteter, tyttebærsyltetøy og rosenkål:)

dette spiser altså oss grønnsaksspisere på juleaften. og den er så god at den kjøttspisende delen av familien også har begynt å spise den på julaften. og DET sier noe om den gode smaken på denne gryten, for jeg snakker om virkelig kjøttelskende mennesker her hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At dette er godt betviles ikke, men bare et lite spørsmål fra meg:

Når man bestemmer seg for å leve som vegetarianer, altså stort sett/kun på vegetabilsk kost, må det vel bl.a. være fordi man liker slik mat. Hvorfor er da så mange vegetariske retter etterligninger av kjøttretter, slik som denne?

Jeg spør ikke for å være frekk eller ufin på noens bekosting. Jeg bare lurer.

Mvh Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei for all del, du må bare spørre:)

åjoo jeg ELSKER kjøtt, men jeg tar sterk avstand fra måten dyrene blir behandlet på. IKKE det at de blir spist, men måten dette skjer på. så jeg er vegetarianer av rent etiske grunner. har vært det i snart 6 år.

men klart, det er jo folk som ikke liker kjøtt, og jeg har et par venner som er vegetarianere fordi de ikke LIKER smaken av kjøtt, men de klarer heller ikke å spise disse "etterligningene".

så vi som er vegetarianere av etiske grunner (faktisk de aller fleste er det) spiser dette "kjøttet" med kjempegod samvittighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing fra temaet, men håper jeg blir tilgitt...

Er det da greit da å spise dyr som har levd fritt hele sitt liv og som blir drept av en jeger? Hold "champagnejegerne" utenfor. Jeg snakker om de som lever av og med naturen hele året og som jakter for å regulere bestanden (De store hjordedyra har f.eks. få naturlige fiender) og for matens skyld. Er absolutt ikke ute eter å "krangle". Er bare interessert!

Klem fra Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

neida jeg blir sjelden sur fordi noen sier meningene sine eller hva det måtte være:)

jo jeg synes selvfølgelig det er MYYYE bedre å spise frittgående dyr! det hadde jeg selv gjort dersom jeg ikke var så h.... følsom. er født slik, og har alltid følt jeg ikke passet inn i denne verdenen. men sånn er jeg bare:/

det er naturlig å spise frittgående dyr/vilt. så det er jeg IKKE imot, overhodet (utenom som du selv sier, champagnejegerne, stilig utrykk forresten :hoho: , de som bare jakter for spenningens skyld, det kan jeg aldri komme til å fatte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig godt ut Iset :) Tror kanskje jeg må prøve dette, uten og si til mannen at det ikk er kjøtt :blunke:

Lurer på en ting jeg da:

1 eske mørke vegebiter

Heter det det, eller heter det noen annet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det heter det:) men for å være på den sikre siden: tivall (merket) mørke vegebiter. den ligger i fysedisken på helsekosten, pakken er gul og grønn med bilde av bitene utpå.

det finnes lyse også, men de passer ikke inn i denne retten, de passer mer inn i "kylling" retter.dessuten er de mørke 120 ganger bedre på smak:)

jeg tror nok du klarer å lure mannen din, for jeg har lurt naboen min, og hun er elstremt kjøtt elskende, så hadde noen kjent forskjell så hadde HUN det:)

lykke til:)

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...