Gå til innhold

Hvorfor blandes klassene i 8?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg var det fint med klassebytte for på slutten av barneskolen hang jeg veldig lite med de i min egen klasse og mer med folk i andre klasser. Hadde vært kjedelig å måtte tilbringe 3 nye år med folk jeg hadde lite til felles med. 

Anonymkode: 106fe...2f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del hadde en positiv opplevelse. Jeg ble mobbet hele barneskolen, men det gav seg på ungdomsskolen fordi man kom i klasse med andre mennesker, fikk en ny start og fikk nye venner. Hadde jeg havnet med gamle klassen igjen så hadde jeg nok ikke vært her i dag. 

Anonymkode: eb722...37b

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når jeg var ung så valgte skolen å blande klassene i 8. Er dette vanlig i dag?

Jeg synes dette er så rart. For det er akkurat i den tiden barna er mest utrygge, fordi de går inn i puberteten. Da blir det jo bare mer mobbing.

Hvorfor velger de å gjøre dette?

Anonymkode: 80f64...4b4

Her skal klassene også blandes i 6.klasse. Grunnen til det er fordi det blir veldig klikkete, spesielt blant jentene. De har godt av å blandes og bli bedre kjent med de andre i klassen. A og b klasser her...

Det samme i 8.klasse. Noen klasser må blandes for at det skal bli mindre klikkete, og bedre trivsel. 

Synes det er bra at de blander klassene. Elevene har godt av det. Alle elever blir tatt hensyn til når de blander klassene. 

Anonymkode: 6ed94...2d2

• Liker 1
Skrevet

Her blandes klassene. En ungdomsskole får elever fra flere barneskoler. Det er en overgang og skal være det også. Det stilles større krav faglig sett. De får karakterer som har betydning, om ikke for skolevalg, så linje?  Barna på ungdomsskolen har valgfag mv. slik at de uansett ikke bare er sammen med sin klasse. Kall det sosial trening? Her sørger de for at alle går i klasse med en eller to nære venner. For eldstemann slo ikke det til, da barna raskt vokste fra hverandre. Men de fant sine venner på hver sin kant. 

Yngstemann er på barneskolen og der har de begynt med en firedeling av de tre klassene en del av tiden. Det har noe for seg. Barna blir nærere flere og bedre rustet sosialt. Yngstemann er tidligere mobbeoffer, men synes dette går helt greit. 

Alt i alt tror jeg denne sosiale treningen er ekstra viktig for dagens elever. Tiden med korona gjorde ikke underverker for sosial utvikling. 

Anonymkode: 466fd...ad9

Skrevet

Da jeg var på den alderen så de det an fra år til år. Noen år blanda de, andre beholdt de. Hos oss kom de fleste fra samme skole(4 paralleller) i tillegg til to bygdeskoler(alt fra 3-15 elever per årstrinn)kullet over oss ble ikke blandet(småskolen kom i hver sin klasse), de hadde gode trygge klasser. I min klasse var det veldig klikkete og mye intriger, dårlig klassekultur, ikke et godt sted å være. Vårt kull ble blanda, og det er jeg veldig glad for! Jeg var et sånt stille, forsiktig og utrygt barn. Jeg er så utrolig glad for at jeg slapp å gå i den klassen videre, da hadde ungdomsskolen blitt et mareritt. 

Anonymkode: 0667e...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sikkert forskjellige opplevelser, men for meg var miljøforandring en befrielse fra utryggheten.

Anonymkode: abd08...8c5

For meg var miljøforandring en begynnelse på utrygghet, både når jeg flytta langt i løpet av barneskolen, og når den klassen ble splittet ved overgang til ungdomsskolen. Men for de fleste er miljøforandring til det bedre. Jeg hadde et håp om det, men ungdomsskolen ble, som jeg har skrevet før, - et mareritt. For meg ble videregående skole et befriende kapittel

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 19.30):

Hva med forsiktige og nervøse barn som ikke trives i sitt klassemiljø? De kan oppleve å blomstre opp ved å da får bytte klasse.

Hos oss er det også sånn at man kan ønske hvem man kommer i klasse med, ca 1/4 av den nye klassen vil være fra den gamle klassen din. Så et forsiktig og nervøst barn vil få komme i klasse med noen gode venner fra gammel klasse hvis han ønsker. 

Anonymkode: a793d...4b6

Men hva med de forsiktige barna som får blomstre i en inkluderende klasse på barneskolen, men som rives ut i den mest sårbare alderen til kun ukjente og gjerne med utagerende elever fra andre skoler?

Anonymkode: ad730...364

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva med de forsiktige barna som får blomstre i en inkluderende klasse på barneskolen, men som rives ut i den mest sårbare alderen til kun ukjente og gjerne med utagerende elever fra andre skoler?

Det høres veldig dramatisk ut. Er virkelig 12 år den mest sårbare alderen i et barns liv? Det er mange hensyn å ta når barneskoleelever skal bli ungdomsskoleelever. Det er mange overganger i livet. Det må trenes på gjennom hele livet, ikke bare når de er voksen. Et barn er mer sårbar når det er mellom 1 og 2 år, likevel blir de "revet ut av mors hender" og plassert i en barnehage med mange ukjente skrikende og utagerende barn. Skulle barn bare vært hjemme hos mor til de ble voksen for å slippe å kjenne på at livet kan være vanskelig i blant? Det er bedre at voksne rundt gjør overgangene og endringene så gode som mulig enn å beskytte dem fra å oppleve overganger og endringer. 

Skrevet
ESFP skrev (22 timer siden):

Det høres veldig dramatisk ut. Er virkelig 12 år den mest sårbare alderen i et barns liv? Det er mange hensyn å ta når barneskoleelever skal bli ungdomsskoleelever. Det er mange overganger i livet. Det må trenes på gjennom hele livet, ikke bare når de er voksen. Et barn er mer sårbar når det er mellom 1 og 2 år, likevel blir de "revet ut av mors hender" og plassert i en barnehage med mange ukjente skrikende og utagerende barn. Skulle barn bare vært hjemme hos mor til de ble voksen for å slippe å kjenne på at livet kan være vanskelig i blant? Det er bedre at voksne rundt gjør overgangene og endringene så gode som mulig enn å beskytte dem fra å oppleve overganger og endringer. 

Det finnes flere sårbare perioder i livet, og du kan ikke sammenligne en toåring med en tenåring!!

Gjest CatPerson123
Skrevet

Man begynner jo ofte på en ny ungdomsskole enn barneskolen, da kommer det elever fra flere skoler. De kjenner ikke hverandre fra før. Hvordan ha like klasser som før, når alle kommer fra forskjellige steder ? Uansett kommer man ofte med et par venner. Er viktig å kunne tilpasse seg nye folk og steder også! Det er nødvendig senere i livet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Barneskolen er ikke alltid så trygg og inkluderende, og ungdomsskoleelevene er ikke alltid så utagerende som du skal ha det til.

Anonymkode: e06ca...cc8

• Liker 2
Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

Det finnes flere sårbare perioder i livet, og du kan ikke sammenligne en toåring med en tenåring!!

Jeg brukte eksempelet med barn på 1-2 år fordi anonym skrev at den mest sårbare alderen var da barnet var 12/13. Jeg mener en 1-2 åring er mye mer sårbar og at overgangen mellom trygt hjem og kaos i barnehage er mye vanskeligere for et barn. Jeg mener vi skal hjelpe barna gjennom disse overgangene slik at de er godt rustet for å klare overganger selv som voksen. Et forsiktig barn med angst trenger mer støtte enn andre barn, men de trenger ikke å skjermes fra livets overganger. For å lære seg å tåle følelsen frykt, må man eksponeres og veiledes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...