AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #41 Skrevet 18. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken tid var dette? Jeg er født i 81 og vi fikk nye klasser på ungdomsskolen, og slik hadde det vært i mange år før min tid. Det er vel kun på veldig små steder man har samme skole og samme klasse fra 1-10 (eller 9., som det var før). Vi hadde egen ungdomsskole som blandet elever fra to barneskoler. Anonymkode: e06ca...cc8 Gikk på skole i Oslo norn år før deg der det var 1.-9. klassetrinn, og det eneste som skjedde i ungdomsskolen, var at det kom 3-4 elever fra andre skoler, nye lærere, karakterer, og muligheten til å være inne i friminuttene. Anonymkode: aa733...60f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #42 Skrevet 18. januar 2023 ESFP skrev (Akkurat nå): Nei. Men skal verden kretse rundt de nervøse og utrygge barna som ikke får veiledning hjemme? Eller skal man fange opp disse barne sånn at de får hjelp istedenfor å tilpasse omverdenen kun til dem? Men er det ikke helt mongo å splitte opp og mikse barna når de er på sitt mest utrygge, noen er jo regelrett psykopater i denne tiden. Selv om de vokser det av seg. Hvorfor ikke heller splitte dem i 5 klasse? Da er de jo mye mer naive. Anonymkode: 80f64...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #43 Skrevet 18. januar 2023 Der jeg gikk ble store klasser fra barneskolen (mer enn 20 elever) ikke delt, men fikk inn nye enkeltelever, f.eks tilflyttere og elever fra Steinerskolen (mange av dem byttet skole i løpet av ungdomstrinnet siden nærmeste Steinerskole med videregående-klasser var i nabobyen). Små klasser ble slått sammen. Det var 8 klasser på hvert trinn, og vi var 32 i klassen siste året. Elevene kom fra 6 forskjellige barneskoler, og elevene fra de største barneskolene ble fordelt på minst to ungdomsskoler. Så jeg ble ikke kvitt mobberne mine før jeg begynte på privat videregående i en annen by. Her jeg bor nå er det 1.-10.-skole med 10-15 elever på hvert trinn. På 5. trinn kommer det 1-5 elever fra en liten grendeskole i tillegg. Så her går de sammen fra barnehagen og til de skal over på videregående, og da flytter de fleste på hybel for å slippe å sitte på bussen i nesten 3 timer hver dag. Anonymkode: ea325...521
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #44 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er det ikke helt mongo å splitte opp og mikse barna når de er på sitt mest utrygge, noen er jo regelrett psykopater i denne tiden. Selv om de vokser det av seg. Hvorfor ikke heller splitte dem i 5 klasse? Da er de jo mye mer naive. Anonymkode: 80f64...4b4 Er der bedre å beholde elevene i en klasse de er utrygg i da? Anonymkode: e06ca...cc8 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #45 Skrevet 18. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjelder jo ikke alle. Anonymkode: e06ca...cc8 De virkelig "tøffe" gutta (av typen som er med i diverse gjenger) vokser sjeldent opp; det eneste som skjer i årenes løp, er at de får mer erfaring med rettsvesenet og norske fengsler. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Så du tenker at skolen skal legge opp til en slags darwinisme. Der de nervøse og utrygge barna, som gjerne får null veiledning hjemme, skal iverlates til seg selv og lide i stillhet. For det er jo virkeligheten og ekstremt traumatiserende for barna. Anonymkode: 80f64...4b4 Ja - tydeligvis er det dette som er tankegangen her. Anonymkode: aa733...60f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #46 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De virkelig "tøffe" gutta (av typen som er med i diverse gjenger) vokser sjeldent opp; det eneste som skjer i årenes løp, er at de får mer erfaring med rettsvesenet og norske fengsler. Ja - tydeligvis er det dette som er tankegangen her. Anonymkode: aa733...60f Har ikke erfaring med gjengmiljøet, men de i klassen min som mobbet andre er ikke mobbere i dag. De fleste skikket seg i løpet av videregående. Noen av de gode gutta derimot fikk problemer med rus. Veldig trist. Anonymkode: e06ca...cc8
Loke37 Skrevet 18. januar 2023 #47 Skrevet 18. januar 2023 Her ble de og splittet, 4 klasser ble til 3 på ungdomstrinnet, ca 1/4 av klassen ble med og lærer fordelte sånn at de fikk med seg en de hang mest med. Det har vært sånn i alle år, så barna er godt forberedt på at det kommer.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #48 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke erfaring med gjengmiljøet, men de i klassen min som mobbet andre er ikke mobbere i dag. De fleste skikket seg i løpet av videregående. Noen av de gode gutta derimot fikk problemer med rus. Veldig trist. Anonymkode: e06ca...cc8 Mobbeofrene fikk problemer ja. Det er ikke rart. Mobbing er traumatiserende. Anonymkode: 80f64...4b4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #49 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mobbeofrene fikk problemer ja. Det er ikke rart. Mobbing er traumatiserende. Anonymkode: 80f64...4b4 Har da ikke sagt de var mobbeoffer!! Ærlig talt, ikke vri på det jeg skriver. Anonymkode: e06ca...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #50 Skrevet 18. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke erfaring med gjengmiljøet, men de i klassen min som mobbet andre er ikke mobbere i dag. De fleste skikket seg i løpet av videregående. Noen av de gode gutta derimot fikk problemer med rus. Veldig trist. Anonymkode: e06ca...cc8 Godt at de vokste det av seg - det at man ble mer voksen på allmennfaglig videregående, var også noe som skjedde i min tid, der den harde kjernen av tøffe gutter enten gikk ut i arbeidslivet, drev dank, eller fortsatte på yrkesskolen. I dagens skole har jeg derimot inntrykk av at mobbingen på videregående fortsetter nesten som på ungdomsskolen. Anonymkode: aa733...60f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #51 Skrevet 18. januar 2023 Hos oss ble sånn fire ulike barneskoler slått sammen til en ungdomsskole, den ene av barnskolene hadde seks elever på trinnet når vi begynte på ungdomsskolen. Hadde blitt rart hvis de seks skulle vært en klasse for seg selv. Tror barn har godt av å bli kjent med nye barn, ikke bare gå med de samme fra barnehagen til vgs. Anonymkode: 1a60d...c1f 1
Millimani Skrevet 18. januar 2023 #52 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom samtlige elever fra en barneskole hadde havnet i 8a, og samtlige elever fra en annen barneskole hadde blitt samlet i 8b, så ville det vel bare endt med at de fra den første barneskolen holder seg til deres egen "flokk" og aldri finner det bryet verdt å knytte noen vennskap til de fra parallell-klassene. Samtidig holder gjengen fra en annen barneskole seg bare fast til alle de kjenner litt fra deres egen barneskole. Blir vel enda mindre vennskap på tvers av klassene på denne måten. Anonymkode: c36b8...361 Da jeg begynte på ungdomsskolen kom jeg fra en barneskole med drøyt 100 elever, og var tilflytter knapt halvannet år i forveien. Enkelte elever valgte å søke seg over på en mye omtalt privatskole i kommunen. Det at den var mye omtalt handlet først og fremst om at det var en skole uten mobbing, og at det var en kristen skole. Jeg fortsatte i den offentlige skolen, men mista min aller beste venninne til privatskolen sammen med en til. Jeg hadde noen få andre jenter i klassen jeg snakka litt med i ny og ne, men det var aldri noe vennskap av det. På ungdomsskolen jeg gikk på ble klasser fra to store barneskoler splittet i tre eller fire, blandet sammen, og klasser fra noen grendeskoler kom også til. Vi var fire klasser på trinnet. Spesielt fra den største barneskolen var det bare om å gjøre å tviholde på det gamle for jentene, og ingen derfra var interesserte i å stifte nye vennskap. Det ble gjengmiljø, dårlig klassemiljø, utestenging. Jeg som tilflytter ble et mobbeoffer, og lærerne så med blinde øyne. Så det at klasser fra barneskoler splittes ved overgang til ungdomsskolen er ikke nødvendigvis positivt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine barn går/har gått på en 1.-10. skole. Det kommer ikke nye elever hit til ungdomsskolen, men klassene blandes. Og det er nok lurt. Det er en del konstellasjoner som kan være lurt å bryte opp. Mange trenger å starte litt på nytt. Og elevene er jo store nok til å være gode venner også med folk i de andre klasene. Datteren min fikk helt nye bestevenner da hun begynte i ny klasse på ungdomsskolen. Sønnen min ble ikke helt fornøyd med klassen, men det har gått seg til. Jeg tror faktisk i mange tilfeller det kan være verre for sårbare elever å fortsette i et miljø som de ikke opplever som bra. Har ikke bært tilfelle for våre barn, men ser jo at noen av de som sliter kan ha godt av nytt miljø og ny start. Anonymkode: 97277...354 Jeg var, som jeg nevner i svaret over, tilflytter mot slutten av barneskolen. Kom fra en 1-10 skole hvor ungdomsskolen lå "på andre siden av fotballbanen". Dette var dog før 6-års reformen, så jeg kan kalle det 1-9 skole. Skolen jeg flyttet fra hadde 450 elever på barneskolen, mens den jeg flyttet til hadde drøyt 100. For meg ville det vært mer positivt med den første skolen, og det ble veldig vanskelig for meg å flytte, som nevnt over. Den gangen var klassene på førstnevnte skole de samme klassene gjennom hele grunnskolen. Jeg trivdes godt i klassen jeg gikk i der, og det var et godt klassemiljø med våkne lærere rundt oss alle. På ungdomsskolen vet jeg at det imidlertid eskalerte fullstendig i min klasse fra et greit klassemiljø og til elendig. Dette ble imidlertid tatt tak i av lærere med bein i nesa. Noen år senere (usikker på hvor mange, to-tre kanskje) begynte skolen ordningen med å blande klassene ved overgangen til ungdomsskolen. Slik jeg forsto det var det noe som fungerte veldig bra. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #53 Skrevet 18. januar 2023 Her vi bor blir 4 barneskoler blandet, og man får ikke ønske seg hvem man går i klasse med. Tvert i mot er det et poeng å splitte bestevenner! 😳 Dette har ikke fungert bra, spesielt siden ikke alle skolene fulgte det like godt opp, dermed havnet noen i klasse med noen som var en gjeng fra før. Helt håpløst og forbanna jævla tåpelig. Den mest sårbare tiden og så får du ikke engang være sammen med vennene dine… Anonymkode: 9bf76...66f 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #54 Skrevet 18. januar 2023 Her blandes elever fra flere barneskoler når de kommer på ungdomsskolen. Jeg tror dette er mest positivt. Føles nok litt skummelt for mange, men det virker som de fleste likevel ser frem til overgangen og synes det er spennende. Nye fjes, nye venner og bekjente. For enkelte blir det sikkert en dårlig opplevelse, for andre, som mistrivdes på barneskolen, kan dette være en ny start. Jeg tror det er mest sunt å bryte opp grupper etter noen år for å gi alle ny input. Anonymkode: f7c5d...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #55 Skrevet 18. januar 2023 Her blandes ulike skoler både på 5.trinn og 8.trinn. Har gått helt fint for mine. De får med seg flere fra den gamle klassen over i den nye. Anonymkode: 4f42e...46e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #56 Skrevet 18. januar 2023 Syntes det var ålreit at vi ble fordelt i nye klasser når vi gikk over på ungdomsskolen. Var så mye problemer med oss at flere av lærerne vi hadde har mareritt om 98-kullet den dag i dag. Vi var fremdeles grusomme på ungdomsskolen også, men det ble litt bedre når de verste gruppene ble splitta i timene. De ble mere ro når den verste krigssonen holdt seg til friminuttene. Klassene ble bare blandet i valgspråk. Det jeg ikke likte så godt var at klassene ble delt inn i to grupper x3. Klassen min het 8/9/10 B1BAF. B var vanlig klassedeling, 1 var hvilken kontaktlærer jeg hadde (klasselista ble delt i to og de over streken var 1 med kontaktlærer X og de under var 2 med kontaktlærer Y), B var hvilken gruppe jeg var i K&H/sløyd, A var hvilken gruppe jeg var i musikk/heimkunnskap i 9. og F var for fransk. Jeg ble mye mobbet og opplevde det som utrygt at vi var delt i fag-grupper innad i klassen. For meg hadde det vært lettere om vi var blandet på tvers av trinnet, for ingen av klassegruppene var like. Da fikk jeg kanskje fred fra to i musikk, men så var de bare byttet ut med noen andre som var ekle. Anonymkode: 6fb3f...802
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #57 Skrevet 19. januar 2023 Når jeg begynte på ungdomsskolen så ble det nye klasser da det var 4 barneskoler som skulle over til 1 ungdomsskole. På ungdomsskolen var det 3 avdelinger med 2 klasser på hver avdeling. Hadde samme klasse ut ungdomsskolen. Anonymkode: ffcfd...943
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #58 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men, går det opp i antall pr klasse om man ikke blander da? Feks 34 stk fra en skole, 22 fra en annen osv Anonymkode: 82919...109 Skolen min var grunnskole med både barneskole og ungdomsskole i ett. Vi fikk kun to nye elever i begynnelsen av 8., som kom fra andre skoler. Allikevel blandet de klassene. Dette var i 2004, aner ikke om det er vanlig praksis lenger. Anonymkode: 84be2...3b1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #59 Skrevet 19. januar 2023 Hos oss ble det gjort fordi noen måtte bytte skole fordi skolen deres ikke hadde ungdomsskole, bare barneskole. Så vi ble blandet med elever fra de andre skolene. Anonymkode: a707f...fbc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #60 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men er det ikke helt mongo å splitte opp og mikse barna når de er på sitt mest utrygge, noen er jo regelrett psykopater i denne tiden. Selv om de vokser det av seg. Hvorfor ikke heller splitte dem i 5 klasse? Da er de jo mye mer naive. Anonymkode: 80f64...4b4 Sikkert forskjellige opplevelser, men for meg var miljøforandring en befrielse fra utryggheten. Anonymkode: abd08...8c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå