Gå til innhold

Hvorfor blandes klassene i 8?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var ung så valgte skolen å blande klassene i 8. Er dette vanlig i dag?

Jeg synes dette er så rart. For det er akkurat i den tiden barna er mest utrygge, fordi de går inn i puberteten. Da blir det jo bare mer mobbing.

Hvorfor velger de å gjøre dette?

Anonymkode: 80f64...4b4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg begynte på ungdomsskolen fortsatte de gamle klassene. Nå blandes de. Jeg tror de aller fleste barn har godt av å få nye klasser. Mellomtrinnet er ofte en periode med endringer og utfordringer sosialt og med nye klasser på ungdomskolen får de en mulighet til en litt ny start, samt møter mange nye potensielle venner. 

Jeg tenker at solide vennskap på barneskolen vil overleve selv om de går i ulike klassser på ungdomskolen.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
5 minutter siden, fru Alving said:

Når jeg begynte på ungdomsskolen fortsatte de gamle klassene. Nå blandes de. Jeg tror de aller fleste barn har godt av å få nye klasser. Mellomtrinnet er ofte en periode med endringer og utfordringer sosialt og med nye klasser på ungdomskolen får de en mulighet til en litt ny start, samt møter mange nye potensielle venner. 

Jeg tenker at solide vennskap på barneskolen vil overleve selv om de går i ulike klassser på ungdomskolen.

De nye potensielle vennene kan man også møte uten at klassen oppløses; når man i ettertid ser hvor lett det er å miste kontakten med folk man gikk på skolen med, er det ingen tvil om at det er en fordel for vennskap å ha en sammensveiset klasse som skaper trygghet - en trygghet man setter stor pris på når man er sårbar.

Takk og lov for at jeg gikk på skolen i en tid der man kunne gå i samme klasse med de samme menneskene både i barne- og ungdomsskolen; tydeligvis har politikere sett og latt seg inspirere av for mange amerikanske college-filmer.

Anonymkode: aa733...60f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi flere barneskoler 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Når jeg var ung så valgte skolen å blande klassene i 8. Er dette vanlig i dag?

Jeg synes dette er så rart. For det er akkurat i den tiden barna er mest utrygge, fordi de går inn i puberteten. Da blir det jo bare mer mobbing.

Hvorfor velger de å gjøre dette?

Hvorfor tenker du det blir mer mobbing av å blande klassene? 🤔

Har forresten overhodet ikke den erfaringen. 

Anonymkode: e06ca...cc8

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Men, går det opp i antall pr klasse om man ikke blander da? Feks 34 stk fra en skole, 22 fra en annen osv

Anonymkode: 82919...109

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Her hvor jeg bor har vi 4 sentrale barneskoler 1.-7.-klasse, men kun en ungdomskole, så da blir klassene blandet i 8. klasse. For noen er det positivt og noen er det negativt. En får ikke velge hvem en vil gå i klasse med, men lærerene kan være med på å påvirke. Jeg er også enig at det kan være uheldig, da mange bruker heler 8. trinnet på å danne nye bekjentskap, finne plassen sin i klassen og å bli trygg, noe som må til for at det skal bli læring. Det blir også litt mer upersonlig med en så stor ungdomskole, og mange forskjellige lærere i samme klasse, derav mange timelærere som kanskje ikke skaper så god og tett relasjon som skal til siden de har så mange elever å forholde seg til.

Anonymkode: 28df6...d2e

Skrevet

Her vi bor er det færre ungdomsskoler enn barneskoler, så når de begynner på ungdomsskolen må de treffe ungdommer fra andre barneskoler. Her blandes elevene til nye klasser og skolen jobber hardt med å skape gode klassemiljø og en god skolekultur hvor elevene kjenner felleskap for ungdomsskolen. Og de lykkes, elevene er veldig fornøyd med å få nye klasser og treffe nye venner. Tror det hadde vært ganske ødeleggende for miljøet om man hadde hatt klasse A fra skole A og klasse B fra skole B. Da hadde ingen blitt ordentlig kjent og det kunne fort blitt "oss mot dem" stemning.

Jeg gikk forresten selv på en 1-9 skole som barn, hvor klasser ikke ble blandet ved overgang til ungdomstrinnet. Det var ganske grusomt. Alle gikk kun i sine vante spor med de som de kjente helt fra barnehagen og all mobbing og utestengelse eskalerte utover ungdomsskolen. Jeg søkte meg til vgs på en helt annen kant av kommunen for å slippe å se trynet på de folka noe mer.

Anonymkode: a793d...4b6

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi flere barneskoler 

Hvorfor tenker du det blir mer mobbing av å blande klassene? 🤔

Har forresten overhodet ikke den erfaringen. 

Fordi de mest sårbare elevene blir kastet ut i en utrygg situasjon, og den tryggheten de har erfart i en stabil klasse der de kjenner alle, forsvinner.

• Liker 5
Skrevet

Her blandes klasser fra ulike skoler både i 5.klasse og i 8.klasse. Det skaper mye styr og kaos for ungene. Fatter ikke at kommunen her fortsatt legger opp til så mange brudd iløpet av grunnskolen 

Anonymkode: e2419...541

• Liker 2
Skrevet

Jobber på 1-10-skole, og vi blander klassene på nytt når de begynner i 8. trinn. Det har vært sårt tiltrengt, og har ofte løst opp i det som har vært utrygt for noen. Noen klasser fungerer godt i småskolen, det er nye dynamikker som oppstår på mellomtrinnet, og da trenger de gjerne å løses opp på ungdomstrinnet. Vi legger selvfølgelig vekt på at alle får noen de er trygge på, i sin klasse. 

Anonymkode: 48892...cdc

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss hvor det nesten kun er barn fra samme barneskole på uskolen så har de sett at flere klassebytter på barneskolen og igjen på uskolen har gitt best miljø- mange fler som har venner utenfor bare klassen

Anonymkode: c3151...785

• Nyttig 3
Skrevet

Ungdomsskolene samler jo selvfølgelig elever fra ett par forskjellige sjuende klasser. 

Så en del av elevene fra en sjuende klasse havner i 8a, samtidig som en del havner i 8b, og resten av dem havner i 8c for eksempel. En del elever fra en annen sjuende klasse havner også i 8a, noen av dem i 8b, og noen i 8c. Men dette opplegget har vel vært helt normalt i alle år? 

Dersom samtlige elever fra en barneskole hadde havnet i 8a, og samtlige elever fra en annen barneskole hadde blitt samlet i 8b, så ville det vel bare endt med at de fra den første barneskolen holder seg til deres egen "flokk" og aldri finner  det bryet verdt å knytte noen vennskap til de fra parallell-klassene.  Samtidig holder gjengen fra en annen barneskole seg bare fast til alle de kjenner litt fra deres egen barneskole. Blir vel enda mindre vennskap på tvers av klassene på denne måten. 

Anonymkode: c36b8...361

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men, går det opp i antall pr klasse om man ikke blander da? Feks 34 stk fra en skole, 22 fra en annen osv

Meg som skrev dette. Nå skjønner jeg. Kommer fra en kommune med få barneskoler, og bare én ungdomsskole. Tenkte ikke tanken på at det fins ungdomsskoler som ikke samler forskjellige barneskoler. 

Skrevet

Her gledet ungene seg til å få nye klasser i 8.ende. Alle får ønsle seg en de får fortsette med, så trygheten blir ikke borte.

Deilig å få røske opp i klikker og få nye bekjentskaper.

Anonymkode: 06c97...49a

• Liker 4
Skrevet

Mine barn går/har gått på en 1.-10. skole. Det kommer ikke nye elever hit til ungdomsskolen, men klassene blandes. Og det er nok lurt. Det er en del konstellasjoner som kan være lurt å bryte opp. Mange trenger å starte litt på nytt. Og elevene er jo store nok til å være gode venner også med folk i de andre klasene. Datteren min fikk helt nye bestevenner da hun begynte i ny klasse på ungdomsskolen. Sønnen min ble ikke helt fornøyd med klassen, men det har gått seg til. 
Jeg tror faktisk i mange tilfeller det kan være verre for sårbare elever å fortsette i et miljø som de ikke opplever som bra. Har ikke bært tilfelle for våre barn, men ser jo at noen av de som sliter kan ha godt av nytt miljø og ny start. 

Anonymkode: 97277...354

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine barn går/har gått på en 1.-10. skole. Det kommer ikke nye elever hit til ungdomsskolen, men klassene blandes. Og det er nok lurt. Det er en del konstellasjoner som kan være lurt å bryte opp. Mange trenger å starte litt på nytt. Og elevene er jo store nok til å være gode venner også med folk i de andre klasene. Datteren min fikk helt nye bestevenner da hun begynte i ny klasse på ungdomsskolen. Sønnen min ble ikke helt fornøyd med klassen, men det har gått seg til. 
Jeg tror faktisk i mange tilfeller det kan være verre for sårbare elever å fortsette i et miljø som de ikke opplever som bra. Har ikke bært tilfelle for våre barn, men ser jo at noen av de som sliter kan ha godt av nytt miljø og ny start. 

Anonymkode: 97277...354

Det du sier her er vel at elevene som har dårlige holdninger og vanker med moralsk dårlige barn, har godt av å bli brutt opp. Mens de forsiktige og nervøse kan bli kastet inn i situasjoner de er utrygge og risikere mobbing og dritt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi de mest sårbare elevene blir kastet ut i en utrygg situasjon, og den tryggheten de har erfart i en stabil klasse der de kjenner alle, forsvinner.

Det er da absolutt ikke sånn for alle. Noen er utrygg i den klassen de har og synes det er betryggende med nye, ukjente folk. Man får jo med seg noen fra barneskolen, som regel de nærmeste vennene. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Min klasse ble ikke delt, men vi fikk inn noen nye elever fra de klassene  fra andre barneskoler, som ble delt. Virket som om de store klassene besto, mens de mindre ble delt mellom disse :vetikke:

Skrevet

Det da ikke slik at de sårbsre har det best ved å gå i samme klasse som de alltid har gjort. Å komme i ny klasse kan være deres sjanse til å komme bort fra mobberne de har måttet holde ut med i 7 år. Og det kan være en sjanse til å bryte opp grupper av venner som har dårlig innflytelse på hverandre. Ved å splitte mobbe-gjengen kan hele gruppedynamikken mellom dem bli borte, og det blir mindre mobbing.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det du sier her er vel at elevene som har dårlige holdninger og vanker med moralsk dårlige barn, har godt av å bli brutt opp. Mens de forsiktige og nervøse kan bli kastet inn i situasjoner de er utrygge og risikere mobbing og dritt.

Hva med forsiktige og nervøse barn som ikke trives i sitt klassemiljø? De kan oppleve å blomstre opp ved å da får bytte klasse.

Hos oss er det også sånn at man kan ønske hvem man kommer i klasse med, ca 1/4 av den nye klassen vil være fra den gamle klassen din. Så et forsiktig og nervøst barn vil få komme i klasse med noen gode venner fra gammel klasse hvis han ønsker. 

Anonymkode: a793d...4b6

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...