Gå til innhold

Uflidd mor i bhg. Reagere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sånt var nok ikke uvanlig på 1970-1980-1990 tallet og burde ikke være det i 2023 heller :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg så ikke ut i forrige uke da jeg leverte sønnen i barnehagen, men knapt kom meg opp av senga på grunn av en tung depresjon. Jeg dusjer denne uka i hvert fall. Men sønnen min blir godt tatt vare på selv om jeg ikke klarer å ta vare på meg selv.  

Anonymkode: 8ff70...9ee

Barn blir faktisk påvirket av deprimerte foreldre, det er naivt og uvitende å tro noe annet. 

Anonymkode: 7583c...b90

• Liker 5
Skrevet

Det trenger ikke ha noe å si for omsorgsevnen. Det er ymse hvilke valg folk tar på egne vegne og det betyr ikke at de ikke tar vare på sine barn eller sitt hjem. Om en person har begrensede ressurser i form av energi og overskudd så ofres det noen ting. Noen er gjennomgående dårlige på all hygiene, men faktisk er det oftere å se velpleide foreldre som bruker masse tid på seg selv og ikke tar god nok vare på barna. Som nevnt; ved mangel på tid og overskudd så ofres noe. Hvem eller hva kan være vanskelig å se.  

Anonymkode: ee860...cd6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da ungene var små og jeg var på mitt mest slitne, så hendte det titt og ofte at jeg leverte de om morgen uten å ha vasket meg 🙈 men jeg tok som regel på deo eller sprayet litt parfyme, en tyggis i munnen, og tror ikke jeg gikk med flekkede klær. Jeg gikk med lue over fettet hår eller satte det opp i en stor knute. Sminke var et fremmedord 😅 Men det var en periode med lite søvn hvor jeg var så sliten at jeg brukte alle mine krefter på å levere dem i bhg. Men jeg sørget alltid for at barna var velstelte, mette og hadde rene klær på, jeg synes det var viktigere enn at jeg skulle ta meg bra ut. Jeg jobbet bare nattevakter på den tiden, så skulle ikke på jobb etterpå. Godt mulig noen rynket på nesen og syntes jeg var uflidd, men jeg hadde god omsorg for mine barn, som er det viktigste.

Anonymkode: 98638...2ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Sånn ser moren til mine stebarn ut nesten hele tiden. Skulle sett henne på 17 mai med kjæresten i slitte joggeklær osv. Men bortsett fra det er hun en god mor.

Så ikke bland deg TS.

Anonymkode: 59bb2...1f3

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ut som en uteligger når jeg leverer ungene. Rett og slett fordi jeg gir fullstendig f i hva folk tenker om hvordan jeg ser ut, og jeg prioriterer ungene om morran. 

Å dømme folk etter utseende vitner egentlig bare om lav intelligens. 

Anonymkode: efcb2...553

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest CatPerson123
Skrevet (endret)

Er barnet også kledd i skitne klær, osv ? Eller er det bare moren? Kan godt hende hun bare har mye å gjøre, er alene med barnet hele tiden, osv. Viktig at det går bra med moren, men det er bare barnet som er barnehagen sitt problem så lenge moren kan ta godt vare på barnet.

Du kan jo foreslå at barnet blir med deg hjem, for at hun skal få litt tid for seg selv? Hvis du vil gjøre noe. 

Endret av CatPerson123
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg så ikke ut i forrige uke da jeg leverte sønnen i barnehagen, men knapt kom meg opp av senga på grunn av en tung depresjon. Jeg dusjer denne uka i hvert fall. Men sønnen min blir godt tatt vare på selv om jeg ikke klarer å ta vare på meg selv.  

Anonymkode: 8ff70...9ee

Dette er sant og viktig!

Det er dessverre grunner til at regelmessig dusjing kan være vanskelig for noen.

Det kan for eksempel skyldes depresjon, en familiehverdag som ikke går ihop, stor omsorgsbyrde, etc.

Dusjvegring er også et vanlig problem for folk som har opplevd voldtekt eller seksuelle overgrep. 

Som medmenneske tenker jeg umiddelbart at dette er en person som sliter med noe, og som man bør møte med ekstra omtanke - i alle fall ikke med forakt!

Det er fint at TS har omtanke for barnet, men dersom hun ikke har andre grunner til bekymring enn mors hygiene er det lite å gå på. Barnehagen følger sannsynligvis med på barnets hygiene, tannhelse, matvaner etc. Men mors hygiene er hennes privatsak.

Anonymkode: b2d69...143

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså, jeg jobber i bhg og ja, jeg har møtt den uflidde moren flere ganger. Har også selv levert barn i "uflidd tilstand". Kun en gang har jeg innkalt til møte for å snakke med en sånn mor om bekymring. Denne moren kom uflidd hver dag. Ofte de samme klærne ukevis i strekk. Men dette gjaldt ikke bare moren. Barnet så likedan ut og de andre barna tok avstand fordi hun luktet sånn. Barnet ble gjerne levert kl 14. Hadde ofte fri uten melding. Barnet kunne da fortelle om "mor som sov" og "jeg har sett på tv i hele dag". Barnet kastet i seg mat i bhg og gikk aldri fra bordet. Livredd for at det skulle bli tomt. Hadde flere ganger mugne brødskiver som niste på turdag, de dagene hun i det hele tatt rakk å spise lunsj.

Anonymkode: 9c2e4...0b1

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg stivpynter meg ikke akkurat selv når jeg skal levere og hente i barnehagen, men passer hvertfall på å ha på rene klær, vaske armhuler og skritt og kjemme håret før vi suser av gårde.  Jeg møter ofte en annen mamma i dørklinka i barnehagen som hver dag ser ut som hun kommer rett fra senga, ofte flekkete gensere med masse dyrehår (?) på og fettete hår til alle kanter. Av og til lukter det litt sjenerende av hun og. Merker jeg stusser litt over dette men vet ikke om dette går under ting jeg ikke har noe med, eller er det medmenneskelig å nevne dette for de ansatte?

Anonymkode: 4a3b7...4db

Kan det være at hun overlapper med levering og nettopp kommet fra nattevakt der noen har gjort på seg eller slikt? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er hjemmeværende. Jeg prioriterer søvn og barnet før jeg sender han i barnehage! Kan ha fettete hår flekkete klær fordi unger er grisete og  kan lukte litt når det er ekstra knapp med tid! Hva så?! Når jeg kommer hjem igjen fokuserer jeg på meg og tar morgenstellet! Håper karmaen biter deg i ræva en dag du er forsent ute.

Anonymkode: b8cce...602

• Hjerte 1
Skrevet

Med corona hjemmekontor og nå mammaperm med nyfødt har jeg levert og hentet i koseklær med flekker, bustete hår, sikkert luktet svette av meg og (blir sykt varm av amming, pluss boblejakke inne i bhg). Jeg gidder rett og slett ikke å style meg opp når jeg uansett bare er hjemme. Bortkastet tid og energi. Bruker heller den energien på å lage noe god mat til familien. Det er mye viktigere! 

Anonymkode: 127f4...2a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lurer på hvilke troll som leverer barna sine i barnehagen rundt om i Norge 😂 Tror alle kan være såkalt uflidd, men når jeg er uflidd har jeg allikevel litt sminke, tørrsjampo og lukter hverken vondt eller godt/parfyme. De fleste ser forskjell på noen som virkelig har dårlig hygiene, og de som er litt uflidd. 

Anonymkode: 5cbe4...796

Skrevet

Stoler du ikke på de ansatte i bhg Ts? Jeg tenker siden du tror du må nevne for dem hvordan andre foreldre ser ut. 

Anonymkode: 541db...9bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg stivpynter meg ikke akkurat selv når jeg skal levere og hente i barnehagen, men passer hvertfall på å ha på rene klær, vaske armhuler og skritt og kjemme håret før vi suser av gårde.  Jeg møter ofte en annen mamma i dørklinka i barnehagen som hver dag ser ut som hun kommer rett fra senga, ofte flekkete gensere med masse dyrehår (?) på og fettete hår til alle kanter. Av og til lukter det litt sjenerende av hun og. Merker jeg stusser litt over dette men vet ikke om dette går under ting jeg ikke har noe med, eller er det medmenneskelig å nevne dette for de ansatte?

Anonymkode: 4a3b7...4db

Høres ut som meg denne uka det her! Sminker meg ikke da jeg har hatt øyebetennelse og null tid til å ordne meg da jeg er litt for glad i å ligge litt ekstra i senga og dulle med ungene før vi må opp. Genserne mine er fulle av dyrehår fordi jeg koser med kattene før vi drar ifra dem 6-8t for å dra på skole/jobb, og glemmer alltid å rulle. Og håret mitt blir fett bare jeg ser på det, for det er sånn det har blitt etter to graviditeter som har tullet med hormonene mine. Tidligere har jeg også levert i pysjen, så og si nyoppstått, og dratt hjem for å ordne meg i ro og fred.

Men hva har barnehagen å gjøre med noens utseende? Hvorfor skulle du - en helt tilfeldig person - kommentere på hvordan en ser ut til ansatte i en barnehage?

Hva mener du skal være godt av å ta det opp med de ansatte, og hva mener du at de ansatte skal gjøre med det? Man er i barnehagen for å levere/hente. Du ser personen i kanskje maks ett minutt ila en dag, og så bestemmer du deg for å dømme personen og anklage dem for..? Å ha det travelt? Å være trøtte? Å ikke prioritert seg selv og utseende ditt?

Anonymkode: d308c...aab

• Liker 1
Skrevet

Da ungen min gikk i bhg var det sjeldent jeg ikke hadde flekker på klærne😂 Jeg skjønte ikke engang hvordan det skjedde💩🙈🙊 

Og i dag ser jeg også skitten ut. Driver med dyre foto så når jeg drar hjem ser jeg ofte ut som en uteligger med dritt og gjørme over hele meg 😁😁😁

Anonymkode: 4b4c7...631

• Liker 2
Skrevet

Skulle tro det var meg du så, minus dyrehår.

jeg har to små barn som er grusomme sovere. Han ene har nattskrekk og våkner 4-6 ganger hver eneste kveld og natt, og yngste våkner ofte at spetakkelet til eldste selvom de ikke deler rom. Så gjerne når eldste endelig sovnet er yngste våken. Under nattskrekk anfallet er eldste illsint og hyler skriker og biter . 

men ja kort fortalt: det blir ikke mye søvn på meg eller mannen min. Det siste jeg tenker på da når jeg stuptrøtt skal stå opp å levere de er å sminke og ordne meg FØR barnehagen. Jeg jobber turnus pg har jeg kveldsvakt tar jeg ig dusjer, steller og sminker meg etter å ha levert ungene i barnehagen . 
har jeg dagvakt prioriterer jeg ikke å gå stivpyntet eller jåler da jeg jobber  helse der man fort gjerne blir spydd på osv. 

MEN ungene har alt på stell. Dobble sett uteklær av alt, skiftetøy,varme votter og luer av ull. Og alt som vått i barnehagen, sørger jeg å ha tørt og på stell til dagen etter .  Glade trygge barn. Og det er DET barnehagen bryr seg om. Ikke om jeg kommer å leverer i mannens joggebukse, med første t skjorte jeg fant i skuffa mi og det første par sko jeg så i gangen

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De ansatte i barnehagen tar jo imot barnet og snakker med moren hver eneste dag.

Tror du oppriktig at du, som en sjelden gang går forbi henne i døra, har noen veldig viktige opplysninger som de ikke alt har sett selv?

Sannsynligheten er stor for at de ansatte kjenner langt flere detaljer fra hjemmeliv og hva familien står i enn hva du gjør. Barnehagen gjennomfører jo også foreldresamtaler og gir generell oppfølging av barnet.

Vet du noe spesifikt om barnet, som tilsier at barnet ikke har det greit? Har det sagt noe, eller du har sett noe, som tilsier at barnet forsømmes?

Om ikke - så er dette kun din reaksjon på et menneske som ikke oppfyller din ‘standard’. Det er greit å reagere. Men det er ikke noe du skal bry ansatte med.

Anonymkode: 48719...93e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn blir faktisk påvirket av deprimerte foreldre, det er naivt og uvitende å tro noe annet. 

Anonymkode: 7583c...b90

Ja, de deprimerte burde bare ta seg sammen og slutte med slikt tull! 🙄

Så klart det påvirker dem, akkurat som foreldre kan påvirke dem på andre måter, både bra og uheldige måter. Har barna en frisk forelder i tillegg, behøver det ikke å bety at det gjør noen ubotelig skade.

Anonymkode: bef46...176

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel. Jeg er en mor som ofte om morgenen møter barnets taxisjåfør (taxi som skoleskyss,  barn med spesielle behov) seende ut som et dass. Jeg får ikke gått på badet eller noenting alene, så det gjør jeg først når barnet er sendt avgårde. Kanskje hun mammaen du møter i døren også har det såpass strevsomt at hun kommer sist i køen hos seg selv på morgenen?

Anonymkode: 7931a...07c

• Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...