Gå til innhold

Trening når man nærmer seg 40

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år og har trent litt på treningssenter en stund. Hadde treningsprogram for noen år siden, men orker ikke å bruke penger på det nå. Jeg trener mest for å forebygge skade (jobber i helsevesenet), og fordi det er bra å trene styrke når man nærer seg 40 år. Gjør øvelser som knebøy, benkpress, nedtrekk osv. Men jeg har som sagt ikke noe fast program, og trener vel egentlig ikke for å bli så mye sterkere, eller klare så og så mange kilo i f.eks benkpress og knebøy. Hvor mange ganger i uka bør jeg trene? Har lyst å få tid til yoga og fordi jeg har en stiv kropp. Og skulle gjerne hatt litt kondisjon innimellom og. Hvordan trener dere andre som er rundt 40 år? 

Anonymkode: ec240...13c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-3 ganger i uka er nok da: 2g styrke + en gruppetime med spinning/løping/aerobic/svømming (cardio).

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prioritere styrke fremfor kondisjon. 3 ganger i uka helst. Jeg er ikke i nevnte aldersgruppe. Jeg begynte ikke å trene før jeg var 46. Nå er jeg snart 62. Jeg begynte med fullkropps styrketrening for godt og vel 1 1/2 år siden. Har ikke angrer en dag. Jeg har blitt mye sterkere og har godt synlig definerte muskler. Trener styrke tre ganger i uka og tre ganger kondisjon. Ikke på samme dag. Styrketrening er uhyre viktig når man blir eldre. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (7 minutter siden):

Du bør prioritere styrke fremfor kondisjon. 3 ganger i uka helst. Jeg er ikke i nevnte aldersgruppe. Jeg begynte ikke å trene før jeg var 46. Nå er jeg snart 62. Jeg begynte med fullkropps styrketrening for godt og vel 1 1/2 år siden. Har ikke angrer en dag. Jeg har blitt mye sterkere og har godt synlig definerte muskler. Trener styrke tre ganger i uka og tre ganger kondisjon. Ikke på samme dag. Styrketrening er uhyre viktig når man blir eldre. 

Så du trener 6 dager i uka? Har du noe fast styrkeprogram, eller går du på gruppetimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du trener 6 dager i uka? Har du noe fast styrkeprogram, eller går du på gruppetimer?

Trener 6 dager i uka ja. Har fast styrkeprogram. Trener hjemme. Har håndvektrer, stenger, kettlebells og benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (3 minutter siden):

Trener 6 dager i uka ja. Har fast styrkeprogram. Trener hjemme. Har håndvektrer, stenger, kettlebells og benk.

Har du fått hjelp til å lage styrkeprogram, eller laget det selv? Jeg ønsker ikke å følge ett styrkeprogram fra en pt, det koster så utrolig mye.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du fått hjelp til å lage styrkeprogram, eller laget det selv? Jeg ønsker ikke å følge ett styrkeprogram fra en pt, det koster så utrolig mye.. 

Har laget det selv. Funnet forskjelligere øvelser på nett. Det finnes mange fine YouTube-videoer du kan ta en titt på. Slik at du blant annet lærer riktig teknikk. Det er viktig for å unngå skader. Du kan gjerne starte med øvelser det du kun bruker kroppsvekt som motstand om du er helt nybegynner. Jeg gjorde det. Ellers kan du gjøre mange styrkeøvelser ved hjelp av strikk eller gummiband. De finnes i lett middels og hard motstand. Det pleier å følge med en dvd med øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kjøpe et program. Du kan enten sette opp selv - trenger du veiledning finner du masse på nett. Evt kan du finne massevis av ferdig programmer på nett. Eller hva med å bruke det du kjøpte for noen år siden? 

Er 38år. Trener tung styrke 5 dager i uken på studio. 

Anonymkode: f8af7...9ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener 6 dager i uken, men annenhver uke pga samværsordning. Trener styrke med hovedfokus på mage og armer. Usikker på hvor mye ulempe jeg har med såpass mye pause mellom hver seksdagers periode men føler jeg blir sterkere og har progresjon. Har ikke noe konkret mål, men vekten er noenlunde stabil, kan sakte med sikkert øke vekt og belastning over tid, og viktigst av alt er det positive for psyken ved treningen. Har trent av og på i noen år men har fulgt akkurat denne rytmen i mer eller mindre ett år nå. Burde sikkert lagt inn kondisjon i programmet mitt igjen men opplever så mye mer mestring og fremgang ved utelukkende styrketrening enn om jeg skulle brukt tid på kondisjon. Før gjorde jeg nemlig helt motsatt en god stund. Fikk bedre kondis men så ikke endring på kroppen. Fikk også kneskade på kjøpet. K35.

Anonymkode: 87a9a...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (8 timer siden):

Har laget det selv. Funnet forskjelligere øvelser på nett. Det finnes mange fine YouTube-videoer du kan ta en titt på. Slik at du blant annet lærer riktig teknikk. Det er viktig for å unngå skader. Du kan gjerne starte med øvelser det du kun bruker kroppsvekt som motstand om du er helt nybegynner. Jeg gjorde det. Ellers kan du gjøre mange styrkeøvelser ved hjelp av strikk eller gummiband. De finnes i lett middels og hard motstand. Det pleier å følge med en dvd med øvelser.

Takk for svar. Hvor ofte bytter du program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du trenger ikke kjøpe et program. Du kan enten sette opp selv - trenger du veiledning finner du masse på nett. Evt kan du finne massevis av ferdig programmer på nett. Eller hva med å bruke det du kjøpte for noen år siden? 

Er 38år. Trener tung styrke 5 dager i uken på studio. 

Anonymkode: f8af7...9ea

Jeg har sett litt på de jrg fikk for noen år siden, og tatt de øvelsene jeg likte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trener 6 dager i uken, men annenhver uke pga samværsordning. Trener styrke med hovedfokus på mage og armer. Usikker på hvor mye ulempe jeg har med såpass mye pause mellom hver seksdagers periode men føler jeg blir sterkere og har progresjon. Har ikke noe konkret mål, men vekten er noenlunde stabil, kan sakte med sikkert øke vekt og belastning over tid, og viktigst av alt er det positive for psyken ved treningen. Har trent av og på i noen år men har fulgt akkurat denne rytmen i mer eller mindre ett år nå. Burde sikkert lagt inn kondisjon i programmet mitt igjen men opplever så mye mer mestring og fremgang ved utelukkende styrketrening enn om jeg skulle brukt tid på kondisjon. Før gjorde jeg nemlig helt motsatt en god stund. Fikk bedre kondis men så ikke endring på kroppen. Fikk også kneskade på kjøpet. K35.

Anonymkode: 87a9a...a94

Trener du samme muskelgrupper noen dager på rad? Skulle hatt flere dager i uka så jeg fikk trent styrke 3 ganger, kondisjon en dag, og flere dager med yoga. Men trening hver dag har jeg ikke tid til😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trener du samme muskelgrupper noen dager på rad? Skulle hatt flere dager i uka så jeg fikk trent styrke 3 ganger, kondisjon en dag, og flere dager med yoga. Men trening hver dag har jeg ikke tid til😅

Min mening er at du gjør det bra  dersom du klarer to dager styrke og en kondis. Angående kondis, sykling med store piggdekk er veldig fint. God opplevelse. Det går mye saktere enn sommersykling, men det gjør ingenting. Fordel med sykke framfor skitur er at du kan bare gå rett utenfor døra så er du på treningsstedet, og du kan ikke smøre deg bort. Forbehold, melete snø der du sykler. Det er vanskelig, og trenger du å gå av er det tryggest med piggstøvler.

En annen herlig aktivitet er skøytegåing. Det finnes vann som brøytes for skøyteløping.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS,

Prøv å lage deg et fast program. Noen klarer fint egentrening, noen liker gruppetimer... andre hater gruppetimer.

Som jeg leser det så er du ute etter å bevare en god form fremover. Det viktige da, er å få en rutine som du kan ha som basis i mange år.

Trives du med treningssenter, så er det vel en fin basis. Du skriver ikke noe om vekt, om det også er et tema.

Ulikt fungerer for ulike. Hvis du eller beveger deg en del i hverdagen, så kan du komme langt med 3 treninger (ikke yoga, den får du ta som ekstra) i uken, der du kombinerer kondisjon og styrke. Treadmøllene på treningssenteret har sikkert et program for høy intens intervall trening, er mye som tilsier at det er den mest effektive måten å trene kondisjon. Men legg til litt variasjon. Noe rolige langløp, fartlek, pyramider, og så videre. Hvis du er redd for skader så legg inn gå-deler i løpingen.  Løping forebygger kneproblemer, så lenge man ikke "dummer" seg ut og ikke lytter på kroppen. Når været tillater så begynner du å løpe ut. Løping er en naturlig bevegelse, billig, og du kan gjøre det overalt... også på ferie og så videre.

Styrke. Frie vekter er det mange som sverger til. Men krever riktig teknikk og øker risiko for skader. Maskiner er sikre og krever ikke teknikk. Er lett å sette opp et program, bare se på hvilke muskler som står på maskinene og velg for eksempel 6 maskiner som dekker alle store muskelgrupper. Så legger du til planke.

Vær konsistent og tålmodig. Begynn å jobbe med å øke, både kondisjon og styrke. Så kan du velge når du velger å gå over til å vedlikholde.

Finnes mange veier ditt du vil. Du må bare velge noe som passer deg, men vil anbefale å I en periode faktisk prøve å få målbare resultater. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for svar. Hvor ofte bytter du program?

Bare hyggelig☺️ Har holdt meg til det samme programmet. Stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke i nevnte aldergruppe (jeg er 50+), og er enig med de som sier at du bør prioritere styrke.

Men for meg er det kjerne- og støttemuskulatur som er førsteprioritet, og å ha en god generell styrke som andreprioritet.  Det å ha en god kjernemuskulatur og støttemuskulatur er viktig for alle, men spesielt for de som sliter med revmatisme og/eller skader i ledd og muskulatur.
God kjernestyrke og generell styrke er også veldig viktig når vi blir eldre, spesielt med tanke på balanse.

Jeg gjør kjerne- og støtteøvelser hver dag, 7 dager i uken, og styrketrening av de store muskelgruppene 2-3 dager i uken.  Jogging eller raske gåturer har kommet litt i bakleksen de siste månedene, men vanligvis gjør jeg det også 2-3 dager i uken.

Anonymkode: 5c97e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

TS,

Prøv å lage deg et fast program. Noen klarer fint egentrening, noen liker gruppetimer... andre hater gruppetimer.

Som jeg leser det så er du ute etter å bevare en god form fremover. Det viktige da, er å få en rutine som du kan ha som basis i mange år.

Trives du med treningssenter, så er det vel en fin basis. Du skriver ikke noe om vekt, om det også er et tema.

Ulikt fungerer for ulike. Hvis du eller beveger deg en del i hverdagen, så kan du komme langt med 3 treninger (ikke yoga, den får du ta som ekstra) i uken, der du kombinerer kondisjon og styrke. Treadmøllene på treningssenteret har sikkert et program for høy intens intervall trening, er mye som tilsier at det er den mest effektive måten å trene kondisjon. Men legg til litt variasjon. Noe rolige langløp, fartlek, pyramider, og så videre. Hvis du er redd for skader så legg inn gå-deler i løpingen.  Løping forebygger kneproblemer, så lenge man ikke "dummer" seg ut og ikke lytter på kroppen. Når været tillater så begynner du å løpe ut. Løping er en naturlig bevegelse, billig, og du kan gjøre det overalt... også på ferie og så videre.

Styrke. Frie vekter er det mange som sverger til. Men krever riktig teknikk og øker risiko for skader. Maskiner er sikre og krever ikke teknikk. Er lett å sette opp et program, bare se på hvilke muskler som står på maskinene og velg for eksempel 6 maskiner som dekker alle store muskelgrupper. Så legger du til planke.

Vær konsistent og tålmodig. Begynn å jobbe med å øke, både kondisjon og styrke. Så kan du velge når du velger å gå over til å vedlikholde.

Finnes mange veier ditt du vil. Du må bare velge noe som passer deg, men vil anbefale å I en periode faktisk prøve å få målbare resultater. 

Vekt er ikke moe tema. Det er styrke for å forebygge belastningslidelser og skader. Har vondt i korsryggen av og til, så forebygge flere skader iallefall. Yoga for å tøye og puste siden jeg er stiv og anspent. Ellers trening for psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er heller ikke i nevnte aldergruppe (jeg er 50+), og er enig med de som sier at du bør prioritere styrke.

Men for meg er det kjerne- og støttemuskulatur som er førsteprioritet, og å ha en god generell styrke som andreprioritet.  Det å ha en god kjernemuskulatur og støttemuskulatur er viktig for alle, men spesielt for de som sliter med revmatisme og/eller skader i ledd og muskulatur.
God kjernestyrke og generell styrke er også veldig viktig når vi blir eldre, spesielt med tanke på balanse.

Jeg gjør kjerne- og støtteøvelser hver dag, 7 dager i uken, og styrketrening av de store muskelgruppene 2-3 dager i uken.  Jogging eller raske gåturer har kommet litt i bakleksen de siste månedene, men vanligvis gjør jeg det også 2-3 dager i uken.

Anonymkode: 5c97e...2f1

Slike øvelser du gjør for kjernen, det er uten vekter? Egentlig hadde hjemmetrening vært nok for meg, trenger ikke tunge vekter, nok med egenvekt. Føler jeg blir enda mer stiv av styrketrening med tunge vekter, og jeg er mye stiv og anspent.. Hvilke øvelser gjør du f.eks? Jeg trener på senter fordi det er litt mer motiverende enn å trene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vekt er ikke moe tema. Det er styrke for å forebygge belastningslidelser og skader. Har vondt i korsryggen av og til, så forebygge flere skader iallefall. Yoga for å tøye og puste siden jeg er stiv og anspent. Ellers trening for psyken.

Flott, da trenger du ikke et program spesifikt for vekt.

Trening på senter kan se ut å hjelpe til med å opprettholde trening. Så fortsett med det.

Men tror det er lurt at du lager mål/utvikling der treningen er motiverende selvstendig og ikke på grunn av fremtidens helsegevinster. Blir lettere å holde kokken i 30-40-50 år til, hvis trening blir en del av livstillen din.

Slår et slag for løping. Så tar du styrke og yoga som komplement. Løping er enkelt å greit å få gradvis bedre resultater. Kan gjøres både inne på mølla, og rundt omkring ute. Etterhvert bli med på ulike løp. Som sagt, er ikke det du har definert som treningsmål, men er det jeg skrev ovenfor om trening som livsstil. Men kanskje du klarer å bli "avhengig" av gruppetimer eller å henge i frivekter seksjonen på treningssenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan trener dere andre som er rundt 40 år? 

Er selv 40+

Trener 4 styrkeøkter i uken. 
Det meste av treningen er basert på «baseøvelser/flerleddsøvelser» som markløft, knebøyvarianter, benkpressvarianter, pullup. Stående roing, militærpress

Deretter over på mer støtte/isolasjonsøvelser og ulike øvelser for kjerne/mage.

Dette kan feks være cable flyes, land mine twists, ground to over head plate press, hip thrusts og diverse kettlebell øvelser.

Hjemme har jeg mølle og romaskin som jeg inne i mellom bruker på dager jeg ikke trener styrke.

Effekter av treningen min er lavere blodtrykk, lavere hvilepuls, mindre kroppsfett, jevnt over sterkere over hele linjen, mye mindre «vondter» her og der. Mange av øvelsene mine har høy overføringsverdi til hverdagslige aktiviteter. De er funksjonelle.

Anonymkode: ef787...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...