Gå til innhold

Sykehjem og forholdene der

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva tror du jeg mente, egentlig? Jeg mener det er horribelt å tvinge pleiere til å holde hender, gi klem og finne seg i å bli tatt på av pasienter. Det har ikke noe å gjøre med usynlige vegger eller maktgap, som du kaller det. Det har å gjøre med respekt for pleiernes integritet. Vi lærer barn fra tidlig av at de har rett til å bestemme over egen kropp og at de ikke trenger å klemme eller akseptere berøring hvis de ikke vil. Dette prinsippet skal altså gjelde for alle andre enn helsepersonell i eldreomsorgen? Den dagen du signerer kontrakt i eldreomsorgen signerer du samtidig på at kroppen din er fritt vilt for kontaktsøkende eldre? Nei takk. 

Anonymkode: b7cea...db2

Tenker du at dette gjelder i alle omsorgsyrker? De som jobber i disse yrkene ikke skal ha kroppskontakt med sine brukere. 

Eller er det bare eldre demente du tenker det gjelder for? 

Anonymkode: 8cb2e...004

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva tror du jeg mente, egentlig? Jeg mener det er horribelt å tvinge pleiere til å holde hender, gi klem og finne seg i å bli tatt på av pasienter. Det har ikke noe å gjøre med usynlige vegger eller maktgap, som du kaller det. Det har å gjøre med respekt for pleiernes integritet. Vi lærer barn fra tidlig av at de har rett til å bestemme over egen kropp og at de ikke trenger å klemme eller akseptere berøring hvis de ikke vil. Dette prinsippet skal altså gjelde for alle andre enn helsepersonell i eldreomsorgen? Den dagen du signerer kontrakt i eldreomsorgen signerer du samtidig på at kroppen din er fritt vilt for kontaktsøkende eldre? Nei takk. 

Det er.selvsagt stor forskjell på.å.tillate at "grisete kåre" tar deg på rompa,.og å holde "engstelige anna" i hånda

Edit: Det ene er et HMS-avvik, det andre er faktisk jobben din hvis du jobber i eldreomsorgen 

Endret av Topsi
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å, det skal bli moro når helsevesenet kollapser fordi ingen orker å jobbe der til slutt med de sinnssyke kravene som stilles. Ikke nok med at helsepersonell må jobbe doble vakter til luselønn og ta imot kjeft og dritt, men de skal ifølge enkelte også stille sin egen kropp til disposisjon for pasienter som trenger "trøst og kos". Om et tiår eller to er vi tilbake til at familien må ta seg av sine eldre selv. 

Det siste du sier om kollaps og at folk må ta vare på sine eldre selv, der er jeg helt enig. Det kommer til å skje. Det har tom begynt…

Men det med «kropp til disposisjon», der følger jeg deg ikke. Håper du ikke jobber med demensomsorg hvertfall. Da jeg jobbet i avdeling ble jeg glad i pasientene mine. De var som min andre familie, de og mine få kolleger. Tror vi alle følte det slik, derfor alt fungerte så fint. Tro det eller ei, men jeg ble også glad i og knyttet meg til de pårørende som var der ofte. 
Uprofesjonelt? Nei. 
Heller en nødvendighet for å ha det fint på jobb, og for at plassen skulle være et trygt hjem for de demenssyke.

Satt jo ikke å kladdet på dem og holdt i handa, men en klem og en svingom ble det iblant. 
Husker en kollega den kvelden en dame døde. Kvinnen hadde skikkelig dødsangst (sjelden å se!) og min kollega måtte nærmest holde henne i arnene sine. 😢

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...