AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #41 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har ikke betalt pause, og er ofte 2 eller 3 på jobb. Mye å gjøre hele tiden, får ofte maks 5 minutter å sitte. Jeg har ikke samvittighet til å bruke tid på å spise mat når jeg vet at beboerene trenger meg. Anonymkode: 65e26...50f Helt forferdelig at det skal være slik. Dere burde vært langt flere ansatte, og yrket burde fått mye høyere status i samfunnet. Anonymkode: 7fe7b...b73 1 1
-Missi- Skrevet 15. januar 2023 #42 Skrevet 15. januar 2023 Jeg jobber som frivillig på eldresenter (demens avdeling). Aldri sett ansatte sitte å slappe av på den måten det er alltid noe å gjøre. Jeg jobber sammen med aktivitørene og har sittedans /dans /ønske konsert og sang med de eldre. Når ansatte har pause er det noen som har "stue vakt" en som sitter på vær stue og følger med. Jeg har også stue vakt og da snakker man med brukere og er til stede for de men er jo veldig mange per ansatt da. Jeg ser svært engasjerte ansatte og det er absolutt klemmer og nærhet , men som på alle arbeidsplasser er det noen som gir svært mye av seg selv og andre som kanskje burde hatt annet yrke og så har du de som er midt på treet. Slik vil det nok alltid være. TV blir feks brukt i overkant mye som "barnevakt" men samtidig kan jeg forstå det for er jo ikke nok ansatte. Jeg jobber i et annet omsorgs yrke til vanlig. Kjenner igjen en del trekk som er gjennom gående for omsorgs yrker og kvinne yrker. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #43 Skrevet 15. januar 2023 Garantert!! Vet bare at i bygda der jeg bor. Så er det ingen av arbeidene som vil på gammelhjemmet som gammel selv. Det sier alt. Mange har sluttet og de mangler folk. Så de tar til takke med alle som melder seg til jobbing. Om de har utdanning gir ledelsen blanke fa.. i. Anonymkode: 76a1b...caa 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #44 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det eneste stedet jeg har opplevd at pårørende river opp døra til pauserommet, for å ta opp noe mer eller mindre uvesentlig, er på sykehjem. Til tross for at det står både "Pauserom" på døra, og de ser at personalet sitter og spiser lunsjen sin - om de er så heldige å rekke det. Jeg er så glad jeg er borte fra denne hverdagen, priser meg LYKKELIG. Pårørende ser en nanobrøkdel av hverdagen til helsepersonell, men mener å vite best hvordan vi EGENTLIG har det. "Alltid pause" 😂 Å, fy faen. Må brekke meg. Anonymkode: 7a36b...38b Men du valgte yrket selv en gang i tiden. Det er ingenting å brekke seg for eller bli opprørt over. Anonymkode: 76a1b...caa 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #45 Skrevet 15. januar 2023 Tatja skrev (3 timer siden): Selvfølgelig skal de slappe av iblant, overhode ikke det som er greia. Men, jeg er innom omtrent 2 timer i strekk, ca 3 ggr per mnd. Det har jeg vært i over 1 år. Da er det rart at jeg ALDRI har sett en pleier prate eller holde en hånd, spille kort eller sitte ved en seng. Holde en hånd? Jeg har jobbet på flere sykehjem, i snart 10år. Har kun holdt en hånd på dødsleiet. Ellers holder vi aldri hender med pasientene. Anonymkode: 463be...433 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #46 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Garantert!! Vet bare at i bygda der jeg bor. Så er det ingen av arbeidene som vil på gammelhjemmet som gammel selv. Det sier alt. Mange har sluttet og de mangler folk. Så de tar til takke med alle som melder seg til jobbing. Om de har utdanning gir ledelsen blanke fa.. i. Anonymkode: 76a1b...caa Sånn er det i hele landet. Alle sykehjem tar ikk hvem som helst til å jobbe. Anonymkode: 463be...433
Bacteria Skrevet 15. januar 2023 #47 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men du valgte yrket selv en gang i tiden. Det er ingenting å brekke seg for eller bli opprørt over. Anonymkode: 76a1b...caa Det er ikke noe ved dette yrkesvalget som tilsier at man skal stå på pinne for urimelige og kravstore pårørende, selv når man har pause. Har vært vitne til at pårørende har oppført seg som dritt mot unge ferievikarer. Har begynt å si fra når jeg opplever den type oppførsel, er snart pensjonist og har ingen ting å tape på at pårørende leverer klage på meg. Mister ikke akkurat jobben, for å si det sånn… Ofte er de pårørendes ønsker stikk i strid med både ønskene og behovene til de gamle. Ofte ønsker de gamle å få hvile og å sitte i fred, mens de pårørende har et ønske om aktivitet. De tenker ut fra egne behov, ikke sin gamle. Og apropos å «velge yrke». Færre å færre velger dette yrket. Skal det bli folk i denne bransjen i framtida må folk tvinges til å jobbe der. Eller Dere som sitter og slenger dritt om yrkesgruppen i div kommentarfelt må snart nødt til å ha deres pleietrengende eldre hjemme. Det kommer til å ende med at dere selv sitter i deres eget hjem i egen dritt og sulter i hjel. Sanne mine ord. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #48 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Holde en hånd? Jeg har jobbet på flere sykehjem, i snart 10år. Har kun holdt en hånd på dødsleiet. Ellers holder vi aldri hender med pasientene. Anonymkode: 463be...433 Jeg jobber på avdeling for personer med demens, og der holder vi hender ofte. De tar selv initiativ til å ta oss i hendene. Man trekker selvfølgelig da ikke til seg hånda. Da passer man ikke til jobben. Anonymkode: 3659c...91f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #49 Skrevet 15. januar 2023 1. Mange av pasientene vil ikke prate med personalet 2. Det sitter alltid 1 på stuen med pasientene for å avverge fall, holde øye med, sørge for at de ikke er voldelige mot hverandre, mobber hverandre, utnytter hverandre etc (ja det skjer ofte, man blir ikke automatisk er godt menneske av å bli gammel). Hatt flere vi må adskille pga fare for seksuelle overgrep mellom pasientene. 3. Mye av jobben er å kartlegge, skrive etc, da sitter man på vaktrommene. 4. Vi har faste aktiviseringer 5. Man må ha noen avbrekk fra rasisme, seksuell trakkasserng og ufine folk. 6. Pauseavvikling. Dog mange av pasientene er fantastiske, men de ufine ødelegger også mye. Men mange grunner til at man ikke alltid sitter alle samlet på stuen de fleste plasser. Mange av pasientene glemmer jo også at de er på insutisjon når de sitter sammen med andre gamle, men når de ser mange i uniformer blir de urolige og stresser, utagerer og vil "Hjem". Anonymkode: 3c25b...05c 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #50 Skrevet 15. januar 2023 Er sykepleier, og under min 10 ukers praksis på sykehjem rakk jeg ikke å spise lunsj én eneste gang. Så min (korte) erfaring med den tjenesten er at det overhodet ikke er slik. Men sikkert ulik praksis fra sykehjem til sykehjem da. Jeg husker i alle fall jeg tenkte at jeg aldri skulle jobbe på sykehjem, for jeg ville ikke bli uføretrygdet som 40-åring grunnet skyhøy fysisk belastning samt stress 😛 Anonymkode: 9e13d...da9 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #51 Skrevet 16. januar 2023 Syns du skal snakke med ledelsen på sykehjemmet jeg, ts, for i mine 25 år i helsesektoren, hvorav de fleste på sykehjem, har jeg aldri vært borti en avdeling der personalet har hatt mulighet til over to timers pause slik du beskriver Anonymkode: b8b6c...2d5
Rødstrupa Skrevet 16. januar 2023 #52 Skrevet 16. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ingen av delene du nevner der hører med til jobben. Mener du virkelig at vi skal betale folk for å holde fremmede i hånden? Du kan jo gå og holde de gamle i hånden selv når du er der hvis det er viktig for deg. Endret 16. januar 2023 av Rødstrupa
Rødstrupa Skrevet 16. januar 2023 #53 Skrevet 16. januar 2023 Rødstrupa skrev (Akkurat nå): AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ingen av delene du nevner der hører med til jobben. Mener du virkelig at vi skal betale folk for å holde fremmede i hånden? Du kan jo gå og holde de gamle i hånden selv når du er der hvis det er viktig for deg. Du høres ikke ut som en empatisk, omsorgsfull og varm person…….c’’.) 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #54 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg jobber på avdeling for personer med demens, og der holder vi hender ofte. De tar selv initiativ til å ta oss i hendene. Man trekker selvfølgelig da ikke til seg hånda. Da passer man ikke til jobben. Anonymkode: 3659c...91f Tull. Man passer ikke til jobben fordi man har grenser for egen kropp? Da skal man heller ikke få lov å trekke seg unna en uønsket klem eller et kyss fordi grisete Kåre som tok initiativet kan bli lei seg? Vil vel heller si at det er du som ikke passer til jobben når du har så lite forståelse for roller. Anonymkode: b7cea...db2 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #55 Skrevet 16. januar 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Du kan ærlig talt ikke forlange at noen skal finne seg i å måtte ha hudkontakt med pasienter. Med fremmed mente jeg at man har et profesjonelt forhold og ikke personlig, trodde det sa seg selv. Anonymkode: b7cea...db2 Jo? nå må du vel gi deg? 🙈 En stor del av dne kliniske observasjonen ligger i å berøre pasientene. Og en god del av den basale omsorgen handler om berøring. MED hudkontakt! Ikke med hansker på.. Kjære vene.. Men da lærte du noe nytt, det er åpenbart at du ikke er helsepersonell, og det er helt greit. Men ikke kom med slike rare påstander. Anonymkode: 3e8aa...139 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #56 Skrevet 16. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Tull. Man passer ikke til jobben fordi man har grenser for egen kropp? Da skal man heller ikke få lov å trekke seg unna en uønsket klem eller et kyss fordi grisete Kåre som tok initiativet kan bli lei seg? Vil vel heller si at det er du som ikke passer til jobben når du har så lite forståelse for roller. Anonymkode: b7cea...db2 Hvis du tror at det er grisete kåre som er representativ for en demensavdeling, og derfor klarer du ikke å forholde deg til omsorg for alle de som ikke er grisete kåre.. Nei da passer du ikke i en slik jobb. Selv grisete kåre som overskrider grensene i et øyeblikk, men som er redd og ikke vet hvor han er og vil til mamma, fortjener en hånd å holde i og trøstende ord. Anonymkode: 3e8aa...139 3 1
Topsi Skrevet 16. januar 2023 #57 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tull. Man passer ikke til jobben fordi man har grenser for egen kropp? Da skal man heller ikke få lov å trekke seg unna en uønsket klem eller et kyss fordi grisete Kåre som tok initiativet kan bli lei seg? Vil vel heller si at det er du som ikke passer til jobben når du har så lite forståelse for roller. Anonymkode: b7cea...db2 Det handler om å kjenne på panna om pasienten er varm, er han kald og klam? Holde ei hand når pasienten er urolig, og ja .noen ganger når situasjonen tilsier det, gi en klem. Hvordan ville du følt deg hvis noen hadde hansker hvergang de tok på deg? 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #58 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis du tror at det er grisete kåre som er representativ for en demensavdeling, og derfor klarer du ikke å forholde deg til omsorg for alle de som ikke er grisete kåre.. Nei da passer du ikke i en slik jobb. Selv grisete kåre som overskrider grensene i et øyeblikk, men som er redd og ikke vet hvor han er og vil til mamma, fortjener en hånd å holde i og trøstende ord. Anonymkode: 3e8aa...139 Å, det skal bli moro når helsevesenet kollapser fordi ingen orker å jobbe der til slutt med de sinnssyke kravene som stilles. Ikke nok med at helsepersonell må jobbe doble vakter til luselønn og ta imot kjeft og dritt, men de skal ifølge enkelte også stille sin egen kropp til disposisjon for pasienter som trenger "trøst og kos". Om et tiår eller to er vi tilbake til at familien må ta seg av sine eldre selv. Anonymkode: b7cea...db2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #59 Skrevet 16. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Å, det skal bli moro når helsevesenet kollapser fordi ingen orker å jobbe der til slutt med de sinnssyke kravene som stilles. Ikke nok med at helsepersonell må jobbe doble vakter til luselønn og ta imot kjeft og dritt, men de skal ifølge enkelte også stille sin egen kropp til disposisjon for pasienter som trenger "trøst og kos". Om et tiår eller to er vi tilbake til at familien må ta seg av sine eldre selv. Anonymkode: b7cea...db2 Stille sin egen kropp til disposisjon for trøst og kos? Hva mente du sånn egentlig når du sa det? Ja, men nå snakket vi om en demensavdeling. Det betyr at helsepersonellet der jobber i hjemmet til brukerne der. De mottar omsorg på en helt annen måte enn den mer medisinske omsorgen på sykehus hos akutt og kritisk syke. Det er jo en del av stillingsbeskrivelsen i jobben til helsepersonell på en lukket demensdeling. Er du heeeelt ute på viddene? Du mener helt oppriktig at det skal være en usynlig vegg, et tydelig maktgap mellom den sårbare pasienten med demens og pleieren? En pasient som ofte tror det er et lite barn, så skal man trekke til seg hånda eller holde en armlengdes avstand når de gråter? Dette er helsepersonell som har valgt å jobbe med akkurat denne pasientgruppen. heldigvis og heldigvis(!) så jobber ikke du på et slikt sted. Anonymkode: 3e8aa...139 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #60 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stille sin egen kropp til disposisjon for trøst og kos? Hva mente du sånn egentlig når du sa det? Anonymkode: 3e8aa...139 Hva tror du jeg mente, egentlig? Jeg mener det er horribelt å tvinge pleiere til å holde hender, gi klem og finne seg i å bli tatt på av pasienter. Det har ikke noe å gjøre med usynlige vegger eller maktgap, som du kaller det. Det har å gjøre med respekt for pleiernes integritet. Vi lærer barn fra tidlig av at de har rett til å bestemme over egen kropp og at de ikke trenger å klemme eller akseptere berøring hvis de ikke vil. Dette prinsippet skal altså gjelde for alle andre enn helsepersonell i eldreomsorgen? Den dagen du signerer kontrakt i eldreomsorgen signerer du samtidig på at kroppen din er fritt vilt for kontaktsøkende eldre? Nei takk. Anonymkode: b7cea...db2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå