Gå til innhold

Sykehjem og forholdene der

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat det samme her! Ofte må jeg sitte sammen med pasienter i pausen min også, for å unngå at det bryter ut uro og liknende. Jeg har jobba på sykehjem (demens avd.) siden tidenes morgen, og vi har ALLTID for mye å gjøre..

Anonymkode: 6e1a4...821

Det er demensavdeling jeg snakker om, og jeg har full forståelse for at det er travelt. TS

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det eneste stedet jeg har opplevd at pårørende river opp døra til pauserommet, for å ta opp noe mer eller mindre uvesentlig, er på sykehjem. Til tross for at det står både "Pauserom" på døra, og de ser at personalet sitter og spiser lunsjen sin - om de er så heldige å rekke det.

Jeg er så glad jeg er borte fra denne hverdagen, priser meg LYKKELIG. 

Pårørende ser en nanobrøkdel av hverdagen til helsepersonell, men mener å vite best hvordan vi EGENTLIG har det. 

"Alltid pause" 😂

Å, fy faen. Må brekke meg. 

Anonymkode: 7a36b...38b

Sånn er det der jeg jobber også. River opp døra til vaktrommet midt i rapporten for å kreve kaffe.

Anonymkode: 8c54d...8b7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det eneste stedet jeg har opplevd at pårørende river opp døra til pauserommet, for å ta opp noe mer eller mindre uvesentlig, er på sykehjem. Til tross for at det står både "Pauserom" på døra, og de ser at personalet sitter og spiser lunsjen sin - om de er så heldige å rekke det.

Pårørende ser en nanobrøkdel av hverdagen til helsepersonell, men mener å vite best hvordan vi EGENTLIG har det. 

"Alltid pause" 😂

Svært få yrker hvor man får sitte i ro med matpakken sin hver dag. Jeg har jobbet både på kontor og i barnehage, ingen av disse stedene fikk jeg spise lunch i ro og mak iallefall. 

Skrevet
Tatja skrev (Akkurat nå):

Svært få yrker hvor man får sitte i ro med matpakken sin hver dag. Jeg har jobbet både på kontor og i barnehage, ingen av disse stedene fikk jeg spise lunch i ro og mak iallefall. 

Men da har man kanskje betalt pause? Det har ikle vi på mitt sykehjem.

Skrevet
Tatja skrev (5 minutter siden):

Det er en del av jobben, jo, akkurat som det er det for meg som jobber i barnehage.

Det å vise omsorg, er en veldig viktig rolle når man jobber med våre minste - og våre eldste.

Vilt fremmede? Hvilken verden lever du i? Jeg snakker jo om folk som jobber på avdelingene, ikke om vilt fremmede. Du virker for øvrig ikke stabil, i den aggressive måten du skriver på. 

Du kan ærlig talt ikke forlange at noen skal finne seg i å måtte ha hudkontakt med pasienter. Med fremmed mente jeg at man har et profesjonelt forhold og ikke personlig, trodde det sa seg selv. 

Anonymkode: b7cea...db2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Har jobbet på sykehjem i mange år. Vi har såvidt tid til pause på jobben. Jobber på somatisk avd. På dement avd.jobber de mere miljørettet og er mere synlig . De har som regel også høyere bemanning. Lurer fælt på hvilket sykehjem du besøker,for der hadde jeg likt å jobbe. Det må jo være bedre bemannet enn noe annet sted jeg har hørt om....Dettte tror jeg ikke noe på!

Anonymkode: 78e02...9eb

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan ærlig talt ikke forlange at noen skal finne seg i å måtte ha hudkontakt med pasienter. Med fremmed mente jeg at man har et profesjonelt forhold og ikke personlig, trodde det sa seg selv. 

Du er morsom 😂👏

Anonymkode: 5ed45...5c3

Skrevet

Det kan godt hende mange av de eldre foretrekker å sitte i fred på rommet. Håper aldri jeg kommer på sykehjem, men tror ikke personligheten min ville endret seg om jeg havnet der. Så jeg ville ønsket å være mest mulig i fred. Definitivt ikke å sosialisere masse med beboere eller ansatte. 

Anonymkode: 8ee97...105

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tatja skrev (46 minutter siden):

Selvfølgelig skal de slappe av iblant, overhode ikke det som er greia. Men, jeg er innom omtrent 2 timer i strekk, ca 3  ggr per mnd. Det har jeg vært i over 1 år. Da er det rart at jeg ALDRI har sett en pleier prate eller holde en hånd, spille kort eller sitte ved en seng. 

Vet du hva som skjer på pasientrom eller i stuene? 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sånn er det der jeg jobber også. River opp døra til vaktrommet midt i rapporten for å kreve kaffe.

Eller for å si at mor/ far må på toalettet, og da må personalet gå og hjelpe personen sånn at pårørende kan gå uten at personen merker det eller blir lei seg.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du alltid hansker på deg i kontakt med pasienter/ beboere? 

Man kan fint ha et profesjonelt forhold og samtidig ha omsorg og omtanke for pasienter/ beboere. Å når de bor på en plass over lenger tid, så er de ikke fremmede. Helsepersonalet blir kjent med pasientene/ beboerne. 

Anonymkode: da2cd...4de

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt skal man ha hudkontakt med pasienter,  hva i alle dager.....

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt sykepleier ansvar i demensavdeling. Kjenner meg ikke igjen i dine beskrivelser. Likte kollegaer og pasientene, men aldri igjen!! 

Håper jeg aldri selv må bo på sykehjem i fremtiden. 

Anonymkode: 8ded9...1c1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men da har man kanskje betalt pause? Det har ikle vi på mitt sykehjem.

Vi har betalt pause på kveld og helg

Anonymkode: 78e02...9eb

Skrevet
Tatja skrev (2 timer siden):

Det har med respekt for de ansatte å gjøre.

Om jeg søker hjelp et hvilket som helst sted, hadde jeg aldri funnet på å forstyrre ansatte i lunsjen deres, fordi jeg KREVER å få hjelp eller svar på noe, der og da. 

Det er veldig merkelig og frekk oppførsel på mange pårørende i helsevesenet. Utrolig mange egoister. Og de retter alltid skytset mot de ansatte, istedetfor å gå på virksomhet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har med respekt for de ansatte å gjøre.

Om jeg søker hjelp et hvilket som helst sted, hadde jeg aldri funnet på å forstyrre ansatte i lunsjen deres, fordi jeg KREVER å få hjelp eller svar på noe, der og da. 

Det er veldig merkelig og frekk oppførsel på mange pårørende i helsevesenet. Utrolig mange egoister. Og de retter alltid skytset mot de ansatte, istedetfor å gå på virksomhet. 

På kontorene jeg har jobbet på, har telefonene ringt hele dagen, ikke minst når folk har lunch og har tid til å ringe.

Var stadig vekk besøkende innom kontoret også, kunne ikke falt meg inn å be dem vente til jeg hadde hatt min halvtime. Jeg har aldri hatt betalt lunch, den har likevel vært oppstykket og delt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen av delene du nevner der hører med til jobben. Mener du virkelig at vi skal betale folk for å holde fremmede i hånden? Du kan jo gå og holde de gamle i hånden selv når du er der hvis det er viktig for deg. 

De er vel ikke fremmed om man jobber med dem.

Ja, eldre mennesker trenger også nærhet. De trenger også å bli aktivisert. Det er jaggu meg jobben til de som jobber på et sykehjem.  

Anonymkode: 8cb2e...004

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

"Alltid pause" 😂

Sign denne. Lærte engang av en klok dame at de pårørende som klager mest. Er de med dårlig samvittighet for egen innsats.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker du slik om de som jobber i barnehagen også? 

De sitter å trøster ditt barn på armlengdes avstand, med hansker på. 

Anonymkode: 8cb2e...004

• Liker 2
Skrevet

Helt legitimt å stille spørsmål ved dette, men det kan også være tilfeldigheter som gjør at du treffer tidspunkt der ansatte har pause.

Det er så trist at vi nedprioriterer helsevesenet i Norge. At arbeid og ansatte innen omsorg blir nedprioritert og underbetalt. Det er jo egentlig noe av det viktigste vi kan gjøre. Eldre mennesker trenger selvfølgelig nærhet og omsorg, aktivitet og stimuli. Føle seg ivaretatt og verdsatt. 

Anonymkode: 7fe7b...b73

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har ikke betalt pause, og er ofte 2 eller 3 på jobb. Mye å gjøre hele tiden, får ofte maks 5 minutter å sitte. Jeg har ikke samvittighet til å bruke tid på å spise mat når jeg vet at beboerene trenger meg.

Anonymkode: 65e26...50f

Skrevet

Har nylig vært mye på sykehjem og er delt mellom å synes synd på ansatte til å synes noen anstrengte seg vel lite… Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å havne på et sånt sted. Fryktelig å se noen i livets siste fase der. 

Anonymkode: 53471...c47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...