Gå til innhold

Sykehjem og forholdene der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag besøkte jeg en bekjent på sykehjem, er der ca 3 ggr i mnd. Jeg har lagt merke til at de ansatte HVER ENESTE GANG sitter på pauserommet, drikker kaffe og prater, mens de gamle sitter alene på stua eller rommene sine.

Er det sånn det er rundt omkring på sykehjem, generelt? Syns det er så trist å se. 

Anonymkode: 84b3b...3cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet som vikar på sykehjem 2-3 ganger i korte perioder, og det er sånn der jeg jobber også😕 Er enig med at det er veldig trist, synes det jeg også. Hos oss sitter vi gjerne på kjøkkenet da og ikke inne på pauserommet sånn at vi har oversikt over de som sitter i stua etter hører de som er på rommene sine.

På morningen har vi det veldig travelt helt til kl. 11 for da må alle opp/bli stelt/få frokost, så etter det pleier vi som regel å ta oss en pause og bare prate med hverandre (vi ansatte), samme på kvelden. Har selv prøvd å snakke litt med beboere, men føler generelt at å bo på gamlehjem/sykehus er veldig deprimerende. Det er liksom ikke så mye å gjøre der for beboere. Det er akkurat det samme som skjer hver dag. Ansatte som har jobbet der lenge har har jo snakket/holdt samtaler men blir jo å stille de samme spørsmålene i lengden også for det er ikke så mye som skjer i livene deres heller.

Skulle ønske det var flere arrangementer etc. for beboere, men igjen ikke alle ønsker å være med på det. 

Anonymkode: bf4a0...b78

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de har pause? Som de etter loven har krav på. 

Anonymkode: b7cea...db2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, vi spiser lunsj på pauserommet og ellers er vi der kun i rapporttid. Ellers er vi med pasientene, men jeg skulle ønske det var mer tid til å bare sitte sammen med dem.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

et annet perspektiv. Kan godt være sykehjemspasienter ikke alltid vil se personale heller. Kan godt være de blir lei, de ser de jo flere ganger daglig. Ikke alle som vil være sosial hele tiden heller. Ikke glem gamle mennesker som bor alene hjemme, de vil jo se mennesker enda mindre.

Anonymkode: d0d23...8df

• Liker 3
Skrevet

Kommer du alltid på samme tid? F eks midt i pause eller rapport?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer du stort sett på samme tidspunkt hver gang? 
Der jeg jobbet hadde vi ikke betalt pause. På helg var vi tre på jobb på hver vakt, og for at en skulle slippe å spise i stengt kantine alene, valgte vi å sitte sammen på kontoret å spise. Da hadde vi oversikt over avdelingen, men ga også muligens besøkende inntrykk av at vi satt der «hele tiden». Innrømmer at halvtimen kanskje noen ganger ble nærmere en time, men tro meg, den halvtimen «vi stjal» en rolig søndag innimellom, var lite i forhold til alle påbegynte timer vi ikke skrev overtid ellers i uka. I ukedagene hadde vi ikke betalt pause, så da var vi pålagt å sitte på kontoret i pausa, da vi ikke fikk spise av beboernes mat, og beboerne reagerte og stilte spørsmål hvis vi spise matpakka, mens de spiste av påsmurt mat fra fat. Det sosiale på en arbeidsplass er også innimellom veldig viktig!!

Anonymkode: b8b6c...2d5

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Kommer du alltid på samme tid? F eks midt i pause eller rapport?

Kommer til veldig forskjellige tider, både ukedager og helg. TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer du stort sett på samme tidspunkt hver gang? 
Der jeg jobbet hadde vi ikke betalt pause. På helg var vi tre på jobb på hver vakt, og for at en skulle slippe å spise i stengt kantine alene, valgte vi å sitte sammen på kontoret å spise. Da hadde vi oversikt over avdelingen, men ga også muligens besøkende inntrykk av at vi satt der «hele tiden». Innrømmer at halvtimen kanskje noen ganger ble nærmere en time, men tro meg, den halvtimen «vi stjal» en rolig søndag innimellom, var lite i forhold til alle påbegynte timer vi ikke skrev overtid ellers i uka. I ukedagene hadde vi ikke betalt pause, så da var vi pålagt å sitte på kontoret i pausa, da vi ikke fikk spise av beboernes mat, og beboerne reagerte og stilte spørsmål hvis vi spise matpakka, mens de spiste av påsmurt mat fra fat. Det sosiale på en arbeidsplass er også innimellom veldig viktig!!

Skulle stå: å prioritere det sosiale på en arbeidsplass er også innimellom veldig viktig!!

Og den ikke betalte pausa ble ofte brukt til å diskutere fag og beboere, da det oftere er vikarer på helg som jobber sporadisk, og da er gjennomgang av rutiner på avdelingen og kjennskap til nye beboere viktig

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tatja skrev (2 minutter siden):

Men det sier seg selv at de ikke har pause hele dagen. Det går rett og slett ikke. Det er vanlig å ha pause til svært ulike tider også, for dagen er uforutsigbar.

Anonymkode: 46b12...863

• Liker 5
Skrevet
Tatja skrev (2 minutter siden):

Hvis personalgruppa må dele seg i pause, kan pausetiden totalt fordele seg over 1,5-2 timer, avhengig av størrelse på personalgruppa.

Men hvis det er sånn at du mener personale utnytter pausetiden, bør du snakke med ledelsen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og vi sitter alltid med pasientene. Det må vi for å unngå uro. Sitter kun vekk fra de når vi har pause. 

Anonymkode: 3659c...91f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

elsker disse trådene der enkelte pårørende skal påstå at helsepersonell ikke gjør jobben sin. Mange diskuterer faglig med kaffe i hånden, samt ler vi av situasjoner som skjer på jobb for å takle arbeidet. Det skjer i alle jobber. At en har vært innom og sett helsepersonell ikke gjør noe i noen minutter, halvtime time hva enn. betyr det ikke at de aldri gjør noe på jobb og sløser tid. 😂 Unn for all del helsepersonall å slappe av i blant. Ser du tallene for hvem som søker seg inn til helseyrker, samt generasjon eldre om noen år må vi ta vare på arbeiderne ikke "ta de".

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

elsker disse trådene der enkelte pårørende skal påstå at helsepersonell ikke gjør jobben sin. Mange diskuterer faglig med kaffe i hånden, samt ler vi av situasjoner som skjer på jobb for å takle arbeidet. Det skjer i alle jobber. At en har vært innom og sett helsepersonell ikke gjør noe i noen minutter, halvtime time hva enn. betyr det ikke at de aldri gjør noe på jobb og sløser tid. 😂 Unn for all del helsepersonall å slappe av i blant. Ser du tallene for hvem som søker seg inn til helseyrker, samt generasjon eldre om noen år må vi ta vare på arbeiderne ikke "ta de".

Selvfølgelig skal de slappe av iblant, overhode ikke det som er greia. Men, jeg er innom omtrent 2 timer i strekk, ca 3  ggr per mnd. Det har jeg vært i over 1 år. Da er det rart at jeg ALDRI har sett en pleier prate eller holde en hånd, spille kort eller sitte ved en seng. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Da jeg jobbet på sykehjem hadde vi betalt pause da det er usannsynlig å få en halv time uten at noe brenner. Slik er det å arbeide med mennesker. Hadde heller ikke noe pauserom utover et lite kontor som ingen brukte. Vi tok pausen sammen med beboerne på stuen eller satt på kjøkkenet noen minutter med døren til stuen (dobbeltdør) helt åpen. 😊

Skrevet
Tatja skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig skal de slappe av iblant, overhode ikke det som er greia. Men, jeg er innom omtrent 2 timer i strekk, ca 3  ggr per mnd. Det har jeg vært i over 1 år. Da er det rart at jeg ALDRI har sett en pleier prate eller holde en hånd, spille kort eller sitte ved en seng. 

Ingen av delene du nevner der hører med til jobben. Mener du virkelig at vi skal betale folk for å holde fremmede i hånden? Du kan jo gå og holde de gamle i hånden selv når du er der hvis det er viktig for deg. 

• Liker 11
Skrevet

Det eneste stedet jeg har opplevd at pårørende river opp døra til pauserommet, for å ta opp noe mer eller mindre uvesentlig, er på sykehjem. Til tross for at det står både "Pauserom" på døra, og de ser at personalet sitter og spiser lunsjen sin - om de er så heldige å rekke det.

Jeg er så glad jeg er borte fra denne hverdagen, priser meg LYKKELIG. 

Pårørende ser en nanobrøkdel av hverdagen til helsepersonell, men mener å vite best hvordan vi EGENTLIG har det. 

"Alltid pause" 😂

Å, fy faen. Må brekke meg. 

Anonymkode: 7a36b...38b

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber på sykehjem, og vi sitter alltid med pasientene. Det må vi for å unngå uro. Sitter kun vekk fra de når vi har pause. 

Anonymkode: 3659c...91f

Akkurat det samme her! Ofte må jeg sitte sammen med pasienter i pausen min også, for å unngå at det bryter ut uro og liknende. Jeg har jobba på sykehjem (demens avd.) siden tidenes morgen, og vi har ALLTID for mye å gjøre..

Anonymkode: 6e1a4...821

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ingen av delene du nevner der hører med til jobben. Mener du virkelig at vi skal betale folk for å holde fremmede i hånden? Du kan jo gå og holde de gamle i hånden selv når du er der hvis det er viktig for deg. 

Her på demensavdelingen er det hender å holde i til enhver tid.. Ofte har jeg en i hver hånd samtidig som jeg snakker med andre.

Anonymkode: 6e1a4...821

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er en del av jobben, jo, akkurat som det er det for meg som jobber i barnehage.

Det å vise omsorg, er en veldig viktig rolle når man jobber med våre minste - og våre eldste.

Vilt fremmede? Hvilken verden lever du i? Jeg snakker jo om folk som jobber på avdelingene, ikke om vilt fremmede. Du virker for øvrig ikke stabil, i den aggressive måten du skriver på. 

Endret av Tatja
  • Liker 6
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...