Thyra Skrevet 16. januar 2023 #61 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ungen sover vel i en trygg babyseng om natten hjemme og ikke i vogn ute med seler de kan bli kvalt av og katter som kan komme opp i vognen... Anonymkode: 0aed5...585 Mye som kan skje hjemme i senga og. Ungen kan f.eks våkne, stå opp, putte noe i munnen og sette i halsen. Eller gå ut, gå seg bort, ikke komme seg inn igjen, fryse ihjel... For å nevne noe av det som kan skje. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #62 Skrevet 16. januar 2023 Thyra skrev (1 minutt siden): Mye som kan skje hjemme i senga og. Ungen kan f.eks våkne, stå opp, putte noe i munnen og sette i halsen. Eller gå ut, gå seg bort, ikke komme seg inn igjen, fryse ihjel... For å nevne noe av det som kan skje. Ikke om ungen sover i sprinkelseng...Barn som er så små at de sover på dagtid, sover gjerne i sprinkelseng.. Anonymkode: 45fce...a46
Thyra Skrevet 16. januar 2023 #63 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke om ungen sover i sprinkelseng...Barn som er så små at de sover på dagtid, sover gjerne i sprinkelseng.. Anonymkode: 45fce...a46 Vi har da hatt både tre og fireåringer som har sovet i barnehagen. De kommer seg lett ut av en sprinkelseng. Og det kan da skje mye med litt større barn også når foreldrene sover. Når alle sover er barna i praksis uten tilsyn.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #64 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke om ungen sover i sprinkelseng...Barn som er så små at de sover på dagtid, sover gjerne i sprinkelseng.. Anonymkode: 45fce...a46 En i termingruppa mi er ikke blitt 1 år enda, og klatrer ut av sprinkelsenga si. Anonymkode: 0fa3c...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #65 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ikke om ungen sover i sprinkelseng...Barn som er så små at de sover på dagtid, sover gjerne i sprinkelseng.. Anonymkode: 45fce...a46 2 åringen min klatrer fint ut av sprinkelsengen sin…. Anonymkode: 1d3e0...d1c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #66 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det tar omtrent ett minutt å dø uten oksygen. Om man blir hengt i en stropp, får noe over ansiktet osv. Skremmende å lese om hvor dårlige rutiner mange barnehager tydeligvis har. Her sover alle på madrass inne, og det er jeg glad for. Er bare å google hvilke hendelser det har vært siste årene. Barn som ble hengt, rev på vei opp i vogn, katt som la seg over ansikt osv. Anonymkode: a853d...2a0 Men for å være brutalt ærlig da ; selv om det er en vakt ute så kan ting skje med ett barn mens sovevakta roer ned et annet. Uansett greier ingen å beskytte så ting er hundre prosent sikkert. Slik er ikke verden i det hele tatt. Anonymkode: 3e138...643 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #67 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke om ungen sover i sprinkelseng...Barn som er så små at de sover på dagtid, sover gjerne i sprinkelseng.. Anonymkode: 45fce...a46 Den kan de klatre ut av Anonymkode: 8e2c5...9fb
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #68 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 0.40): Dere har ikke kapasitet til å passe på ungene dere er betalt for å passe på? Anonymkode: d99c4...fdc Nei, faktisk ikke alltid. Og det er ikke vi som har bestemt at det er sånn. På en typisk dag er vi en i manko på bemanning pga fravær, så normalt sett skal vi være 4 ansatte på våre 12 ett- og toåringer. Så er en borte, så da er vi bare 3. Om en ansatt skal da sitte ute med barn fra kl. 10 til 14, så er det 4 timer der vi er bare to på resten. Alle sover ikke. Det er ikke alt som skjer i norske barnehager som er forsvarlig alltid, men dette med sovevakt er nok ikke det mest kritiske. Det er andre situasjoner som er verre. Anonymkode: 423a7...f17 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #69 Skrevet 16. januar 2023 I vår barnehage har vi soveskur ute med vogner, vi bruker ikke seler. Vi har sovevakt (rullerer med de som avvikler pauser) fra etter lunsj, ca kl. 11.00 til de aller fleste har våknet i 14-tiden. Barn som sover utenom hovedsoveperioden er vi med til de sovner og bruker babycall. Setter vogna ved et vindu ved oppholdsrommet om resten av gruppa er inne og om vi er ute sjekker vi innom regelmessig. Det tryggeste er nok å ikke bruke seler. Å falle ut av vogna er tryggere enn å henge fast i selen, har dog ikke opplevd noen av delene. Anonymkode: c02fc...390
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #70 Skrevet 16. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Å hadde hun hatt seler kunne det ført til kvelningsulykke. selvsagt er barna vårt ansvar når de er i bhg, har ikke sagt noe om sovevakt eller ikke Anonymkode: 8e2c5...9fb Akkurat! Og det er derfor sovevakt er så viktig! Anonymkode: 53b59...a4c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #71 Skrevet 16. januar 2023 Thyra skrev (3 timer siden): Mye som kan skje hjemme i senga og. Ungen kan f.eks våkne, stå opp, putte noe i munnen og sette i halsen. Eller gå ut, gå seg bort, ikke komme seg inn igjen, fryse ihjel... For å nevne noe av det som kan skje. Stå opp fra en grindseng? Anonymkode: 0aed5...585
Thyra Skrevet 16. januar 2023 #72 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Stå opp fra en grindseng? Anonymkode: 0aed5...585 Ikke alle barn som sover i bhg bruker grindseng. Men har også vært borti barn som har klatra over grindsenga ganske tidlig.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #73 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 4.43): Vår barnehage har sovevakt. Hvis barn sover lengre enn sovetiden så blir vognen trillet inn, slik at noen har oppsyn. Spørs nok litt på utformingen til barnehagen, men her har man muligheten til å trille vognen rett inn i et vindfang i tilknytning til kjøkken/spiserom, slik at det er enkelt å følge med mens de andre barna får servert måltid etter soving. Ser flere her skriver at de jobber i barnehager der det blir stort avvik fra barnehagenormen (som sier tre småbarn per voksen, noe som burde gjøre sovevakt helt overkommerlig). Trist å høre at barnehagen/kommunen bryter loven, men håper at dere er klar over at selv om dere ikke rår over bemanningen, så er dere pliktig til å varsle og skrive avvik når dette skjer sånn at dette blir dokumentert. Anonymkode: b78df...cbe Det er en norm, ikke en lov. Ingen bryter noen lov. Loven sier vare at det skal være forsvarlig bemanning, så er det opp til barnehageeier å vurdere hver enkelt situasjon. Skulle ønske det var en lov. Anonymkode: a84bd...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #74 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er en norm, ikke en lov. Ingen bryter noen lov. Loven sier vare at det skal være forsvarlig bemanning, så er det opp til barnehageeier å vurdere hver enkelt situasjon. Skulle ønske det var en lov. Anonymkode: a84bd...cc8 Samt at bemanningsnormen gjelder for barnehagen, ikke pr avdeling. Så lenge barnehagen er tilstrekkelig bemannet totalt sett, så er det fullt innafor. Desverre. Anonymkode: 0fa3c...6b7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #75 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Stå opp fra en grindseng? Anonymkode: 0aed5...585 Eh ja? Anonymkode: 8e2c5...9fb
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #76 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kjenner jeg begynner å grue meg til mitt barn skal starte i barnehage. Jeg sjekker han veldig ofte når han sover i vogn utenfor, i tillegg til å bruke babycall. Anonymkode: 8bd4a...4a6 Men som regel har jo de fleste barnehager sovevakt i hoved sovetiden, men dersom barnet sover utenom det så bruker de babycall og sjekker hvert 10 minutt. Det er jo ikke noe annerledes ift hvordan du praktiserer det hjemme da? Anonymkode: 076e0...c0a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #77 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kjenner jeg begynner å grue meg til mitt barn skal starte i barnehage. Jeg sjekker han veldig ofte når han sover i vogn utenfor, i tillegg til å bruke babycall. Anonymkode: 8bd4a...4a6 Det beste du kan gjøre for barnet ditt da er å kjøpe ei skikkelig vogn, med gode seler som passer. Verste jeg ser er foreldre som ønsker å kjøpe ei billig vogn, som bare skal brukes i barnehagen. Det er ikke bare bare det, barnet skal sove der gjerne fem dager i uken, i kanskje 2 år. Jobber selv som ped.leder, dere aner ikke hvor mye vi må mase på enkelte foreldre om at selene i vogna ikke passer, vogna velter lett, hjul som faller av.. men å komme med ei skikkelig vogn? Nei det er det ikke så farlig med.. Anonymkode: 423a7...f17 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #78 Skrevet 16. januar 2023 Jeg leide hus som lå vegg i vegg med en barnehage, jeg jobbet ofte kveld og natt, så mye hjemme dagtid. Kunne ofte høre barn gråte, som lå ute, og noen ganger måtte jeg gå og ringe på barnehagen og si fra for den gråting var hjerteskjærende å høre på. De takka for at jeg sa fra. Har ikke peiling på barn eller barnehager, men sovevakt hadde de ikke i denne lille bygda. Anonymkode: 95a88...1e4
vårblomst Skrevet 21. februar 2023 #79 Skrevet 21. februar 2023 I den barnehage jeg jobbet i Bergen før hadde vi sovevakt, en person fra pr. avdeling og vi var heller ikke over bemannet heller. Vi var tre småbarnsavdelingen, og da var det tre vokser tilsammen. Vi måtte sitte ute i alle slags vær under markisen for regn. Var godt påkledd og vi byttet vakt underveis. Sovevakten er fra kl.11.45/12-14. Eg kunne ikke se at det er ikke mulig å få det til i alle barnehage. Nå som det er sagt, her om dagen gikk hentet eg datteren min i bhg. Da jeg kom til porten så hørte eg allerede barnegråt fra en annen avdeling som hadde vogna soving utenfor vinduet. Eg tenkte at de voksne hadde sikkert hørt det og gikk bare rett inn i min datters avdeling. Eg pleier å ta meg god tid å ta en prat med en av de voksne og høre kossen dagen har vært for min datter. Vi hadde ingen hastverk å komme hjem og tok god tid med på kledningen. Da vi omsider kom oss ut døra, var den barnegråt fortsatt der. Ingen hadde hørt ungen! Da måtte det ha gått minst 10 minutter. Eg hadde ikke hjertet å gå videre og sprang bort til vinduet og banket på vindusruten og gav beskjed til de voksne der inne at det var en unge som lå og gråt. Istedenfor å få en «takk blikk» tilbake fikk eg en overlegne blikk fordi eg forstyrret dem med det de holdt på… ble helt målløs måten de reagerte på! Eg er glad at min datter på 2,5 år ikke går på den avdelingen, ellers hadde både styret og pedleder hadde fått en sterk mening om dette.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #80 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 20.23): Vi har ikke sovevakt i barnehagen min, det har vi faktisk ikke kapasitet til. Men vi har babycaller og vi er bak hvert 5-10 minutt. Anonymkode: 423a7...f17 Samme her. Er ute å sjekker hvert 10 minutt.. og det er null stress. Vi har ikke bemanning til å sitte ute i 2 timer Anonymkode: e307c...031
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå