AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #21 Skrevet 14. januar 2023 Er så glad for at min barnehage er av den "gamle sorten" som drar fram små madrasser på gulvet og eget teppe+kosedyr. Da er det en av de eldre ansatte som sitter/ligger med de og slumrer litt selv. De bruker et av rommene i barnehagen, og trekker ned rullegardinene. Alle sover fint den tiden de skal, og barna slipper styr med vogn/klær når de skal sove. Anonymkode: f0559...749 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #22 Skrevet 14. januar 2023 Som barnehageassistent så finnes det ikke sovevakter i Drammensområdet. Det er babycall som gjelder. Skal det sies det ikke finnes bemanning heller... Anonymkode: e6cfb...1e0 1 2 1
Gjest Wilma89 Skrevet 14. januar 2023 #23 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjedde? Anonymkode: 521b0...54a https://www.aftenposten.no/norge/i/qn9A0w/ettaaring-doede-etter-aa-ha-blitt-hengende-fast-i-barnevogn-i-barnehage
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #24 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): For snaue budsjetter, for mye sykefravær etc etc. Hvis du innbiller deg at vi som jobber i barnehage ikke blir glad i barna «våre» tar du skammelig feil. Dessuten er det tross alt digg å slappe av ute i skuret mens man passer på de som sover. Tro meg, det står aldri på viljen eller hjertevarmen. Har man ikke kapasitet så må man faktisk prioritere. Du kan jo forestille deg ramaskrikene dersom vi faktisk ble oppbemannet tilstrekkelig. Da ville du skreket over den ekstra 1000lappen du måtte betale i måneden. Anonymkode: f2eaf...798 Du kan jo forestille deg ramaskrikende dersom en unge blir kvalt i vognen når de sover uten tilsyn! Anonymkode: 6f841...141 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #25 Skrevet 14. januar 2023 2 hours ago, Wilma89 said: https://www.aftenposten.no/norge/i/qn9A0w/ettaaring-doede-etter-aa-ha-blitt-hengende-fast-i-barnevogn-i-barnehage Huff 😔 Anonymkode: 521b0...54a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #26 Skrevet 14. januar 2023 Jeg jobber ikke i barnehager som ikke har sovevakt. Er selv sovevakt og sjekker alle hver 3 minutt, det er en del som trenger litt ekstra tilrettelegging pga vær& hoste. Dette er veldig veldig viktig for meg, de er så små. Anonymkode: 6cc50...f84 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #27 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er så glad for at min barnehage er av den "gamle sorten" som drar fram små madrasser på gulvet og eget teppe+kosedyr. Da er det en av de eldre ansatte som sitter/ligger med de og slumrer litt selv. De bruker et av rommene i barnehagen, og trekker ned rullegardinene. Alle sover fint den tiden de skal, og barna slipper styr med vogn/klær når de skal sove. Anonymkode: f0559...749 Jeg er så glad mitt barn før sove ute i frisk luft! Anonymkode: 8e2c5...9fb 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #28 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er så glad for at min barnehage er av den "gamle sorten" som drar fram små madrasser på gulvet og eget teppe+kosedyr. Da er det en av de eldre ansatte som sitter/ligger med de og slumrer litt selv. De bruker et av rommene i barnehagen, og trekker ned rullegardinene. Alle sover fint den tiden de skal, og barna slipper styr med vogn/klær når de skal sove. Anonymkode: f0559...749 Trenger ikke så mye klær om de har gode soveposer. Våre barn har teppe og kosedyr og Så kan de barna som sover kort tid eller er sluttet å sove leke inne på "soverommet". Anonymkode: 2475b...0ce
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #29 Skrevet 14. januar 2023 Alle dere som jobber i barnehager som ikke har sovevakt når barna sover ute. Har dere informert foreldrene om dette? Hvis nei, hvorfor ikke? Anonymkode: 53b59...a4c 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #30 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): For snaue budsjetter, for mye sykefravær etc etc. Hvis du innbiller deg at vi som jobber i barnehage ikke blir glad i barna «våre» tar du skammelig feil. Dessuten er det tross alt digg å slappe av ute i skuret mens man passer på de som sover. Tro meg, det står aldri på viljen eller hjertevarmen. Har man ikke kapasitet så må man faktisk prioritere. Du kan jo forestille deg ramaskrikene dersom vi faktisk ble oppbemannet tilstrekkelig. Da ville du skreket over den ekstra 1000lappen du måtte betale i måneden. Anonymkode: f2eaf...798 Nei, faktisk ikke. 1000 kroner er en lav pris å betale for mitt barns sikkerhet. Men jeg kan selvfølgelig forstå at foreldre med dårlig økonomi ville kjent på det. Ellers har jeg ikke sagt noe om hvor glade dere er i barna, men det hjelper lite at dere er glad i ungene den dagen en unge henger død i selen sin. Anonymkode: d99c4...fdc
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #31 Skrevet 14. januar 2023 Jeg lurer mer på hvordan FORELDRE løser dette hjemme? Når barnet sover ute i vogn eller i vogn på terrassen? Har dere både babycall og sitter ved siden av vognen mens barnet sover? Hva skal man egentlig med disse populære babycallene med kamera, temperatur kontroll osv om man uansett må stå ved siden av? Anonymkode: f7b43...ed8 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #32 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er så glad for at min barnehage er av den "gamle sorten" som drar fram små madrasser på gulvet og eget teppe+kosedyr. Da er det en av de eldre ansatte som sitter/ligger med de og slumrer litt selv. De bruker et av rommene i barnehagen, og trekker ned rullegardinene. Alle sover fint den tiden de skal, og barna slipper styr med vogn/klær når de skal sove. Anonymkode: f0559...749 Min barnehage begynte plutselig med det og da måtte mitt barn slutte å sove for det fikk ikke til å sove på en madrass i et rom med masse folk. 🤷 Anonymkode: 0aed5...585 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #33 Skrevet 14. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg lurer mer på hvordan FORELDRE løser dette hjemme? Når barnet sover ute i vogn eller i vogn på terrassen? Har dere både babycall og sitter ved siden av vognen mens barnet sover? Hva skal man egentlig med disse populære babycallene med kamera, temperatur kontroll osv om man uansett må stå ved siden av? Anonymkode: f7b43...ed8 Hva vi gjør hjemme er ikke relevant. Der må vi selv ta ansvar for barnet vårt. Dere derimot, passer våre barn og vi har tillit til dere. Derfor spør jeg igjen. Informerer dere foreldrene om at dere lar barna sove ute i vogner med stropper uten tilsyn? Anonymkode: 53b59...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #34 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva vi gjør hjemme er ikke relevant. Der må vi selv ta ansvar for barnet vårt. Dere derimot, passer våre barn og vi har tillit til dere. Derfor spør jeg igjen. Informerer dere foreldrene om at dere lar barna sove ute i vogner med stropper uten tilsyn? Anonymkode: 53b59...a4c Jeg jobber ikke i barnehage. Anonymkode: f7b43...ed8
Thyra Skrevet 14. januar 2023 #35 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lurer mer på hvordan FORELDRE løser dette hjemme? Når barnet sover ute i vogn eller i vogn på terrassen? Har dere både babycall og sitter ved siden av vognen mens barnet sover? Hva skal man egentlig med disse populære babycallene med kamera, temperatur kontroll osv om man uansett må stå ved siden av? Anonymkode: f7b43...ed8 Og ikke minst, hva gjør de om natta? Sover på skift? Hva med aleneforeldre? 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #36 Skrevet 15. januar 2023 Vi har de fleste barna på madrasser på gulvet, og et par i vogn i gangen. Vi har en sovevakt som er i rommet eller rommet gangen ved siden av med døren oppe til siste barn er oppe. Vi opplever ikke noe problemer med å ha en voksen som er sovevakt fra 11.30- 14.30 for vi har organisert det slik at sovevakten også skriver dagsrapport og planer, og bytter bleier når det bare er et par barn igjen (badet plassert slik at det er innsyn til soverommet). Hvis det er noe som sover utenom sovetiden så sover de i vogn utenfor kontoret til styrer med vindu åpen slik at styrer også kan se barnet eller på lekeplassen hvis resten av gruppen er ute. Det at barna sover på madrasser hjelper også på for at vi får mindre løft og vondt arbeidsstillinger. Barna kan selv legge seg ned og reiser seg opp igjen selv. Vi kan sitte eller ligge vedsiden av de barna som trenger litt hjelp til å finne roen til å sovne eller som trenger litt ekstra nærhet fra en voksen. En av de fordelene med å ha en sovevakt er at vi er der når noen våkner og kan ta de opp eller hjelpe de til å sovne igjen før de vekker de andre barna. Og nå når det er mye tette neser og hoste hos barna merker vi lettere hvem som trenger å ha hode litt høyere for å få en bedre søvn. Og selvfølgelig vi er der hvis det skulle skje noe med barna, jeg har opplevd at et barn har fått en allergisk reaksjon under sovetiden. jeg tror ikke jeg ville oppdaget det like fort hvis jeg ikke hadde vært der å la merke til at lydene det barnet lagde var annerledes enn det vanligvis var når barnet sov. Det er selvsagt sjelden at noe så alvorlig skjer, men det kan skje. Jeg forstår ikke at barnehager velger å ikke ha sovevakt. Uansett om barna sover inne på madrass eller ute i vogn. Hva foreldrene gjør hjemme er opp til de, men når de er i barnehagen er det vi som er ansvarlig for at barna. Og når vi vet hvor galt det faktisk har gått, at det er et barn som har mistet livet, så syntes jeg det er hårreisende at barnehager velger å ikke ha sovevakt. Anonymkode: 8b436...0e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #37 Skrevet 15. januar 2023 Vår barnehage har sovevakt. Hvis barn sover lengre enn sovetiden så blir vognen trillet inn, slik at noen har oppsyn. Spørs nok litt på utformingen til barnehagen, men her har man muligheten til å trille vognen rett inn i et vindfang i tilknytning til kjøkken/spiserom, slik at det er enkelt å følge med mens de andre barna får servert måltid etter soving. Ser flere her skriver at de jobber i barnehager der det blir stort avvik fra barnehagenormen (som sier tre småbarn per voksen, noe som burde gjøre sovevakt helt overkommerlig). Trist å høre at barnehagen/kommunen bryter loven, men håper at dere er klar over at selv om dere ikke rår over bemanningen, så er dere pliktig til å varsle og skrive avvik når dette skjer sånn at dette blir dokumentert. Anonymkode: b78df...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #38 Skrevet 15. januar 2023 On 1/14/2023 at 10:34 AM, AnonymBruker said: Er så glad for at min barnehage er av den "gamle sorten" som drar fram små madrasser på gulvet og eget teppe+kosedyr. Da er det en av de eldre ansatte som sitter/ligger med de og slumrer litt selv. De bruker et av rommene i barnehagen, og trekker ned rullegardinene. Alle sover fint den tiden de skal, og barna slipper styr med vogn/klær når de skal sove. Anonymkode: f0559...749 Det er jo det nye. Det gamle er at de ligger ute Anonymkode: eabe2...1b4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #39 Skrevet 15. januar 2023 Jeg lurer fortsatt.. Dere som ikke har sovevakt. Informerer dere foreldrene om dette? Anonymkode: 53b59...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #40 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 20.27): Vi har en ansatt ute med sovende barn hele tiden. Det er fryktelig frustrerende når barn sover utenom sovetiden siden vi da blir voldsomt nedbemannet og det går utover de andre barna på avdelingen. Anonymkode: 0161a...300 Skjønner det er frustrerende. Men det er jo ikke slik at alle mennesker er lik og dupper samtidig. Ting skal også fungere hjemme mtp på når dupp er. Anonymkode: 6d5f3...8ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå