Gå til innhold

Sovevakt i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå jobbet i 10 + barnehager siste 1.5 år, og ingen av disse har hatt sovevakt. Hverken på formiddagen eller i den vanlige sovetiden etter lunsj. Her er det kun babycall som gjelder, barna sjekkes ofte frem til alle har sovnet, så ikke før første skal opp. Endel av barna sover uten sele, enten fordi vognen ikke har, eller fordi foreldrene mener det skal være slik. Så har man ennå endel barn som bare har sele på bena og rundt hoftene (3-punkts). Dette gjelder i disse barnehagene barn som sover i vogn i skur og barn på madrass. 

Til spm. Om foreldrene vet at det ikke er fysisk sovevakt så er svaret ja. Ingen som har reagert på dette. (Jobber mest med 1-åringer). 

Anonymkode: c6c58...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har nå jobbet i 10 + barnehager siste 1.5 år, og ingen av disse har hatt sovevakt. Hverken på formiddagen eller i den vanlige sovetiden etter lunsj. Her er det kun babycall som gjelder, barna sjekkes ofte frem til alle har sovnet, så ikke før første skal opp. Endel av barna sover uten sele, enten fordi vognen ikke har, eller fordi foreldrene mener det skal være slik. Så har man ennå endel barn som bare har sele på bena og rundt hoftene (3-punkts). Dette gjelder i disse barnehagene barn som sover i vogn i skur og barn på madrass. 

Til spm. Om foreldrene vet at det ikke er fysisk sovevakt så er svaret ja. Ingen som har reagert på dette. (Jobber mest med 1-åringer). 

Dette er jo sånn det var for snart 20 år siden da jeg startet å jobbe i barnehage. Nå har vi iallfall sovevakt i vår barnehage, og det håper jeg de aller fleste barnehager har! 

Anonymkode: c4040...e60

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så noen av barna sover i vogner ute uten sele? Fordi foreldrene ønsker det? Hadde aldri turt å ha ansvar for ettåringer som sov alene ute i vogn uten sele. Jøye meg..

Anonymkode: 53b59...a4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så noen av barna sover i vogner ute uten sele? Fordi foreldrene ønsker det? Hadde aldri turt å ha ansvar for ettåringer som sov alene ute i vogn uten sele. Jøye meg..

I kjeden jeg jobber i er det ikke lov med seler 

Anonymkode: 8e2c5...9fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 18.11):

Kom over en diskusjon ang sovevakt i et annen tråd og ble sykt nyskjerrig etter å ha lest det som ble skrevet der. Noen ble overrasket over at barn som sov til andre tider ikke hadde en sovevakt ute med seg. Altså velkommen til barnehagen sier bare jeg, kan ikke se for meg at noen barnehager har bemanning nok til å ha sovevakt til en hver tid, både tidlig morgen og sen ettermiddag. Selvfølgelig er det sovevakt når det er sovetid i barnehagen, den er fra 12-14 hos oss. Men det er vell ingen foreldre som stirrer på barnet sitt hjemme når de sover? Har barnet en ordentlig fem punkt sele som passer barnet, går det ikke an og komme seg ut av den. 

Anonymkode: 076e0...c0a

Jo. Vi bruker babycallen ute. 
Bhg bør stille med sovevakt.

Anonymkode: 3d0cf...975

Skrevet

I barnehagen våres setter de barnevogna utenfor vinduet, der de voksne kan se og følge med om barnet er våken. 😊👍

Anonymkode: 1a5c3...a67

Skrevet

Det tar omtrent ett minutt å dø uten oksygen. Om man blir hengt i en stropp, får noe over ansiktet osv. Skremmende å lese om hvor dårlige rutiner mange barnehager tydeligvis har. Her sover alle på madrass inne, og det er jeg glad for.

Er bare å google hvilke hendelser det har vært siste årene. Barn som ble hengt, rev på vei opp i vogn, katt som la seg over ansikt osv.

Anonymkode: a853d...2a0

Skrevet

Kjenner jeg begynner å grue meg til mitt barn skal starte i barnehage. Jeg sjekker han veldig ofte når han sover i vogn utenfor, i tillegg til å bruke babycall.

Anonymkode: 8bd4a...4a6

Skrevet

Her har det alltid vært sovevakter, men så vidt jeg vet har alle sovet rundt de faste tidene. Det har vært en ikke ubetydelig kidnappingsfare, så det skulle jo bare mangle at de fulgte med.

Anonymkode: ed9de...3ea

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

I kjeden jeg jobber i er det ikke lov med seler 

Da er det enda viktigere med sovevakt. Min ettåring klarte å stupe ut av vogna da hun ikke hadde sele på. Hun slo seg stygt. Selv om barnehagen ikke tillater seler så er det jo likevel deres ansvar all den tid dere passer barna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 14.41):

Du kan jo forestille deg ramaskrikende dersom en unge blir kvalt i vognen når de sover uten tilsyn!

Anonymkode: 6f841...141

Men hvor ofte skjer dette, statistisk sett? Sammenlignet, så tror jeg det er typ 1/10 - eller færre - av de som skriker etter sovevakt, som har barna sine sikret bakovervendt til de fyller 5 år. Hva er sannsynligheten for å havne i en bilulykke? Basert på tall fra 2022, ganske stor. Gjennomsnittlig er det 24 hardt skadde barn i trafikken hvert år. Så kan vi ta for oss mindre alvorlige skader og de som kom i fra det uten noen mén, med viten om at risikoen var enorm. 

Det viktigste er å forebygge, fremfor å forsøke å hindre. Belte i vogn, vognen eget belte, stramt festet, fremfor universale. Foreldre og ansatte som må kjenne vogna og følge med på at alt fungerer. Barnehager må tilpasse slik at barn kan sove inne om de ellers ikke bruene vogn mye, slik at foreldre slipper en ekstra utgift ved å måtte kjøpe en brukbar og trygg vogn til barnehagebruk. Også videre. 

Anonymkode: 0fa3c...6b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 17.23):

Jeg lurer mer på hvordan FORELDRE løser dette hjemme?

Når barnet sover ute i vogn eller i vogn på terrassen? Har dere både babycall og sitter ved siden av vognen mens barnet sover?

Hva skal man egentlig med disse populære babycallene med kamera, temperatur kontroll osv om man uansett må stå ved siden av?

Anonymkode: f7b43...ed8

Nå har vel de færreste foreldre mange 1 åringer de må passe på. 

Anonymkode: 801e9...58b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg lurer fortsatt.. Dere som ikke har sovevakt. Informerer dere foreldrene om dette?

Vi informerer om det. Vi har ingen sovevakt som er med barna hele sovetida. 
Så forklarer vi hvordan vi løser dette. (Vi har prøvd å ha sovevakt men det går ikke rundt med bemanning. 

Anonymkode: 82542...081

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det tar omtrent ett minutt å dø uten oksygen. Om man blir hengt i en stropp, får noe over ansiktet osv. Skremmende å lese om hvor dårlige rutiner mange barnehager tydeligvis har. Her sover alle på madrass inne, og det er jeg glad for.

Er bare å google hvilke hendelser det har vært siste årene. Barn som ble hengt, rev på vei opp i vogn, katt som la seg over ansikt osv.

Anonymkode: a853d...2a0

Jeg hadde aldri valgt en bhg hvor de sover inne for mitt barn, så man er forskjellig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det enda viktigere med sovevakt. Min ettåring klarte å stupe ut av vogna da hun ikke hadde sele på. Hun slo seg stygt. Selv om barnehagen ikke tillater seler så er det jo likevel deres ansvar all den tid dere passer barna.

Å hadde hun hatt seler kunne det ført til kvelningsulykke. 
selvsagt er barna vårt ansvar når de er i bhg, har ikke sagt noe om sovevakt eller ikke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 17.23):

Jeg lurer mer på hvordan FORELDRE løser dette hjemme?

Når barnet sover ute i vogn eller i vogn på terrassen? Har dere både babycall og sitter ved siden av vognen mens barnet sover?

Hva skal man egentlig med disse populære babycallene med kamera, temperatur kontroll osv om man uansett må stå ved siden av?

Anonymkode: f7b43...ed8

Forskjellen fra bhg og hjemme, er at hjemme kan man ha babycall på, og høre hva som skjer. I en bhg er det alt for mye støy til at man faktisk hører hva som skjer om man har babycall på. Skrik og skrål fra andre unger som løper omkring, så er det alltid en unge som hoster og kremter, osv. Babycallen vil altså konstant rapportere at det er lyd og bevegelse.. 

Mens hjemme, når man har bare én unge, vil babycallen kun slå ut når ens eget barn lager lyd og bevegser seg - så fremt man har et stille sted å sette vognen, noe man lettere har hjemme enn i en bhg. 

Vi lar ungen sove ute i vogn, med babycall på. Setter vognen så vi kan se fra vinduet, og tar en titt dann og vann. Men har ikke kamera, og uaktuelt å stå og glo på at ungen sover. Babycallen slår ut om ungen rører mye på seg. Og siden det altså bare er ETT barn, er det ikke noe problem å gå og sjekke. Om det hadde vært ti-femten unger, hadde man ikke gjort annet enn å gå frem og tilbake for å sjekke, og da kan man altså like gjerne bare sitte der. 

Så det er altså forskjellen: i en bhg funker det ikke med babycall siden den vil slå ut absolutt hele tiden pga støy og at det rett og slett er så mange unger som sover samtidig. Hjemme funker det. 

Anonymkode: 45fce...a46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 18.11):

Kom over en diskusjon ang sovevakt i et annen tråd og ble sykt nyskjerrig etter å ha lest det som ble skrevet der. Noen ble overrasket over at barn som sov til andre tider ikke hadde en sovevakt ute med seg. Altså velkommen til barnehagen sier bare jeg, kan ikke se for meg at noen barnehager har bemanning nok til å ha sovevakt til en hver tid, både tidlig morgen og sen ettermiddag. Selvfølgelig er det sovevakt når det er sovetid i barnehagen, den er fra 12-14 hos oss. Men det er vell ingen foreldre som stirrer på barnet sitt hjemme når de sover? Har barnet en ordentlig fem punkt sele som passer barnet, går det ikke an og komme seg ut av den. 

Anonymkode: 076e0...c0a

Mens barnet mitt (med en ordentlig stødig vogn og fempunktssele) klarte å velte hele vogna, bare dager etter at hun begynte i bhg. Hadde en utrolig stor kul og en forferdelig blåmerke etterpå. 

Anonymkode: 178da...e6e

• Liker 1
Skrevet
Thyra skrev (På 14.1.2023 den 23.51):

Og ikke minst, hva gjør de om natta? Sover på skift? Hva med aleneforeldre? 

Ungen sover vel i en trygg babyseng om natten hjemme og ikke i vogn ute med seler de kan bli kvalt av og katter som kan komme opp i vognen... 

Anonymkode: 0aed5...585

• Liker 1
Skrevet

Barna skal ha forsvarlig tilsyn hele oppholdstiden i barnehagen. Å etterlate dem sovende i vogn uten tilsyn er ikke forsvarlig.

Jeg har vært med på å sjekke sovende barn hvert tiende minutt, men for det første kan en ulykke bli fatal på langt kortere tid. Og for det andre kan de ti minuttene fort bli 12-14 minutter om det oppstår noe annet inne eller du glemmer å følge med på klokka. Denne typen sjekk overlater altfor mye tillit til menneskelig svikt.

Den dagen et sovende barn våkner, snur seg og vrir seg ut av selen som en utbryterkonge, og blir hengende med selen rundt halsen i 1,5 minutt mens jeg "skal bare" inne, er en dag hvor jeg ikke kan forsvare praksisen. For å opprettholde forsvarlig sikkerhet må man jo kunne vise til at man har gjort "alt" man kunne for å forhindre ulykker, men at noe skjedde likevel. Har man ikke sovevakt, har man ikke gjort alt man kunne.

Jeg hadde sluttet i jobben min om jeg satt inne og skrev rapporter mens et barn ble hengt rett utenfor døra.

Der jeg jobber nå, samles alle vognene fra to småbarnsavdelinger sammen. En sovevakt er der hele tiden, og lytter etter lyder eller ser etter bevegelser fra vognene. Sjekker helt oppi vogna hvert femte-tiende minutt. På den måten trengs det bare en ansatt av totalt 8 på jobb. De som ikke klarer å organisere sovevakt, må ta en ny titt på organiseringen av barnehagen sin. Påstanden holder ikke mål.

Anonymkode: 06762...6de

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men har barn i en.

Mitt inntrykk er ikke at barnehagen her er bedre bemannet enn andre, eller at de er beskyttet mot sykdom hos ansatte, men de har sovevakt. Det er en liten barnehage med en avdeling av store barn og en med småbarn. Sovetiden er samtidig med utetiden for resten av barna som ikke sover, og da står vognene oppstilt langs den ene veggen mens en ansatt sitter der. Den ansatte er jo tilgjengelig for de andre barna ved behov, men hovedoppgaven er jo å bare sitte og følge med på alle de sovende barna. Barn som våkner tidlig får på seg dress og er ute med resten til de skal inn, eller går inn med en ansatt hvis det ikke er stemning for det.

Min datter startet midt i barnehageåret, og de andre barna hadde stort sett rutinen med en dupp ferdig innarbeidet, mens min ikke var helt der enda. Noen ganger sov hun hele sovetiden, og andre ganger ble det en kortere dupp, litt utetid, inn og spise med de andre barna og ut igjen for en dupp litt senere. De sa nå hvert fall at det var en med henne da også, og på slutten av dagen med lav bemanning ser jeg noen ganger at begge avdelingene er sammen, og det er vel sånn de løser det hvis én voksen må være ute med et sovende barn.

Ellers er erfaringen min at barna ofte finner den barnehagerutinen veldig fort, så det var ikke mange gangene vi fikk høre at hun trengte to dupper, og da er ikke mitt inntrykk at dette er et stort problem som ofte melder seg.

Anonymkode: 0c830...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...