AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Kom over en diskusjon ang sovevakt i et annen tråd og ble sykt nyskjerrig etter å ha lest det som ble skrevet der. Noen ble overrasket over at barn som sov til andre tider ikke hadde en sovevakt ute med seg. Altså velkommen til barnehagen sier bare jeg, kan ikke se for meg at noen barnehager har bemanning nok til å ha sovevakt til en hver tid, både tidlig morgen og sen ettermiddag. Selvfølgelig er det sovevakt når det er sovetid i barnehagen, den er fra 12-14 hos oss. Men det er vell ingen foreldre som stirrer på barnet sitt hjemme når de sover? Har barnet en ordentlig fem punkt sele som passer barnet, går det ikke an og komme seg ut av den. Anonymkode: 076e0...c0a 7 1
Wilma89 Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Man reagerer vell på det ettersom det ikke er så alt for mange år siden et barn døde, men jeg ser poenget ditt. Kapasiteten er jo ikke der. Syns likevel det er litt forskjell på når barnet mitt sover alene ute hjemme og i barnehagen. Hjemme har jeg babycall omtrent inntil han. Så hører det jo bare ham beveger på seg. Samtidig som jeg ikke passer på ti andre barn som gjør at jeg plutselig ikke får med meg at barnet kaver/skriker. 5
Sofakona Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Om vi hadde barn som sov ekstra i barnehagen stod i ute mens vi også var ute med barna. Så de var aldri uten oppsyn 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Vi har ikke sovevakt i barnehagen min, det har vi faktisk ikke kapasitet til. Men vi har babycaller og vi er bak hvert 5-10 minutt. Anonymkode: 423a7...f17 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Vi har en ansatt ute med sovende barn hele tiden. Det er fryktelig frustrerende når barn sover utenom sovetiden siden vi da blir voldsomt nedbemannet og det går utover de andre barna på avdelingen. Anonymkode: 0161a...300 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Hva oss står barn som sover utenom sovetiden (11-14) på utsiden av vinduet til et rom hvor det hele tiden er ansatte som både ser og hører (babycall). Er vi ute, står vognene deres der vi leker. Anonymkode: 6a774...1b7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Her har vi sovevakt i skuret. Sover barn utenom sovetid står de utfor kontoret med åpent vindu å babycall med kamera. Alle sover i vogn med seler. Anonymkode: 189c3...cd4 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Der jeg jobbet før var barna uten tilsyn når de sov men de hadde babycaller. Sjekket de kanskje en gang i halvtimen. Praksisen ble endret rett etter ulykken på Vestlandet der et barn mistet livet i vogna. Anonymkode: b55ee...4a1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Ingen av våre barns barnehager har sovevakt. Ikke hatt det i 3 av de 4 barnehagene jeg har jobbet i de siste årene (etter den velkjente ulykken), altså kun 1 av barnehagene hadde sovevakt. Eldstes barnehage er en privateid med veldig god bemanning, lite sykefravær og faste vikarer, så det står ikke på kapasiteten heller. Har aldri savnet det. Anonymkode: 0fa3c...6b7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 I barnehagen vår blir de lagt i vogn i garderoben med lyset av når de sover utenom hviletid (11-14:30). Mellom garderoben og resten av avdelingen er det en lekegrind, så de får fulgt godt med på de som sover samtidig som de holder på med de andre barna. Og mellom garderoben vår og resten av barnehagen er det dører som blir lukket igjen. De andre avdelingene vet at det ligger noen og sover inne når dørene er igjen og bruker da andre utganger hvis de skal ut. Anonymkode: ea459...047 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Vi har ikke kapasitet til at en voksen forsvinner med 1 barn fra kl.09 om morgenen.. Så her sover enten det barnet inne i vogna hvor vi har tilsyn, men samtidig rolig. Eller så sover barnet ute rett utenfor vinduet slik at vi kan holde et øyet med barnet mens det sover. Anonymkode: f77fb...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har ikke sovevakt i barnehagen min, det har vi faktisk ikke kapasitet til. Men vi har babycaller og vi er bak hvert 5-10 minutt. Anonymkode: 423a7...f17 Dere har ikke kapasitet til å passe på ungene dere er betalt for å passe på? Anonymkode: d99c4...fdc 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere har ikke kapasitet til å passe på ungene dere er betalt for å passe på? Anonymkode: d99c4...fdc For snaue budsjetter, for mye sykefravær etc etc. Hvis du innbiller deg at vi som jobber i barnehage ikke blir glad i barna «våre» tar du skammelig feil. Dessuten er det tross alt digg å slappe av ute i skuret mens man passer på de som sover. Tro meg, det står aldri på viljen eller hjertevarmen. Har man ikke kapasitet så må man faktisk prioritere. Du kan jo forestille deg ramaskrikene dersom vi faktisk ble oppbemannet tilstrekkelig. Da ville du skreket over den ekstra 1000lappen du måtte betale i måneden. Anonymkode: f2eaf...798 13 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere har ikke kapasitet til å passe på ungene dere er betalt for å passe på? Anonymkode: d99c4...fdc Hvordan mener du man skal gjøre det når man deler seg så godt man kan uten at det strekker til? Man kan verken trylle eller dele seg i to. Hvis du er 2 foreldre med 3 barn og alle barna har ulike behov og ønsker samtidig, da skjønner vel også du at det ikke går. Eller? Anonymkode: fc306...007 5 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 Vi har bare periodevis barn som sover utenom sovetiden, og ser det som viktig å ha oppsyn med sovende barn. Men det blir helt klart et kapasitetsproblem. Hvordan vi løser det, varierer litt. Barna sover vanligvis inne på madrass, med en sovevakt til stede i rommet, hos oss. Men de som trenger å sove utenom, pleier å ha med vogn, og den vogna plasserer vi et sted vi har oppsyn med den. Noen ganger står den ute, i et litt rolig hjørne, og personalet som er ute da har den i synsvidde og går regelmessig bort og ser at alt er bra med barnet, noen ganger står den inne på avdelingen (hvis det er et barn som sover godt med lyd rundt seg), noen gangen står den inne på kontoret hvis f.eks. daglig leder sitter der og jobber og noen ganger i gangen utenfor avdelingen, plassert slik at vi kan se inn i vogna fra døråpningen og med døra åpen og døråpningen stengt med grind så ikke de andre små løper ut. Anonymkode: 3e378...4af 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 15 hours ago, Wilma89 said: Man reagerer vell på det ettersom det ikke er så alt for mange år siden et barn døde, men jeg ser poenget ditt. Kapasiteten er jo ikke der. Syns likevel det er litt forskjell på når barnet mitt sover alene ute hjemme og i barnehagen. Hjemme har jeg babycall omtrent inntil han. Så hører det jo bare ham beveger på seg. Samtidig som jeg ikke passer på ti andre barn som gjør at jeg plutselig ikke får med meg at barnet kaver/skriker. Hva skjedde? Anonymkode: 521b0...54a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #17 Skrevet 14. januar 2023 Hvis vi hadde 2-3 barn som sovnet tidligere enn resten trillet vi inn vognene deres før sovetiden, slik at vi kunne følge med på dem. Evt at den ene ansatte gikk ut i soveskuret. Barn kan finne på å klatre ut av vogner og da kan det bli farlig. Anonymkode: 7a410...d52 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #18 Skrevet 14. januar 2023 Vi har selvfølgelig sovevakt i min barnehage. Kunne ikke falt meg inn å ikke ha det. Mye som kan skje. Jeg hadde ikke hatt mitt barn i en barnehage som ikke har sovevakt. Anonymkode: c720f...4d6 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #19 Skrevet 14. januar 2023 I barnehagen var har de ikke "sovevakt" i den forstand i det hele tatt, men barna sover i vogner som står på rad og rekke utenfor vinduet til "frokostbordet" til barnehagen. Så sitter en av de voksne ved det bordet og enten gjør papirarbeid eller tegner/perler med våkne barn mens de kikker ut innimellom. Omtrent like sikkert som når jeg lar baby sove i vogna hjemme - for da parkerer jeg den utenfor kjøkkenvinduet og ser ut vinduet mens jeg rydder eller lager mat. Anonymkode: ac476...04c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 Vi har sovevakt ute mellom 12 og 14. I praksis legges det barn mellom 11 og 12, så det er folk der ute da og. Etter 14 sjekker de avdelingene som har sovende barn hvert tiende minutt. I tillegg har avdelingene og arbeidsrommet vindu/dører mot utesoverne. Anonymkode: 64088...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå