Gå til innhold

Gynekolog og jomfru

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det som viste seg å være vulvodyni. Kroniske smerter rundt skjedeåpningen. I starten var det bare vondt rundt mensen og så ble det verre og verre til jeg ikke lenger kunne være nær underlivet uten at det føltes ut som tusen kniver, da oppsøkte jeg gynekolog.

Anonymkode: 4a0cf...e9a

Stakkars! 💖 Det skal være veldig vondt! 😓

Videoannonse
Annonse
Skrevet
charlotte0 skrev (3 timer siden):

Ja men grunnen til at det kjennes vondt er nok stress og at man spenner seg. Er jo ikke akkurat gøy å sitte der og sprike. 🙈 Klarer man å slappe av er det ikke vondt.

Jeg har vært hos veldig mange gynekologer og er godt vant med prosedyren, men det er like vondt nå som første gang selv om jeg slapper helt av :) Jeg har en veldig liten vagina og pga en sykdom har jeg også skjøre og lettblødende slimhinner. Jeg blør f.eks alltid litt etter samleie fordi jeg får små rifter, og det er ofte et styr for gynekologen eller legen å finne et spekulum som er lite nok. De her plastspekulumene er i tillegg ekstra vonde synes jeg for jeg blir kløpet inni vagina av dem og får sår. Men jeg holder det ut og overlever det likevel. Det er ikke gøy, men det er en nødvendighet. 

Anonymkode: 0559e...c9f

• Hjerte 1
Skrevet
charlotte0 skrev (2 timer siden):

Av nysgjerrighet: hva var grunnen til at dere måtte til gynekolog som jomfru?

Diagnostisering av PCOS.

Jeg skjønner ikke greia her altså😆 noen kvinner går gjennom hele livet som jomfruer, tror du ikke de har behov for å dra til gynekologen noensinne?

Anonymkode: 5bb29...6a1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

90% av tilfellene av livmorhalskreft skyldes HPV. Så jo, man kan få livmorhalskreft som jomfru, men risikoen er lav.

Anonymkode: cc6a8...4bc

Les deg opp på kunnskaper.. Legen sa til meg at Jeg trenger IKKE underlivsundersøkelse for livmorhalskreft når jeg IKKE HAR HATT SEX !!!!

Anonymkode: 7959a...2da

Skrevet

TS, jeg har ikke lest svarene du har fått, men si fra til gynekologen at du er jomfru, og be han/hun om å være veldig forsiktig med spekulumet, la det gli veldig sakte inn, sånn at du kan være med på prosessen og f.eks si «stopp litt» underveis, sånn at du får litt pause of kan prøve å slappe av i muskulaturen. Det hjelper å presse litt som om man må på do (nr 2), dette sa en gynekolog til meg en gang. Selv opplevde jeg et ubehagelig møte med første gynekologen. Jeg var ikke jomfru, men hadde ikke hatt sex på mange år, og følte som deg, at det t.o.m var vondt å bruke tampong. Gynekologen kjørte spekulumet oppi med kraft, og jeg hylte til og spente alle muskler i hele kroppen! Ekkel type!! Gikk aldri tilbake dit!! Nå har jeg en fantastisk kvinnelig gynekolog som er veldig forsiktig, og lett å prate med. Hun vet jeg har såre slimhinner, og at det derfor er vondt å sette inn det spekulumet. Men hun går veldig sakte inn, og lar meg styre fart/pauser. Det er så gull verdt!! Håper du kommer til en like hyggelig person som henne jeg går til. Vær åpen, og vær med på å styre timen, så føler du på mer kontroll😊 Lykke til❤️

Anonymkode: a4754...382

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har vært hos veldig mange gynekologer og er godt vant med prosedyren, men det er like vondt nå som første gang selv om jeg slapper helt av :) Jeg har en veldig liten vagina og pga en sykdom har jeg også skjøre og lettblødende slimhinner. Jeg blør f.eks alltid litt etter samleie fordi jeg får små rifter, og det er ofte et styr for gynekologen eller legen å finne et spekulum som er lite nok. De her plastspekulumene er i tillegg ekstra vonde synes jeg for jeg blir kløpet inni vagina av dem og får sår. Men jeg holder det ut og overlever det likevel. Det er ikke gøy, men det er en nødvendighet. 

Anonymkode: 0559e...c9f

Huff, det høres ikke noe gøy ut for deg! 😓 Kanskje du kan spørre om å få bruke sånne i metall? Hvis det hjelper. 
Husker godt de «gammeldagse» i metall, av og til var de grusomt kalde! 🥶

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Diagnostisering av PCOS.

Jeg skjønner ikke greia her altså😆 noen kvinner går gjennom hele livet som jomfruer, tror du ikke de har behov for å dra til gynekologen noensinne?

Anonymkode: 5bb29...6a1

Har kun vært hos gynekolog en gang i livet. hun bare så på uten å bruke spektelum. Har heldigvis ikke hatt problemer med PCOS eller annen sykdom. Så ikke nødvendig for meg å ta noen undersøkelser. En bekjent fikk cyste på ene eggstokk som  ikke var farlig. Hun beholdt eggstokken og fikk fjernet cyste. Men hun måtte gjennom gynekologisk undersøkelse og den var veldig vond sa hun !

Anonymkode: 7959a...2da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...