Gå til innhold

Gynekolog og jomfru

Fremhevede innlegg

Skrevet

En tanke som har slått meg…

Er det ikke veldig ubehagelig/smertefullt å dra til gynekolog og få et spekulum (?) i seg, når man er jomfru og ikke engang får i seg tampong?

Anonymkode: 7b9ea...e39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en medisinsk årsak til at man ikke får in en tampong, så er det jo kanskje bra å dra til gynekolog å finne ut det eventuelle problemet 😊 Men kan være normalt også? Det vet iallefall en gynekolog alt om

Var jomfru da jeg begynte med tampong, litt rart først, trodde ikke det skulle gå, men det er noe man blir vandt til det. Det skal teknisk sett være plass til en tampong, men kanskje jeg tar feil? Begynn med den lille gule først, men det spørs på mengde menstruasjon om den beskytter nok. Det finner man fort nok ut, om man trenger en større. Men i ny å ne, uten at jeg vet hvorfor, kan det være vanskeligere å sette inn, om man er tørrere i skjelden(senere i menstruasjonen, foreksempel) da kan man måtte trappe ned til en mindre en igjen, eller så går det på nytt forsøk, når det har kommet mer blod. Beklager for å beskrive dette 

Å dra til gynekolog er litt ubehagelig generelt 😅 Men de tar nok godt imot en, å er man ærlig om bekymringen, så tar de nok hensyn(Noe jeg antar de gjør uansett) 

• Liker 1
Skrevet

Jomfru er ingen fysisk tilstand og har ingen betydning for skjedens evne til å utvide seg. 

Speculum er vondt for mange også etter flere fødsler og et langt seksualliv.

Anonymkode: 8d513...844

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det ikke veldig ubehagelig/smertefullt å dra til gynekolog og få et spekulum (?) i seg, når man er jomfru og ikke engang får i seg tampong?

Men er man jomfru så trenger vel man heller ikke dra til gynekolog? 😅 Så lenge man ikke har symptomer som er plagsomme. Da har man jo ikke utsatt seg for smitte, hverken av HPV eller andre sykdommer.

Og hvis man trenger så er nok gynekologen flink til å se an situasjonen, hun stapper nok ikke bare inn et spekulum. Er helt sikkert lettere måter å få undersøkt på, ved å «inspisere visuelt» og feks ved innvendig ultralyd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jomfru er ingen fysisk tilstand og har ingen betydning for skjedens evne til å utvide seg. 

Vondt er det jo absolutt ikke. Rart og en merkelig følelse kanskje, men ikke vondt. 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var hos gynekolog når jeg var jomfru og det var jævlig ubehagelig med det minste speculumet og det er jo ubehagelig nå og hundre år etter både sex og fødsel, men nå vet man jo hva som venter. Det verste første gang når jeg var hos gynekolog var jo at jeg ikke visste hvor ubehagelig det ble liksom. Men det er jo ikke vondt bare ubehagelig.

Skrevet
charlotte0 skrev (20 minutter siden):

Men er man jomfru så trenger vel man heller ikke dra til gynekolog? 😅 Så lenge man ikke har symptomer som er plagsomme. Da har man jo ikke utsatt seg for smitte, hverken av HPV eller andre sykdommer.

Og hvis man trenger så er nok gynekologen flink til å se an situasjonen, hun stapper nok ikke bare inn et spekulum. Er helt sikkert lettere måter å få undersøkt på, ved å «inspisere visuelt» og feks ved innvendig ultralyd.

Eh joda. Det er en lang rekke problemer og greier som man kan trenge konsultasjon hos gynekolog for. Blant annet blødningsforstyrrelser.

Anonymkode: 5bb29...6a1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
charlotte0 skrev (21 minutter siden):

Finnes jo en del andre årsaker til å dra til gynekolog enn det som har seksuelle årsaker. 

Anonymkode: 85413...2bb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh joda. Det er en lang rekke problemer og greier som man kan trenge konsultasjon hos gynekolog for. Blant annet blødningsforstyrrelser.

Anonymkode: 5bb29...6a1

Selvfølgelig, men da er det vel oftest noe hormonelt. Mye kan jo sjekkes med blodprøver og ved ultralyd, det er ikke alltid nødvendig med denne typiske spekulum-undersøkelsen. 
Er man jomfru så er man mest sannsynlig også veldig ung, og det kan ta tid før mensen stabiliserer seg. 

Skrevet

Bare si ifra til gynekologen, så tar hun det ekstra forsiktig og bruker ekstra "smørning".

Anonymkode: 499a4...98d

• Liker 1
Skrevet

Du kan få kreft selv om du ikke har sex..si i fra at det er første gangen...viktig å ikke spenne seg og prøve slappe av

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to fødsler bak meg, hatt et par lengre forhold og et lengre sexliv. Jeg får ikke inn tampong og syns gynekolog greiene er veldig ubehagelig. Spesielt når de skal sjekke eggstokker. Så for min del så tar jeg paracet og naproxen før timen, det hjelper litt. Jeg ber de også om å være forsiktige pga smertene. 

Anonymkode: d06a4...8a8

Skrevet

Tenkte gynekologen var jomfru jeg nå😅

Skrevet
charlotte0 skrev (1 time siden):

Vondt er det jo absolutt ikke. Rart og en merkelig følelse kanskje, men ikke vondt. 😊

Så sa vedkommende at for NOEN er det vondt. 

Anonymkode: 3d580...619

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av en eller annen grunn får det du skriver meg til å føle meg veldig unormal som opplevde STOR forskjell før og etter at jeg hadde mitt første samleie. Jeg hadde tydelig en fysisk medfødt skjedekrans som sprakk under første samleie og trengte 1 uke på å gro. Etter dette har jeg ikke noe ubehag med hverken å bruke tampong eller hos gynekologen. Jeg var også hos gynekolog mens jeg var jomfru og det var vondt! Skjeden innenfor er jo den samme, men å påstå at skjedekransen ikke finnes og ikke blir påvirket av samleie er for veldig mange ikke riktig  

Stor norske leksikon taler med to tunger i en og samme artikkel:

Skjedekransen er en smal slimhinnefold som finnes like innenfor skjedeinngangen. Alle har forskjellig skjedekrans. Skjedekransen ble tidligere omtalt som jomfruhinnen, fordi man trodde at det var en hinne som skulle sprekke under første samleie og føre til blødninger. Dette er ikke riktig.

I småbarnsalderen blir den til en bindevevsfold med en åpning som er stor nok til at menstruasjonsblodet senere kan passere. Kanten på denne åpningen overstrekkes vanligvis under det første samleiet, noe som ofte ledsages av en lett blødning. Dersom skjedekransen er tykk og mindre elastisk kan det være smertefullt for kvinnen å gjennomføre de første samleiene. Åpningen kan også utvides ved regelmessig bruk av tamponger. Etter en fødsel er det vanligvis bare små rester igjen av skjedekransen (carunculae hymenales).

Anonymkode: 631c7...f97

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så sa vedkommende at for NOEN er det vondt. 

Anonymkode: 3d580...619

Ja men grunnen til at det kjennes vondt er nok stress og at man spenner seg. Er jo ikke akkurat gøy å sitte der og sprike. 🙈 Klarer man å slappe av er det ikke vondt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har to fødsler bak meg, hatt et par lengre forhold og et lengre sexliv. Jeg får ikke inn tampong og syns gynekolog greiene er veldig ubehagelig. Spesielt når de skal sjekke eggstokker. Så for min del så tar jeg paracet og naproxen før timen, det hjelper litt. Jeg ber de også om å være forsiktige pga smertene. 

Anonymkode: d06a4...8a8

Når de trykker på eggstokkene mener du? Ja akkurat det kan være litt vondt! 😬 Noen trykker jo veldig hardt på magen, er stor forskjell på hvor hardhendte leger er!

Skrevet
Sofakona skrev (59 minutter siden):

Du kan få kreft selv om du ikke har sex..si i fra at det er første gangen...viktig å ikke spenne seg og prøve slappe av

Du kan ikke få livmorhals kreft som jomfru. Men andre kreftformer som ikke er resultat av hpv virus er mulig.

Anonymkode: 7959a...2da

• Nyttig 1
Skrevet
charlotte0 skrev (7 minutter siden):

Ja men grunnen til at det kjennes vondt er nok stress og at man spenner seg. Er jo ikke akkurat gøy å sitte der og sprike. 🙈 Klarer man å slappe av er det ikke vondt.

Jeg har ikke spesielt vondt hos gynekologen selv, men klarer likevel å forstå at andre kan ha anatomi eller tilstander som gjør at det kan være problematisk for dem, selv om de slapper av. Folk er bygd forskjellige.

Anonymkode: cc6a8...4bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får ikke det hvis man er jomfru. Det har de ikke lov til. 

Du får ev en finger i rumpa,  men de rører ikke skjeden. 

Anonymkode: 68871...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...