Gå til innhold

Gynekolog og jomfru

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får ikke det hvis man er jomfru. Det har de ikke lov til. 

Du får ev en finger i rumpa,  men de rører ikke skjeden. 

Anonymkode: 68871...0fd

😂 

Anonymkode: 9d122...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke få livmorhals kreft som jomfru. Men andre kreftformer som ikke er resultat av hpv virus er mulig.

Anonymkode: 7959a...2da

90% av tilfellene av livmorhalskreft skyldes HPV. Så jo, man kan få livmorhalskreft som jomfru, men risikoen er lav.

Anonymkode: cc6a8...4bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

90% av tilfellene av livmorhalskreft skyldes HPV. Så jo, man kan få livmorhalskreft som jomfru, men risikoen er lav.

Kommer ikke hpv av seksuell kontakt?

Skrevet

Du kan ikke få livmorhals kreft som jomfru. Men andre kreftformer som ikke er resultat av hpv virus er mulig.

Anonymkode: 7959a...2da

Du kan faktisk blir smittet ved fødsel så alt er mulig.

Anonymkode: 288ed...7f2

• Liker 1
Skrevet
charlotte0 skrev (1 time siden):

Ja men grunnen til at det kjennes vondt er nok stress og at man spenner seg. Er jo ikke akkurat gøy å sitte der og sprike. 🙈 Klarer man å slappe av er det ikke vondt.

Men herlighet. For noen er det vondt uansett. Du kan da ikke sitte der å mene at  det umulig kan gjøre vondt for noen 

Anonymkode: 3d580...619

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke spesielt vondt hos gynekologen selv, men klarer likevel å forstå at andre kan ha anatomi eller tilstander som gjør at det kan være problematisk for dem, selv om de slapper av. Folk er bygd forskjellige.

Ja selvfølgelig! 😊 Har man feks en smertelidelse, vondt der nede pga sykdom, eller har opplevd overgrep så er det jo selvfølgelig problematisk. Men da bør man få beroligende på forhånd evt sove seg igjennom undersøkelsen.

Er vel litt som med meg og tannlegebesøk, jeg oppfatter det som ekstremt ubehagelig og problematisk. Selv om det ikke egentlig er fysisk vondt, så er det likevel vanskelig å gjennomføre og jeg brekker meg. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men herlighet. For noen er det vondt uansett. Du kan da ikke sitte der å mene at  det umulig kan gjøre vondt for noen 

Er ikke det jeg mener, men at det er underliggende årsaker til at det gjør vondt.

Skrevet

Var jomfru første gang. Gikk helt fint helt til hun stakk fingrene oppi. Da begynte jeg å blø og det var ganske smertefullt. Men hun var ganske "brutal".

Skrevet
Spiteful skrev (10 minutter siden):

Kommer ikke hpv av seksuell kontakt?

Hvordan smitter HPV?

Smitte skjer ved seksuell kontakt, hovedsakelig ved samleie, men også ved intim hudkontakt. HPV-infeksjon er veldig smittsomt, og man kan få HPV-infeksjon før sitt første samleie. Kondom gir delvis beskyttelse, men ikke fullstendig, fordi hud som ikke er beskyttet av kondom kan ha HPV-smitte. Hud eller slimhinner som har sår, er mer mottakelige for smitte. Én seksualpartner er nok for å bli smittet, og risikoen øker med antall partnere.

• Liker 2
Skrevet

🤦‍♀️

Her har du tydeligvis god peiling...

Anonymkode: 4596b...265

• Liker 2
Skrevet

Av nysgjerrighet: hva var grunnen til at dere måtte til gynekolog som jomfru?

Skrevet

Men hvorfor svarer du på ting du åpenbart ikke har noen som helst kunnskap om, da?

Dette er selvsagt det reneste vrøvl.

Anonymkode: 8d513...844

Skrevet
charlotte0 skrev (10 minutter siden):

Er ikke det jeg mener, men at det er underliggende årsaker til at det gjør vondt.

Ikke nødvendigvis 

Skrevet
charlotte0 skrev (4 minutter siden):

Blødde non-stop.

Tok vanlig g.u. uten celleprøve og kolposkopi. 

Anonymkode: 4596b...265

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jomfru er ingen fysisk tilstand, så det er ikke sånn at skjeden er "stengt", liksom. De fleste kan bruke tampong, og det er sikkert mulig å gjennomføre gynekologisk undersøkelse med spekulum på mange. Men man må jo si i fra at man ikke har hatt samleie på forhånd. Når det er sagt, er det få årsaker til at en kvinne som ikke har hatt samleie før skulle trenge spekulumundersøkelse.

Husk at man trenger IKKE gjennomgå gynekologisk undersøkelse for å få p-piller (mange bruker p-piller for å få kontroll på store blødninger og/ eller menssmerter, det er ikke bare prevensjon). Man trenger heller ikke ta celleprøve, siden årsaken til livmorhalskreft i over 99 % av tilfellene er HPV-virus, som smitter via seksuell kontakt. 

Skrevet
charlotte0 skrev (9 minutter siden):

En smerefull kul i/ved ytre kjønnsleppe, bak på den ene siden. Kulen var på størrelse med et egg.

Viste seg å være alvorlig bartholinitt, ble operert i narkose dagen etterpå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jomfru er ingen fysisk tilstand og har ingen betydning for skjedens evne til å utvide seg. 

Speculum er vondt for mange også etter flere fødsler og et langt seksualliv.

Anonymkode: 8d513...844

De fleste kvinner er født med en skjedekrans som gjør vagina trangere.  Det ER en fysisk tilstand!

• Liker 1
Skrevet
charlotte0 skrev (46 minutter siden):

Hadde det som viste seg å være vulvodyni. Kroniske smerter rundt skjedeåpningen. I starten var det bare vondt rundt mensen og så ble det verre og verre til jeg ikke lenger kunne være nær underlivet uten at det føltes ut som tusen kniver, da oppsøkte jeg gynekolog.

Anonymkode: 4a0cf...e9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En smerefull kul i/ved ytre kjønnsleppe, bak på den ene siden. Kulen var på størrelse med et egg.

Viste seg å være alvorlig bartholinitt, ble operert i narkose dagen etterpå.

Det høres helt grusomt ut! 😭 Stakkars deg! 💖

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Æsj, du kødder nå? Ikke lov til? hadde legen stappet en finger i ræva på meg under gu hadde jeg faen meg klappet til vedkommende! 😂 Er jo mye mer ekkelt å få en finger inn der enn et lite spekulum i «glufsa».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...