Gå til innhold

Svigermor inviterer seg til oss og jeg blir anspent

Fremhevede innlegg

Skrevet
ti10 skrev (19 timer siden):

Hvis hun først kjenner på at det blir anstrengt når svigermoren er der, er det vel like greit å få det unnagjort i uka, ellers vil jo helga bli ødelagt, og det er vel verre.

Helt enig men tenker det holder med besøk en gang i måneden. Tenk hvis bestefar på farsiden, bestemor på morssiden og bestefar på morssiden skal besøke en gang i uken alle sammen? Her har vi besøk ca en gang i mnd bare kun en farmor og et besteforeldre par på morssiden så familiebesøk får vi ca 2 ganger på en mnd da, men en gang av mine og en gang av hans og det er veldig godt å slippe å være ukomfortabel i eget hjem så ofte. 

Anonymkode: 53b77...9b2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du syns det er slitsomt å ha henne på besøk pga. ting du føler at du må?

Ville latt svigermor fortsette å komme. Om du syns det er slitsomt fordi mannen din ikke er hjemme, kan du jo spørre svigermor om hun ikke kunne tenke seg å ta med barnet på trilletur eller lignende når hun kommer, så du får slappet av/ryddet litt (eller hva du tenker vil være riktig å bruke som unnskyldning). 

Anonymkode: 66a44...a85

Skrevet

Miaforstå meg rett. Jeg er utrolig glad for at hun har interesse av å være med barnebarna sine. Det er ikke derfor jeg skriver her. Men det er noe annet om hun tok med seg barna ut på noe eller hjem til seg. Selv om hun leker med barna er det mer styr enn hjelp å ha henne her. Min mor ser barnabarna like ofte så ikke noe forskjellsbehandling der. Men da er de hos henne, eller gjør noe ute. Lager middag og vi får avlastning på ekte. 

Ts

Anonymkode: b2a4a...370

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Miaforstå meg rett. Jeg er utrolig glad for at hun har interesse av å være med barnebarna sine. Det er ikke derfor jeg skriver her. Men det er noe annet om hun tok med seg barna ut på noe eller hjem til seg. Selv om hun leker med barna er det mer styr enn hjelp å ha henne her. Min mor ser barnabarna like ofte så ikke noe forskjellsbehandling der. Men da er de hos henne, eller gjør noe ute. Lager middag og vi får avlastning på ekte. 

Ts

Har du ikke en munn du kan åpne og si noe med? Foreslå det!? 

"Du, Svigermor: Hva om Ella (eldste) kom hjem til deg neste onsdag ettermiddag! Så kan dere kose masse mens jeg og hylemaskinen (yngste) støvsuger."

"Du, Svigermor: Har du ikke lyst å ta Ella og Anton med på [Ting] neste uke? De vil så veldig gjerne, men det er umulig hvis jeg må ha yngste med."

Anonymkode: f1894...423

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stakkars svigermødre. Enten får de kjeft på KG fordi de aldri eller sjelden vil være med barnebarna sine, og nå skal de føle seg dårlig fordi de treffer dem for ofte. Kanskje er der svigerdøtrene som må skjerpe seg litt… 

Bare et hjertesukk fra ei som heldigvis ikke er svigermor.

Anonymkode: b6ce0...780

For min del er det mer det at jeg stiller opp veldig mye for svigermor, men likevel blir møtt med kritikk og en viss kjølighet. Føler meg ikke som et fullverdig medlem av hennes krets og det gjør meg trist. 

Anonymkode: e2201...669

• Hjerte 1
Skrevet

Synes du fikk lite forståelse her ts- men så er vi jo på kg, hvor mange er unødvendig kritisk og dømmende.

Jeg forstår deg i hvertfall godt! Jeg synes og det er anstrengende med besøk av svigermor, og det til tross for at vi har et greit forhold. 

Lett å si at man ikke skal stresse, og bare la humla suse når man får besøk. Men så ønsker man å gjøre et godt inntrykk, særlig på svigerforeldre. Man ønsker vel bare å gi et godt inntrykk, og ikke bli dømt for noe. Sånn er det bare, selv om andre sier det bare er til å ikke stresse.

Det henger kanskje sammen med at det er svigermor som har stelt og kokt for din mann hele oppveksten, og at hun da er litt kritisk av natur til den som "har overtatt" den oppgaven. Ikke vet jeg.

Har ikke noen gode tips eller råd, ville bare anerkjenne at følelsene dine er helt normale, og jeg forstår at disse besøkene kan være anstrengende for deg ❤️

Anonymkode: 5fc1a...ac0

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Synes du fikk lite forståelse her ts- men så er vi jo på kg, hvor mange er unødvendig kritisk og dømmende.

Jeg forstår deg i hvertfall godt! Jeg synes og det er anstrengende med besøk av svigermor, og det til tross for at vi har et greit forhold. 

Lett å si at man ikke skal stresse, og bare la humla suse når man får besøk. Men så ønsker man å gjøre et godt inntrykk, særlig på svigerforeldre. Man ønsker vel bare å gi et godt inntrykk, og ikke bli dømt for noe. Sånn er det bare, selv om andre sier det bare er til å ikke stresse.

Det henger kanskje sammen med at det er svigermor som har stelt og kokt for din mann hele oppveksten, og at hun da er litt kritisk av natur til den som "har overtatt" den oppgaven. Ikke vet jeg.

Har ikke noen gode tips eller råd, ville bare anerkjenne at følelsene dine er helt normale, og jeg forstår at disse besøkene kan være anstrengende for deg ❤️

Det har vel mest å gjøre med at man gjerne (naturlig nok) ikke slapper like mye av med svigerforeldre som sine egne foreldre, så det vil gjelde begge i et forhold. Det er tross alt ikke mennesker man har kjent så veldig lenge. Tror kanskje kvinner gjerne kan glemme at det ikke nødvendigvis er så veldig stas for mannen å få hennes mor/foreldre på besøk, heller.

Altså, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kommer til å anse det som min svigerdatters oppgave å stelle og koke for min sønn. Jeg vil anta jeg og faren har oppdratt ham til å klare begge deler selv. Han kommer fra et hjem der begge foreldrene rydder og lager mat, så rot i huset og hel-/halvfabrikata til middag vil eventuelt være like mye hans «feil». Jeg har jo hatt barn selv og vet at det er umulig å prestere sitt ypperste hele tiden.

Jeg vil være mest opptatt av om hun er et trivelig, normalt oppegående menneske som gir av sin kjærlighet til barnet mitt og barnebarna og behandler dem bra.

Anonymkode: b1a56...9b4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vel mest å gjøre med at man gjerne (naturlig nok) ikke slapper like mye av med svigerforeldre som sine egne foreldre, så det vil gjelde begge i et forhold. Det er tross alt ikke mennesker man har kjent så veldig lenge. Tror kanskje kvinner gjerne kan glemme at det ikke nødvendigvis er så veldig stas for mannen å få hennes mor/foreldre på besøk, heller.

Altså, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kommer til å anse det som min svigerdatters oppgave å stelle og koke for min sønn. Jeg vil anta jeg og faren har oppdratt ham til å klare begge deler selv. Han kommer fra et hjem der begge foreldrene rydder og lager mat, så rot i huset og hel-/halvfabrikata til middag vil eventuelt være like mye hans «feil». Jeg har jo hatt barn selv og vet at det er umulig å prestere sitt ypperste hele tiden.

Jeg vil være mest opptatt av om hun er et trivelig, normalt oppegående menneske som gir av sin kjærlighet til barnet mitt og barnebarna og behandler dem bra.

Anonymkode: b1a56...9b4

Enig i det meste du skriver- men jeg tror nok kvinner generelt føler mer press for at huset skal være rent og pent, at ungene skal være fint stelt og at maten skal smake bra.

I hvertfall bruker ikke min mann mange kalorier på å bekymre seg for disse tingene når mine foreldre kommer seg på besøk 😅

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 13.57):

Hun er grei og leker med ungene. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler at det må være strøkent og at middagen må være fra bunn de dagene. Føler hun dømmer meg fort, sikkert pga kjemien ikke er så god. Så problemet ligger hos meg. Jeg syns jo også det er veldig hyggelig at hun vil være med barnebarna. Jeg blir bare så utrolig sliten av å ha henne er når det er så anstrengt for meg. 

Jeg forstår veldig godt hva du mener og at du ønsker å ha det rent og ryddig til hun kommer. Mannen min har sagt til meg at vi trenger ikke ha det strøkent til hun kommer. Så jeg forsøkte å slappe litt av på ryddingen. Det gikk ikke lang tid før jeg fikk kommentar om at jeg er ikke så nøye jeg. Jeg ble lei meg over at hun kom med et slikt stikk til meg. 

Anonymkode: e2201...669

Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 23.45):

Off. Svigermødre er dritt.

Jeg har det samme anspente forholdet til min svigermor. Nå er det kaldt ute, men på vår og sommer så får hun kun komme i hagen, så sender vi barna ut.

Jeg går kanskje ut på balkongen og sier hei. 
Hun er på besøk kanskje 6 ganger i året, så det er helt greit. Ca 4 av gangene er hun i hagen. 
Ts Finn en måte som passer dere to. Ikke finn deg i for mye. 

Anonymkode: 27f62...00e

Herregud..

Folk må slutte å la alt handle om seg selv..

Det er på tide å pakke bort prinsessefaktene når man har blitt mor/far.

Jeg hadde forlatt mannen min på flekken om han behandlet mine foreldre på den måten - og jeg håper han hadde gjort det samme med meg om jeg utviste så barnslig oppførsel som det du skisserer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 23.45):

Off. Svigermødre er dritt.

Jeg har det samme anspente forholdet til min svigermor. Nå er det kaldt ute, men på vår og sommer så får hun kun komme i hagen, så sender vi barna ut.

Jeg går kanskje ut på balkongen og sier hei. 
Hun er på besøk kanskje 6 ganger i året, så det er helt greit. Ca 4 av gangene er hun i hagen. 
Ts Finn en måte som passer dere to. Ikke finn deg i for mye. 

Anonymkode: 27f62...00e

Høres ut som om din svigermor er en hund, hun må være ute i hagen og får ikke komme inn i huset engang 🤣 Du går kanskje ut for å si hei? Skjønner godt at forholdet blir anspent da. 

Anonymkode: 2cdd3...f42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...